Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nies_ schreef:Zo zie je maar, smeden komen ook niet gelijk met een ijzer aan. Dat is echt een fabel. Klinkt in ieder geval positief.
Clasical schreef:Dat is ook iets van de laatste jaren.
De klant veranderd ook, een smid merkt ook wel dat er verandering is en bewustwording en wil ook zn klanten houden
De klant veranderd ook, een smid merkt ook wel dat er verandering is en bewustwording en wil ook zn klanten houden
Nies_ schreef:Clasical schreef:Dat is ook iets van de laatste jaren.
Of ze hebben vaker gezien hoe hoeven opknappen nadat de ijzers er onderuit gingen. Jij bekijkt het wel heel negatief. Ik kan nu toch echt geen hoefsmid meer noemen die niet zegt dat zonder ijzers beter is. Wanneer ijzers "noodzakelijk" zijn verschilt wel wat, maar dat een hoef zonder ijzer het meest gewenst is, is tegenwoordig echt iedereen het wel over eens. De dierenartsen die ik weleens spreek denken er precies zo over.
rien10 schreef:Ik heb het al in menig topic gezegd: doe wat goed is voor je paard. Laat iedereen maar banketstaaf. Van de boomloosdekenloosijzerloos24/7buitenkruiden politie is niet te winnen. Begin er niet aan.
HorseTimeXL schreef:.... Hij zei ook eerst even aan kijken zonder ijzer
HorseTimeXL schreef:Ja blijf voorlopig bij deze hoefsmid. Heb ook nog een second opnion gevraagd bij een andere hoefsmid en die zei eigenlijk hetzelfde als wat mijn hoefsmid zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken ook niet over dat spleetje. En dat de hoefsmid die hij had geraden zeer kundig is en dat ik gerust op hem kon vertrouwen als het er daar op aan kwam. Ga wel misschien starten met biotine supplement maar dat moet ik even bedenken. Hij zei ook eerst even aan kijken zonder ijzer
Nies_ schreef:Het moet zo “want het is natuurlijk” is altijd een slechte reden. Onze paarden worden al honderden jaren gehouden en gereden. Niets natuurlijks aan. Kijk wat het beste is voor het paard; vaak is dat de “natuurlijke” optie omdat het lichaam daar nu eenmaal duizenden jaren op geëvolueerd is, maar vaak ook niet.
Tunnelvisie die zo sterk is dat het inderdaad haast een religie wordt is jammer, maar daar kan team altijdijzersenvanregengaanzedood ook wat van. Die hoor je alleen een stuk minder op bokt.
Zinzi_jewel schreef:HorseTimeXL schreef:Ja blijf voorlopig bij deze hoefsmid. Heb ook nog een second opnion gevraagd bij een andere hoefsmid en die zei eigenlijk hetzelfde als wat mijn hoefsmid zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken ook niet over dat spleetje. En dat de hoefsmid die hij had geraden zeer kundig is en dat ik gerust op hem kon vertrouwen als het er daar op aan kwam. Ga wel misschien starten met biotine supplement maar dat moet ik even bedenken. Hij zei ook eerst even aan kijken zonder ijzer
De biotine zou ik weglaten.
Op tijd naarde smid
En in t begin wat voorzichtiger met de ondergrond waar je rijdt
Dit paard loopt al zijn 6 jaren al blootsvoets.
Komt heus goed met ik tijd bekappen.
Succes