Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janine1990 schreef:Gypsy schreef:Er zijn ook ijzers met zooltjes, zijn die ook verboden dan?
Gekkies verzinnen altijd wel wat.
Het zou de traditonele kant sieren als zij eens wat collectief onderzoek naar alternatieven organiseerden. Tot nu toe komt dat vooral van de natural kant.
Ik weet niet hoe dat zit, misschien mag je daar ook wel niet mee starten hoor? Vast hier wel iemand die daar wel ervaring mee heeft. Het zal ongetwijfeld in de reglementen staan, maar die kan ik nu niet even opzoeken (op het werk).
Collectief onderzoek zou mooi zijn inderdaad, maar allicht kan spatter daar iets meer over vertellen? Haar man is tenslotte een traditionele hoefsmid.
Ik vraag me alleen nog steeds af hoe die natural kant het hele natural gebeuren ziet, terwijl we hier in Europa niet tot nauwelijks de natuurlijke habitat van paarden kunnen nabootsen. Alleen midden-Spanje komt nog enigszins in de buurt daarvan...
JoskaH schreef:Ik snap dat nog steeds niet. Dat je paard gevoelig loopt vlak na het eraf halen van ijzers, zefs weken en maanden, betekent niet dat het per se ijzers nodig heeft.
bruintje123 schreef:Te stroef vond ik zelf kunststof niet.
Juist minder glad dan ijzers en dat het op die manier veel dichter bij de onbeslagen hoef in de buurt kwam.
Maar reed ik veel over de harde dan sleet het inderdaad hard.
In de wei vond ik het ook ideaal betreft minder snel schuiven.
Momenteel heb ik geen paarden op beslag staan.
Maar zou dat weer nodig zijn zou mijn eerste keuze toch weer kunststof zijn boven ijzer.
Maar helaas is dat niet altijd uit te voeren omdat het niet op maat te smeden is.
bruintje123 schreef:Ijzers met zooltjes mag je overigens gewoon mee starten.
Azmay schreef:bruintje123 schreef:Te stroef vond ik zelf kunststof niet.
Juist minder glad dan ijzers en dat het op die manier veel dichter bij de onbeslagen hoef in de buurt kwam.
Maar reed ik veel over de harde dan sleet het inderdaad hard.
In de wei vond ik het ook ideaal betreft minder snel schuiven.
Momenteel heb ik geen paarden op beslag staan.
Maar zou dat weer nodig zijn zou mijn eerste keuze toch weer kunststof zijn boven ijzer.
Maar helaas is dat niet altijd uit te voeren omdat het niet op maat te smeden is.
Met dat 3d printen wat steeds toegankelijker word zie ik echt opties daarin.
Hoop echt dat er meer kunstof opties komen want metaal is te glad maar rubber te stroef.
Overigens slijten mijn paarden scheef maar dat is prima op te vangen zonder ijzers. Helemaal recht hoeft ook niet zolang ze maar goed blijven lopen.
Gypsy schreef:Dat kan ik ook niet honderd procent uitleggen, maar ik weet wel dat ik in mijn uppie dingen heb opgelost die mijn tradi smid voor onmogelijk hield. Of ja, met een paar ijzers dan natuurlijk.
Overigens heb ik aan modder een broertje dood, ze staan hier op steen en zand. En als het kan gras natuurlijk.
Ooit hoop ik ook andere ondergrond te kunnen bekostigen, maar voorlopig blijkt het nabootsen van natuurlijke slijtage heel erg effectief te zijn.
Gypsy schreef:bruintje123 schreef:Ijzers met zooltjes mag je overigens gewoon mee starten.
Een antwoord.
Ach, weet de knhs niet op alles wat nieuw is wat te verzinnen? Van bitloos hadden ze in het begin ook vanalles.
Overigens zou ik zelf enkel met hoefschoenen of bv die megasus horse runners starten met kalkoenen. Mijn paarden hebben zonder hoefschoenen meer grip dan met op het gras. Ik gebruik ze voornamelijk voor op de weg.
Volgens mij is het trouwens niet persé rubber, ik vind die hoefschoenen niet stroever dan de hoef zelf. Maar hangt misschien ook van het model af.
Gypsy schreef:Ik zit hier in zeeland op de kleigrond, ondergrond IS een keus.
Kost dat geld? Ja dat kost geld. Maar drainage kun je aanleggen en zand kun je storten.
Ik rijd momenteel geen (top)sport nee.
Dressuurmatig voor lichamelijk onderhoud. Graag lange buitenritten. 40 km met hoefschoenen gaat prima. Het ging bij mij vooral om een hoefwand die enorme uitwaaierde zeg maar. Gigantisch verbrede witte lijn. Daardoor hoefschoenen geen optie, en hoeven waren zwak en snel te kort. Nu weer helemaal netjes.
Dochterlief is nu bezig haar pony te beleren, die gaan straks de sport in. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.
janine1990: Een hoefschoen kun je binnen 2 minuten uit en weer aan trekken om te controleren, dat ijzer met zooltje niet. Je kunt overal wel argumenten voor en tegen verzinnen. Feit blijft de de KNHS aan bepaalde argumenten blijkbaar meer waarde hecht...
Gypsy schreef:Het gaat vooral om afwisseling van ondergronden. Dus bv ook een stuk paddock met daarin zand gemengd met ronde kiezelstenen.
Van de nattigheid hier heb ik zelf nooit zo'n last.
Als het geen probleem is dat er nihil controle is op bitten, waarom zouden hoefschoenen dan wel een probleem zijn?
Janine1990 schreef:khirshanta schreef:Een slechte (natuurlijk) bekapper is net zo schadelijk, zo niet schadelijker dan een ijzer dat door een slechte hoefsmid is geplaatst, naar mijn mening.
Zoals eerder al opgemerkt in dit topic wordt een hoefsmid eerst aangeleerd goed te bekappen. Je kan een paard niet een ijzer onder smeden zonder te weten hoe je het goed bekapt.![]()
Af en toe vraag ik me af of men hier wel weet hoe het er aan toe gaat als een paard ijzers krijgt.
JoskaH schreef:Wil je me uitleggen wat een hoefijzer kan doen itt bekappen?
Gypsy schreef:Babootje van alles wat je opnoemt snap ik nog steeds niet HOE dat dan opgelost word, en waarom een ijzer dat niet kan. En van de helft denk ik maar dat kan ijzerloos of met hoefschoenen weldegelijk opgelost worden.
Deni11 schreef:Hoe zouden jullie er dan over denken over wat te doen met een HB paard die blootsvoets momenteel niet fijn loopt?
Deni11 schreef:Hoe zouden jullie er dan over denken over wat te doen met een HB paard die blootsvoets momenteel niet fijn loopt?