binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:42

Hoi,

De filmpjes zijn voor mij helaas niet duidelijk genoeg om wat over te zeggen. Om het goed te kunnen beoordelen heb je een filmpje nodig waarbij het paard aan de longeerlijn loopt. Niet vertraagd afgespeeld. Op de linker en rechterhand; in alle 3 de gangen. Een losse knie zie je vaak het duidelijkst bij scherpe bochten en overgangen terug (vooral van galop naar draf).

Indien het idd de kniebanden zijn is rust geven juist niet goed. Je moet dan met beleid gaan trainen. Echter, dan moet je wel zeer zeker weten dat het daaraan ligt en dat hij niet een OCD'tje in het kniegewricht heeft.

qua stappen zou ik denken aan:
1) naar kliniek voor een duidelijke diagnose en eventueel RX en echografie
2) Indien daar niks uitkomt, dan fysio/osteo erbij halen en laten controleren op blokkades in rug/lendenen
3) Binnendoor laten bekappen
4) Gericht gaan trainen (zonder over te belasten) en er dan vanuit gaan dat je vooral rechtuit zult moeten gaan trainen gedurende minimaal 1 jaar

Azmay

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:53

Hebben de mensen die zeggen dat er getraind moet worden ook door dat het diertje pas een paar weken 3 is?

Als er gertaind moet worden moet dat wel echt goed gebeuren en niet op recreatief nivo een beetje hobbelen neem ik aan.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:13

Je kunt ook aan de hand trainen. Vooral heuvels gaan wandelen en over balkjes laten lopen is erg effectief.
Ik heb met mijn toenmalige 3 jarige ook vooral heuvels getraind; aan de hand. langzaam opgebouwd hierbij en veel overgangen gedaan,
Verder veel gewandeld op het harde en hierbij ook veel overgangen gedaan.
Kan dus zeer zeker

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:46

Azmay schreef:
Hebben de mensen die zeggen dat er getraind moet worden ook door dat het diertje pas een paar weken 3 is?

Als er gertaind moet worden moet dat wel echt goed gebeuren en niet op recreatief nivo een beetje hobbelen neem ik aan.

Ja, juist zo vroeg mogenlijk beginnen met slappe knieen, maar wel ONBELAST en geen kleine bochten (dus geen longe).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:43

ben nog steeds op zoek naar vervoer. Anders maar gewoon een DA aan huis laten komen die foto's kan nemen ter plaatse? (dan bel ik morgen per direct)

Training lijkt me nu niet aan de orde met die ontsteking erbij.
En het lijkt ook niet te beteren ondanks de medicatie (waarvan morgen laatste zakje gegeven wordt) gezien hij niet eens goed kan rennen in de wei want dan zie je dat zijn been echt minder soepel is dan zijn rechterbeen. Ook de reden dat stalbaas er nu geen ander paard bij zet op de wei.

heb net een filmpje gevonden via google en dat paard stapt net zoals Harley met een geblokkeerd been (been buitenlangs naar voor zetten) Dat heeft volgens mij dus niks met spat ofzo te maken, ondanks dat harley's been wel altijd wat naar buiten gedraaid staat op veel standfoto's.
https://www.youtube.com/watch?v=i4Dv9yzXHGE

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:19

Met een ontsteking moet je idd niet gaan trainen. Eerst maar eens een goede diagnose

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:16

Iedere goede kliniek heeft tegenwoordig wel mobiele apparatuur. Alleen zijn knieen vrij lastig om goed in beeld te krijgen.

Met een ontsteking moet je inderdaad eerst nog niets doen.
Juist een ontsteking maakt de noodzaak van een goed onderzoek wel heel belangrijk. Er zijn talloze paarden met patella fixatie maar die krijgen zeker niet allemaal een ontsteking. Zeker als het bij de merrie ook een probleem was kan het best ook een OCD zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:51

Sizzle schreef:
Iedere goede kliniek heeft tegenwoordig wel mobiele apparatuur. Alleen zijn knieen vrij lastig om goed in beeld te krijgen.

Met een ontsteking moet je inderdaad eerst nog niets doen.
Juist een ontsteking maakt de noodzaak van een goed onderzoek wel heel belangrijk. Er zijn talloze paarden met patella fixatie maar die krijgen zeker niet allemaal een ontsteking. Zeker als het bij de merrie ook een probleem was kan het best ook een OCD zijn.

Daar ben ik het niet mee eens, dat iedere goede kliniek mobiele apparatuur zou hebben. Mijn kliniek is zeer gerenomeerd en komen 'grote 'namen maar doet daar gewoon niet aan.
Ik vind een paard met zulke problemen gewoon beter op de kliniek af. Als hij bijvoorbeeld uitverdoofd is geweest kan er vanwege de vloeistof niet meer gescand of foto's gemaakt worden. Dan kan je hem beter dagje laten staan, ook voor hoefsmid en eventueel speciaal beslag. Als er echt uitgebreid onderzoek gedaan moet worden en behandeld kan dat vaak gewoon op één dag.
Ik had dit beestje al veel eerder goed laten onderzoeken, zeker gezien de geschiedenis van zijn moeder.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:14

Bestaat er geen paardentaxi in België ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:15

Sizzle schreef:
Azmay schreef:

Ja, juist zo vroeg mogenlijk beginnen met slappe knieen, maar wel ONBELAST en geen kleine bochten (dus geen longe).

Aha ik dacht dat men bedoelde dat ze moest gaan rijden, leek me al geen goed idee :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 11:33

kohtje schreef:

vast wel alleen kan ik er niks over vinden.
En die extra kosten kan ik er momenteel gewoon niet bij hebben.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:40

Ik heb zelf ook geen trailer. Je moet dus altijd rekening houden met extra kosten voor vervoer. Ik heb onlangs een klein vrachtwagentje gehuurd waar je met B rijbewijs in mag rijden. Sorry, maar je zal op één of andere manier toch op de kliniek moeten komen met dit beestje! Anders een oproepje op Facebook doen, daar bieden sommigen zich ook aan om paarden te vervoeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 11:42

oproep heb ik al gedaan. Wel iemand die een trailer heeft maar zelf niet kan rijden. Daar ben ik niks mee helaas.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:42

Art_Ificious schreef:
kohtje schreef:

vast wel alleen kan ik er niks over vinden.
En die extra kosten kan ik er momenteel gewoon niet bij hebben.

http://paardentaxi.be/paardentaxi/

Is inderdaad wel vrij duur, maar België heeft zeker voldoende paardentaxi's.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 11:50

idd erg duur van stal tot equitom: 230 Euro, en dat terwijl het maar 12km is met de auto.
Best overdreven hoor :o
dan betaal ik al gouw die dag voor foto's en paardentaxi bijna 400 euro.
duur grapje.
Ik kan vandaag eventueel aan mijn stalbaas vragen, al heeft die het ook best druk op de velden nu.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:52

Een trailer huren kost meestal ongeveer 30 euro, je gaat me toch niet vertellen dat je helemaal niemand kent met een auto met trekhaak die zou kunnen rijden?

Mij lijkt het dat dit toch behoorlijk belangrijk is, zowel de kliniek als de vrije beweging.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:04

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:10

Je zou bijna 12 kilometer kunnen lopen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:14

Equitom heeft ook vervoer dacht ik dus die kunnen je mss ook wel komen halen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:17

xAnthea volgens mij is die van kapaza ook van equitom als ik de foto's bekijk :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:32

Heb je al gebeld en een afspraak staan ts?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:35

ja heb net gebeld naar Equitom en afspraak met die paardenvervoer gemaakt.
Maandag om 14u verwachten ze mij op de kliniek. Heb uitgelegd dat het paard patella fixatie heeft en ik graag foto's wil laten maken om OCD of iets anders uit te sluiten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:39

Ik wens je succes en hoop voor jullie dat het mee valt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:06

Art_Ificious schreef:
ja heb net gebeld naar Equitom en afspraak met die paardenvervoer gemaakt.
Maandag om 14u verwachten ze mij op de kliniek. Heb uitgelegd dat het paard patella fixatie heeft en ik graag foto's wil laten maken om OCD of iets anders uit te sluiten.

Mooi dat je vervoer hebt kunnen regelen en de afspraak staat! Ik zou het aan de kliniek overlaten wat zij nodig vinden aan onderzoek en diagnoses.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 13:14

ik moest zeggen waarvoor ik een afspraak maakte. Dus heb daarom vermeld dat hij patella fixatie heeft en ik graag foto's wil laten maken.