Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:41

KoudbloedKim schreef:
Dat is waar, maar ik neem aan dat hij dat zelf ook wel in kan schatten een beetje.
Hij speelt ook uit zichzelf en laat zich niet opjagen, zeg maar.
En op stal wordt hij doodongelukkig.

Mijn ervaring is dat ze door de pijn heen gaan.
Er is een verschil van op stal houden of naast de anderen maar niet kunnen spelen.
Als je dit ziet geloof je ook niet dat deze een zware rugpees beschadiging had.

Anoniem

Re: Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:43

Bokken kan juist ook een uiting zijn van pijn. :j
Bij [naam] kun je wel heel goed zien wanneer hij springt en rent uit speelsheid of uit pijn en bij hem is dat laatste niet het geval.

Ik heb nog even gekeken, maar kan verder ook geen videos vinden, heb er niet veel van hem gemaakt.
Wil nog wel even een video maken nu van hem waarop je goed ziet wat ik bedoel met het gek wegdraven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:03

Vers van de pers. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:45

Daar zie je hem dus de eerste drafpassen zo wijd mogelijk weg lopen.
Ook zie je hier dat hij met overgang draf-stap weinig moeite lijkt te hebben.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:41

hmmmm, die van mij gingen er niet wijd van lopen. Ik moet zeggen dat ik het beeld anders vind dan bij mijn 2 paarden met losse knie. Ziet zo eerder uit alsof het van hoger komt; bekken/heup gebied...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:29

Ja, ik denk ook dat het niet laag zit, of in ieder geval niet het grootste probleem.

Afspraak staat sowieso voor 10 Mei vast nu.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:43

Ik vind het heel apart om te zien, voor een goed beeld zou je nog meer moeten filmen, en zonder deken, dat zal de Dierenarts ook wel doen.
Voor mij lijkt het haast alsof hij zich "bovenin" vast zet, en daardoor ook in de sprong en knie heel weinig beweging maakt. Maar voor hetzelfde geld komt dat wel vanuit bijv. een sprong..
Misschien overheen gelezen, maar is hij vorige keer uitverdoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:46

Nee, hij is niet uitverdoofd.
De dierenarts zou voor röntgenfoto's komen en besloot toen dat dat niet nodig was.
Wel een uitgebreid onderzoek gedaan op alle 4 de benen.

Ik kan hem wel gaan filmen zonder deken, maar ik laat hem nu verder liever even staan.
Voor hetzelfde geld is het helemaal niet goed voor hem en maken we er alleen maar meer kapot mee.
Het is niet zo dat hij ernstig kreupel loopt, maar hij loopt zeker niet goed... al jaren niet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:06

Sowieso lopen die ijslanders altijd wat wijd achter, dat is normaal, moet je je vooral niet te druk over maken. Wijd gaan is zijn minst grote probleem en vooral erin gefokt. Maar ik zie een pony die voor ook niet zuiver loopt. Eigenlijk aan 4 benen is hij onzuiver.

Heb je deze niet laten nakijken voor je hem kocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 06:30

Zo wijd als hij zijn benen weg zet bij het wegdraven (en zich daarna redelijk hersteld) is niet normaal.

En nee, we hebben hem niet laten nakijken, omdat hij toen al niet goed liep en hij sowieso niet goedgekeurd zou worden.
Daar ging het ons ook helemaal niet om..
Als had gebleken dat hij na een week bij ons iets ernstigs had gehad en ingeslapen moest worden, hadden we hem in ieder geval nog een week 100% liefde kunnen geven.
We hebben hem niet gekocht om ergens voor te dienen, we wilden hem vooral uit de situatie halen waarin hij zich toen al jaren bevond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:13

Een nobel gebaar en super voor het dier..ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen de 10e. Succes alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:17

Bedankt!
Ik denk dat deze 11 dagen lang gaan duren. :o

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:21

Respect voor jullie, hoor. Ik hoop dat er duidelijkheid komt de tiende!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:39

Ik hoop het ook, anders weet ik het ook niet meer... dan hebben we in ieder geval alles geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:45

Wat hij trouwens óók heeft (zie net een topic waardoor ik er ineens aan denk) en waar ik eigenlijk nooit een verband mee heb gelegd, is dat hij snel hijgt.
Niet na het spelen of gewoon los, maar als je met hem rijdt of met hem fietst en hem laat draven, hoor je hem redelijk hard hijgen/ademen.
Hij piept hier niet bij, het is echt gewoon een soort ademen, maar anders dan ik gewend ben bij paarden.
Hij pomt verder niet, het lijkt uit zijn keel te komen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:50

Heel verhaal getypt valt de WiFi weg. Poging twee...

Toen ik mijn mini kreeg had hij bokhoefjes achter. Deze heeft de hoefsmid gecorrigeerd door elke 8 weken de hoefjes iets naar beneden te zetten. Toen dat gedaan was begon hij ook achter op zijn tenen af te slijten. Veearts erbij gehad en kreeg het advies veel overgangen en achterwaarts. Dit doe ik nog steeds in zijn training, maar teveel springen krijgt ie toch last van zijn knieën. Wat sneu is want hij springt zo graag... Ook zodra hij achter zijn tenen afslijten gaat ie meteen naar de hoefsmid. Mijn vorige hoefsmid zette hem binnendoor, deze hoefsmid doet het niet en merk geen verschil.

Hoop dat er voor jullie paardje duidelijkheid komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:53

Hm, [naam] heeft totaal geen bokhoefjes.
Hij is wel altijd te laat bekapt geweest, maar bij ons gewoon zodra het nodig is.
Zijn hoeven zijn achter nu zo erg gesleten, dat als we door zouden gaan met het schema van de 'eerste' DA, we hem binnen een maand in kunnen laten slapen.
Daarom heeft hij gisteren ook hoefschoenen aangemeten gekregen, voor als we straks hem wel op moeten pakken.
Er is ook veel met hem gesprongen, ook best hoog.

Dit is 2 jaar geleden, hier liep hij in een zachte bak, maar zie je hem ook niet 100% goed lopen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:57

Ik ben er nu al vier jaar mee bezig en kan nog steeds geen goede balans vinden tussen rust en werken. Op rust zetten werkt ook niet helemaal. Wees blij dat je hoefschoenen hebt ik heb deze optie helaas niet... Bij mijn paardje steekt het zo nu en dan de kop op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:59

Waarom is dat geen optie voor jou?
Qua lopen zie ik geen verschil, maar hij sleept iets minder en zijn hoeven slijten nu niet meer.

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:00

Ik zie je paard ook niet echt draven maar zeer laterale passen maken.
Over er doorheen lopen.... Ik ken een paard wat aan beide benen hoefkatrolontsteking had en niemand zag er iets aan....pas na uitgebreid onderzoek kwam dit uit....

Ik zei in het begin ook al... Zit hoger... Mogelijk in de bekkenstreek.... Paardje compenseert met zijn hele lijf....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:01

Klopt, hij loopt heel erg lateraal, heeft hij eigenlijk ook al jaren gedaan.
Hij heeft ook totaal geen zweefmoment. :n

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:02

KoudbloedKim schreef:
Waarom is dat geen optie voor jou?
Qua lopen zie ik geen verschil, maar hij sleept iets minder en zijn hoeven slijten nu niet meer.

Ze dan op maat gemaakt moeten worden omdat er geen standaard maat voor is. En ik twijfel aan de verhalen van het op maat maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:08

[naam] heeft ook geen makkelijke maat, maar voor hem was er wel een goede pasvorm te vinden. :j
Deze vrouw kwam langs met allemaal verschillende merken.
Maar voor ons was er eigenlijk ook geen keus, want zo verder kon het sowieso niet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:22

Ik heb heel veel gehad aan connected groundwork wanneer het gaat om versterken van spieren en het correct dragen van het eigen gewicht.. 2 merries met slappe knieën hebben er veel baat bij en ook mijn paard die zijn gewicht niet over 4 benen draagt en daardoor overbelast is hier erg mee geholpen..
Mocht kokos idd 'alleen' slappe knieën hebben zou ik hier zeker eens naar kijken.. bij artrose in de bekken oid zal het wss niet veel doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:30

Dat zal ik gaan doen. :j
Als dat bij hem het geval is, belast hij denk ik voor teveel.