Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:47

Wellicht is dan www.spirithorses.be bij jou in de buurt? Die bieden cursus aan en is in riemst. Zeer prettige en bekwame mensen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:57

Dat is niet zo gek ver inderdaad, wist niet dat ze daar ook dat soort cursussen gaven, ga het eens bekijken :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:20

Wat fijn Sabine! Kleine stapjes is meer dan genoeg vooruitgang *\o/* wat goed van je dat je ook volhoud en je er in wil gaan verdiepen :j En jij kent je paardenbeest als geen ander en hij kent jou als geen ander dus ik denk ook dat je uiteindelijk veel verder komt dan je in de eerste instantie gedacht had!

In ieder geval wil ik jullie nog heel veel succes wensen! *\%/*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:17

Linea schreef:
Ik heb dit topic net doorgelezen, respect hoe je het aanpakt!

Weet je waar ik gelijk aan moest denken: SATS training op basis vam vrije keuze. Het komt er in het kort op neer dat je eerst om toestemming vraagt alvorens je iets doet. Je maakt als het ware de afspraak: nee is nee, maar als je wel meewerkt volgt er iets fijns. Onderstaand verhaal gaat welliswaar over een hond maar misschien dat je er toch wat dingen uit kan halen.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ject=18147

Dit gaat voor paarden zéker op. Weet niet zeker of ik het al genoemd had maar lees Naked Liberty van Carolyn Resnick maar eens, of haar blog op internet. Zij werkt met paarden vanuit hun natuurlijke onderlinge communicatie zoals dit in een kudde plaats vindt en laat het paard dus ook vrij. En een paard wat nee mág zeggen, gaat juist veel vaker ja zeggen, omdat hij respect en erkenning krijgt en jou hierdoor als 'veilige leider' wil accepteren (een echte leider van een kudde KRIJGT namelijk leiderschap en respect, dat kan hij niet AFDWINGEN. Bully's zijn nooit leiders. En dat geld voor mensen dus net zo. Zolang jij het dier niet respecteert zul jij van hem geen volledig vertrouwen krijgen en geen leiderschap.
Maar wanneer zijn nee gehoord en geaccepteerd wordt zal hij juist bereid zijn samen te werken aangezien dat zijn natuur is. Een paard werkt van nature samen omdat dat van levensbelang is binnen een kudde. Eigenwijs je eigen ding doen betekent je dood en als je samenwerkt is dat goed voor de kudde en dus voor jou als individu.
Vandaar ook dat opmerkingen als 'hij is dwars of expres vervelend' pure onzin zijn. Een paard zal nooit vervelend zijn om het vervelend zijn. Hij geeft iets aan of maakt gebruik van de mogelijkheden die jij bied maar altijd met een rede. Aan jou uit te vinden wat die rede is.

Maar dat los in een ruimte werken waar ik het eerder over had is dus een van de onderdelen van dat nee-zeggen-principe. Het paard de kans geven weg te gaan als hij dat wilt lijkt een averechts idee maar zal uiteindelijk juist helpen omdat het paard zich veiliger voelt te weten dat hij weg kán als hij wil.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:26

[***] schreef:
Het gaat best goed nu gezien de omstandigheden, ben gisteren in verhouding extreem lang met zijn hoeven bezig geweest en allemaal geen probleem. Beetje spanning bij het borstelding als ik dat wat langer deed, maar dan wilde hij gewoon even zijn voet neerzetten (denk testen of hij dat nog wel mocht, maakt voor hem héél veel verschil ;) ) en dan kon ik weer gewoon opnieuw vragen en verder doen alsof er niks was gebeurd :)

Ook vind ik dat zijn hoeven er al veel beter uitzien, probeer "losse" stukken eruit te halen (en soms moet ik echt wel wat wringen met de hoevenkrabber er onderin ed, is allemaal geen probleem <3 ) maar over het algemeen valt het allemaal wel mee, denk dat het op beton staan/lopen wel goed doet en dat het misschien vanzelf al genoeg betert om aanvaardbaar te zijn :)

Ook nog gesprekje met de hoefsmid gehad, over snijden & knippen enzo (ipv vijlen) maar hij heeft liever niet dat ik daar zelf aan begin (voor mijn eigen veiligheid), dus heb geen leenmateriaal gekregen :+ Ik ga het even aankijken, en anders misschien toch maar zelf een cursus volgen en via daar wat proberen in orde te krijgen. Als de hoeven zo doorgaan denk ik niet dat die narcose op termijn nog nodig is, hij zorgt wel goed voor zichzelf :) En ik kan steeds meer qua acties dus misschien komt het nog wel goed :)

Je kan ook een scherper voorwerp kiezen bijv zo n schapenmesje http://www.vtrade.be/nl/base/shop/article.php?id=17979
Zo iets kan je altijd wat beter bijwerken als een hievenkrabber

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:39

Dank jullie nog voor de reacties, heb dat SATS-stukje nog niet gelezen :o maar ga dat zeker wel doen! Ben zondag nog bij het opvangcentrum geweest en met hen ook nog een super gesprek gehad (oa over die hoeven). Heb van hun het boek & de DVD van de cursus van paardnatuurlijk te leen gekregen, zodat ik wat meer theoretische kennis kan op doen. Achter een week of 2 komen ze nog eens op bezoek en gaan zij eens kijken en misschien indien mogelijk ook wat doen (hij bekapt hun paarden ook zelf, laat dit uiteraard ook nog controleren maar zou het niet slecht doen, hij heeft het materiaal en [***] kent deze mensen..).

Dus ik ga ondertussen nog goed verder oefenen met allerlei rare dingen en dat boek & die DVD doornemen en dan zien we van daar af wel weer verder. Kan dan ook zelf een cursus gaan volgen, maar heb toch liever eerst wat theoretische achtergrond, vind het altijd zo stom als je ergens aan mee doet en helemaal uit de lucht komt vallen bij alles wat ze zeggen :+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:29

Goed bezig!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:31

[***] bij de cursus word je ook geacht al die theorie doorgenomen te hebben en te kennen je krijgt daar dan ook een test.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:33

Ah, dacht dat je de cursus ook zo kon doen omdat je daar het boek & de DVD ook bij krijgt .. is dan toch een beetje dubbelop als je ze eigenlijk op voorhand moet kopen & bekijken? (maar snap dat laatste wel hoor).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:03

die krijg je van te voren opgestuurd zodat je al het materiaal kan bestuderen :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:16

Ik denk dat je heel goed bezig bent op deze manier. De hoeven zien er in mijn ogen ook niet heel slecht uit.. Ze zijn iig niet heel veel te lang.. Ja het is niet ideaal maar goed, hoeveel paarden zouden nou ideaal bekapt zijn? Ik denk dat dat er maar heel weinig zijn. Als ik kijk naar de hoeven van een aantal manegeponys bijvoorbeeld.. Op de manege waar ik heb leren rijden werden de ponys namelijk op zon manier bekapt dat de straal helemaal weg werd gesneden. En guess what? Twee van de vijf lopen er nog steeds braaf hun rondjes. De rest is weg gegaan om andere redenen..

Nog even over het draven over de weg.. Ik denk dat dat wel heel veel voor de slijting van de hoefwand kan doen. Ik heb dit namelijk ook met een shet gedaan, die zeg 1-2 keer in het jaar bekapt werd en die sleet binnen no time zn hoeven af naar een normale lengte.. Nu heb ik er niet heel veel aandacht aan besteed maar ze werden flink kort :)

Dus ik denk dat je trots op jezelf mag zijn en lekker zo doorgaan, en de hoefsmid lekker laten verder. Als meerdere hoefsmeden zeggen dat het niet persé nodig is om te bekappen al helemaal.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:19

[***] schreef:
Kan ik zelf niks doen om die hoornkwaliteit te verbeteren?

Die hoornkwaliteit zal pas verbeteren als de straal weer contact maakt met de grond.

Wacht niet te lang!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:21

@ Maartje1990 : ah ok, dan snap ik het :j

@ Femek2902 : dank je. Ik ga proberen binnenkort nog eens foto's te maken, want zelf heb ik het idee dat zijn hoeven er nu al een stuk beter uitzien en dat het, op wat lang zijn na, best wel meevalt allemaal. Denk doordat hij nu dagelijks op die beton staat/loopt, zal ook wel goed doen :j En als ik dat kan blijven behouden en dan zelf hier en daar wat bijwerken na de nodige theorie/hulp dan komt het wel goed denk ik :)