Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:40

Maartje1990 schreef:
Als ik t goed zeg: babootje en delphi, als je even googled op evolutie paard wordt duidelijk dat een paard uit amerika komt en dat het steppe bewoners zijn.

Dan moet je wel in evolutie geloven natuurlijk :D :D
Als je in het scheppingsverhaal gelooft, is alles zo'n beetje ontstaan in het midden-oosten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:46

Babootje schreef:
Maartje1990 schreef:
Als ik t goed zeg: babootje en delphi, als je even googled op evolutie paard wordt duidelijk dat een paard uit amerika komt en dat het steppe bewoners zijn.

Dan moet je wel in evolutie geloven natuurlijk :D :D
Als je in het scheppingsverhaal gelooft, is alles zo'n beetje ontstaan in het midden-oosten.

Je maakt t me wel heel erg moeilijk :P

Edit: als dat in het midden oosten zou kloppen dan zou er nog steeds sprake zijn dat paarden uit droge dorre gebieden komen toch? En niet van een drassige grond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:45

Dat zou ik niet zo willen stellen. De hof van Eden moet ergens gelegen hebben tussen de Eufraat en Tigris in het oude 2-stromenland Mesopotamie, in het huidige Irak.
De twee rivieren ontspringen in het bergland van Armenië en monden uit in de Perzische golf. Het gebied tussen deze rivieren is heel vruchtbaar en verre van dor of droog. Daar waar de 2 rivieren samenkomen en vervolgens uitmonden in zee, ligt een moerasdelta.

Wat je wil geloven of niet, de geschiedenis toont aan dat dieren zich (binnen de soort) uitstekend aan hun omgeving kunnen aanpassen.
Zoals de carmarque paarden dat ook in de camarque doen. Het verhaal van Sizzle komt daar ook dichtbij.
En dat door natuurlijke selectie alleen de sterkere dieren overblijven.

Je kunt in mijn ogen onmogelijk zeggen dat een bepaalde hoefstand/vorm goed is omdat die "van nature" voorkomt, omdat de natuur zo verschilt.
Daarbij zullen veel van onze gedomesticeerde paarden in de natuur niet overleven. juist omdat ze gebreken hebben die zonder een juist management tot problemen leiden.
Daarom vind ik de uitspraak "ieder paard kan zonder ijzers" niet realistisch.
Je moet gewoon goed kijken naar het hoefmechanisme, de been en voetstand, vorm etc om te beoordelen of iets kan of niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:35

Hoe het oerpaard leefde is totaal niet relevant.
Hoeven zijn levend weefsel wat zich doorgaans vrij goed aan omstandigheden kan aanpassen zonder dat het direct hoeft te evolueren.
Het is al dusdanig slim geevolueerd dat het aanpassingsopties heeft.

We moeten echter wel oppassen dat we die eigenschap niet binnen 50 jaar kapot fokken (de-evolueren) door paarden met slechte voeten te keuren.

Babootje

Re: Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:47

Precies wat ik bedoel Sizzle. De geschiedenis toont aan dat het paard goed in staat is zich aan verschillende omstandigheden aan te passen (net als andere dieren overigens).

En ons huidige doorsnee gedomesticeerde paard is ook niet gefokt om die omstandigheden te trotseren.
Wat betreft de fokkerij heb je natuurlijk wel een punt. Veel problemen kun je al voorkomen door niet te fokken met dieren die erfelijk belast zijn met gebreken.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:00

Grappig dat de NBers en aanverwante het altijd maar over de mustangs hebben....Volgens mij is het best bewaarde oerpaard nog altijd het Przewalskipaard...Iemand al die hoeven bestudeerd? Er staan er een paar in Lelystad <<)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:25

rox_en_wilvy schreef:
Grappig dat de NBers en aanverwante het altijd maar over de mustangs hebben....Volgens mij is het best bewaarde oerpaard nog altijd het Przewalskipaard...Iemand al die hoeven bestudeerd? Er staan er een paar in Lelystad <<)

Hun oorsprong ligt niet in lelystad ;) maar in mongolie ook steppegebied en die hebben dezelfde (natuurlijke)hoefslijtage als de mustangs in amerika. Het gaat ook niet om ras of soort. De hoeven zijn hetzelfde namelijk. Hoefslijtage is echter anders. Maar omdat ze hier in nederland (zoals lelystad) die natuurlijke slijtage niet kunnen krijgen moeten wij die als mensen zelf aanbrengen.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:32

Maartje1990 schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Hun oorsprong ligt niet in lelystad ;) maar in mongolie ook steppegebied

:wow: echt waar.... :Y)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:48

Netjes verwoord Sizzle en Babootje :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 20:22

palousa_boy schreef:
Arabesk schreef:
Dit is geen topic over beslaan versus niet beslaan of NB versus ijzers, dat dondert nu even niet.

Het is wel degelijk kraakbeen. Kom maar langs en voel eraan. :+
Straalkussen is bijna niet meer aanwezig, bij een lengte richting doorzagen was hoogstwaarschijnlijk een verpieterd straalkussen te zien, met amper mee schokdemping tussen het hoefkatrolgedeelte en de bodem. En he, dat gebrek aan schokdemping is ook een van de zaken die bijdragen aan HKO. De vuilnisbak HKO he, waar alle problemen in de achterste helft van de voet ingedonderd worden. Van rotstraal tot en met lange steunsels etc etc.

Misschien is dat idd wel een idee om de volgende keer een hoef in de lengterichting door te zagen.

Meestal zijn ze in de lengterichting, dit keer dacht ik we doen eens overdwars. :+

oomens schreef:
MarlindeRooz schreef:
Gedeeltelijk. Ik snap het hele evolutie gedeelte wel, maar wilde paarden zoals IJslanders, exmoors, dartmoors shetlanders, arabieren etc leven echt niet meer in Zuid-Amerika. En dat zijn de rassen waar het huidige paard op gebaseerd is. Het lijkt mij dat die het meest in de buurt komen van onze paarden qua hoeven. In ieder geval meer dan de paarden die in Zuid-Amerika leefden op de steppes ik weet niet hoeveel jaar geleden.

En ziedaar wederom de verwarring tussen 'wild' en 'verwilderd'. Nee, in het wild levende Dartmoors, IJslanders, Koniks en Camarguepaarden zijn allemaal geen wilde paarden.

Het Engels kent 'wild' en 'feral' horses.

Zoiets als wilde paarden en 'herverwilderde paarden'. Met dat laatste zijn we meteen van het slappe excuus af dat onze sportpaarden allang heeeeeeeeeeeel ander DNA hebben dan 'feral' horses. Dat is niet zo, want dat is nog steeds directe familie.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:52

Haha, zo is het altijd wat he :+

Maar ik denk dat je net als op die foto op pagina 2 ofzo, makkelijker de verschillende onderdelen kunt scheiden en benoemen. Ook komen vaak de irritaties en dergelijke wat beter naar voren naar mijn idee ( je mag het uiteraard zeggen als je er anders over denkt ;) )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:55

Ehm, europeanen zijn we ook familie van de chinesen, toch hebben aanzienlijk andere kenmerken :+

Je kan moeilijk ontkennen dat een ijslander of een renpaard bijvoorbeeld gemiddeld andere voedingsbehoeftes hebben.

Overigens hebben Przwalski paarden niet eens hetzelfde aantal chromosomen als het moderne paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:57

Kan ik wel hoor :+ beidde kunnen en hebben alleen (voldoende) ruwvoer nodig. De hoeveelheid etc zou wellicht weer anders zijn ja als dat is wat je bedoelt.

Om nog even terug te komen op je stukje "hoeven zijn levend weefsel" wat bedoel je dan precies? Er zijn onderdelen in de hoef die uit levend/doorbloed weefsel bestaan. Maar het hoorn is geen levend weefsel (maar neem aan dat je dit niet bedoelde?)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:36

Ik hoop dat je zelf ook wel begrijpt dat als je een kudde volbloeden in ijsland uitzet dat er dan verontwaardigde mensen fotos van magere paarden in de media zullen gooien.

Hoeven zijn levend in de zin van de mogenlijkheid tot aanpassen aan omstandigheden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:22

Sizzle schreef:
Ik hoop dat je zelf ook wel begrijpt dat als je een kudde volbloeden in ijsland uitzet dat er dan verontwaardigde mensen fotos van magere paarden in de media zullen gooien.

Hoeven zijn levend in de zin van de mogenlijkheid tot aanpassen aan omstandigheden.

In principe zouden ze, mits er voldoede voedsel is, ook gewoon daar moeten kunnen leven hoor.

Hoeven kunnen dat dus niet. Ja als ze echt te lang zijn zullen ze scheuren en brokkelen. Maar dan hebben ze vaak al geen gezonde hoeven meer. Steunsels zijn te lang klappen over de zool heen, zorgen voor zoolkneuzingen en drukkingen in de binnenkant van de hoef (zoals te zien in de OP)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:41

Precies...... Mits voldoende voedsel voor een niet sober ras.
Ofwel verschillende paarden hebben verschillende voedselbehoeftes.
Of wil je nu echt gaan beweren dat de gemiddelde warmbloed net zo snel te dik wordt als een willekeurige shetlander :?

Hoeven passen zich extreem aan.
Ik heb inmiddels meerdere paarden geemigreerd en de volledige vorm en hardheid past zich aan aan de nieuwe condities.

Wat niets te maken heeft met hoefsmeden, ik heb nergens beweerd dat je paarden nooit hoeft de bekappen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 02:55

tengeltje11 schreef:
Citaat:
Koniks krijgen overigens helemaal geen aan het drassige landschap aangepaste hoeven. Ze krijgen flares, eendebekken en ongelooflijk brede witte lijnen. Nederland, zowel qua bodem als qua vegetatie, is niet geschikt voor paarden :)

maar dat heeft allemaal niets met steunsels te maken.

die koniks lopen idd in drassig gebied.
daarom zullen die steunsels ook niet afbreken,maar week naar binnen terug groeien en hoogstens wat afslijten.
toch heb ik nog niets gehoord of gelezen oven koniks die massaal hko krijgen door hun steunsels?

net als eender waar nog nooit over gehoord.

dus om zomaar te beweren dat te lange steunsels hko als gevolg krijgen,vind ik een beetje enorm van de pot gerukt.

Nimber schreef:
Hoeveel van die koniks worden belast als rijdier? En hoeveel zijn er gerontgend? Wat is de gemiddelde leeftijd van een Konik in NL?

Ik denk dat je ze totaal niet kunt vergelijken met rijpaarden.

Ook een reden waarom de hele filosofie van het natuurlijk bekappen mank gaat.
Daarom hoort goede hoefverzorging bij het voorkomen van problemen, maar er is geen enkele onderbouwing, waarom meedragende steunsels HKO zouden veroorzaken.[/quote]

Een heel stuk van deze discussie heb ik gemist, bezit dus wel een konik als wandel rij en men pony. Die bloots voetsloopt en in de zomer als de klei van de weide kei hard is en als de ondergrond hard is zoals over de weg stenen, asfalt of grind dan breken de hoeven gewoon af net als bij elk ander paard.
En zij heeft echt normale goede gezonde harde hoeven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:12

Maar valt dat dan niet gewoon onder "natuurlijk onderhoud"?

Hier breken er ook stukken af als de hoeven te lang worden, maar als ze goed zijn kwa lengte dan breekt er normaal gesproken ook niets vanaf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:51

palousa_boy schreef:
Maar valt dat dan niet gewoon onder "natuurlijk onderhoud"?

Hier breken er ook stukken af als de hoeven te lang worden, maar als ze goed zijn kwa lengte dan breekt er normaal gesproken ook niets vanaf.

Juist, té lang... En alles met te is niet goed. Hoeven horen niet te lang te zijn. Pas als ze te lang zijn zullen er uit nood stukken afbreken maar dan ben je al te laat. Het natuurlijke onderhoudt is dat er net zoveel afgaat als er aan komt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:59

De hoeven zullen op het ene moment harder groeien dan op het andere moment ivm ziekte of beschikbaarheid van voedsel bijvoorbeeld.
De slijtage zal echter hetzelfde blijven als ze op dezelfde plaats blijven.
Op zulke momenten groeit de hoef soms sneller dan dat hij van nature slijt en dan lost dat zich dus op een andere manier op.

Hier zijn ze zeker af en toe wat te lang, dat ontken ik ook niet, maar in de natuur word dat ook gewoon weer opgelost.
Het stuk hoef boven het afgebroken stuk zal harder groeien dan de rest daaromheen en binnen een paar weken heb je weer een "mooie" hoef.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:47

je kan enorm ver gaan in de discussie.

paarden 'in het wild',worden dus nooit bekapt.
hebben toch gezonde,goeie hoeven.
stukken breken af indien te lang.
de hoef onderhoudt zichzelf.

wat voor gevolg heeft het regelmatig bekappen dan op de werking van de hoef?de hoef hoeft niet meer in te staan voor zijn eigen onderhoud.
niets natuurlijk meer aan lijkt me?

is 'natuurlijk' bekappen ooit natuurlijk?
want geen enkel natuurlijk gehouden paard heeft een voet die eruit zien na een natuurlijke bekapbeurt......

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:31

De term natuurlijk bekappen is letterlijk genomen nogal dubbel.
Want hoe natuurlijk is bekappen als je van een vrij in de natuur levend paard uit gaat.

Hoe de term bedoeld is, vind ik eigenlijk niet eens zo belangrijk.

Er moet gewoon goed bekapt worden.

Maar omdat de meningen over goed nogal verschillen, krijg je verschillende stromingen en die beestjes moeten nu eenmaal een naam hebben...

Daarbij zijn er binnen elke stroming ook weer bekappers die net anders doen, dus wat dat betreft...

Ik maak de steunsels gelijk met de zool.
Dat leer je bij Natuurlijk Bekappen, bij Heleen Davies, er zijn smeden die het zo geleerd hebben en er zullen nog tal van cursussen, opleidingen en stromingen zijn waarbij dat gedaan wordt.

Maar toen ik daarmee begon bij mijn ruintje en elke dag de steunsels weer boven de zool uitstaken, was dat voor mij een teken dat deze, doordat ze eerder meedroegen, naar binnen werden gedrukt.
Daarbij het smekken en kauwen wat mijn ruin liet zien en het verbeteren van zijn lopen, dan is het voor mij duidelijk dat er in die hoef toch eea in de verdrukking heeft gezeten.
Dan nog de kneuzingen die ik in die steunsels tegenkwam, dat moet toch niet prettig zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:18

Ik reageerder meer op Maartje, en dan met name die laatste zin.
Dat kin je mooi in boekjes zetten enzo, maar in de praktijk, of eigenlijk in de natuur, werkt dat iets ingewikkelder.

Bij te snel slijten, gaan de hoeven weer harder groeien. Blijkt dat te veel geweest te zijn, breken er weer stukje af (aangezien paarden van nature geen capaciteit hebben om met hun hoeven langs een vijl te gaan).

Die klompvoeten die je af en toe bij zielige sites voorbij ziet komen heb ik bij paarden in het wild nog nooit voor ik zien komen. Ook niet daar waar paarden gewoon normaal kunnen bewegen en enigszins hard ondergrond hebben. Dan breekt het gewoon af.

Als mijn eigen nagels "te lang" worden breken of scheuren ze ook. Maar de ene keer is dat "te lang" langer dan de andere keer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:18

Stenen en ruwe ondergrond fungeert als vijl

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:22

Maar dat zegt nog niet dat ze daardoor een extra rondje gaan lopen om hun hoeven meer af te slijten omdat ze wat meer gegroeid zijn..