White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 12:17

Top Darko! *\o/*
Super om te horen!

Hier lijken de sleuven echt smaller te worden.
De eerste lichting was echt breed, deze lijken veel minder diep en vooral smaller.
Echt een teken dat ik op de goede weg ben met mijn mannetje. :)
Net terug van stal, een kliniek kwam voor een stalgenoot.
Ponylief net gelijk in verbanden gezet en straks haal ik het eraf en maak ik foto's.
De vervellingen zijn er al afgevallen, heel apart, aan alle voeten zelfs. >;)
Ik zag ze gister voor het eerst, nu al weg?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 16:52

Foto's van vandaag.

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Achter:
Afbeelding

Afbeelding

Erg blij mee als je dit ziet, dit zijn de foto's hiervoof:
Afbeelding
En weer daarvoor:
Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 18:19

De ontwikkeling op een rij, we zijn er nog niet maar we komen er echt wel. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Venetia

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:18

De gleuven lijken inderdaad een stuk minder! Misschien ben ik heel kritisch maar op de laatste foto zijn de steunsels wel echt erg lang en aan het omklappen over de zool/zool aan het wegdrukken. Die zou ik nog even inkorten!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 19:49

Ik moet ze ook bijwerken ja, maar mijn renet is nog niet binnen.
Van de week besteld maar ze missen nog dingen bij Agradi en dus kan het nog niet verstuurd worden. -O-
Als het te lang duurt laat ik het een hoefsmid nog ff doen maar ik hoop het echt deze week binnen te krijgen!
De stralen zijn ook mooi breder aan het worden, echt heel erg blij!

Dacht eerst dat ze ff in een frame zetten nutteloos zou zijn, maar het is echt mooi overzichtelijk en je ziet het verschil makkelijker.
Ik heb echt goede hoop dat we het ergste gehad hebben en dat de hoefgroei sneller is als de white line disease. :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:52

Topic doorgelezen.
Vandaag de dierenarts gebeld wat zij adviseren hiervoor, deze belt morgen terug. Nu vroeg ik me af of je die formaline niet met een injectienaaldje/spuitje niet een klein stukje in het aangetaste deel zou kunnen spuiten/injecteren zodat het iets dieper inwerkt?
Iemand ervaring mee of een idee daarover?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 15:59

Als die ruimte er is zou ik dat zeker doen, maar bij mijn ponybeest is dat er niet.
Zelf zou ik wel eerder koudgeslagen honing doen, formaline is echt gemeen spul wat echt zeer doet als het het leven raakt.
En je kunt het er niet afspuiten dan, mijn pony flipte al van formaline oplossing op zijn huid!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:02

moonfish13 schreef:
Als die ruimte er is zou ik dat zeker doen, maar bij mijn ponybeest is dat er niet.
Zelf zou ik wel eerder koudgeslagen honing doen, formaline is echt gemeen spul wat echt zeer doet als het het leven raakt.
En je kunt het er niet afspuiten dan, mijn pony flipte al van formaline oplossing op zijn huid!

Dat lijkt me dan toch niet zo'n goed idee inderdaad :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 17:09

Vragen is toch niks mis mee? :)
Lekker honing erin spuiten zou ik zeggen.
Ik zou trouwens misschien wel een ruimte kunnen uitschrapen hoor, maar dan leg je het ook weer meer open qua vuil wat erin kan.
Daarom doe ik dat dus niet, van buiten uitsnijden wil ik absoluut niet omdat hij nu goed blijft staan.

Kreeg foto's van een bokker die smid is, ze had foto's gemaakt voor me.
Zij bekapt een shet met wld wat verwaardloost wordt en er al jaren zit, het wordt dus enkel bekapt en verder niks.
Dat verbetert dus ook en een hoef is nu schoon.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:13

pluisbeer schreef:
Topic doorgelezen.
Vandaag de dierenarts gebeld wat zij adviseren hiervoor, deze belt morgen terug. Nu vroeg ik me af of je die formaline niet met een injectienaaldje/spuitje niet een klein stukje in het aangetaste deel zou kunnen spuiten/injecteren zodat het iets dieper inwerkt?
Iemand ervaring mee of een idee daarover?

Het probleem is dat de schimmel en bacterie dan dood gaat en dat de dode zaken niet weg kunnen. Deze gaan dan toxine aanmaken. Dit is giftig voor je paard. Dus zeker niet doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:51

Darko, goed om te weten.
Ik hoor geregeld dan mensen het zo doen dus goed om te weten. :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:16

De praktijk heeft terug gebeld. Advies is om wat open te maken maar niet rigoreus omdat het waarschijnlijk meer gerelateerd is aan bevangenheid(Joris heeft cushing en is hoefbevangen geweest) dan aan een schimmel/bacterie en dan wel te behandelen met honing

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:49

Heel voorzichtig zijn met de wand weg halen als hij al eens bevangen is geweest. Succes en beterschap

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 17:54

Hoe gaat het met jullie paarden?

Mijn pony staat nu op de veluwe voor de vakantie.
Met hoefschoenen rijden we rond, moet het wel opbouwen om de schoenen in te lopen maar we rijden in elk geval.
Vandaag was hier een stortbui en toen de bui net over was het bos in geweest, een groot zwembad en riviertjes in het bos over de paden.
Prachtig vond hij het, maar dus wel modderplassen, gelukkig ging het goed met zijn schoenen, ik zag mezelf al een baggerplas van 5 meter lang doorzoeken naar zijn schoenen. _O-

Hier heeft het dus in het bos natuurlijk lekker kunnen weken en nu net het stuk wld wat eraan zat te komen uit kunnen graven.
Zijn voorvoetjes wat ik al aan zag komen, dat was duidelijk nog niet ok.
Daarna bekapt, zijn wekelijks groot onderhoud.
Hij staat nu weer in de formaline op stal. :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 06:43

Hopelijk groeit het er gewoon uit bij jouw en is hij volgend jaar er vanaf. Maandag kkmt de smid.... eindelijk kijken. Dan wordt er een plan gemaakt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:05

Succes Darko. :)
Ik heb er wel vertrouwen in dat het zo goed komt.
Eigenlijk ben ik ook nog maar zo kort bezig ook.
Op 19 juni begon ik met de behandeling met imaverol, waarvan ik betwijfel of dat werkt vergeleken met de formaline.
In feite ben ik 19 augustus pas 2 maanden bezig, en dat is voor wld peanuts.
Moet ook zeggen dat ik verandering zie die mij positief lijkt.
Ik zie dat de grote plekken eruit groeien, en dan smaller worden tot er een stuk komt waar het minder erg is maar nog wel zichtbaar.
Dat groeit er dan beetje bij beetje weer uit en dan lijkt het op een terugval maar in feite is dat rottigheid wat er al zat.

Maar hoe dan ook, stél dat het zo niet lukt straks ga ik het uitsnijden van start op een betere manier als 2 maanden geleden.
Dan heeft hij hardere hoeven en is hij blootvoets gewend, waardoor je niet ook nog hebt dat hij giga slijt door zijn net ijzerloze hoefjes. :)
Ik ben ook erg blij met gisteren nu, hoeven zetten uit van nattigheid en de wld ook en dus kon ik heel mooi rottigheid eruit schrapen wat anders later pas kwam.
Ander voordeel is dat hij hier verder niet op het land komt maar op een zandpaddock waardoor de wld op het bos na mooi droog blijft.
Verder gaan we elke dag het bos in dus die beweging doet de hoefgroei ook goed.
Ik klooi nu even met zijn schoenen achter, maar als dat gefixt is gaan we veel op pad om te zorgen dat hij goed groeit. :)

Verder mag ik hier niet klagen, zijn hoeven groeien nog steeds goed door en ik kan nog steeds even vaak bijvijlen.
Al moet ik elke dag bijvijlen omdat hij heel erg hard groeit vind ik het ook prima, als hij erbij gebaat is doe ik dat gewoon bij wijze van.
Gisteren bijgevijld en zijn voetjes zijn zo mooi weer, echt onwijs tevreden.
Dat maakt het ook wel dankbaar werk, elke week weer voetjes of de hoefsmid net is geweest zo netjes.
Menigeen op stal is jarloers op zijn hoefjes tegenwoordig, dat hij zulke mooie voeten heeft gekregen sinds ik hem zo bijhoud.

Ik ga morgen hier de kliniek denk ik even bellen.
Iemand opperde hier wat en dat vind ik zo stom nog niet.
Bloedworm, nu denk ik dat niet maar leverbot wil ik wel kijken of hij dat heeft.
Bij ons komt dat best voor namelijk, mijn verzorgpaard kreeg leverbot en kreeg daardoor regenschurft.
Regenschurft krijgen ze vaak ook pas als er een onderliggende oorzaak aan ligt.
Ik ga morgen hier even bellen, hij staat in het systeem hier of ik eventueel een spuit fasinex mag geven of dat zij mogelijk een ander goed idee hebben.
Nu glimt hij als een spiegeltje, maar leverbot is een hardnekkige.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 06:56

Hmm dat is zo een gek idee nog niet. Ik verhuis volgend jaar naar de VS. Dan moet hij sowieso binnenstebuiten worden gekeerd voor en na transport. Hopelijk komt daar niks uit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 16:28

Ik ga morgen de kliniek hier bellen, gister de assistente gesproken en zij snapt heel goed dat ik hem voor leverbot behandeld wil hebben.
Echter mag zij het niet zomaar geven, en mestonderzoek was in april goed.
Daarbij vind je leverbot niet vaak in mest, dus haar advies was bellen tijdens het telefonisch spreekuur en het met de dierenarts overleggen. :)
Toen ik er mee kwam was het: ik vind het helemaal niet stom bedacht, zeker omdat hij op een wei heeft gelopen waar ook geregeld schapen lopen.
Verder mag ze het zeggen of ze nog andere ideën heeft. :)
Ik laat het wel weten wat eruit komt.

Hier vandaag duo protection meegenomen, op basis van manenvet.
Ik smeer er naast laurierzalf op de kroonrand niks op omdat het afsluit, duo protection zou dat niet doen schijnt.
Verder kan het ook super voor leer en huidproblemen.
Hij heeft nog wel eens jeuk aan zijn staart van de overgang van voer, of bijtwondjes die genezen uberhaupt schuurt hij telkens weer stuk.
Daar ga ik het denk ik sowieso voor gebruiken, lekker een laagje erop op de hoop dat het dan stopt met kriebelen voor mijn held. :P
Hier staat hij op een zandpaddock, thuis op veengrond dus ik ga hier op zijn hoeven smeren en dan zie ik wel wat het doet.
Het is 10 euro voor een halve liter, dus dat valt erg mee.
Alle beetjes helpen. :)

Verder gaat het zijn gangetje hier, geen nieuwe prut eruit hoeven schrapen en hij gaat momenteel om de dag in de formaline tot het echt weer goed rustig lijkt.
Dan ga ik de tussenpoos iets vergroten.
Hoe ging het met de smid Darko?

Meneer hier heeft nu ijzers onder zijn hoefschoenen.
De plaatjes verloor hij hier telkens in het bos door de modder, en zonder plaatjes of ijzers draaien ze helaas.
Er lag hier nog een set ijzers op stal die qua vorm en maat precies mooi passen onder zijn schoenen dus die zitten er nu onder. :')
Dit idee is trouwens goedgekeurd door meerdere smeden, incl. de smid via Bodegraven die mij toen uit de brand heeft geholpen.

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:06

Interessante oplossing van die ijzers. Hopelijk blijft hij er goed mee lopen. Houd ons op de hoogte van de leverbot.

Hier nu ook een schimmel infectie op zijn hals. Hij heeft hele dikke manen. Hierdoor komt er geen zon aan en blijft het vochtig. Nu hij niet gereden wordt heb ik de manen ook minder verzorgd. Nu toch maar weer ingevlochten en ingesmeerd met azijn.

Zijn hoeven stinken en lijken rot. De hoefsmid zei dat het zeker goed gaat komen. Hij heeft de hoeven opgemeten en gaat ijzers smeden. Hopelijk zitten ze aan het eind van deze week er nog onder. Dan kan ik hem tenminste weer oppakken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 16:56

Verdorie Darko, ook dat erbij.
Fijn dat de smid denkt dat het goed komt! Super!
Wat duurt dat wachten dan lang hé?

Hier vandaag even niks.
Pony heeft vrij en staat hier de hele dag in een paddock ter grootte van een rijbak met onbeperkt hooi en een bak water.
Aan de bosrand met schaduw genoeg, happy pony. *\o/*
Dit zijn zijn hoeven nu, er zitten wat flapjes van de droogte maar ik ben best heel tevreden.
Alles eronder voelt hard, dus wie weet.
Hij staat 800 meter verderop wat mij veel rust geeft, ik ben net bij hem geweest om zijn hoeven in te pakken en vanavond rond 10 uur haal ik het er weer af.
Ideaal zo, ook geen bagger en vet gras hier dus ik ben happy.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vakantieganger klaagt: mijn paddock is te klein ja! :+
Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:00

Ik ben erg benieuwd naar de behandeling. De infectie moet er immers uit ongeacht het beslag.
De hoeven van je pony zien er opzich goed uit. Er is wel nog duidelijk wat te zien van infectie. Ik ga vanavond weer bellen met de mensen van hoofcare om de behandeling te bespreken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 16:18

Ik ben benieuwd Darko.
We zijn er inderdaad nog niet.
Dat kan ook niet met de tijd dat we bezig zijn, maar zijn hoeven gaan verder naar mijn zin moet ik zeggen.
Wat ik wel zie tov vorige foto's is dat zijn ene voorhoef steeds mooier van vorm wordt bijvoorbeeld.
Ik weet natuurlijk ook niet hoe diep het zit, maar dat maakt mij weinig uit.
Hij loopt als een speer en alle rottigheid die er zit moet er gewoon uit groeien.
De makkelijkste weg is wegsnijden met alle risico's van dien, dit zal vast langer duren maar het is gewoon goed zo.
Zijn toen mindere weerstand zie ik gewoon terug.
Soms zie ik ook ineens zachtere stukjes hoef boven komen, of net een andere structuur of vervellingen.
Ik sta open voor mogelijk uitsnijden, maar dan wil ik eerst dat het grootste deel Redelijk tot helemaal schoon is. :)
Als ik thuis ben laat ik de hoefsmid weer komen om het te controleren, tenzij blijkt dat het gewoon heel erg goed gaat.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:36

Mooi al die foto's van jullie paarden. Voor en na

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 17:48

Fijn om te horen Sjaad.
Ik kon zelf bij aanvang weinig vinden aan foto's, dus ik heb toen besloten er maar een topic van te maken met goede foto's.
En ik moet zeggen voor mijn overzicht is het erg prettig.
Heb de foto's in een frame gezet, die van 1 augustus en gisteren, 10 dagen later.
Daar zie ik echt positieve veranderingen op.
Mooier gevormde hoeven, bredere stralen, hielen worden ondanks de gaten breder en ik lijk te zien dat zijn achterhoeven nu geheel wat breder worden.
Dat geeft wel het nodige overzicht. :+
Als ik nu eens het idee heb dat het klote gaat kijk ik terug en kom ik tot de conclusie dat het allemaal wel meevalt tov hoe het ging. :')

Afbeelding
Bij de bovenste hoef zie je goed dat zijn voet compacter is geworden tov hoe het was.

Afbeelding

Dezelfde hoef, eerste foto tot nu.
Afbeelding

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 20:00

Vandaag gereden zonder hoefschoenen achter.
Eerste stuk hiel ging echt hard door de gaten, maar wat eronder zit stemt mij zeer hoopvol!
Harde hoef lijkt! *\o/*
Ik kan geen geul graven nu *\o/*
Enn.. Twee stralen zijn weer vervelt!!!