waarom hebben paarden hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsefriend9

Re: waarom hebben paarden hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:02

ter versteviging van de hoeven.
en als je veel buitenrij enzovorrts en je rijdt soms/vaak over verharde stukjes ofz.kunnen de hoeven eerder/sneller slijten ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:07

Ik heb de voorkeur voor geen ijzers, maar dat is makkelijk gezegd aangezien mijn paarden tot nu toe nog nooit problemen hebben gehad waarvoor ijzers evt nodig zouden zijn.
Als het opgelost kan worden zonder ijzers heb ik dat het liefste, maar ik ben niet bereid mijn paarden echt lange tijd te laten modderen met pijn en gedoe als een ijzer dat zo zou oplossen.

Volgens mij wordt het gelukkig wel steeds minder dat paarden automatisch ijzers onder krijgen. Het is steeds normaler om blootsvoets te laten lopen wanneer dat kan. Maar naar mijn mening moeten we daarin niet doorschieten en koste wat het kost blootsvoets willen. Heb teveel paarden gezien waarbij er een half jaar tot een jaar geklierd werd met ijzerloos. Waarbij de dieren al die tijd met pijnlijk gevoelige voeten liepen. Dat zou het mij niet waard zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:10

mamamier schreef:
Anne_GTI schreef:
Hoefschoenen mogen wel met springen. Max 500 gram per been aan bescherming mag eraan hangen

Even offtopic maar benieuwd of iemand dat wel eens gezien heeft op springwedstrijd of cross? Ik nog nooit in ieder geval.

Ja, ik wel.
Ik hoorde het vooral, wat een enorme klappers maakte dat paard in de landing.
Paard maakte meerdere voorbeen fouten, maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk.
Ik vond het er onbeholpen en akelig uit zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:01

Anne_GTI schreef:
Hoefschoenen mogen wel met springen. Max 500 gram per been aan bescherming mag eraan hangen

Hoefschoenen lijken mij bij het hoger springwerk bijna gevaarlijk. Er komen tijdens de afzet en landing enorme krachten vrij en een schoen zit m.i. dan toch de los om te voet om helemaal goed op de plaats te blijven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:41

Paarden kunnen overal stuk gaan. Maar ik denk ook dat je het niet ziet omdat mensen het risico op blessures groter inschatten. Ik ga het iig niet proberen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:34

ik heb dus nu een ijzer nodig om zijn pezen langer te maken..
heeft iemand wel eens zo ijzer gezien

tussenpees ijzer
ze maken dan een opzet boven op de teen en de takken langer

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:36

Roodvos schreef:
Gypsy schreef:
[...]
Ik vind 't goed dat hier over gediscussieerd word. Ik zie hier nog te veel paarden die in de winter hele dagen in een stal staan (die, hoe vaak je 'm ook uitmest, toch vies zal worden) en heel krap beslagen zijn, waardoor de straal samengeknepen word.
Ik moet altijd heel hard op mijn tong bijten wanneer de eigenaren zich dan gefrustreerd afvragen waar die hardnekkige rotstraal vandaan komt. :o
[...]

Het enige paard dat ik ken dat last heeft van hardnekkige rotstraal (t/m maden aan toe) is een paard dat al meer dan 10 jaar blootvoets loopt, gepensioneerd is en voornamelijk weidegang heeft. Alleen ’s winters ’s nachts op stal. Da’s dan weer niet echt een aanbeveling voor blootvoets.

Tja daar kun je lang over discussieren, wat nekt dit dier nu, dat het s'nachts op stal staat, wellicht niet de juiste voeding krijgt, waarschijnlijk hooguit eens in de 6 weken bekapt en enkel in de wei dus nooit op een harde ondergrond loopt. Of toch dat het op blote voeten loopt?
Ik persoonlijk denk dat de bovenste factoren meer invloed hebben.

Toen ik nog bij een tradi smid liep zei die het ook al, s'nacht op een deels verharde paddock is het allerbeste als het om rotstraal gaat.
Maar goed, hij gaat natuurlijk niet bij al zijn klanten verkondigen dat die hun paard niet goed verzorgen door het s'nachts op stal te zetten. Zo'n smid weet wel beter, want dan vertrekken de klanten naar een andere die ze wel naar de mond praat!

Over het belang van ijzers bij veel buitenrijden en medische aangelegenheden...

Ik heb ook op het punt gestaan om mijn paard vierkant op ijzers te zetten omdat ze van 2 buitenritjes in de week met veel berm al te kort stond. Mijn paard zou het nodig hebben, zoals veel mensen hier zeggen. Ik was er toen ook bijna van overtuigd.
Toch NB geprobeerd. Haar hoeven zijn sterker en groeien harder. Als ik op het asfalt alleen maar stap gaat het prima! En wil ik lange ritten met veel draf maken, en de bermen zijn prut, dan doe ik haar d'r hoefschoenen om. Ik heb alleen voor schoenen, achter niet nodig. Kan rustig 20 km over het asfalt stekkeren op die manier.

Had ik 't niet geprobeerd, dan was ik er misschien ook wel van overtuigd dat mijn paard niet zonder ijzers kon.

Dan nog een vrouwtje op de cursus destijds. Bij haar paard was klinisch hko geconstateerd. Dus speciaal beslag. Mocht niet baten. Omdat het dier anders toch ingeslapen zou worden, wou ze toch nog een andere manier van bekappen proberen, blootsvoets. Het paard knapte zienderogen op! De enige reden dat ze zelf nog ging leren bekappen omdat het paard na de bekapping het beste liep, maar na 2 weken weer minder (als in: Niet ideaal) tot de volgende bekapping. Door het zelf tussendoor bij te houden kon ze dat voorkomen.

Er zijn dus meerdere wegen naar Rome. De ene smid lost het met een ijzer op, de andere blootvoets.

Draksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:38

Die van mij heeft ijzers omdat hij vaak voor de kar loopt, op een harde ondergrond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:50

Veeartsen en hoefsmeden onderkennen ook de nadelen van ijzers.

Een Duitse veearts over hoefijzers:

• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.

Hier uit het boek van Van Nassau:

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkelijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Draksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:02

Arabesk schreef:
Veeartsen en hoefsmeden onderkennen ook de nadelen van ijzers.

Een Duitse veearts over hoefijzers:

• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.

Hier uit het boek van Van Nassau:

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkelijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Alles heeft voor en nadelen

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:08

Interessant om ieder zn eigen mening te lezen, je hebt een beetje anti-ijzer mensen, echte voorstanders voor ijzers, en mensen die t allemaal niet zo uit maakt.

Mij maakt het ook niet uit. Mn vorige pony stond altijd op blote voeten. Paard wat ik nu heb staat rondom op ijzers en word om de 6-8 weken weer beslagen.
Ik zou me niet laten ompraten hem zonder ijzers te zetten hij blijft er lrkker op staan. Heeft hij echt geen last van zn ijzers. maar toch leuk om te lezen hoe zonder de andere mensen dan weer denken en waarom

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:09

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan ijzers, naast de genoemde nadelen is het ook nog eens duurder dan bekappen. Daarbij kunnen een ijzer verliezen en moet de smid dan nog een keer komen etc.

Het is aan de eigenaar om de bepalen of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

In mijn geval waas het voordeel: heel veel kilometers kunnen maken over alle soorten ondergrond zonder een gevoelig lopend paard te hebben.
Zonder ijzers heb ik een hinkend paard(incl oeeffww -geluid van paard) zodra ze op een steentje stapt. Daarnaast was groei en slijtage gezien de afstanden bij haar in niet in balans.

Overigens heb ik ook wel geexperimenteerd met kunststofbeslag maar dat was in ons geval niet ideaal. Inmiddels zijn er wel weer andere soorten maar dat ga ik nu niet meer proberen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:11

Toch wel grappig dat dit topic vol nadelen staat en mensen die ook direct voor waarheid aannemen (Is het onderzocht? Zoja, door wie? Was de steekproef groot genoeg en was er diversiteit aan paarden of deden er alleen paarden mee met hoefproblemen? etcetera etcetera.. Deze 'random' nadelen kan ik in ieder geval niets mee, zonder meer informatie.

Daarnaast hebben bijna alle op hoog niveau internationaal springende en dressurende paarden hoefijzers onder. Als het zo slecht is en been- en hoefproblemen veroorzaakt, hoe kan het dat dat Parcival op 19jarige leeftijd hoog in de sport nog vrolijk rondhuppelt?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:17

Precies, dat denk ik dan ook. Een paard van 18 wat pas 2 jaar op een bepaalde manier bekapt wordt vind ik ook geen goed voorbeeld. Ik zou dan paarden willen vergelijken die al 15 jaar of langer op die manier bekapt worden. Ik denk dat het dan allemaal niet zo gek veel uit maakt en dan het per paard verschilt wat het beste is, als het dan al iets uit maakt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:18

ZoZenn schreef:
Toch wel grappig dat dit topic vol nadelen staat en mensen die ook direct voor waarheid aannemen (Is het onderzocht? Zoja, door wie?

Det een nagel de hoefwand beschadigd hoef je niet de onderzoeken kan je zo zien. Dat hoefijzers gladder zijn dan een blote voet is ook waar. :D
De nadelen die bij van Nasau staan zijn echt geen hogere wiskunde.
Maar het is ook de vraag hoe zwaar je aan alle nadelen moet tillen.

ZoZenn schreef:
Daarnaast hebben bijna alle op hoog niveau internationaal springende en dressurende paarden hoefijzers onder. Als het zo slecht is en been- en hoefproblemen veroorzaakt, hoe kan het dat dat Parcival op 19jarige leeftijd hoog in de sport nog vrolijk rondhuppelt?

Vrolijk... Laat we het er ophouden dat DAT een andere discussie is :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:22

Waarom zouden mensen niet naar hun smid luisteren Gypsy? Het is tenslotte een vakman die je in de arm neemt. Als mijn smid iets aanraadt neem ik dat toch tenminste in overweging, zoek meer informatie, overleg eventueel nog met anderen, maar ik ga echt niet weg bij een goede smid omdat hij andere ideeën zou hebben.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:35

fransje23 schreef:
ZoZenn schreef:
Toch wel grappig dat dit topic vol nadelen staat en mensen die ook direct voor waarheid aannemen (Is het onderzocht? Zoja, door wie?

Det een nagel de hoefwand beschadigd hoef je niet de onderzoeken kan je zo zien. Dat hoefijzers gladder zijn dan een blote voet is ook waar. :D
De nadelen die bij van Nasau staan zijn echt geen hogere wiskunde.
Maar het is ook de vraag hoe zwaar je aan alle nadelen moet tillen.

Hoe kom je daar bij dan? Alleen maar omdat er een nagel door de hoef gaat, betekent niet automatisch dat dit schadelijk is. Dit kun je logischerwijs aannemen, maar dat betekent niet dat het waar is. Ik zal je iets duidelijker proberen uit te leggen dat het toch niet zo simpel is als het lijkt:

• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur -> Paarden die zonder hoefijzers lopen, hebben hoeven die slijten. Paarden worden echter bekapt en lopen niet vrij rond in de natuur, waar ze niet bekapt zouden worden. De hoef wordt langer in de wei als je een paard niet bekapt, maar dit is schadelijk. Wat betekent dit precies?

• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef -> Waar komt dit vandaan? Is dit een aanname, of is dit werkelijk goed onderzocht.

• Verminderd hoefmechanisme -> Hoe komen ze hierbij? Is dit onderzocht, bijvoorbeeld door paarden met en zonder hoefijzers jaren te volgen?

• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc -> Hoe komen ze hierbij?

• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool. -> Opnieuw, is dit goed onderzocht en hoe? Of is dit gewoon iets wat men denkt, of een mening zoals er zovelen zijn

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd -> op een paard zitten is ook tegennatuurlijk. Voor de mens is in een huis wonen en elke dag naar je werk gaan ook tegennatuurlijk, dit betekent niet dat het schadelijk is. Dit is dus een ethisch argument.

- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers -> Klopt, maar so what? Paarden glijden met hoefijzers met proppen minder snel uit dan zonder hoefijzers, dit klopt ook.

Nu heb ik er even een paar uitgepikt, misschien snap je dan wat ik bedoel :).

Ik ben niet pro of anti ijzer, maar dat kan ik ook helemaal niet. Dan zou ik dit eerst goed moeten bestuderen, om alle onzin er tussenuit te vissen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:53

ZoZenn schreef:
[
Hoe kom je daar bij dan? Alleen maar omdat er een nagel door de hoef gaat, betekent niet automatisch dat dit schadelijk is. Dit kun je logischerwijs aannemen, maar dat betekent niet dat het waar is.

Ik schrijf dat het de hoef beschadigd, dat is wel een feit, er komen tenslotte 6 of 8 gaten per beslagbeurt in en vaak zit er ook nog een randje met oude nagelgaten. Dat is een beschadiging die er anders niet zou zijn.

Over hoe schadelijk het een en ander is laat ik mij niet vrijwel niet uit. Nou ja, ik stel de vraag hoe zwaar je aan de nadelen moet tillen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:54

ZoZenn schreef:
[
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers -> Klopt, maar so what? Paarden glijden met hoefijzers met proppen minder snel uit dan zonder hoefijzers, dit klopt ook.

Maar aan proppen heb je zo weinig als je over straat met natte klinkertjes moet ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:00

ZoZenn schreef:

Eigenlijk is dat een rare vraag mbt Parcival, de vraag zou eerder moeten zijn, waarom is het niet normaal dat paarden op die leeftijd nog leuk hoog in de sport rondhuppelen? 19 jaar is namelijk helemaal niet oud als je kijkt naar hoe oud paarden van nature kunnen worden.
En daarbij is een individu aanwijzen natuurlijk niet echt bewijs voor wat dan ook, voor je het weet maak je daar een mijn opa is 90 geworden met roken dus roken is niet slecht opmerking mee.

Al met al, mijn persoonlijke mening blijft dat bij een gezond paard en gezonde hoef onbeslagen beter is. Dat onbeslagen het beste is voor het dier. Maar dat er vele omstandigheden kunnen zijn die maken dat dat ideaal niet gehaald kan worden, waarbij het dan beter kan zijn om voor een ijzer te kiezen.
Het welzijn van het dier zou boven persoonlijke principe's moeten gaan, dus wat moet, dat moet.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:13

Bowen schreef:
ZoZenn schreef:

Eigenlijk is dat een rare vraag mbt Parcival, de vraag zou eerder moeten zijn, waarom is het niet normaal dat paarden op die leeftijd nog leuk hoog in de sport rondhuppelen? 19 jaar is namelijk helemaal niet oud als je kijkt naar hoe oud paarden van nature kunnen worden.
En daarbij is een individu aanwijzen natuurlijk niet echt bewijs voor wat dan ook, voor je het weet maak je daar een mijn opa is 90 geworden met roken dus roken is niet slecht opmerking mee.

Al met al, mijn persoonlijke mening blijft dat bij een gezond paard en gezonde hoef onbeslagen beter is. Dat onbeslagen het beste is voor het dier. Maar dat er vele omstandigheden kunnen zijn die maken dat dat ideaal niet gehaald kan worden, waarbij het dan beter kan zijn om voor een ijzer te kiezen.
Het welzijn van het dier zou boven persoonlijke principe's moeten gaan, dus wat moet, dat moet.

Nee, dan begrijp je niet wat ik met voorbeeld Parcival bedoel. Vele internationale springpaarden én dressuurpaarden hebben ijzers onder en lopen tot op vrij hoge leeftijd (19 vind ik zelf vrij oud) in de hoge sport. Als ijzers zo slecht zouden zijn voor de benen, hoeven etc, hoe kan het dan dat dit soort paarden nog goed en gezond op hogere leeftijd zulke prestaties leveren en niet vol been- en hoefproblemen zitten. Hetgeen leidt naar -> is het dus wel zo slecht? Dat valt te betwijfelen.

Je ziet niet veel topsporters die op hun 50ste al rokend marathons winnen, om het simpel te zeggen.

fransje23 schreef:
Ik schrijf dat het de hoef beschadigd, dat is wel een feit, er komen tenslotte 6 of 8 gaten per beslagbeurt in en vaak zit er ook nog een randje met oude nagelgaten. Dat is een beschadiging die er anders niet zou zijn.

Over hoe schadelijk het een en ander is laat ik mij niet vrijwel niet uit. Nou ja, ik stel de vraag hoe zwaar je aan de nadelen moet tillen :)

Precies, is het schadelijk of niet? Is een klein gat in een hoef schadelijk, ik zal eens zoeken of er een onderzoek bestaat die hier naar kijkt. Logischerwijs zou je kunnen zeggen ja, want er zit een gat in. Maar logisch redeneren is niet feitelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:15

Eerlijk gezegd kan dat me allemaal vrij weinig schelen (ik dieren mishandelaar) Als ik ooit weer op gras ga starten komen er gewoon ijzers, simple as that.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:38

ZoZenn schreef:
Bowen schreef:

Nee, dan begrijp je niet wat ik met voorbeeld Parcival bedoel. Vele internationale springpaarden én dressuurpaarden hebben ijzers onder en lopen tot op vrij hoge leeftijd (19 vind ik zelf vrij oud) in de hoge sport. Als ijzers zo slecht zouden zijn voor de benen, hoeven etc, hoe kan het dan dat dit soort paarden nog goed en gezond op hogere leeftijd zulke prestaties leveren en niet vol been- en hoefproblemen zitten. Hetgeen leidt naar -> is het dus wel zo slecht? Dat valt te betwijfelen.

Je ziet niet veel topsporters die op hun 50ste al rokend marathons winnen, om het simpel te zeggen.

Het probleem is dat 19 niet oud is, dat denken velen omdat we blijkbaar gewend zijn dat onze paarden veelste snel versleten zijn.
De vraag is waarom verslijten ze zo snel? Wie weet hebben die hoefijzers daar wel wat mee te maken. Misschien ook niet, dat kan ook, maar je moet dus oppassen met zulke conclusie's te trekken.

Als het gewoon was dat paarden van boven de 20 jaar nog hoog in de sport liepen had je een punt gehad, alhoewel dan zelfs kan gelden dat dat ondanks ijzers is, dat die ijzers nogsteeds minder goed zijn.

Als paarden in de topsport iets aangeven dan is het dat er dingen gebeuren in die levens die de levensduur van een paard ernstig verkorten, die zorgen dat een paard veel sneller slijt dan van nature het geval is, dat er erg veel en makkelijk problemen ontstaan.
De vraag is dan dus waar komt dat vandaan?

Nu denk ik niet dat die ijzers daar echt zo'n grote factor in zijn, maar ik zeg dit op deze manier om aan te geven dat je erg moet oppassen met dit soort conclusie's.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:50

Bowen, je moet het alleen anders zien.
19 jaar is niet oud voor een paard, maar voor de topsport wel.

Zelfde als dat 35 niet oud is voor een mens... maar voor een turner wel...

Je kan gewoon niet van mens of dier verwachten dat ze topsport beoefenen tot hun 40ste... Dát kan niet omdat het lichaam dat niet aan kan (dat betekend niet dat ze verslijten, maar op den duur gaat de veer er gewoon uit en krijg je meer blessures omdat je stijfer wordt).
En daarnaast omdat je op een gegeven moment op je top zit en niet verder kan. Dan is het goed om te stoppen. Want je wordt geheid ingehaald door de jongere generatie.

Dus je ziet het totaal verkeerd.

Nee 19 jaar is niet oud voor een paard.
Ja 19 jaar is wel oud voor de topsport.

En dat komt absoluut niet omdat onze paarden snel versleten zijn hoor ;).
Dus wat hierboven gezegt wordt klopt wel degelijk, Parcival is oud (voor de topsport) en loopt nog steeds (blij en) goed zijn rondje.
Wat voor die leeftijd op dat niveau gewoon heel knap is :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:19

Bowen schreef:

Hoe oud kunnen paarden van nature worden? :)