Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:44

Hier is dat in twee verschillende gevallen wel gelukt, zonder brokjes of scheuren of op eieren lopen.
Maar goed, wij hadden geen keuze.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:54

xyzutu2 schreef:
Festeropre schreef:
Nee, ik heb gezegd; gebruik de zool als referentiekader, dan volgd er vanzelf een goede voetas.
Dit betekend juist dat je een scheve stand niet extreem gaat corrigeren, iets wat nl. helemaal niet kan.

Voetas is geen verschijnsel waar natuurlijke bekappers zich druk over maken. Als de witte lijn goed vast zit, het hoefbeen bijna parallel aan de grond staat en de hiel laag is zal de voetas als resultaat hiervan vanzelf in een lijn komen te staan.


Helaas is dat een hardnekkig fabeltje in de natuurlijk bekappershoek. Ik heb er zelf ook lang in geloofd hoor, daar niet van, maar dat is helaas veel te simpel gedacht en dat merk je pas als je ontdekt dat er een heel paard boven die hoef groeit die zich helemaal niet aan alle natuurlijk bekap-wetten houdt. Een goede zool en een goede witte lijn zijn prima, maar wat doe je met een paard met goede zool en goede witte lijn waarvan de binnenste hoefwand niet meer netjes naar buiten wijkt, maar recht omlaag staat en zelfs naar binnen helt?
Ik ben daar superbenieuwd naar.


Nou iig zou ik het niet “oplossen” met een ijzer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:01

Wat een gek antwoord. Dit topic gaat toch over zelf hoeven bekappen? Waarom denk je dat wij dat met een ijzer opgelost zouden hebben? Dat zou toch off topic zijn geweest?
Ik was juist heel benieuwd naar jouw ervaringen naar paarden met een acuut scheve voetas, die dus scheef boven hun eigen hoef staan?

Verder zijn we het volgens mij helemaal eens; voetas is geen verschijnsel waar natuurlijke bekappers zich druk om maken, zolang zool, witte lijn en hielhoogte maar volgens het boekje is. En dat is in mijn ogen een ontzettend gevaarlijk gebrek waar de smeden die ik ken (dat waren dus goede smeden) wel oog voor hadden als ze bij mijn beesten kwamen. En dat was niet om te beslaan, maar echt alleen om ze revaliderend te bekappen om te zorgen dat niet alleen de hoef goed was, maar het beest erboven ook zonder alteveel gewrichtsschade oud zou worden. :)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:09

Je kan toch niet alles wat krom is rechtzetten?
Mogelijk bij een heel jong paard kan je nog wat met stand corrigeren, maar daarna, vergeet het maar.
Scheefheid in de stand wat vanuit het lijf komt ( spieren) kan met rechtrichten nog veel veranderen, maar dan nog luister je naar de voet, waar die om vraagt.
En dan blijf je ook altijd nog de zool respecteren als referentiepunt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:12

Dat is jouw mening, niet die van de dierenarts, revalidatietrainer en hoefsmid en de second opinion van een wat verder doordenkende natuurlijk bekapper die we hier gelukkig ter begeleiding hebben gehad. Het heeft best wat bloed, zweet en tranen gekost (nee, geen ijzers 8-) ) maar daardoor heb ik nu weer een paard dat op zijn hoeven staat in plaats van ernaast. Best handig. ;)

Eigenlijk geven jouw posts precies aan wat ik gevaarlijk vind aan 80% van de natuurlijk bekappers, aangezien die zich compleet focussen op de onderkant van de hoef en hoe die er volgens de cursus uit hoort te zien, en totaal niet bezig zijn met hoe het paard daarboven staat of beweegt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-18 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:18

xyzutu2 schreef:
Dat is jouw mening, niet die van de dierenarts, revalidatietrainer en hoefsmid en een wat verder doordenkende natuurlijk bekapper die we hier gelukkig ter begeleiding hebben gehad. Daardoor heb ik nu weer een paard dat op zijn hoef staat in plaats van ernaast. Best handig. ;)


Dat is geen mening dat is wetenschap.
Ik dacht dat je oprecht geïnteresseerd was?

Anoniem

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:25

Kun je mij het wetenschappelijk onderzoek geven naar verschillende bekapmethodes die geprobeerd zijn op paarden die naast hun hoeven staan? Daar ben ik namelijk oprecht geinteresseerd in.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:35

Het maakt niet uit op welke beenstand je praktiseert, de regel voor de zool gaat altijd op.

Correcties na de leeftijd van 3 jaar zijn uit den boze omdat men dan de gewrichten teveel eenzijdig gaat belasten.

Veel wordt gesproken over standen voetcorrecties maar kunnen de paarden dat wel aan en is dit wel nodig? (na 3 jaar zijn de groeilijnen van de botten gestabiliseerd en kunnen daarom niet meer veranderd worden).
Er zijn teveel paarden die worden veranderd en nadien problemen krijgen omdat de gewrichtsvlakten niet goed op elkaar inwerken dit als gevolg van “correcties”.
Een hoefsmid kan zo bekappen /beslaan dat het lijkt dat de stand is veranderd maar dan heeft hij alleen gewerkt aan het optisch beeld.(een scheve stand zo bekappen/beslaan dat het lijkt of iets recht is).

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:45

Maar je moet er wel altijd rekening mee houden 'iets' verander je altijd. Als je je alleen maar richt op het 'idem dito' zetten, maak je het uiteindelijk alleen slechter.

Als je een scheef paard net zo scheef maar korter zet, wordt het er niet beter op. Je moet altijd rekening houden met de stand, de beweging, de afwikkeling, de slijtage.

Rechtzetten na drie is inderdaad een idille die je ook niet moet willen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:52

khirshanta schreef:
Maar je moet er wel altijd rekening mee houden 'iets' verander je altijd. Als je je alleen maar richt op het 'idem dito' zetten, maak je het uiteindelijk alleen slechter.

Als je een scheef paard net zo scheef maar korter zet, wordt het er niet beter op. Je moet altijd rekening houden met de stand, de beweging, de afwikkeling, de slijtage.

Rechtzetten na drie is inderdaad een idille die je ook niet moet willen.


Tuurlijk verander je, maar het gaat er toch over dat je wel bepaalde referentiepunten hebt die je respecteerd?
Als je dat niet meer doet ben je mi niet meer bezig met “natuurlijk” bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:54

Ik ben nu wel benieuwd wanneer je eens antwoord gaat geven op de specifieke vragen die je in dit topic gesteld worden. 8-)

Als je bij voetcorrecties en scheefstand corrigeren alleen denkt aan jonge paarden en dat dit bij oude paarden uit den bozen zou zijn en alleen maar optisch zou werken, dan snap ik dat je correcties onnodig/uit den bozen vindt.

Ik vind het een prachtig verhaal en het klinkt ook heel zinvol, maar dan heb je dus nooit met volwassen revalidatiepaarden gewerkt. Paarden die op volwassen leeftijd door een blessure scheef gaan staan. Neem de casus van een vijfjarig paard dat door een schouderpeesblessure zijn schouder zo aan zijn lichaam vastgeplakt houdt dat hij compleet op de binnenrand van zijn hoef gaat lopen en binnen vier weken tijd bijna naast zijn hoef staat. De zool heeft zich trouwens al perfect aan die stand aangepast en hangt netjes horizontaal boven de grond. Van de onderkant ziet de hoef er net zo uit als normaal, alleen staat het been er niet meer recht boven maar staat boven de binnenwand.
Of een volwassen pony die hardnekkig patellaluxatie blijft houden tot je hem op advies van de hoefsmid toch iets binnendoor zet, en er dan geen last meer van heeft. Kan best dat hij daar straks eerder artrose van krijgt, maar wat denk je dat die patellaluxatie elke keer opnieuw doet?
Als je als natuurlijk bekapper in je verhaal van 'volwassen paarden nooit corrigeren want dat geeft maar slijtage' niet eens rekening houdt met de echte problemen die echte paarden in de praktijk hebben, dan kun je het in mijn ogen beter houden op het bekappen van dode hoeven. Daar zit namelijk geen paard boven.

Mijn punt is trouwens niet dat natuurlijk bekappers slecht zijn. Wat ik wel zeg is dat in dit topic continu wordt aangedragen dat smeden een blinde vlek hebben als het om bekappen gaat. Mijn ervaring is dat het gros van de natuurlijk bekappers een blinde vlek heeft als het gaat om alles wat zich boven die hoef afspeelt, omdat ze zich vastbijten in de stokpaardjes die ook hier genoemd worden; volg de zool, als de hoef er goed uitziet dan is het met de rest ook goed, niet kijken naar scheefstand of bewegingsafwijkingen in de rest van het lijf want dat zorgt maar voor slijtage, enz.
Als een bekapbeurt alleen nog maar gaat over gezonde hoeven, dan kan dat de gezondheid van het paard daarboven ernstig in gevaar brengen. Die kant van het zelf bekappen/laten bekappen door iemand die een cursus hoeven kijken heeft gevolgd mag ook wel eens benoemd worden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:03

Als de hoeven scheef afslijten moet je je als eerste gaan afvragen wat 'scheef' eigenlijk is. Hoe weet je of de hoef scheef is? En wat is 'de hoef'? Is dat de zichtbare vorm van de hoornschoen? Is dat de kroonrand of haarlijn? Is de stand van de zool bepalend of gaat het om de stand van de botten in en aan de hoef?

Wat ons betreft is het de stand van het hoefbeen dat bepaalt wat recht is of scheef. Het hoefbeen kun je van buiten natuurlijk niet zien, maar gelukkig kun je aan de zool zien wat de stand van het hoefbeen is. De zool wordt namelijk aangemaakt door de zoollederhuid die onder aan het hoefbeen zit en volgt dus altijd het hoefbeen. In de praktijk blijkt dat wanneer je de zool recht zet het hoefbeen eveneens recht staat. Als de hoefwand buiten de zool uitsteekt slijt hij zonder de ondersteuning van de zool vrij snel waardoor de hoef, als de hoefwand scheef is gegroeid, vanzelf recht komt te staan. Dit is de manier waarop de hoef in de natuur vanzelf recht blijft. Dit is ook wat er gebeurt wanneer we bij het bekappen de hoefwand weghalen tot aan de zool.

Als de hoef echt scheef afslijt, ook volgens het hoefbeen, dan nog lost het probleem zich doorgaans vanzelf op. Wanneer de hoef ergens te snel slijt gaat dat gedeelte harder groeien. Dit is dezelfde werking als bij het trainen van hoeven, maar nu wordt het te snel slijtende gedeelte nog eens extra getraind. Na een tijdje zie je dat het sneller slijtende gedeelte sneller gaat groeien en het eindresultaat is dat de hoef niet meer scheef slijt.

We kennen ook uit eigen ervaring gevallen waarbij het paard altijd de hoefijzers scheef afsleet maar na een natuurlijke bekapping vanzelf keurig rechte hoeven hield. Het scheef afslijten van een hoef (of de hoefijzers) is dus geen reden om te denken dat het paard hoefijzers nodig heeft.

Soms worden paarden expres ietwat scheef op de hoeven gezet om andere botten in een rechte stand te dwingen of knieproblemen (zoals patella luxatie) te bestrijden. Deze praktijk is echter op zijn minst dubieus te noemen: De gezondheid van de hoef wordt opgeofferd om een beenprobleem weg te moffelen. Als de hoef expres scheef wordt gezet, klopt ook de richting niet meer waarin de gewrichten scharnieren. Als je de hoef expres scheef wil zetten zul je ijzers moeten gebruiken omdat de hoef anders vanzelf weer afslijt naar de natuurlijke stand. De middelen kunnen vaak erger zijn dan de kwaal.
(Citaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:18

Festeropre schreef:
Als de hoeven scheef afslijten moet je je als eerste gaan afvragen wat 'scheef' eigenlijk is. Hoe weet je of de hoef scheef is? En wat is 'de hoef'? Is dat de zichtbare vorm van de hoornschoen? Is dat de kroonrand of haarlijn? Is de stand van de zool bepalend of gaat het om de stand van de botten in en aan de hoef?

Wat ons betreft is het de stand van het hoefbeen dat bepaalt wat recht is of scheef. Het hoefbeen kun je van buiten natuurlijk niet zien, maar gelukkig kun je aan de zool zien wat de stand van het hoefbeen is. De zool wordt namelijk aangemaakt door de zoollederhuid die onder aan het hoefbeen zit en volgt dus altijd het hoefbeen. In de praktijk blijkt dat wanneer je de zool recht zet het hoefbeen eveneens recht staat. Als de hoefwand buiten de zool uitsteekt slijt hij zonder de ondersteuning van de zool vrij snel waardoor de hoef, als de hoefwand scheef is gegroeid, vanzelf recht komt te staan. Dit is de manier waarop de hoef in de natuur vanzelf recht blijft. Dit is ook wat er gebeurt wanneer we bij het bekappen de hoefwand weghalen tot aan de zool.

Als de hoef echt scheef afslijt, ook volgens het hoefbeen, dan nog lost het probleem zich doorgaans vanzelf op. Wanneer de hoef ergens te snel slijt gaat dat gedeelte harder groeien. Dit is dezelfde werking als bij het trainen van hoeven, maar nu wordt het te snel slijtende gedeelte nog eens extra getraind. Na een tijdje zie je dat het sneller slijtende gedeelte sneller gaat groeien en het eindresultaat is dat de hoef niet meer scheef slijt.

We kennen ook uit eigen ervaring gevallen waarbij het paard altijd de hoefijzers scheef afsleet maar na een natuurlijke bekapping vanzelf keurig rechte hoeven hield. Het scheef afslijten van een hoef (of de hoefijzers) is dus geen reden om te denken dat het paard hoefijzers nodig heeft.

Soms worden paarden expres ietwat scheef op de hoeven gezet om andere botten in een rechte stand te dwingen of knieproblemen (zoals patella luxatie) te bestrijden. Deze praktijk is echter op zijn minst dubieus te noemen: De gezondheid van de hoef wordt opgeofferd om een beenprobleem weg te moffelen. Als de hoef expres scheef wordt gezet, klopt ook de richting niet meer waarin de gewrichten scharnieren. Als je de hoef expres scheef wil zetten zul je ijzers moeten gebruiken omdat de hoef anders vanzelf weer afslijt naar de natuurlijke stand. De middelen kunnen vaak erger zijn dan de kwaal.
(Citaat)


Het zou netjes zijn als je ook de bron zou vermelden waar je uit citeert.

Als je denkt dat je paardenhoeven alleen kunt corrigeren in scheefheid door er ijzers onder te zetten dan mis je best wel wat kennis als het om paardenbenen of stomweg hoefgroei gaat.
Maar dat is ook eigenlijk precies mijn punt. Je kunt erop blijven hameren dat paarden nooit standcorrecties aan de benen nodig hebben en dat dat alleen maar slecht is, maar mijn punt was juist dat veel natuurlijk bekappers daar op blijven hameren en paarden dus scheef op de hoeven laten staan en bewegen omdat dat nou eenmaal de stand was waar ze het paard in aantroffen en dat dan maar zo moet blijven want de natuur heeft dat zo gewild.
Ik vind dat kwalijk.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:36

Uitgaande dat een paard op een gezonde gevarieerde bodem staat ( niet op enkel klei ) want dan slijt er niks, dan groeit er alleen.
Zal de voet vrij snel weer naar de natuurlijke stand slijten

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:48

Ik heb toch echt de ervaring dat hoefsmeden juist niet naar het paard boven de hoef kijken. Heel weinig is me in al die jaren ooit gevraagd ze even te laten lopen bijvoorbeeld. Ook vind ik veel hoefsmeden heel standaard bekappen volgens een standaard model dat ze graag zien.

Bij NB'ers is me vaker gevraagd ze even te laten lopen.

Naast willen hoefsmeden heel snel problemen oplossen met ijzers, speciale ijzers en zooltjes. Ik was er vorig jaar bij dat een paardje op de foto was geweest en zowel klinisch als rontgenlogisch duidelijk een scheef hoefbeen had. Had ook al vaker kreupel gelopen en is met ijzers opgelost. Die overigens ook zeer deden, want na het beslaan liep dat paardje ook vaak kreupel. Hoe het verder gaat, weet ik nu niet, want ik kom daar niet meer.

Als ik niet bekap, zie ik ook dat bij ons elk paard anders afslijt. Ik maak er niet bij 4 paarden dezelfde hoeven van, dus je gaat al sws uit van het paard, de hoeven, de manier van bewegen etc. Maar daarvoor moet ik er wel regelmaat in houden, anders komt hun eigen manier van slijten.

Als ik om me heen kijk, vind ik wel dat de werelden te ver uit elkaar liggen en dat is zonde. Paarden die hb zijn, ijzers krijgen, soms iets minder suiker rijk voer krijgen en als dit niet snel genoeg werkt worden ingeslapen.
IK ben niet anti ijzers, maar vind ze vaak niet nodig. Imo zou het mooier zijn als men ervaringen en kennis gaat delen, samen naar de studies gaat kijken en ervaringen deelt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:04

Maar dat is het hele eier eten- soms is dat niet zo. Soms, om verschillende redenen, zit er gewoon iets fout.

Het voorbeeld dat je aandraagt over het paard wat de ijzers scheef sleet, is naar mijn idee ook geen bewijs dat ijzers alleen maar slecht zijn en natuurlijk bekappen alleen maar goed is.

Het is wél bewijs dat de smid niet goed bekapt heeft, en het paard dus niet juist op z'n voeten heeft gezet. Een (in dit geval natuurlijk) bekapper, heeft hier verandering in aangebracht. Top!

Voor een gezonde hoef is de stelregel 'laat je leiden door de zool' perfect. In sommige gevallen is dat echter niet zo. Zoals je zelf aangeeft; 'wat is de hoef'. Dat is niet alleen de zool, er kan zoveel meer zijn dat een foute stand veroorzaakt, of waardoor je vérder moet kijken dan 'alleen' de zool.

Natuurlijk, een paard dat van zichzelf een scheefstand heeft ontwikkeld, moet je echt geen wonderen verwachten en denken dat dat weer helemaal recht komt. Je ontkomt er- naar mijn bescheiden mening- echter nooit aan om er toch íets mee te doen. Niet voor het mooie rechte, maar om verder euvel te voorkomen en het paard beter te laten lopen

@superpony; een smid (of bekapper) heeft vaak ook een paard dat aan komt lopen; daaraan zie je al hoe het loopt. Vaststaan en dan niets zeggen zal best vaak wel eens kunnen, maar het type 'hup, snel door naar de volgende' heb ik gelukkig nog niet mee hoeven maken. Ik hoop dat ook nooit te hoeven.

Dat de werelden te ver uit elkaar liggen is bijzonder jammer. Ik hoop dat de nieuwe generatie smeden toch verder kijkt dan wat ik hier aan ervaringen hoor. Liever zonder ijzers dan met, maar soms... soms is het toch niet de slechtste oplossing

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:34

Dat snap ik. Ik heb het ook niet over een hoefsmid die je ziet aankomen en een beetje je paard bekijkt natuurlijk.
Je hebt echt mazzel als je een goede en fijne hoefsmid heeft. Dan maakt het in feite ook niet uit hoe het heet wat hij doet.
Als hij je paard en bewegingen bekijkt, de hoeven netjes bekapt, je paard netjes behandeld, zal het mij echt worst wezen of het een hoefsmid of nb'er is.

Kan ook echt wel nb'ers noemen die ik minder vind, zowel in werk als omgang. Zeker een tijdje terug dachten mensen wel even nb'er te kunnen worden na een cursus. Er kwam vraag, dus mensen zagen dat gat. Pas wanneer mensen een klantenkring kregen en er positieve verhalen kwamen, mensen ook steeds meer zelf de cursus deden, werd het selectiever.

Daarin blijft het zo dat je heel veel eigenaren echt van alles kan wijsmaken bij gebrek aan kennis. Ik geef al heel lang les en zie ook anderen lesgeven. Als je ziet of hoort wat mensen voor zoete koek aannemen, sta je echt versteld. Zelfde over voeding, huisvesting etc.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 06:36

Kan en wil iemand mij laten zien met behulp van een plaatje wat er met de voetas bedoeld wordt?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 06:54

Juiste voetas;
Afbeelding

Afwijkende beenstanden ( let vooral op de vorm van de hoeven )
Afbeelding

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:22

Ter info; bovenste is goed

Onderste: (van links naar rechts, eerst boven, dan onder)
1 correct
2 week gekoot
3 steil gekoot
4 naar achter gebroken voetas
5 iets naar voren gebroken
6 naar voren gebroken (en steil gekoot, maar dat gaat ook meestal samen)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:36

khirshanta schreef:
Ter info; bovenste is goed

Onderste: (van links naar rechts, eerst boven, dan onder)
1 correct
2 week gekoot
3 steil gekoot
4 naar achter gebroken voetas
5 iets naar voren gebroken
6 naar voren gebroken (en steil gekoot, maar dat gaat ook meestal samen)


Ja bedankt voor de aanvulling !

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:25

xyzutu2 schreef:
Eigenlijk geven jouw posts precies aan wat ik gevaarlijk vind aan 80% van de natuurlijk bekappers, aangezien die zich compleet focussen op de onderkant van de hoef en hoe die er volgens de cursus uit hoort te zien, en totaal niet bezig zijn met hoe het paard daarboven staat of beweegt.


Dat is niet waar. In de cursus van paardnatuurlijk wordt juist ontzettend veel aandacht besteed aan zaken als 'hoe loopt je paard' 'wat is nou precies de zin én onzin van de voetas' etc.

Nielojram

Berichten: 7872
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:08

Arabesk schreef:
Dat is niet waar. In de cursus van paardnatuurlijk wordt juist ontzettend veel aandacht besteed aan zaken als 'hoe loopt je paard' 'wat is nou precies de zin én onzin van de voetas' etc.


En dat kan ik alleen maar beamen. Ik heb zelf de cursus ook gevolgd, ontzettend leerzaam en hou nu zelf ook mijn paard zijn hoeven bij, maar mijn bekapster komt gewoon om de 6 weken.

Waarom niet zelf de cursus volgen xyzutu2? Het kost je een dag, en het is heel leerzaam.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:18

xyzutu2 heeft al jaren commentaar op natuurlijk bekappen, maar heeft nog nooit de cursus gedaan, dus alle aannames zijn gebaseerd op 'mijn hoefsmid zegt dat' en 'ik heb gelezen dat' maar nooit uit eigen ervaring.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:31

En we zijn weer terug bij elkaar afvallen en de ik weet het toch beter discussie. Wat is de toegevoegde waarde voor dit topic?