Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:59

Zo zie je maar, smeden komen ook niet gelijk met een ijzer aan. Dat is echt een fabel. Klinkt in ieder geval positief.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:48

Nies_ schreef:
Zo zie je maar, smeden komen ook niet gelijk met een ijzer aan. Dat is echt een fabel. Klinkt in ieder geval positief.

Dat ligt toch echt aan de smid. Als een smid de onderkant te schoon snijdt dan heeft een paard sneller ijzers "nodig" dan als de smid alleen het hoogst noodzakelijke weg haalt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:53

Dat is ook iets van de laatste jaren.
De klant veranderd ook, een smid merkt ook wel dat er verandering is en bewustwording en wil ook zn klanten houden

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:18

Clasical schreef:
De klant veranderd ook, een smid merkt ook wel dat er verandering is en bewustwording en wil ook zn klanten houden

Er jammer dat je zo negatief bent in je uitspraken, geen enkele tradie smid lijkt het in jouw ogen nooit goed te kunnen doen.
Nou ik heb die nb'ers ook paarden echt finaal naar de klote hebben geholpen. Alleen al door de beperkte visie dat de hielen omlaag moesten. Complete been/hoefstand helemaal vernaggeld. Arme dier kon niet eens meer lopen, maar hoorde bij het proces.
Nou toen de eigenaar ingreep en terug overstapte naar een tradie smid en ja ijzers is het goed gekomen.
Puur omdat er uit een beperkte visie werd gekeken, lage hielen. Niet naar de gehele stand wat paste bij het paard. En helaas zie ik daar wel meer voorbeelden van.

En ja er zijn ook tradie smeden die alles via een bepaald beeld bekappen en niet naar het paard kijken. Kf overal een ïjzer onder willen slaan.

Maakt dat alle tradie of nb bekappers/smeden slecht?
Nee!
Een goede smid/bekapper kijkt wat voor het paard het beste is, en niet hoe het volgens het boekje zou moeten.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:31

O zeker, er zijn ook een hoop NB ers die het totaal verkeerd begrijpen.
Dat heeft dan ook niks meer met de essentie van NB te maken.

Wat betreft traditionele smeden, een enkeling veranderd, sommige scholen om, het grootste deel veranderd niet of nauwelijks en denken dat ze wel veranderen, je hoort ze dan praten over nieuwe soorten ijzers en sommigen hebben het zelfs over “natural trimmed shoeing”
Maar als je het gaat hebben over hoe hoeven van paarden functioneren en hoe de hoeven natuurlijk getrimd kunnen worden, zijn ze tegen en verwerpen deze theorieën.
In hun hoofden blijft het oude beeld hangen en men is overtuigd dat de oude vertrouwde manier het beste is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:49

Clasical schreef:

Of ze hebben vaker gezien hoe hoeven opknappen nadat de ijzers er onderuit gingen. Jij bekijkt het wel heel negatief. Ik kan nu toch echt geen hoefsmid meer noemen die niet zegt dat zonder ijzers beter is. Wanneer ijzers "noodzakelijk" zijn verschilt wel wat, maar dat een hoef zonder ijzer het meest gewenst is, is tegenwoordig echt iedereen het wel over eens. De dierenartsen die ik weleens spreek denken er precies zo over.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:52

Nies_ schreef:
Clasical schreef:

Of ze hebben vaker gezien hoe hoeven opknappen nadat de ijzers er onderuit gingen. Jij bekijkt het wel heel negatief. Ik kan nu toch echt geen hoefsmid meer noemen die niet zegt dat zonder ijzers beter is. Wanneer ijzers "noodzakelijk" zijn verschilt wel wat, maar dat een hoef zonder ijzer het meest gewenst is, is tegenwoordig echt iedereen het wel over eens. De dierenartsen die ik weleens spreek denken er precies zo over.

Als dat waar was stonden er meer paarden zonder ijzers.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:53

Er is ook nog een eigenaar. Wedstrijden = ijzers is nog steeds de mening van velen.

Maargoed jij blijft liever in je hetze tegen hoefsmeden hangen. Succes ermee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:00

Citaat:
Er is ook nog een eigenaar. Wedstrijden = ijzers is nog steeds de mening van velen.

Precies dit!!

Clasical:
Tunnelvisie beperkt zich helaas niet tot 1 stroming, scholing, beroepsgroep zo blijkt. En dat is tóch jammer.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:01

Nies_ schreef:

Maargoed jij blijft liever in je hetze tegen hoefsmeden hangen. Succes ermee.

Zeker, als eigenaar ben je uiteindelijk verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt.
De consument bepaald de markt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 19:24

Ja blijf voorlopig bij deze hoefsmid. Heb ook nog een second opnion gevraagd bij een andere hoefsmid en die zei eigenlijk hetzelfde als wat mijn hoefsmid zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken ook niet over dat spleetje. En dat de hoefsmid die hij had geraden zeer kundig is en dat ik gerust op hem kon vertrouwen als het er daar op aan kwam. Ga wel misschien starten met biotine supplement maar dat moet ik even bedenken. Hij zei ook eerst even aan kijken zonder ijzer :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:33

Ik heb het hele topic niet doorgelezen, dus misschien is dit al gezegd.

De grote groep die op internet verteld dat hoefijzers heel slecht zijn, is een bepaalde groep, die heel hard schreeuwen en omdat de groep: Veel verstand van paarden, goede smeden enz, helemaal geen tijd en zin hebben om discussie te voeren met die types, krijg je geen tegengewicht in die discussie. Die mannen/vrouwen met echt verstand, die staan namelijk terwijl er hier gediscusseerd wordt, naast een paard, op een paard, onder een paard of les te geven.

Maar daardoor hebben de groepen NB, naturals enz vrij spel gehad en lijkt het alsof hun mening wet is. Maar dat is natuurlijk niet zo, het is pure marketing om jou als paardenmens onzeker te maken en in hun clubje te krijgen.

Ijzers zijn prima en al helemaal voor paarden met dunne zolen. Je doet je paard een groot plezier om er een ijzertje onder te zetten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:44

Ik heb het al in menig topic gezegd: doe wat goed is voor je paard. Laat iedereen maar banketstaaf. Van de boomloosdekenloosijzerloos24/7buitenkruiden politie is niet te winnen. Begin er niet aan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:18

Ik was er vroeger ook debet aan als eigenaar, ijzers eronder voor mijn eigen gemak. Mennen met je paard ijzers er onder, nu men ik blootvoets op aanraden van mijn hoefsmid, zijn woorden waren: Probeer het eens een tijdje, als het echt niet gaat zitten er zo weer ijzers onder... Dus niet alle smeden zijn gelijk, gelukkig maar

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:29

rien10 schreef:
Ik heb het al in menig topic gezegd: doe wat goed is voor je paard. Laat iedereen maar banketstaaf. Van de boomloosdekenloosijzerloos24/7buitenkruiden politie is niet te winnen. Begin er niet aan.

Ik heb het idee dat dat ook wel uitzonderingen zijn.

En tuurlijk, die zijn extreem!!! Ik heb daar ook wel discussies over gehad waarbij me de haren ten berge rezen van de argumenten die op tafel kwamen...... maar ik denk dat het merendeel van de mensen, die er liever geen ijzer onder heeft, ook wel inziet dat als het echt, echt nodig is, het...... gewoon nodig is.
Dat vind ik hetzelfde met dekens. Ik zou best mijn paard zonder deken willen, maar helaas heeft ze geen waterdichte vacht, en wordt hij ook niet dik genoeg. Dan sta je dus voor de keus: of je paard zonder deken binnen, of met deken naar buiten...... en dan heb ik liever het laatste.
24/7 buiten vind ik persoonlijk ideaal, maar zal niet voor elk paard goed werken. Boomloos vind ik waanzin, want druk verdelen kun je beter doen met een plank dan een kussen. Dat is zelfs PaardNatuurlijk met me eens.
Wat hebben we nog meer? Oh, bitloos. Ik rijd liever met bit. En sommige paarden accepteren geen druk op de neus, maar lopen wel prima met een bit, en andere paarden lopen fijner bitloos.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:35

HorseTimeXL schreef:
.... Hij zei ook eerst even aan kijken zonder ijzer :D

Heel verstandig. Gewoon gezond verstand gebruiken is nog altijd het beste.

Het is een heel interessant en boeiend leerproces; paardenhouden. :D
Bepaal waar je paard zich prettig bij voelt, en hang eens een camera op om te zien wat ze doen de hele dag als je er niet bent. Heel objectief, aanschouw en handel daarnaar. Als je kunt luisteren, dan geeft je paard zelf heel veel aan.

@ Rien; de 247 buitenkruiden mensen die paarden houden willen er altijd graag minimaal een schuilstal bij en graag een stuk verharding. En hun paarden ook, dan kunnen ze nl. kiezen of ze in de zaikregen of felle zon willen staan of droog / in de schaduw in de stal.

Je wordt er zelf niet beter van door een ander omlaag te halen.

Ik heb ook de voorkeur voor een boomzadel, op mijn paard ligt dat beter en zit prettiger. Maar dat is naar ieders voorkeur en smaak. Als het maar goed past.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 01:17

Nee, iemand naar beneden halen, daar wordt je niet beter van. En dat is ook niet wat ik doe. Ik zeg : doe wat goed is voor je paard.
Er zijn zat mensen op Bokt die per se geen ijzers, geen dekens, geen boom, geen bit, willen voor hun paard. En dat willen ze zo erg, dat het een als een religie is geworden. Wat zij willen, moet altijd.
Ik zeg; als jouw paard er niet beter op wordt om 24/7 buiten te staan, of als hij er niet beter van wordt om zonder ijzers door het leven te gaan, doe dat dan niet. Ook niet als half Bokt dat wel wilt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:49

Het moet zo “want het is natuurlijk” is altijd een slechte reden. Onze paarden worden al honderden jaren gehouden en gereden. Niets natuurlijks aan. Kijk wat het beste is voor het paard; vaak is dat de “natuurlijke” optie omdat het lichaam daar nu eenmaal duizenden jaren op geëvolueerd is, maar vaak ook niet.

Tunnelvisie die zo sterk is dat het inderdaad haast een religie wordt is jammer, maar daar kan team altijdijzersenvanregengaanzedood ook wat van. Die hoor je alleen een stuk minder op bokt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:05

HorseTimeXL schreef:
Ja blijf voorlopig bij deze hoefsmid. Heb ook nog een second opnion gevraagd bij een andere hoefsmid en die zei eigenlijk hetzelfde als wat mijn hoefsmid zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken ook niet over dat spleetje. En dat de hoefsmid die hij had geraden zeer kundig is en dat ik gerust op hem kon vertrouwen als het er daar op aan kwam. Ga wel misschien starten met biotine supplement maar dat moet ik even bedenken. Hij zei ook eerst even aan kijken zonder ijzer :D

De biotine zou ik weglaten.
Op tijd naarde smid
En in t begin wat voorzichtiger met de ondergrond waar je rijdt
Dit paard loopt al zijn 6 jaren al blootsvoets.
Komt heus goed met ik tijd bekappen.

Succes

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:22

Nies_ schreef:
Het moet zo “want het is natuurlijk” is altijd een slechte reden. Onze paarden worden al honderden jaren gehouden en gereden. Niets natuurlijks aan. Kijk wat het beste is voor het paard; vaak is dat de “natuurlijke” optie omdat het lichaam daar nu eenmaal duizenden jaren op geëvolueerd is, maar vaak ook niet.

Tunnelvisie die zo sterk is dat het inderdaad haast een religie wordt is jammer, maar daar kan team altijdijzersenvanregengaanzedood ook wat van. Die hoor je alleen een stuk minder op bokt.

De “vanregensmeltenze” brigade is er zeker. Maar inderdaad, die roepen niet zo hard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:54

Het klinkt alsof je een prima genuanceerde hoefsmid te pakken hebt ts.

Ik heb hier ook al alle smaken gehad. Van 4kant op ijzers tot ijzerloos. In de basis zou ik altijd eerst ijzerloos een serieuze kans geven. Desnoods met een hogere bekap frequentie.
Daar gaat het nog wel eens mis heb ik het idee namelijk. Als een paard ijzerloos staat blijft de smid wel eens te lang weg. Het fijne van ijzerloos vind ik nou juist dat je de voeten veel beter bij kunt houden ipv steeds redelijk grof te werk te gaan.
Zeker met zo'n scheurtje (wat de oorzaak ook is) is regelmatig onderhoud/ monitoring de sleutel tot goed management.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:15

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:42

Zinzi_jewel schreef:
HorseTimeXL schreef:

De biotine zou ik weglaten.
Op tijd naarde smid
En in t begin wat voorzichtiger met de ondergrond waar je rijdt
Dit paard loopt al zijn 6 jaren al blootsvoets.
Komt heus goed met ik tijd bekappen.

Succes

Wat is je overweging om Biotine weg te laten? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:54

Slechts 2% heeft een biotine gebrek.
En dit komt waarschijnlijk niet omdat ze niet voldoende biotine binnen krijgen maar omdat ze een opname gebrek hebben door bv. een ziekte of afwijking aan de darmen.
Supplementeren leid daarbij ook niet tot meer of betere op opname
Daarentegen is een gezonde en optimale darmfunctie van belang voor een goede opname van biotine.
darmbacteriën produceren het gehele vitamine B complex, waaronder ook biotine, mits de bacteriepopulaties in goede staat verkeren, een gezonde darm is dus een eerste vereiste voor gezonde hoeven

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:49

Een hoornzuil kan wel kreupelheid veroorzaken. Paard van kennis moest er aan geopereerd worden. Duur grapje en lange hersteltijd. Het is ook weer deels terug gegroeid als ik
Het goed begrepen heb. Verbaasd me dat de dierenarts daar zo makkelijk een paard mee goed keurt.

Clasical schreef:

Ik had 20 jaar geleden een hoefsmid van in de 50. Ook die gaf advies op blote voeten wanneer het kan en ijzers wanneer noodzakelijk. Hij adviseerde zijn wedstrijd rijdende klanten ook altijd om de ijzers er gelijk af te halen na het buitenseizoen.

Toen mijn pony op dierenartsadvies op speciaal beslag moest vanwege dunne zolen en iets gekanteld hoefbeen liep hij als een trein. Maar toen zijn hoeven steeds erger gingen scheuren door het nagelen kwamen smid en ik samen tot de conclusie dat het scheuren nog erger was dan de gevoelige voeten en dat de ijzers er beter onder weg konden voor hij niets meer te nagelen overhield. Zonder ijzers had hij zelden brokkelen de en scheurende hoeven gehad. Het fijne buitenrijden lukte toen niet meer helaas. In die tijd waren de hoefschoenen nog lomper en minder passend dan tegenwoordig.

Mijn paard moest rondom op aangepast beslag op advies dierenarts vanwege knie die op slot ging en dat met speciaal gesmeed ijzeren binnendoor gezet moest. Maar ook dat gaf problemen want elke keer was met 3 tot 5 weken de stand weer verkeerd gegroeid en je kunt de ijzers niet steeds er af halen en er onder slaan. Daarom toen in overleg met hoefsmid ook gekozen voor van de ijzers af en alleen als het echt nodig is voorouders. Nu konden we gewoon elke paar weken de stand bijvijlen en de hoefsmid heeft mij laten zien hoe het moet zodat ik hem er niet elke 3/5 weken bij hoef te halen. Rond vijlen hield ik al zelf bij dus nu heb ik hem alleen nodig als ik merk dat mijn correctie onvoldoende effect heeft. De smid durft dan toch iets rigoreuzer weg te halen en dat laat ik liever aan hem over. Heb hem er net weer bijgehad en vorige keer was in augustus. Ze lopen hier veel op stenen, dus aan de onderkant hoeft zelden iets weggehaald. Dat slijt eerder te hard (zeker in combinatie met buitenritjes) dan dat de voeten te lang worden.