en als je veel buitenrij enzovorrts en je rijdt soms/vaak over verharde stukjes ofz.kunnen de hoeven eerder/sneller slijten
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mamamier schreef:Anne_GTI schreef:Hoefschoenen mogen wel met springen. Max 500 gram per been aan bescherming mag eraan hangen
Even offtopic maar benieuwd of iemand dat wel eens gezien heeft op springwedstrijd of cross? Ik nog nooit in ieder geval.
Anne_GTI schreef:Hoefschoenen mogen wel met springen. Max 500 gram per been aan bescherming mag eraan hangen

Roodvos schreef:Gypsy schreef:[...]
Ik vind 't goed dat hier over gediscussieerd word. Ik zie hier nog te veel paarden die in de winter hele dagen in een stal staan (die, hoe vaak je 'm ook uitmest, toch vies zal worden) en heel krap beslagen zijn, waardoor de straal samengeknepen word.
Ik moet altijd heel hard op mijn tong bijten wanneer de eigenaren zich dan gefrustreerd afvragen waar die hardnekkige rotstraal vandaan komt.![]()
[...]
Het enige paard dat ik ken dat last heeft van hardnekkige rotstraal (t/m maden aan toe) is een paard dat al meer dan 10 jaar blootvoets loopt, gepensioneerd is en voornamelijk weidegang heeft. Alleen ’s winters ’s nachts op stal. Da’s dan weer niet echt een aanbeveling voor blootvoets.
Arabesk schreef:Veeartsen en hoefsmeden onderkennen ook de nadelen van ijzers.
Een Duitse veearts over hoefijzers:
• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.
Hier uit het boek van Van Nassau:
Nadelen van hoefbeslag:
- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkelijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)
Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau
ZoZenn schreef:Toch wel grappig dat dit topic vol nadelen staat en mensen die ook direct voor waarheid aannemen (Is het onderzocht? Zoja, door wie?
ZoZenn schreef:Daarnaast hebben bijna alle op hoog niveau internationaal springende en dressurende paarden hoefijzers onder. Als het zo slecht is en been- en hoefproblemen veroorzaakt, hoe kan het dat dat Parcival op 19jarige leeftijd hoog in de sport nog vrolijk rondhuppelt?
fransje23 schreef:ZoZenn schreef:Toch wel grappig dat dit topic vol nadelen staat en mensen die ook direct voor waarheid aannemen (Is het onderzocht? Zoja, door wie?
Det een nagel de hoefwand beschadigd hoef je niet de onderzoeken kan je zo zien. Dat hoefijzers gladder zijn dan een blote voet is ook waar.![]()
De nadelen die bij van Nasau staan zijn echt geen hogere wiskunde.
Maar het is ook de vraag hoe zwaar je aan alle nadelen moet tillen.
.ZoZenn schreef:[
Hoe kom je daar bij dan? Alleen maar omdat er een nagel door de hoef gaat, betekent niet automatisch dat dit schadelijk is. Dit kun je logischerwijs aannemen, maar dat betekent niet dat het waar is.
ZoZenn schreef:Daarnaast hebben bijna alle op hoog niveau internationaal springende en dressurende paarden hoefijzers onder. Als het zo slecht is en been- en hoefproblemen veroorzaakt, hoe kan het dat dat Parcival op 19jarige leeftijd hoog in de sport nog vrolijk rondhuppelt?
Bowen schreef:ZoZenn schreef:Daarnaast hebben bijna alle op hoog niveau internationaal springende en dressurende paarden hoefijzers onder. Als het zo slecht is en been- en hoefproblemen veroorzaakt, hoe kan het dat dat Parcival op 19jarige leeftijd hoog in de sport nog vrolijk rondhuppelt?
Eigenlijk is dat een rare vraag mbt Parcival, de vraag zou eerder moeten zijn, waarom is het niet normaal dat paarden op die leeftijd nog leuk hoog in de sport rondhuppelen? 19 jaar is namelijk helemaal niet oud als je kijkt naar hoe oud paarden van nature kunnen worden.
En daarbij is een individu aanwijzen natuurlijk niet echt bewijs voor wat dan ook, voor je het weet maak je daar een mijn opa is 90 geworden met roken dus roken is niet slecht opmerking mee.
Al met al, mijn persoonlijke mening blijft dat bij een gezond paard en gezonde hoef onbeslagen beter is. Dat onbeslagen het beste is voor het dier. Maar dat er vele omstandigheden kunnen zijn die maken dat dat ideaal niet gehaald kan worden, waarbij het dan beter kan zijn om voor een ijzer te kiezen.
Het welzijn van het dier zou boven persoonlijke principe's moeten gaan, dus wat moet, dat moet.
fransje23 schreef:Ik schrijf dat het de hoef beschadigd, dat is wel een feit, er komen tenslotte 6 of 8 gaten per beslagbeurt in en vaak zit er ook nog een randje met oude nagelgaten. Dat is een beschadiging die er anders niet zou zijn.
Over hoe schadelijk het een en ander is laat ik mij niet vrijwel niet uit. Nou ja, ik stel de vraag hoe zwaar je aan de nadelen moet tillen
ZoZenn schreef:Bowen schreef:
Eigenlijk is dat een rare vraag mbt Parcival, de vraag zou eerder moeten zijn, waarom is het niet normaal dat paarden op die leeftijd nog leuk hoog in de sport rondhuppelen? 19 jaar is namelijk helemaal niet oud als je kijkt naar hoe oud paarden van nature kunnen worden.
En daarbij is een individu aanwijzen natuurlijk niet echt bewijs voor wat dan ook, voor je het weet maak je daar een mijn opa is 90 geworden met roken dus roken is niet slecht opmerking mee.
Al met al, mijn persoonlijke mening blijft dat bij een gezond paard en gezonde hoef onbeslagen beter is. Dat onbeslagen het beste is voor het dier. Maar dat er vele omstandigheden kunnen zijn die maken dat dat ideaal niet gehaald kan worden, waarbij het dan beter kan zijn om voor een ijzer te kiezen.
Het welzijn van het dier zou boven persoonlijke principe's moeten gaan, dus wat moet, dat moet.
Nee, dan begrijp je niet wat ik met voorbeeld Parcival bedoel. Vele internationale springpaarden én dressuurpaarden hebben ijzers onder en lopen tot op vrij hoge leeftijd (19 vind ik zelf vrij oud) in de hoge sport. Als ijzers zo slecht zouden zijn voor de benen, hoeven etc, hoe kan het dan dat dit soort paarden nog goed en gezond op hogere leeftijd zulke prestaties leveren en niet vol been- en hoefproblemen zitten. Hetgeen leidt naar -> is het dus wel zo slecht? Dat valt te betwijfelen.
Je ziet niet veel topsporters die op hun 50ste al rokend marathons winnen, om het simpel te zeggen.
.
Bowen schreef:Eigenlijk is dat een rare vraag mbt Parcival, de vraag zou eerder moeten zijn, waarom is het niet normaal dat paarden op die leeftijd nog leuk hoog in de sport rondhuppelen? 19 jaar is namelijk helemaal niet oud als je kijkt naar hoe oud paarden van nature kunnen worden.