sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:08

Marije_jiplover schreef:
Klopt, die paarden worden opgegeten omdat ze niet mee kunnen komen met de groep.

Niet vanwege slechte beenstanden en hoefproblemen. Die komen namelijk vrijwel niet voor in de natuur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:15

Maartje1990 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Klopt, die paarden worden opgegeten omdat ze niet mee kunnen komen met de groep.

Niet vanwege slechte beenstanden en hoefproblemen. Die komen namelijk vrijwel niet voor in de natuur.

Nee want die zijn opgegeten, zoals Marije al aangaf, voordat jij de kans krijgt ze te ontdekken.

Wij mensen zijn in staat dergelijke bouwfouten te verheffen tot raskenmerk (zie de wetgeving voor honden; maaien bij Friezen en PRE's). Dat is de invloed van de mens, niet van wel of geen mop ijzer onder voeten......

Enne, nog zo wat: als de mens niet had ingegrepen, waren er al lang geen paarden meer op deze wereldkloot.

Maartje1990

Re: sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:34

botten en hoeven blijven gewoon liggen hoor. Uit de overblijfselen die gevonden zijn blijkt gewoon dat paarden niet dood gaan aan hoefproblemen. Maar blijven jullie vooral geloven dat dat niet zo is :Y)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:45

Dus jij wil zeggen dat in de natuur er nooit veulens worden geboren met afwijkingen aan benen of hoeven.

Ot:Mijn huidige paard staat al heel haar leven, 11 jaar zonder ijzers en heeft deze tot nog toe niet nodig.

Qua milieu nooit over nagedacht.

Ervaringen met ijzers zijn positief, heb hiervoor ook paarden gehad die absoluut niet zonder konden.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:19

Dit topic gaat over iemand die een werkstuk wilt maken over hoefijzers,deze discussie dwaalt af van de vraag..

En of paarden er niet meer waren als wij lang geleden niet hadden ingegrepen,dat zei iemand,nou...dat zal je toch nooit weten??
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-01-15 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort na elkaar geplaatst werden samengevoegd

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:14

-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?ze heeft geen ijzers. Ze heeft goede, gezonde en zeer sterke hoeven van zichzelf. Waarom zou ik dat moeten verpesten voor gemiddeld 1 buitenriit per week? Ze heeft voor hoefschoenen, zonder gaat ook maar ik heb ze gekocht voor mijn eigen rust, maak ik me niet zo druk om haar hoeven.
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu? Nee, wel met haar gezondheid.
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers? Negatief: erg glad op de weg, verpesten de hoeven in mijn ogen
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt nvt

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:49

Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers? wel. Dat heft ze al haar hele leven gedaan en ze is ook wel vaak op hardere ondergrond en ik ga crossen rijden dit jaar.
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu? neen, nooit bij nagedacht zelfs
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers? Postief veronderstel ik, ze loopt nooit mank op steentjes, staat mooi hoog op d'r hielen.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt? Hele jaar door

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 03:20

Ts, kijk eens op hoefnatuurlijk.nl en paardehoeven.info

Je vind daar veel over natuurlijk bekappen. De info is uiteraard gekleurd, maar dat weet je. :)

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 03:33

Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Mijn paard heeft geen ijzers omdat ze zonder ook prima loopt.

Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee.

Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Beide.

Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Nvt.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:12

-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
In de zomer wel omdat ik veel wedstrijden rijd op grasterrein, en ik bang ben dat ze anders uitglijden. In de winter niet, omdat het dan nergens voor nodig is.

-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee

-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Beide

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Alleen zomers, omdat ik ze dan gebruik voor de kalkoenen, en in de winter heb ik die niet nodig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:28

Ze heeft achteraan sliding plates. Vooraan blote voeten, want we komen nooit op de baan.
Nee
Een reiningpaard kan niet zonder plates.
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Hele jaar door. We trainen het hele jaar door.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:20

rondom beslagen
Als je met milieu bedoelt de omgevings factoren waarin het paard gehouden wordt ? #Ja, want met rijden komen we vaak over stenige ondergrond en stukken weg waardor de hoeven sneller slijten of brokkelen/scheuren kunnen vandaar oa gekozen voor ijzers. Verder wordt met ijzer de stand van de hoeven achter wat gecorrigeerd.
Onder de achterijzers heeft de smid kleine widia puntjes gelast, zodat ze wat minder wegglijdt op bv straat.
tot nu toe alleen nog maar positieve
Hele jaar door ijzers,
In de winter krijgt ze ook nog sneeuwbeslag, zodat ze ook met ijzers toch in de (plak)sneeuw op de wei kan en gereden kan worden