pony ijzers of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:32

Fronton schreef:
neem toch ook de moeite om te vinden dat iets niet deugdelijk is onderzocht.

Het is dus maar net wat je deugdelijk onderzocht noemt
Het verschil niet zien tussen steunsels en zool van een hoef, laat bij mij in ieder geval niet de indruk na dat je je ergens echt in verdiept hebt.

Ik blijf het jammer vinden dat jij je bronnen niet wilt noemen, zodat iedereen (niet ik alleen) zijn eigen conclusies kan trekken.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:33

en zeikt vervolgens onze bronnen wel af

lekker makkelijk!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:34

Fronton schreef:
Als dit NB voorstelt, dan heb ik inderdaad al gegeten en gedronken ermee.

Dat moet je toch even nader verklaren, deze uitspraak nav de getoonde foto. Jij die zoveel info hebt uit theorie en praktijk , moet dan precies aan kunnen geven wat er aan deze bekapping loos is. De zool heb je al genoemd, er is wat weggeschraapt. Nu de rest van de "foute" hoef.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:38

Wendy, ik weet het verschil wel tussen steunsels en de zool, maar kennelijk heb ik mezelf niet duidelijk genoeg gemaakt. Ik meen op die foto toch te zien dat die hoef van binnen naar buiten is bijgewerkt en dat erin gekapt is? Als je het echt natuurlijk wilt doen, laat je dat gewoon lekker zitten, want kennelijk hoeft het van de natuur niet vanzelf weg te slijten? Als je de ontwikkeling van de hoef ziet als er niet ingegrepen wordt, dan vernieuwt die zool zich vanzelf en hoeft die dus niet geholpen te worden omdat het geen slijtvlak is. Door niet in te grijpen verdwijnt de holte en wordt de hoef vlakker van onderen, wat weer ontzettend gunstig is voor het draagvlak en het mechanisme.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:41

Verschil is dat de paarden in de natuur van oorsprong niet op perfect vlakke geasfalteerde wegen lopen

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:54

In dit land ook niet op rotsbodems.
Maar zo kun je nog wel even doorgaan.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:57

Fronton schreef:

ja en juist daarom moet je zelf bekappen, om die slijtage van rotsbodems na te bootsen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:24

Of je paard zoveel mogelijk over grove keien laten lopen, maar dat wordt weer zo ingewikkeld voor de meeste

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:31

Arabesk schreef:
Fronton schreef:

ja en juist daarom moet je zelf bekappen, om die slijtage van rotsbodems na te bootsen

Dat vind ik dus een eigenaardige benadering. Je hebt er toch meer aan om de hoeven zo te helpen dat ze uit de voeten kunnen op de aanwezige bodem? Waarom moet een paard op veengrond lopen op voeten die voor rotsen zijn? Ik loop toch ook niet met stijgijzers door het weiland? Als je dan voeten aan wil passen, zou ik dat aan de bodem doen waar het paard op leeft, niet voor een bodem waar hij nooit 1 seconde op zal lopen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:34

Anouar is jaren traditioneel bekapt door een goede hoefsmid, hij had altijd rode plekken op de hoefwand en blauw/paarse plekken op de zool (kneusingen) en nu helemaal niet meer.
Verklaar dat eens?

Bovendien wil ik met natuurlijk bekappen bereiken dat mijn paard lange stukken over de weg kan lopen zonder ijzers. Dat doel is al aardig bereikt, binnen een jaar. Met traditioneel bekappen is dat na 9 jaar nog niet gelukt

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:50

Zonder je paard gezien te hebben zou ik zeggen dat je of een slechte smid had, of je paard op bodems liet lopen waar die niet tegen kon.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:51

Overigens niet alleen bij mijn paard hoor

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:23

Nee, zou wel een beetje gek zijn als je dat allemaal baseerde op ervaringen met 1 paard.

Maar ik ben nog steeds benieuwd waarom je een 'trim' voor bergachtig terrein doet als je een paard hebt dat alleen maar op zachte veengrond loopt??? Kan iemand me dat uitleggen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:28

Omdat ik ervaren heb dat overgroeide steunsels lelijke kneusingen in de zool kunnen veroorzaken

Belker

Re: pony ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:36

Verplaatst naar BEH

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:57

Anouar15 schreef:
Omdat ik ervaren heb dat overgroeide steunsels lelijke kneusingen in de zool kunnen veroorzaken

Waarom de steunsels, hoe weet je dat het niet ergens anders aan gelegen heeft?? Waarom heb je je smid niet aangesproken daarop, of gevraagd waarom hij dat zo deed?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:26

omdat ik die smit nooit meer zie.
De steunsels waren helemaal doorgegroeid langs de straal totdat ze elkaar raakte. Waar ze elkaar raakte zat een enorme blauwe plek en was de zool slecht geworden.
Wat doe jij dan met steunsels?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:28

Klinkt iig niet goed. Dat heeft mijn hoefsmid nog nooit voor elkaar gekregen gelukkig. (misschien toch niet zo'n beste smid geweest?)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:31

Ik ken veel hoefsmeden maar ik ken er geen een die de steunsels bijwerkt

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:26

Anouar15 schreef:
omdat ik die smit nooit meer zie.
De steunsels waren helemaal doorgegroeid langs de straal totdat ze elkaar raakte. Waar ze elkaar raakte zat een enorme blauwe plek en was de zool slecht geworden.
Wat doe jij dan met steunsels?

Wat jij nu omschrijft heb ik nog nooit gezien en lijkt mij echt het werk van een hele slechte smid.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:35

Fronton schreef:
Maar ik ben nog steeds benieuwd waarom je een 'trim' voor bergachtig terrein doet als je een paard hebt dat alleen maar op zachte veengrond loopt??? Kan iemand me dat uitleggen?

Jawel hoor. Als je gaat rijden is het toch de bedoeling dat je af en toe de weg op gaat of niet? Het zou jammer zijn als je er dan alsnog ijzers onder moet doen omdat de hoeven dus door het alleen lopen op een zachte ondergrond zo zwak zijn geworden dat ze op de weg gaan slijten.
Het op de weg lopen met 'blote voeten' kan dus alleen echt als je de voeten er op aanpast en traint.

Het versterken van de hoeven gebeurt overigens niet alleen door de trim, maar ook door je paard op verschillende ondergronden te laten lopen, zoals een verhard gedeelte in de wei.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:36

Anouar15 schreef:
Ik ken veel hoefsmeden maar ik ken er geen een die de steunsels bijwerkt

Ik ook niet. Terwijl er een aantal toch echt heel hoog aangeschreven staan in de omgeving hier.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:41

Wendy schreef:
Fronton schreef:

Jawel hoor. Als je gaat rijden is het toch de bedoeling dat je af en toe de weg op gaat of niet? Het zou jammer zijn als je er dan alsnog ijzers onder moet doen omdat de hoeven dus door het alleen lopen op een zachte ondergrond zo zwak zijn geworden dat ze op de weg gaan slijten.
Het op de weg lopen met 'blote voeten' kan dus alleen echt als je de voeten er op aanpast en traint.

Het versterken van de hoeven gebeurt overigens niet alleen door de trim, maar ook door je paard op verschillende ondergronden te laten lopen, zoals een verhard gedeelte in de wei.

Maar als je veel over de weg rijdt en op verschillende bodems, dan zou die hoef zich toch vanzelf in de juiste 'vorm' gaan voegen, op natuurlijke wijze?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:45

als je een wei heb waar ook een puinpad gedeelte in ligt zou dat inderdaad moeten kunnen lukken, dan hoef je amper meer te bekappen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:46

Fronton schreef:
Wendy schreef:

Maar als je veel over de weg rijdt en op verschillende bodems, dan zou die hoef zich toch vanzelf in de juiste 'vorm' gaan voegen, op natuurlijke wijze?

Dat zou op termijn wel moeten ja... Maar in de praktijk blijkt dat de ondergrond alleen hier in Nederland vaak niet voldoende geschikt is, zeker als je er net mee begint.
Bijna niemand heeft de perfecte omstandigheden om die hoefvorm ideaal te krijgen. Ik heb in ieder geval geen bergen in mijn weiland liggen