Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:38

djinnie mooi verwoord

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:38

Foetsji schreef:
Ik begrijp dat je het niet prettig vind als iemand het met je oneens is.

Ik kan me er niet druk om maken, het is mijn discussie niet :+
Maar je blijft hetzelfde punt keer op keer op keer herhalen. Je hebt gezegd wat je zeggen wilde, maar doe dat dan (net als iedereen in dit topic!!) gewoon 1 of hooguit 2x.
TS zal het dan lezen en je mening meenemen in haar beslissing. je mening blijven herhalen geeft je niet meer gelijk ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:43

Vergeet die mogelijke peesblessure aan het andere been niet, die ziet er namelijk ook echt niet best uit op de eerste foto.
Hoe ga je dat ontlasten als het andere been gegipst is.
Voor mij valt een dergelijke ingreep sowieso onder dieronwaardig.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:45

poes schreef:
Dat we het niet eens zijn is niet erg. Dat je blijft zagen is wel vervelend. Ik heb je punt wel degelijk gesnapt en ik ben het nog steeds niet met je eens. Duswat wil je nog bereiken? Je overtuigt een ander niet door honderd keer jezelf te herhalen.

Mee eens. Geldt voor iedereen. Echter als mensen het door mij geschrevene verdraaien of mijn inziens anders opvatten dan dat ik heb bedoeld mag ik daar op reageren. Want gelijk behaal je ook niet door andermans woorden te verdraaien ten gunste van eigen gelijk. Dat gezegd hebbende zijn we het er in ieder geval over eens dat we het oneens zijn !

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:46

Foetsji schreef:
Ik begrijp dat je het niet prettig vind als iemand het met je oneens is.

Volgens mij ben jij degene die daar het meeste last van heeft....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:56

Eigenlijk heeft het dier mazzel dat die bij een handelaar terecht is gekomen, waar meer belangen tellen; oa economisch, want is tenslotte je verdiensten.
Een particulier had waarschijnlijk het dier een zeer pijnlijk proces ingestuurd, die hoogst waarschijnlijk te laat komt. Dit dier staat al 6 maanden met dit been, notabene in een periode van zijn leven waarin het botstelsel flink groeit en zich daardoor onmiddellijk in de groei zich aanpast aan een gebrek. Hoe die op zn andere 3 benen staat zegt al genoeg; die zijn ook niet goed meer.
Ja het is sneu voor het dier dat hij geen eerlijke kans heeft gekregen, maar de schade is ondertussen al zoveel groter dan alleen dat enen beentje dat het gewoonweg niet paardwaardig meer is. Of dit nu een Totilas nakomeling was geweest met de oude dekprijs of een papierloos ongelukje/fokproduct.

Slacht is eigenlijk gewoonweg de enige paardwaardige optie. 1 sec en het dier is op de eeuwige groene weides met 4 gezonde benen ipv levend met 4 kapotte en een nabije toekomst met heel veel pijn tot aan zn dood.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:59

Paspoort schreef:
Er schuilt nog een heel verhaal achter met in de mik geschoven, ik kan daar nu zeker op dit moment niet verder op in gaan. Snap best dat dit vragen oproep, wellicht kan de reden geplaatst worden als het veulentje er niet meer is.

Los van dat feit, zie ik dat m'n gekopieerde gedeelte van slachtprijzen niet heeft gepakt, onderste was slachtprijzen maar staat er nu niet tussen. 'Mijn excuus.

Goed, na dat gezegd te hebben. Als geld geennrol speelt en het papier ook niet. Is het dan eerlijk om;

Veulentje de operatie te laten ondergaan, pezen doorsnijden, genezen, pijnstillers, continu gefrummel, wellicht complicaties want wie zegt dat het in 1 x volledig soepel verloopt? Hoe genezen de pezen? Wat voor lichamelijke schade heeft de rest van het lichaampje hierdoor? Kan het diertje dan ooit functioneren als gezeldschap of wellicht met zeer goede hoop als rijpaard?continu terug naar de kliniek om bij te houden met foto's en andere dingen om in de gaten te houden doe dit diertje geneest?
Is dit een paardwaardig en eerlijk bestaan,los van alle kosten

En natuurlijk hadden wij de hoop dat er iets hopelijk gedaan kon worden aan dit beentje want dat verdient ze ook, 'maar wel door realistische ogen.

Dat het daarnaast minimaal 2000 euro kost afgezien van brandstofkosten, verdere foto's, kliniek bezoekjes etc.

Al met al staat dat hoe hard het ook klinkt en mening mens ik hier over mij heen ga krijgen; dat is alles bij elkaar opgenomen niet meer waard.

Veulentje weet niet dat hij morgen ook nog moet leven of overmorgen. Die hebben dat besef totaal niet. En ik snap sommige standpunten wel, je ziet een zielig veulen en wilt kosten wat kost het diertje redden, en geloof me dat is menselijk.
Maar in hoeverre ga je daarmee door?

We hebben overleg gehad met drie goede artsen alle drie komen ze op zelfde antwoord uit, leven beëindigen is voor dit diertje de fijnste oplossing.
Als dat niet zo was en er ergens nog meer hoop was dan 50% hadden wij wellicht besloten om mensen te zoeken die wel hadden willen investeren in dit diertje of zelfs overgedragen aan 144, want die vangen zulke projecten ook nog wel eens op als ze redzaam zijn.

Maar de kans dat het gewoon goed komt is zoveel kleiner geworden. En natuurlijk vinden wij dat ook niet leuk, wij zien ook deze lieverd liever springen in de wei.

Bedankt voor je uitleg.
Ik ben het overigens helemaal eens met de beslissing om er een einde aan te maken. Laat dat wel duidelijk zijn.
Sterkte ermee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:21

SinneJ schreef:
Foetsji,
geloof jij dat er nog iets is na de dood?
Of laat het veulen misschien nabestaanden achter?

Dood is dood, zelfs al was het een perfect gezond dier, is dit nog niet echt tragisch. Dat dier maalt er niet om.
Het is enkel de mens die mijmert over 'wat had kunnen zijn'.

heb jij ooit een paard laten inslapen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:31

TS ik begrijp niet waarom je een topic opent....de dierenartsen zijn duidelijk,om dit goed te krijgen kost 2.000 euro.En dan is het nog niet zeker of het helemaal goedkomt.Het veulen heeft geen papieren,dus het kostenplaatje is groter dan dat het ooit gaat opbrengen.Jij bent handelaar,verdient je geld met het verkopen van paarden.Dat is gewoon je werk....respect,ik zou het niet kunnen.Dus voor jou is dit absoluut on interessant.Hoe schattig hij ook kijkt.
Ik zou...als ik jou was...hem wel een kans willen geven door hem weg te geven aan iemand die wel geld over heeft voor de ingreep.Weg geven dus....gratis.Maar ik ben absoluut niet zakelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:33

Maar ik denk dat die mensen er niet eens te vinden zijn.
Serieuze mensen waarvan je weet dat ze de kosten ook kunnen dragen.
Met de mond willen veel mensen paardjes redden. Tot ze zelf de knip moeten trekken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:34

bruintje123 schreef:

tja,het risico is natuurlijk vrij groot dat je op een penny stuit die hem wil redden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:35

Precies.
En dan staat het paard over een jaar er nog zo bij zonder enige behandeling maar wel met tien keer zoveel pijn.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:50

geerke schreef:
bruintje123 schreef:

tja,het risico is natuurlijk vrij groot dat je op een penny stuit die hem wil redden

Ik denk dat die mensen er wel zijn. Ze zijn echter met een lantaarntje te zoeken. Ik ken zelfs een DA die regelmatig dit soort paarden een tweede kans geeft.

Ja, idd de kans is héél groot dat je een goed bedoelende Penny treft. Dit soort "aanbiedingen" zul je dan ook tot op de bodem toe moeten uitzoeken en evt. contracten opstellen. Paarden als deze behoren in ervaren en financieel draagkrachtige handen. Oh, en die natuurlijk bereid zijn geld én tijd te investeren. Zich heel goed hebben ingelezen in de exacte problematiek van het dier en wat de eerlijke verwachtingen kunnen zijn.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:54

Ik vraag me af of er een veulenverzekering is afgesloten. Als het namelijk minder dan 4 maanden geleden geboren is dan kan je nog 1000 euro vangen (voor zowel operatie als overlijden) Als ik jou was dan zou ik er nog eens even goed over na gaan denken, wil je hem op tafel leggen en is hij dat waard?
Dan nog is het wikken en wegen, wil je het het paard aandoen of risico lopen dat het wanneer het ouder is er alsnog complicaties optreden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:55

De reden dat je in zo'n situatie slachtprijs vraagt is doodsimpel.
Doe je dat niet dat komt iemand die vreselijk goed kan toneelspelen en hem een dag later zelf aan de slager verkoopt voor die 100 euro.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:57

Maar vind ze eens foetsji?

Ik heb ook wel eens een paard of hond opgevangen.
Maar nooit iets in deze mate. Altijd dieren die met eventueel apart voer en vooral veel aandacht weer goed komen.
Die zijn in het begin even wat duurder door extra controle. Wat pijnstillers. Wormkuren en duur voer.
Maar je weet dat ze het halen en dan toekomst hebben.
Maar een paardje als dit durf ik toch ook echt niet aan.
Niet alleen voor de kosten.
Maar puur voor het paard zelf.
Zijn toekomst. Of die fijn is. Ik denk van niet.
Als leven lijden is is de dood een verlossing.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:03

Foetsji schreef:
Er zijn meerdere opties maar daar wordt ineens aan voorbij gegaan. Die derde optie is te duur, te lang en heeft te weinig financieel gewin. Lees het begin van het topic nog maar eens goed. Volledig beaamd door TS

Nu is het dier ineens kansloos verloren....

Wat een onzin. TS opent een topic voor ervaringen om alle optie's te overwegen, maar de optie om dit dier in leven te houden en te laten opereren is gewoon het minst aantrekkelijk. Dat jij het anders zou doen, kan TS niks aan doen.

De goedkoopste optie, euthanaseren, is in mijn ogen, in dit geval ook het beste. Dit dier is gewoon kansloos verloren. Je doet niemand er een plezier mee om dit beestje te laten opereren, ook het beestje niet. De revalidatie zal waarschijnlijk maanden duren en hij zal een lange tijd niet op de wei kunnen met andere paarden, dat moet je een jong veulen niet aan willen doen. Ik snap best dat TS kiest om het dier te laten euthanaseren.

Ik vind het niet eerlijk om TS zwart te maken omdat ze het beestje niet laat opereren, omdat ze zogenaamd alleen aan haar portemonnee denkt. Het is veel geld om de gok te nemen om dit beestje te laten opereren. TS heeft al geïnvesteerd in het veulen dus er is nergens sprake van een handelaar die geld aan dit beestje wil verdienen, want waarschijnlijk zijn de dierenarts kosten, voer etc. etc. al hoger dan dat een gezond papierloos veulen opbrengt.

Ik zou dit dier ook niet aan iemand geven. Je weet niet waar het dan terecht komt en lijkt mij ook niet dat iemand een beestje aanneemt als je al weet dat het je duizenden euro's gaat kosten en je dan nog in onzekerheid zit of het allemaal wel gaat lukken en je ooit een gezond paard hebt waar je mee aan het werk kan. Deze pony is de handel moet je niet willen.

En over taalgebruik van TS, pony zal er echt niet minder om slapen hoor. :')

TS, sterkte aankomende tijd, een dier euthanaseren is nooit leuk, ook als handelaar niet. Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:08

Er gaan paarden met aanmerkelijk minder fysieke problemen naar de slacht. Dus waarom moet nou zo nodig dit veulen gered worden? Als iemand graag de held wil uithangen, red dan liever een dier dat een redelijke kans maakt op een pijnvrije toekomst.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:12

En dan, stel dat iemand dit veulen over wil nemen, dat dier een ellenlang traject met veel pijn insturen, totaal paard onwaardig ivm boxrust danwel zich niet normaal kunnen bewegen.
Kleine kans op echt goed herstel.
Dat dier weet niet dat ie morgen dood is, maar elke dag dat dat dier lijd (ja, ook in het traject van opereren/revalideren) is een dag te lang.

Er zouden meer mensen zo realistisch moeten zijn als ts, zou een hele hoop lijden besparen van veel paarden.
Mensen dichten paarden vaak teveel menselijke eigenschappen toe, tobben te lang aan en proppen ze (als ze mazzel hebben) nog vol met medicatie, want hij is nog vrolijk of hij rent nog dus hij lijd niet want anders zou ie dit of dat niet doen...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:15

@Foetsie, ik begrijp dat het taalgebruik van sommigen je tegen de borst stuit maar hoe denk jij dan over het slachten voor vlees van ander diersoorten? Dat gaat altijd om geldelijk gewin en die dieren zijn over het algemeen gezond. Of ben je veganist, dan begrijp ik je. Ik vind dit ook een lastige situatie maar ik vind het altijd heel erg krom als mensen wel vlees eten maar dit soort dingen zielig vinden. Vandaar mijn nieuwsgierigheid of je veganist bent?

Voor de TS, ik proef uit je antwoorden dat je het er zelf ook moeilijk mee hebt, veel sterkte met deze situatie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:17

geerke schreef:
bruintje123 schreef:

Foetsji schreef:
Ik denk dat die mensen er wel zijn. Ze zijn echter met een lantaarntje te zoeken. Ik ken zelfs een DA die regelmatig dit soort paarden een tweede kans geeft.

Ja, idd de kans is héél groot dat je een goed bedoelende Penny treft. Dit soort "aanbiedingen" zul je dan ook tot op de bodem toe moeten uitzoeken en evt. contracten opstellen. Paarden als deze behoren in ervaren en financieel draagkrachtige handen. Oh, en die natuurlijk bereid zijn geld én tijd te investeren. Zich heel goed hebben ingelezen in de exacte problematiek van het dier en wat de eerlijke verwachtingen kunnen zijn.

Dit veulen was met 2 maanden al verloren en toen was TS nog niet eens in beeld. Waarom verwacht iemand dat iedereen genoeg tijd (geld en kwaliteit van leven voor dit dier even ter zijde) heeft om hierin te kunnen investeren zonder de andere dieren die tot zijn/haar zorg komen tekort te doen? TS heeft er iets van 20 staan. Waarom de "eis" dat zij 3/4 van de beschikbare tijd in 1 dier steekt? En waarom moet dit dier in leven blijven? Heel eerlijk had ik in de situatie van TS dit dier niet eens thuis van de trailer gehaald, maar meteen doorgereden naar de slager. Kans dat dit goed zou komen is mij te klein, het behandeltraject te lang, de kwaliteit van leven tijdens en er na te laag. Komt nog eens bij dat met de huidige wetgeving TS als zijnde handelaar fors in de ellende kan komen als ze dit dier verkoopt ivm gezondheidsrisico's als gevolg van de verwaarlozing door de fokker.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:20

Toch vallen me enkele dingen op in dit topic.
Legio mensen vinden het dier onwaardig om dit veulen een traject in te sturen.
Sturen deze mensen ook hun paard naar de slager als het paard maandenlang op boxrust moet vanwege andere blessures?
Ik hoor toch vrij vaak dat peesblessures of wat dan ook na 1 of ander operatie langdurig rust moeten hebben.
Ja ook deze dingen kunnen pijnlijk en frustrerend zijn en kan een paard zich gek van maken.
Soms is bij been blessures het niet eens de garantie dat t überhaupt goedkomt dus waar doe je het dan voor?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er ook zo eentje die geen sloten geld weg brengt als het uitzichtloos lijkt maar ik snap wel wat foetsjie bijvoorbeeld probeert uit te leggen
Mensen praten en doen ineens zo makkelijk in dit geval en ja dat moet ieder voor zich weten.
Maar ik kan echt wel bokt verhalen bedenken waarin paarden ook veel hebben meegemaakt en geleden en uiteindelijk overleden zijn dat ik denk....waarom ..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:21

geerke schreef:
TS ik begrijp niet waarom je een topic opent....de dierenartsen zijn duidelijk,om dit goed te krijgen kost 2.000 euro.En dan is het nog niet zeker of het helemaal goedkomt.Het veulen heeft geen papieren,dus het kostenplaatje is groter dan dat het ooit gaat opbrengen.Jij bent handelaar,verdient je geld met het verkopen van paarden.Dat is gewoon je werk....respect,ik zou het niet kunnen.Dus voor jou is dit absoluut on interessant.Hoe schattig hij ook kijkt.
Ik zou...als ik jou was...hem wel een kans willen geven door hem weg te geven aan iemand die wel geld over heeft voor de ingreep.Weg geven dus....gratis.Maar ik ben absoluut niet zakelijk.

Gratis weggeven zou ik nooit doen, wat gebeurt er dan met zo'n diertje. Kan maar zo bij iemand terecht komen die er nog een stuiver aan wil verdienen.
Mijnsinzies is de enige juiste manier om verantwoording te nemen en het diertje te laten inslapen of slachten. Alleen zo weet je zeker dat er geen lijdensweg meer is voor deze stumper.

De fokker had hier al zijn verantwoording moeten nemen, of behandelen of euthanasie. TS neemt die verantwoording wel en dat daar een economisch motief bij komt kijken is toch helemaal niet zo vreemd. Een particulier met een paard zal ook een grens hebben in hoever hij gaat of hoeveel hij kan uitgeven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:27

Gelukkig heb ik zelf nog geen paard gehad met een box rust advies blessure.
En toch al heel wat jaren eigen paarden.
Een paard van mijn vriendin wel.
Dat paard is hier komen revalideren.
Box rust was geen optie voor dat dier.
Dat was al een wever toen zij hem kocht. Wat door haar goede zorg minder was. Maar hem opsluiten zou hem geestelijk kapot maken.
Op haar huidige stal kon hij niet revalideren. Maar hij mocht echt niet rennen.
Dus kwam hij hier.
Ik heb elke dag een nieuw stukje wei afgezet van 3x3 meter naast de andere paarden.
En dat ging prima.
Dus box rust op de wei gemaakt. :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:31

LukieBradley schreef:
Toch vallen me enkele dingen op in dit topic.
Legio mensen vinden het dier onwaardig om dit veulen een traject in te sturen.
Sturen deze mensen ook hun paard naar de slager als het paard maandenlang op boxrust moet vanwege andere blessures?
Ik hoor toch vrij vaak dat peesblessures of wat dan ook na 1 of ander operatie langdurig rust moeten hebben.
Ja ook deze dingen kunnen pijnlijk en frustrerend zijn en kan een paard zich gek van maken.
Soms is bij been blessures het niet eens de garantie dat t überhaupt goedkomt dus waar doe je het dan voor?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er ook zo eentje die geen sloten geld weg brengt als het uitzichtloos lijkt maar ik snap wel wat foetsjie bijvoorbeeld probeert uit te leggen
Mensen praten en doen ineens zo makkelijk in dit geval en ja dat moet ieder voor zich weten.
Maar ik kan echt wel bokt verhalen bedenken waarin paarden ook veel hebben meegemaakt en geleden en uiteindelijk overleden zijn dat ik denk....waarom ..

Dat ligt er maar net aan hoe groot de kans op herstel is, hoe lang de boxrust zou zijn, hoe oud het dier is en ja, ook hoeveel het kost.