Afgekeurd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kekaro

Re: Afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:19

Ik duim voor een goede uitslag voor jullie!
Goed dat je haar helemaal op de foto zet.

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:32

Verstandig om foto's te laten maken!
Succes maandag!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:36

Heb het topic niet doorgelezen maar je koopt natuurlijk nooit een afgekeurd paard. Zelfs als ik hem gratis zou krijgen dan hoef ik hem nog niet. Daar loop je financieel compleet op leeg. Ellende heb je met gezonde paarden ook al genoeg.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:18

wat is "kreupel" op de harde volte? Dat kan ook met bodemvrees te maken hebben ofzo.. gaan ze ook heel raar van lopen. Heeft verder niet echt een medische betekenis.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:30

De kans is 50/50 dat je er financieel op leeg loopt. Die van mij had in haar rug ook hoge spierspanning maar dit was voornamelijk van stress en na 1 goede massage van een ervaren persoon was dat bijna weg. Ik zeg niet dat het bij jullie paard zo sinpel ligt maar het kán dus wel. Ik kan ook haast zeggen dat ik leeg loop door de chiropractor elke maand/2 maanden, maar ja, bij mijn merrie is het te verhelpen met geduld, tijd en (tja) geld. Het klinkt alsof je je keuze al gemaakt hebt en dat is opzich niet erg maar weet dan wel dat daar de nodige risico's bij horen.

Succes.

ures

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:04

Een keuring is een moment opname het zelfde zelfde paard kan over een maand wel goed goedgekeurd worden heb ik zelf meegemaakt maar een afgekeurd paard kan kan mischien geen allehoogste klasse rijden maar een is dat je ook je doel?
Zijn vaak nog prima paarden hoor ....

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 19:08

Mijn vraag aan jullie: zou je ooit een paard kunnen kopen die overal goed is dus pezen, organen, spieren, botten lichaam van etc. Ik weet bijna zeker dat er geen een paard 100% op elk gebied in orde is het kan ook iets kleins zijn wat niet zichtbaar is en waar ze geen last van krijgen. Mijn mening een paard blijft een risico Hoe dan ook. Al koop je een gezond paard die kan morgen ook opeens wat hebben.... en een paard moet je niet kopen als je er financieel niet toe in staat bent. Een paard kost gewoon veel geld met of zonder medische redenen. En nee dit betekent niet dat ik mijn beslissing al gemaakt heb! Dat doe ik aan de hand van de foto's.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 19:09

ures schreef:
Een keuring is een moment opname het zelfde zelfde paard kan over een maand wel goed goedgekeurd worden heb ik zelf meegemaakt maar een afgekeurd paard kan kan mischien geen allehoogste klasse rijden maar een is dat je ook je doel?

dit is mijn eerste eigen paard na lease enzo dus voor mij een leerpaard waar ik misschien een b of l proefje mee wil starten en verder lekker wat hobbelen. =)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:13

kimberlyve schreef:
Mijn vraag aan jullie: zou je ooit een paard kunnen kopen die overal goed is dus pezen, organen, spieren, botten lichaam van etc.

Jahoor dat kan. Maar het is een momentopname. Natuurlijk kan een gezond paard ook iets krijgen. Maar al een afgekeurd paard kopen is vragen om ellende. Als het paard goed is op de foto en het een weke delen probleem is, dan is er kans dat het gewoon over kan gaan. Als hij niet goed is op de foto dan is het blijvend en dan blijf je dus altijd ellende houden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:19

kimberlyve schreef:
Mijn vraag aan jullie: zou je ooit een paard kunnen kopen die overal goed is dus pezen, organen, spieren, botten lichaam van etc. Ik weet bijna zeker dat er geen een paard 100% op elk gebied in orde is het kan ook iets kleins zijn wat niet zichtbaar is en waar ze geen last van krijgen. Mijn mening een paard blijft een risico Hoe dan ook. Al koop je een gezond paard die kan morgen ook opeens wat hebben.... en een paard moet je niet kopen als je er financieel niet toe in staat bent. Een paard kost gewoon veel geld met of zonder medische redenen. En nee dit betekent niet dat ik mijn beslissing al gemaakt heb! Dat doe ik aan de hand van de foto's.

Ik zou zelf persoonlijk geen paard kopen dat niet door de klinische keuring zou komen :-) . De klinische keuring is een keuring waarbij gekeken wordt of de basis zaken rondom het paard in orde zijn. Is het paard wel rad? Niet kreupel? Geschikt voor het gebruiksdoel?

Uiteraard kan het best zijn dat een paard klinisch goed is, maar dat er rontgenologisch iets mee is. In dat geval zou ik kijken naar de leeftijd van het paard, wat het paard tot die tijd gedaan heeft. Een 10 jarige die altijd in de sport heeft gelopen zou best op rontgenfoto's wat kunnen hebben, dat zou ik anders beoordelen dan een 3-jarige die nog niets gedaan heeft en hetzelfde probleem laat zien op rontgenfoto's.

Ik heb zelf 2 keer gehad dat een paard wel klinisch goed was, maar dat de keurende DA nog aangaf 'ik keur hem goed, maar je kunt als je wilt nog even een foto laten maken van dit of dat om zus of zo uit te sluiten'. In beide gevallen gedaan en in beide gevallen bleek dat het geen probleem zou zijn voor het doel waarvoor ik het paard had gekocht.

Een paard moet je niet kopen als er nu al een probleem mee is. Uiteraard is het altijd mogelijk dat het paard in de eerste week dat hij bij je is koliek krijgt, door het draad gaat, van de trailer valt, een peesblessure oploopt of een combinatie van dit alles. Dat heb je nu eenmaal met levende dieren.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:20

kimberlyve schreef:
ures schreef:

dit is mijn eerste eigen paard na lease enzo dus voor mij een leerpaard waar ik misschien een b of l proefje mee wil starten en verder lekker wat hobbelen. =)

Ures verwoord het zoals het is... zoals ik zelf dus ook vind. Zowel klinisch als röntgenologisch het blijven momentopnames wat op dat moment de "status"van jou paard weergeeft. En zoals ik ook al zei "kreupel"op de harde volte.. dat kan ook met bodemvrees te maken hebben of wat dan ook.
Mijn paard is voor de verzekering afgekeurd omdat ze (onverklaarbaar) kreupel was. Bleek ze een spierprobleem te hebben wat met 1 dry-needling behandeling is opgelost. Twee dingen zijn denk ik voor jou TS van belang. De klik met het paard en het eventuele probleem (als dat er is) en dan afwegen voor jouzelf wat je wil, wat je kan en of de klik met het paard het allemaal waard maakt. Nogmaals succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:34

kimberlyve schreef:
De kreupelheid is niet zo erg als er beschreven word bij sommige mensen. In draf op de harde volte zie je wat verschil ze loopt niet mank om het zo maar te zeggen. Vandaag komt de osteopaat die ik eerst ga afwachten. Mogt ik der toch houden ga ik zeker over de prijs handelen. Ze komt van stal jansen van den hout. En kan haar altijd nog terug brengen. Iedergeval wel geleerd eerst keuren voor er een ander mee gaat.

Natuurlijk.... Je bent de eerste niet. Breng terug ajb en vraag je geld terug. Hier word je niet gelukkig van.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:52

Als je kritisch gaat kijken denk ik dat er maar weinig paarden (en mensen :D ) 100% gezond zijn. De vraag is: waar wil je het paard voor gaan gebruiken? Wat is je doel? en is dat met de beperking die er eventueel gevonden wordt haalbaar? Daarbij is het een totaal ander verhaal als je bijv. een 18 jarige koopt, met minimale ambities - dan calculeer je in dat dit dier geen 10 jaar meer mee gaat. In vergelijking met een 4 jarige waarbij je enorm veel ambities hebt om het dier in de sport uit te gaan brengen.

Kortom: past het in jouw toekomst? past het in jouw plaatje? ben jij bereid om op te draaien voor de te verwachten medische kosten (op basis van de huidige diagnose)?

Je hebt groot gelijk als je zegt dat het kopen van een paard een risico is; er is geen enkele garantie dat welk paard dan ook gezond blijft. Maar.... door nu serieus na te denken over bovenstaande, maak je in ieder geval een keuze waar je volledig achter staat. Dan hoef je jezelf achteraf niet te verwijten 'had ik maar....'
Heel veel succes maandag en succes bij het maken van die keuze!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:54

TS hoe heet het paard dat je gaat kopen? Em hoe groot is ze? :) gewoon uot interesse en terug te komen op de openingspost.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:02

Mijn paard is ook afgekeurd als 14 jarige, liep niet goed met een achterbeen. Ik heb me leiden door mijn emotie, had het haar al een jaar in bezit, en toch gekocht. Nooit spijt van gehad. Ze is inmiddels 23 en haar been heeft nooit opgespeeld. Nou heb ik geen wedstrijden gereden, dus ik kan niet zeggen wat haar been gedaan had als ik wel daarvoor gekozen zou hebben.

Goed dat je haar op de foto laat zetten, dat geeft je hopelijk meer duidelijkheid en helpt je bij het maken van je beslissing.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 22:10

SylviaIsabel schreef:
TS hoe heet het paard dat je gaat kopen? Em hoe groot is ze? :) gewoon uot interesse en terug te komen op de openingspost.

Ze heet faith en is 1.71 haha!

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 22:11

Babootje schreef:
kimberlyve schreef:
De kreupelheid is niet zo erg als er beschreven word bij sommige mensen. In draf op de harde volte zie je wat verschil ze loopt niet mank om het zo maar te zeggen. Vandaag komt de osteopaat die ik eerst ga afwachten. Mogt ik der toch houden ga ik zeker over de prijs handelen. Ze komt van stal jansen van den hout. En kan haar altijd nog terug brengen. Iedergeval wel geleerd eerst keuren voor er een ander mee gaat.

Natuurlijk.... Je bent de eerste niet. Breng terug ajb en vraag je geld terug. Hier word je niet gelukkig van.

Ik ken ook mensen met een goed paard van hun. En je kan geen geld terug vragen daar alleen inruilen. Goede vriendin van mij heeft haar paard daar ook vandaan niks mis mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:18

Ik heb een paard gekocht wat op de eerste keuring (na anderhalf uur op de trailer) afgekeurd was, linksvoor op de buigproef als ik mij niet vergis. In overleg met DA gegaan, de combinatie met het mooie droge beenwerk maakte dat zij mij aanraadde om het paard mee te nemen, 3 weken op proef te nemen en dan daarna opnieuw de buigproef te doen op eigen grond zonder trailerreis van te voren.
Idd zo aangepakt en 3 weken later, paard perfect door de buigproef. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en paard is nog nooit een pas kreupel geweest (ja, na een aanrijding).
Als dit echt HET paard voor je is, kijk dan hoever je wil gaan om dit uit te zoeken maar blijf hierbij realistisch en laat je goed informeren over de kosten.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:23

Heel veel succes maandag TS!
Hoop dat de foto's positief zijn!

Ga hard voor je duimen!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:28

MariJanneke schreef:
wat is "kreupel" op de harde volte? Dat kan ook met bodemvrees te maken hebben ofzo.. gaan ze ook heel raar van lopen. Heeft verder niet echt een medische betekenis.

Anders voor de veearts genoeg reden om een negatief koopadvies te geven.
De veearts heeft iets gezien/ gevoeld, waardoor hij geen vertrouwen heeft in de gezondheid van dit paard.
Voor mij DE reden om dit paard terug te brengen en tebkijken voor een gezond paard

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:35

Sizzle schreef:
kimberlyve schreef:
Zo niemand heeft hier gevoel zo te horen het is een beest met gevoelens dat breng je niet zo maar terug als jullie naar de dokter gaan en je hebt iets word je toch ook niet verkocht en Kimberly vraag advies aan mensen die je dierbaar zijn en niet aan mensen zonder gevoel

Als je het niet wilt horen, waarom vraag je het dan?

Onregelmatig op een harde volte is doorgaans geen goed nieuws. Een buigproef is nog discutabel maar op de volte moet hij rad zijn. Ik zou ook verder zoeken.

Mee eens. Het is aan de eigenaar om de DA of osteo in te schakelen. Als mijn paard niet rad is gooi ik die ook niet in verkoop. Wil je je geld aan dit soort eigenaar geven ?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 22:50

Ik zou het heel fijn vinden als mensen alle reacties lezen. Voor ze reageren dan hoef ik het ook niet steeds te blijven herhalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:58

Babootje schreef:
kimberlyve schreef:

kimberlyve schreef:
Ik ken ook mensen met een goed paard van hun. En je kan geen geld terug vragen daar alleen inruilen. Goede vriendin van mij heeft haar paard daar ook vandaan niks mis mee!

Veel paarden die bij JvdH staan, zijn ingeruilde paarden en die staan daar niet voor niets. Als je echt een goed en gezond paard wil verkopen, breng je hem in de regel niet naar zo'n handelaar waar je er een habbekrats voor terug krijgt.
Ik heb er in mijn omgeving veel bij JvdH vandaan zien komen en daar zat dan een enkele goede bij, maar dan waren ze weer niet geschikt voor de gemiddelde ruiter.
Je kunt het paard misschien op de foto laten zetten, maar ik vrees dat het weggegooid geld is.
Bij mij op stal staat ook een ex JvdH klant. Eerst heel tevreden hoor, heel braaf en lief paard, maar na 1,5 jaar bleek het paard aan 4 benen zware artrose te hebben en het paard is ingeslapen. Weinig plezier voor 5000 euro.

Laat je niet wijsmaken dat je je geld niet terug kunt krijgen. Hij heeft je nu een kreupel paard verkocht. Hij mag je wel een ander vergelijkbaar paard aanbieden (zonder bijbetaling) maar als hij niks geschikts heeft staan, dan moet hij gewoon het aankoopbedrag terugbetalen. Wijs hem op het consumentenkooprecht.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:32

daar wringt denk ik de schoen een beetje voor TS. Er is een klik met het paard en TS gaat dan echt niet zo maar even dat "ding" inruilen omdat 'ie stuk is... Als de keuring nou had plaatsgevonden voordat de kennismaking zo "uitgebreid" was tussen TS en paard dan is dat vele malen makkelijker..

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:34

keuring heeft 2 kanten, het kan afgekeurd worden, maar ondertussen wel een Z proef loopt.
Of afgekeurd worden en idd niet goed zijn.
Je moet ook naar je eigen doel kijken vind ik.
Eigenlijk eerst keuren dan pas kopen, maja helaas heb je dit niet gedaan, en van fouten kun je leren toch?

Heel goed dat je hem helemaal op de foto laat zetten, ik ben benieuwd wat er uitkomt.