Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:54

goed bezig TS!! je mag echt trots zijn. vooruitgang die Blessie boekt zijn echt aan jou te danken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:12

Ja hoor, van de force voer je maar heel weinig. Die van mij kregen het ook naast hun hooi toen ze bevangen waren

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:24

Ik heb de metazoa superfit broxx

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:41

Ik ging net even naar Blessie en mijn verzorgpaardjes. Het gaat met Blessie nog steeds hetzelfde: ze loopt heel voorzichtig op stenen en ze loopt lekker door in de bak. Ik had een slowfeeder gekocht voor Blessie en die heb ik vandaag mee genomen. Nu heeft ze tenminste hooi voor heel de nacht want meestal wat haar hooi binnen een uur op en at ze haar stro op. Ik ga nog niks doen met bijvoeren. Daar ga ik verder naar kijken als ze niet meer bevangen is.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:57

Vitalbix is ook super en heb je maar heel weinig van nodig

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:10

Ik heb lang niets laten weten omdat het al 2 weken hetzelfde gaat met Blessie, ze loopt heel erg moeilijk. Het enige stukje dat ik met haar loop is naar de bak en daar doen we echt 10 minuten over terwijl het maar 6 meter is ofzo. Ik vind het zo zielig voor Blessie! ;(
Vandaag kwam de eigenaar naar mij toe, ze vertelde dat ze de da had gebeld voor advies omdat het niet beter gaat met Blessie. Blessie heeft nu twee spuiten gekregen en krijgt elke dag metacam van de eigenaar. Maar dat slaat dus niet helemaal goed aan. Maandag komt de da kijken of andere medicijnen wel aanslaan.
De eigenaar zei dat dit haar laatste poging was om iets te doen..
Ze vind ze te veel geld uitgeeft aan Blessie.. Ik baal hier zo van! ;(
Ik weet niet helemaal wat ze bedoelde maar ik denk dat ze inslapen of verkopen bedoelde. Maar ja, wie wil nou een hoefbevangen Shetlander?
Ik weet niet wat ik moet doen..
Afwachten of goed met de eigenaar gaan praten? Ik wil absoluut niet dat ze ingeslapen word! Maar ik weet niet wat ik dan moet zeggen als ik er tegen in ga. Het is en blijft toch een shet van iemand anders.
Kan iemand mij helpen? :=

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:53

Waar staat Blessie?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 07:27

Rivjenn schreef:
Waar staat Blessie?

In Brabant, ik wil dat liever niet openbaar zeggen als het niet erg vind ;)
Maar wil je haar overkopen ofzo? ;) :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 07:34

Is de eigenaresse inmiddels wel serieus bezig met wat blessie te eten krijgt? Heeft ze al buut overwogen? Mss kan ze vragen of de dierenarts geen goedkoper alternatief heeft. Buut is volgens mij goedkoper dan metacam, al schijnen sommige pony's er wel gevoelig op te reageren. Maar dan mogen ze daarna niet meer voor menselijke consumptie geslacht worden, want voor mensen kan het kankerverwekkend zijn als je het binnen krijgt.

Komt de smid ook regelmatig? Het is heel belangrijk dat de hoeven regelmatig bijgewerkt worden. Bij ons kwam ie soms om de 5 a 6 weken ipv om de 8 a 9 weken.

Als ze dit allemaal al doet dan weet ik verder geen tips. Nou ja bij mijn pony heeft een breakoverbeslag geholpen. Maar dat zal ze wel te duur vinden.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 07:46

capopjekop schreef:
Is de eigenaresse inmiddels wel serieus bezig met wat blessie te eten krijgt? Heeft ze al buut overwogen? Mss kan ze vragen of de dierenarts geen goedkoper alternatief heeft. Buut is volgens mij goedkoper dan metacam, al schijnen sommige pony's er wel gevoelig op te reageren. Maar dan mogen ze daarna niet meer voor menselijke consumptie geslacht worden, want voor mensen kan het kankerverwekkend zijn als je het binnen krijgt.

Komt de smid ook regelmatig? Het is heel belangrijk dat de hoeven regelmatig bijgewerkt worden. Bij ons kwam ie soms om de 5 a 6 weken ipv om de 8 a 9 weken.

Als ze dit allemaal al doet dan weet ik verder geen tips. Nou ja bij mijn pony heeft een breakoverbeslag geholpen. Maar dat zal ze wel te duur vinden.

Ik denk dat de da buut bedoelt en dat hij dat als laatste wil proberen. Hoe kunnen ze er op reageren dan? Krijgen ze problemen met iets anders?
Ik heb wel duidelijk gezegd dat ze de hoefsmid maar weer eens moest laten komen. Want hij is maar 1x geweest sinds dat ze hoefbevangen is. Het zou idd kunnen dat ze nu weer op de hoefwand loopt en dat ze daar weer pijn van heeft. Ik ga zo voor de zekerheid weer een appje sturen naar de eigenaar.

Wat is een breakoverslag? Want als dat het laatste is wat we kunnen doen dan kan ik de eigenaar misschien wel overhalen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:21

Dat is een hoefijzer waarvan de voorkant ingesmeed is waardoor de hoef makkelijker kan afrollen. Als je op hoofcare.nl kijkt kun je meer info vinden. Dat zag ik als laatste redmiddel bij mijn shet in
Combinatie met een ander dieet en beweging (toen ze pijnvrij kon lopen, heb nooit gedwongen). Het is wel vrij duur en er moeten ook eerst foto's van de hoeven gemaakt worden om te zien wat de schade is.

Van buut krijgen sommige paarden een gevoelige maag ofaagzweren. De dierenarts kan er een maagbeschermer bij geven. Mijn eigen pony heeft overigens geen problemen met de buut gehad.

Hoefbevangenheid heeft zijn tijd nodig. Maar als de eigenaresse er geen tijd en geld in wil steken is inslapen mss wel de vriendelijkste oplossing voor de pony. Al is dat natuurlijk wel heel erg moeilijk voor jou. Hopelijk gaat de eigenaresse er een keer echt serieus voor. Met goede voeding en medische zorg kun je paarden redden. Al is het ook aan te raden om eens foto's van de hoef te laten maken. Dan kun je zien wat de schade in de hoef is en kunnen een goede dierenarts en hoefsmid bekijken wat de kans op genezing is. Want hoewel je met goede zorg ver kan komen zijn helaas niet alle paardjes te redden. Succes en sterkte iig. Aan jou ligt het zeker niet!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:35

Nee, inderdaad!
Jou valt niks te verwijten, meid, petje af voor zo'n verzorgstertje!

Hier ook dezelfde vragen:
Wat krijgt ze als ondersteunende middelen?
Met alleen een (te) heftige pijnstiller onderdruk je het alleen, geneest er niets.
Ze zal echt behandeld en dagelijks gericht verzorgd moeten worden...

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 09:13

Ze krijgt metacam volgensmij. Verder staat ze heel de dag in de stal en mag ze soms een uurtje in de bak.
Ze krijgt hooi en verder helemaal niks.
Morgen komt de da dus ik ga vragen hoe laat de da komt en dan ga ik kijken of ik erbij kan zijn. Dan kan ik alles vragen wat ik wil aan de da.
Ik weet dat niet alle paarden beter worden met hoefbevangenheid maar ik kan het me gewoon niet voorstellen bij Blessie!
Als ze loopt naar de bak heeft ze duidelijk pijn maar in de bak kijkt ze vrolijk alle kanten op net alsof er niks aan de hand is.
Ze moet gewoon beter worden!
Ik ga ook meteen kijken naar informatie over breakoverslag als dat het laatste word wat we kunnen doen moeten we het proberen vind ik.
Hoe lang heeft je pony daar mee gelopen capopjekop? En door welke smid is de breakoverslag laten doen? Heeft jou pony de ijzers onder al z'n voeten gehad?
Sorry voor de vragen :o
Laatst bijgewerkt door Xliesje13X op 21-06-15 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:19

Met de ijzers 8 weken. Daarna was de smid zo tevreden dat hij het ijzerloos aandurfde. We zijn overigens toen nog wel ruim 2 jaar naar de kliniek gereden met haar om haar te laten bekappen. Inmiddels wordt ze weer door mijn eigen smid bekapt met de andere pony's mee. Ze heeft een jaar gesukkeld met hb. Dan ging het goed en was ze van de buut af maar dan kreeg ze weer een terugval. Inmiddels is ze op een veel beter gewicht en staat ze niet meer op het gras en krijgt ze enkel hooi en een vitamine supplement. Daar doet ze het super op en ze is sinds 2010 niet meer bevangen geweest. Ze blijft alleen wel gevoelig op steentjes, omdat haar zool nooit meer zo dik wordt als vroeger.

Overigens zou ik toch kijken of ze niet langer naar buiten kan of onbeperkt op een kaal stuk grond. Ongedwongen beweging is van belang om gifstoffen af te voeren en om het herstel te bevorderen. Maar dit zou ik wel overleggen met de dierenarts. Als er echt veel schade is in de hoef kan beweging ook averechts werken

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:20

Hele dag binnen staan knapt ze niet van op...ze moet vrij kunnen bewegen naar eigen behoefte!
Worden haar hoefjes wel gekoeld?

Homeopatische druppels kunnen het genezingsproces ook bevorderen of tenminste ondersteunen.
Wij hebben goede ervaringen met een combinatie van Arnica en Ledum, maar ook het kant-en-klare Podo Puur is een fijn middel :j

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 09:31

Ze stond eerst heel lang alleen maar in de stal. Dat kon niet goed zijn dacht ik dus heb ik daar met mijn moeder over gepraat en mijn moeder heeft de eigenaar overgehaald om een draadje onder de draden van de bak te zetten omdat ze anders kon ontsnappen. De eigenaar heeft toen gezegd dat ze Blessie elke dag een paar uurtjes in de bak zou zetten. Dat geloofde ik niet helemaal want ik kon me niet voorstellen dat ze speciaal voor Blessie naar stal kwam om ze buiten of binnen zou zetten. Ze heeft het namelijk erg druk met kinderen en werk enz. Maar ik heb daar maar niks over gezegd en ik besloot gewoon af te wachten of ze het ook echt deed.
Elke keer als ik kom is het eerste wat ik doe Blessie in de bak zetten. Nu heb ik al een paar keer voorgesteld om Blessie in de bak te laten staan maar dat vond de eigenaar niet goed. Ik denk dus ook niet dat Blessie elke dag de bak in gaat. Hier baal ik heel erg van want het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze erg stijf is door het stilstaan en dan ze daarom zo voorzichtig loopt op de stenen.
Ik had dus ook al voorgesteld om een paddock te maken van het weitje voor haar stal zodat ze zelf kon beslissen of ze in de stal gaat of niet maar ook dat vond de eigenaar geen goed idee..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:12

En dat is juist wel een goed idee!
Misschien kan de dierenarts of de hoefsmid de eigenaresse ervan overtuigen als hij/zij komt?
Staat Blessie dan ook alleen nu, of heeft ze wel een maatje?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 10:43

Shirley schreef:
En dat is juist wel een goed idee!
Misschien kan de dierenarts of de hoefsmid de eigenaresse ervan overtuigen als hij/zij komt?
Staat Blessie dan ook alleen nu, of heeft ze wel een maatje?

Ik vond het ook een heel goed idee, maar de eigenaresse vond dat als ze een paddock maken dat ze het ook goed willen doen, met drainage enzo. Ze heeft trouwens gezegd dat ze dat niet wil doen omdat Blessie misschien later gewoon weer op het gras kan. Maar als ik zie hoe het nu gaat kan er maar beter een paddock komen. Dat ga ik ook maar eens zeggen tegen haar ;) Maar ze wil dus geen weitje 'omploegen' zodat er geen gras op staat..

Daarom wil ik er morgen ook bij zijn als de da komt. Dan kan ik vragen of het geen goed idee is om een weitje 'om te ploegen' en daar Blessie in te zetten ;)
Ze staat nu in de stal met uitloop (tenminste zo heb ik haar gisteren achtergelaten. Misschien hebben ze de uitloop alweer weggehaald dat weet ik niet) en in de weitje (dat weitje wat ik een ideale paddock vind) waar de uitloop aan grenst staat haar maatje.. Ze heeft dus niet echt contact met haar soortgenoten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:55

En dat is juist zo belangrijk!
Hoop dat de dierenarts morgen iets kan betekenen, want zo heb ik er eerlijk gezegd niet zo heel veel vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Stuur me eens een pb waar ze staat?
Misschien dat ik iets voor haar kan doen?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:15

Wat ontzettend vervelend. Helaas is mijn mini pony door het draad gegaan en zich helemaal klem gevreten. Zo balen maar ook bevangen. Ik let er altijd zo op, beperkt gras, hooi etc. Toch gebeurd. Hij heeft twee weken op metacam gestaan, daarnaast ascal en 3 keer daags relaquine. meerdere keren per dag afspuiten en alleen hooi eten. Voerruif staat in de paddock waar ik hem een natte zandbodem heb gegeven. Nu na twee weken loopt hij alweer helemaal goed en ben ik gestopt met de medicatie.
Loopt ze op het zand wel al beter? Klinkt inderdaad niet zo fijn als ik dat zo hoor.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:56

ten eerste: wat ben jij een super verzorgster!
Als tip kan je misschien dit topic laten zien aan de eigenaar, zodat ook zij de ernst inziet en misschien er wat meer aan gaat doen. :)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:14

tjady schreef:
Wat ontzettend vervelend. Helaas is mijn mini pony door het draad gegaan en zich helemaal klem gevreten. Zo balen maar ook bevangen. Ik let er altijd zo op, beperkt gras, hooi etc. Toch gebeurd. Hij heeft twee weken op metacam gestaan, daarnaast ascal en 3 keer daags relaquine. meerdere keren per dag afspuiten en alleen hooi eten. Voerruif staat in de paddock waar ik hem een natte zandbodem heb gegeven. Nu na twee weken loopt hij alweer helemaal goed en ben ik gestopt met de medicatie.
Loopt ze op het zand wel al beter? Klinkt inderdaad niet zo fijn als ik dat zo hoor.

Ze krijgt nu dus alleen maar metacam (2x op een dag volgensmij) maar omdat dat niet goed aanslaat gaat ze morgen met de da overleggen voor een andet medicijn. Op het zand loopt ze bijna weer normaal. Maar zodra ze op de stenen komt loopt ze heel erg kreupel...
Fijn dat het zo snel beter ging met jou pony! Blessie is nu al 2 maanden hoefbevangen...

Edit: de da komt dus blijkbaar niet maar de eigenaresse gaat bellen voor advies. Ze vroeg of ik nog vragen had voor de da.
Wat zal ik vragen? Ik weet namelijk niet zo goed was ik zou moeten vragen :o

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:11

Ik vind je een super verzorgster! :j
Uhmm als je nog 1 verzorgshet en een mini zoekt om te verzorgen ben je hier welkom.
Ik woon ook in Brabant, maar Brabant is groot.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:45

2 maanden lang laten lijden en aankijken en zo min mogelijk zorg in steken, dat is wat de eigenaar doet.

Dan is ze veel beter af als ze eindelijk ingeslapen wordt, dan is ze verlost van alles, dit is ook geen leuk leven zo.

De eigenaar gewoon doet waar ze zin in heeft en wat ze maar uitkomt.

Schandalig, en het lijkt wel of ze ervanaf wil.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:16

Ragdollcat schreef:
2 maanden lang laten lijden en aankijken en zo min mogelijk zorg in steken, dat is wat de eigenaar doet.

Dan is ze veel beter af als ze eindelijk ingeslapen wordt, dan is ze verlost van alles, dit is ook geen leuk leven zo.

De eigenaar gewoon doet waar ze zin in heeft en wat ze maar uitkomt.

Schandalig, en het lijkt wel of ze ervanaf wil.

ik snap dat je hier zo over gaat denken en eigenlijk is het ook wel een beetje zo maar toch wil ik duidelijk maken dat de eigenaresse geen mens is die gewoon paarden houd en er verder niks mee doet. Ze zorgt gewoon goed voor ze maar ze heeft eigenlijk altijd gewoon 100% gezonde paarden gehad. Ze heeft dus nooit hoeven na te denken over de kosten en extra zorg enz. Nu heeft ze shetlander die ze in de toekomst toch eigenlijk wel wilde verkopen omdat ze er zelf niks mee kan en dan is die shetlander hoefbevangen. Ze heeft de da niet meteen gebeld nadat duidelijk was dat Blessie hoefbevangen was en dit was ook niet goed. Ze wilde afwachten omdat ze niet iemand is die onnodig de da wil laten komen. Dit vind ik zelf ook erg stom maar ja het is gebeurd. Nu kreeg Blessie elke dag medicijnen maar die slaan dus blijkbaar niet aan omdat ze er niet op vooruit gaat.
Ik vind het erg jammer dat Blessie nu al weken op stal staat en dat is inderdaad geen leuk leven voor Blessie. Maar ik wil gewoon dat de eigenaresse alles gaat proberen wat mogelijk is. Desnoods betaal ik het wel.
Ik geloof dat de eigenaresse nooit een paard zal in laten slapen. Dit heeft ze ook nooit gezegd maar ze heeft gezegd dat een ander medicijn het laatste is wat ze wil proberen. Misschien wil ze hem wel gewoon verkopen. Maar een hoefbevangen shetlander verkoop je niet zomaar.
Ik wil nu niet meteen in de verdediging schieten maar hopelijk begrijp je het een beetje :o