Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:02

Super zeg! Fijn dat het zo goed gaat! En nu maar hopen dat het zo blijft en jullie binnenkort er weer vanaf zijn. Het is jullie van harte gegund!

Even een opmerking: Koud geslingerde honing bestaat niet. In een bijenvolk is het ongeveer 35 graden. Om de honing te kunnen slingeren moeten de ramen die gevuld zijn met honing redelijk op temperatuur blijven, anders komt de honing er niet uit. Koude ramen gaan kapot bij het slingeren, doordat de honing te hard is. Koud geslingerde honing bestaat dus niet.
Wat Jaime verder zegt klopt wel: Honing van de imker is (als het goed is) altijd honing zonder toevoegingen en zonder verhitting. Koop je honing in de supermarkt o.i.d. dan is het eigenlijk altijd verhit en dan werkt het inderdaad niet meer zoals "echte" honing. Ik ben bang dat de honing van de kruidvat onder de laatste valt, maar dat weet ik niet zeker.
Ik zou je daarom aanraden om honing bij een imker te kopen.

We hebben zelf bijen ;)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:03

jenn0dv schreef:
Misschien is dit wat voor je om de boel schoon te houden? Ze gaan tot een redelijke maat!

http://www.davismanufacturing.com/produ ... se-boots/2

Vier maanden geleden was dat misschien wel iets geweest, maar zoals je kunt lezen lukt het schoonhouden goed met water en borstels ;)

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:06

@ Pippaa, toch wordt het koudgeslingerde honing genoemd, dus het bestaat wel degelijk, misschien vind jij alleen de naam niet juist gekozen, maar ook heel veel imkers verkopen het onder de naam 'koudgeslingerde honing'. Die van het kruidvat is 100% koudgeslingerd (dus zonder verhitting).

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:24

Jaaa wat een goed nieuws! En wat een verbetering! :D

@ Jaime_ misschien een domme vraag, maar, honing in de hoeven.. Wordt dat niet een enorme kliederboel? Moet je dan de hoeven weer inpakken? Of kun je het gewoon dun op de stralen smeren en is het dan oke? Nieuwsgierigheid hoor :) Want honing is idd fijn spul. Mijn verzorgpaard heeft zich van de zomer op de weide verwond. De wond was ongeveer het formaat van een 2€ munt, steeds gesmeerd met mesitran, en je zag hem net niet voor je ogen slinken! Maar op een been is heel wat anders dan onder een hoef, lijkt me? :)

MariekeS_

Berichten: 4711
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:49

Hier ook ervaring met honing in/op de hoef tegen white line disease met goede resultaten :) wel een beetje kliederboel ja maar het blijft wel een poosje inwerken, juist omdat het lekker blijft plakken :)

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:10

*\o/* *\o/* *\o/* Wat een goed nieuws zeg!! Goed dat je toen dus het verbandijzer eraf heb gehaald. Maar hou het inderdaad goed in de gaten. Die van mij gaat ook de goede kant op gelukkig.
Ga ook maar eens even kijken naar dat mengsel van honig.

Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:36

Wauuwww wat een verhaal! Heb het helemaal gelezen! Wat goed nieuws! Je houd echt heel veel van hem! Dat zie je gewoon!!! Veel succes! +:)+

chamion
Huisheks

Berichten: 3664
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:51

Gefeliciteerd, wat een geweldig nieuws is dit voor jouw en je paardje. *\o/*

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:57

Hier ook een stille meelezer maar wil nu toch even reageren.

Wat een ontzettend fijn nieuws! Hopelijk blijft het allemaal de goede kant uit gaan! *\o/*

jokari

Berichten: 8782
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:05

jahoe ! Wat een geweldig nieuws ! Tycho mag in zijn hoefjes (nou ja :D ) knijpen met een baasje dat zoveel werk in zijn herstel steekt. En lang leve de zee. :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:08

Ik ben echt heel blij voor jullie!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:25

Ontzettend fijn dat het zo goed gaat!

loesjevosje

Berichten: 213
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: dorpje tussen arnhem en nijmegen

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:42

Fijn Janneke, dit klinkt als op de goede weg zijn. Hopelijk gaat de afbouw van prednison ook goed.
Heerlijk om zo weer samen met Tycho aan de slag te zijn en te genieten van elkaar. Jullie zijn een superteam!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:38

Wat fijn dat het goed gaat met hem!
Wat ik mij afvroeg....als een paard hoefkanker heeft moet hij dus droog staan.Tenminste dat begrijp ik ook uit verschillende info op sites.Maar kan een dagdeel droogstaan(snachts op stal zeg maar)deze ellende ook voorkomen?Of komt straal/hoefkanker niet per definitie door altijd maar ''nat'' staan?

Anoniem

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:42

Wauw Janneke, ik kom je topic weer tegen en wat ben ik blij voor je dat het nu al zo goed gaat weer!
Je zorgt ontzettend goed voor Tycho en dat is duidelijk te zien. :j

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:23

geerke schreef:
Wat fijn dat het goed gaat met hem!
Wat ik mij afvroeg....als een paard hoefkanker heeft moet hij dus droog staan.Tenminste dat begrijp ik ook uit verschillende info op sites.Maar kan een dagdeel droogstaan(snachts op stal zeg maar)deze ellende ook voorkomen?Of komt straal/hoefkanker niet per definitie door altijd maar ''nat'' staan?

Ze weten niet waar het vandaan komt. Ze hebben allemaal theorieën en ideeën maar echt weten doen ze niet. Die van mij heeft aan 1 hoef al een jaar straalkanker en dat gaat nu eindelijk de goede kant op. Hij staat gewoon elke dag buiten, en nu dus op een erg natte blubberige wei. Op stal staan ze weer in hun eigen mest en urine en volgens mijn smid kunnen ze dan nog beter op een natte blubberige wei staan. Wel hou ik zijn voeten nu heel erg in de gaten. De hoef met de kanker wordt elke dag goed schoon gespoeld en verder behandel ik allebei mijn paarden nu met Dryfeet om te voorkomen dat de stralen te zacht gaan worden en er dan dus kans is op rotstraal. Want ik ben zelf een beetje bamg dat mijn ruin toch door de rotstaal vorig jaar de kanker heeft gekregen. Maar nogmaals, ze weten het gewoon niet hoe en waarom de kanker ontstaat.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18693
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:33

Jaan, wat super fijn dat het weer zo goed gaat! op naar volledig herstel!

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:41

Berendje,
Wat goed om te lezen dat het bij jullie de goede kant op gaat.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18693
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:04

Hoe is het nu?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 09:19

Helaas minder nieuws... Zaterdag z'n hoeven ingespoten en nog niets heel geks te zien, maar zondag na het rijden ineens achter weer een sponzig stukje. En z'n zwilwratten ook ineens weer broos en brokkelig.... -:(- :-( ;( Ik was zo boos, zo verdrietig en teleurgesteld. Heb ff een potje staan vloeken en janken bij hem.
Het is/was dus terug.

Enige wat de laatste weken veranderd is, is de prednison. Die is afgebouwd, zat nog op 1 schepje per dag. Verder wel gewoon behandeld en gereden.
Hij stond ook al een aantal dagen met een dikke snotneus en was niet helemaal fit, maar geen verhoging of hoesten, gelukkig.

Zelfde dag nog contact gehad met de DA en met m'n hoefsmid. De DA kon gelukkig maandag al komen.
Ze heeft z'n stralen weer bij-/uitgesneden, hem verder even gecheckt en ook de zwilwratten en kroonkandelaar bekeken. Ze vond t geen extreme terugval, maar hij was idd niet helemaal fit en het was zeker wel weer erger, dus nu een kuur cubarmix en prednison toch weer met een schepje verhoogd. Hopelijk doet dat m goed.

Maar ik baal. Hij/z'n lijf kan het dus nog niet zelf.

Ik had nog niet met de hier geadviseerde honingmix gesmeerd, omdat ik niet alles direct wilde veranderen. Blij toe, anders wist ik nu niet gelijk wat het hoogstwaarschijnlijk was.
Maar ga het nu wel bestellen, mengen en dan om en om behandelen. Wat ik me daar nog wel over afvroeg. Houd die honing water tegen? Dan zou ik namelijk zijn stralen in kunnen smeren ermee en hem lekker op de stenen paddock kunnen zetten bij de rest. Staat ie wel in plassen als het heeft geregend, vandaar m'n vraag of die honing water tegenhoudt.
Zou voor z'n koppie wel goed zijn, paar keer per week bij z'n matties.

Was zondag zo van slag, dat ik gewoon vergeten ben foto's te maken :oo Wel foto's van maandag, na het bij-/uitsnijden, dus die zal ik straks even plaatsen.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:40

He bah wat balen! Lijkt bij die van jou echt een auto-immuun ziekte te zijn als ik dat zo hoor.. Mijn pony had namelijk echt enkel de stralen en zijn zwilwratten etc. waren niet aangedaan. Ik ben er van overtuigd dat als ze zich goed voelen tussen hun oren dat dat positief bijdraagt aan het genezeingsproces.. Dus er regelmatig even uit met zijn vriendjes lijkt mij een heel goed idee! Ook al is het dan soms wat nat..

Honingmengsel plakt als de neten, en spoelt bij koud water niet gelijk 1,2,3 weg. Bij lauw/warm water wel, dan lost het zo op, wat ik altijd deed was gewoon pony overdag met vriendjes op de wei (ook al was het soms nat) bij het op stal komen hoeven schoonmaken met water en soms met hoefshampoo (RWL Quality) goed drogen, laten drogen of droogfohnen en dan daarna de honing erop zodat dat lekker de hele nacht kan intrekken. De hoeven gaan er trouwens ook lekker van ruiken. Ik ben benieuwd naar fotos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:44

Ik was je topic kwijt geraakt, maar omdat ik toch erg benieuwd was naar zn herstel heb ik hem weer even opgezocht. Toch wil ik je complimenteren met het behaalde resultaat! Het herstel heb je toch mooi meegemaakt, en de terug-val was te verwachten. Als de DA vind dat de terugval mee valt had het dus veel erger kunnen zijn, en het is lang zo erg niet als in het begin.
Aan tips kan ik je enkel meegeven dat je vooral door moet gaan zoals je nu doet, ik heb echt bewondering voor je! +:)+

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:46

Hier de foto's:
Linksvoor: Afbeelding
Rechtsvoor: Afbeelding
Linksachter:Afbeelding

Hij staat nu sowieso overdag met een maatje, maar wel in de binnenbak (met groot hek naast de voerbak dus volop frisse lucht en licht)
Moet wel eerst klaar zijn met vriezen, want hij heeft natuurlijk een tijd niet meer bij die groep gestaan, dus het zal wel ff hommeles zijn als ie erbij komt ;) Geen zin in geglij risico's op blessures daardoor, dus even wachten tot t weer allemaal ontdooid is.

Dank je wel voor je snelle reactie, ga het dan duidelijk wel proberen met die honingmix en naar buiten.
Ik heb een jerrycan zeewater staan. Daarmee spoel ik z'n voeten af als ik niet naar strand kan met hem, dus kan ik mooi daarvoor gebruiken.

Anoniem

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:49

Poeh, dat is inderdaad even een flinke tegenvaller zeg, iedere keer gaat het zo vooruit en dan toch weer een flinke stap terug :(

Hopelijk is dit stapje terug eenmalig en kan je binnenkort weer je ritjes oppakken met 'm! Echt respect voor je uithoudingsvermogen met 'm.

Moest 2 weken geleden wel lachen, m'n schoonmams stond al voor het raam omdat ze de paardenhoeven al hoorde, vond ze zo mooi omdat je wekelijks voorbij stapt op je gemakje met 'm, wordt ze helemaal blij van, dus had uitgelegd wat ie aan z'n hoeven had dus ook van schoonmams beterschap aan Tycho! :p

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:51

Shanna schreef:
Ik was je topic kwijt geraakt, maar omdat ik toch erg benieuwd was naar zn herstel heb ik hem weer even opgezocht. Toch wil ik je complimenteren met het behaalde resultaat! Het herstel heb je toch mooi meegemaakt, en de terug-val was te verwachten. Als de DA vind dat de terugval mee valt had het dus veel erger kunnen zijn, en het is lang zo erg niet als in het begin.
Aan tips kan ik je enkel meegeven dat je vooral door moet gaan zoals je nu doet, ik heb echt bewondering voor je! +:)+

Dank je wel! Soms, net zoals zondag, zakt de moed me echt in de schoenen en vraag ik mezelf af of ik niet aan het dweilen ben met de kraan open, maar als de DA dan toch niet heel negatief is en ik dinsdag zo'n blij, vrolijk en fanatiek paard onder me heb als we een ronde buiten gaan doen, dan zie ik het wel weer zitten :j

Dinsdag tijdens ons ritje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier hadden we eindelijk ons stalmaatje in het vizier! (we hadden beetje geappt om elkaar te vinden) Laatste stuk lekker samen gereden.
Afbeelding

Daar wordt je toch blij van? <3