Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xSlvna schreef:Citaat:Met ijzers stuikelde hij heel vaak, liep kort en na elke keer beslaan een paar dagen kreupel. Echt niet dat hij dat nou zo fijn vond hoor. Wilde met zijn ijzers ook het liefst niet over de weg lopen.
Dus, waarom zou die op ijzers moeten precies, omdat die op harde bodem klote loopt?
Nou Ceriadwen, ik hoop voor jou maar dat je niet gelijk niet-bewegende gewichten onder je voeten krijgt getimmerd als je niet op ongewone ondergronden kan lopen omdat je er de hele dag op staat en je voeten geen tijd krijgen om uit te rusten.
Maartje1990 schreef:Natasja, gaat het echt om een weekje meer of minder? Neem aan dat een halfjaar ook maar 'ongeveer' is en niet exact op de week. Dus het zou wellicht ook zomaar langer kunnen zijn.
Paard heeft in totaal dus 7 weken goed gelopen. En nu pas 11 weken weer gevoelig.
Ceriadwen schreef:nee hoor je paard mag prima van de ijzers af, hij mag alleen niet een jaar slecht lopen daarom. Dat is moreel fout!
Ceriadwen schreef:nee hoor je paard mag prima van de ijzers af, hij mag alleen niet een jaar slecht lopen daarom. Dat is moreel fout!
En in dit geval is het TS haar paard en is het aan TS of ze haar paard nog wel of niet ijzerloos houdt en hoe ze dit gaat oplossen. DPTomboy schreef:Hij moest volgens de vorige eigenaar, wat ook nog eens de hoefsmid was, op ijzers omdat hij 'zwakke' hoeven had. (Goh, hoe zou dat toch komen als je hem van jongs af aan op ijzers zet....)
Nouja prima, dan heeft hij dat maar. die kunnen prima sterker worden, dit vond ik ook waardeloos.
Dus van de ijzers af, wel een jaar gevoelig gelopen maar nu nergens meer last van.
Als ik dit topic zo lees had hij nooit van de ijzers af gemogen want toen kon hij wel lopen en dat ging toen de ijzers eraf waren een jaar lang minder dan met ijzers.
Ook van hoefsmid veranderd tegelijkertijd met dat de ijzers eraf gingen, hij wilde het allemaal niet graag horen en als hij hem nu over de weg ziet draven kan hij nog wel eens raar opkijken.
Ceriadwen schreef:dat is niet met elkaar verbonden en nogmaals als jij ermee kan leven dat jij dit jouw paard aangedaan hebt omdat jij gelooft dat ijzers fout zijn, dan is dat helemaal prima voor jou. Ik zou mezelf niet meer aan kunnen kijken en ik zou me doodschamen tegenover mijn paard dat ik voor mijn overtuiging het dier met pijn heb laten lopen.
Ceriadwen schreef:dat is niet met elkaar verbonden en nogmaals als jij ermee kan leven dat jij dit jouw paard aangedaan hebt omdat jij gelooft dat ijzers fout zijn, dan is dat helemaal prima voor jou. Ik zou mezelf niet meer aan kunnen kijken en ik zou me doodschamen tegenover mijn paard dat ik voor mijn overtuiging het dier met pijn heb laten lopen.
xSlvna schreef:Zoals je kunt lezen, als je niet ook al een probleem hebt met begrijpend lezen, heeft het paard mét ijzers constant pijn, en zonder ijzers enkel op harde en rottige ondergronden...
xSlvna schreef:Ik begrijp dat het fout is om een paard 24 uur per dag met pijn te laten staan, maar wat is pijn? Kort lopen (deed het paard van TS op ijzers), duidt bij mij ook op pijn. Pijn die het paard onder wandelen én rijden ervaart, op de wei én op asfalt. Nah dan kies ik liever voor enkel pijn op asfalt, toch?!
elizahbep schreef:Hallo allemaal,
Ik zie door de bomen het bos even niet meer.
Mijn merrie heeft vanaf haar 3e tot en met haar 11e op voorijzers gestaan.
Nu heb ik een halfjaar geleden besloten om haar volledig van haar ijzers af te halen.
Dit omdat ik geen rede zag om haar op ijzers te laten staan.
De eerste 6 weken liep ze enorm op eieren, maar dit was plots volledig weg.
Echter is ze na 10 weken op bloten voeten in een hit actief stal komen te staan, waar ze na 3 weken weer slechter is gaan lopen.
(In de hit loopt ze de gehele dag buiten op zand of op steen)
Nu heeft ze na 6 maanden nog steeds last van haar voeten. Op het harde loopt ze erg gevoelig, maar zodra ik de bak in ga of op het gras komt, loopt ze goed. Ik heb ook het idee dat het de ene dag beter dan de andere dag gaat.
Maar mevrouw staat nu erg kort, en ik moet nu echt op gaan passen dat ze niet te kort gaat staan. Ze hangt echt tegen te kort aan. Ze loopt dan ook eigenlijk voor een groot deel op haar zool, de wand is aan de voorkant rond af weggesleten.
Ik weet dan ook niet meer wat ik er mee moet.
Ik hoor zo veel verschillende verhalen van smeden, de een zegt meteen weer op een ijzer omdat haar hoeven en zool echt niet meer hard gaan woorden omdat dit al lang plaats had moeten vinden. en de ander zegt dat we het nog moeten volhouden en dat dit nog wel een jaar kan gaan duren.
Mijn voorkeur gaat zelf ook uit naar nog even volhouden, maar wil niet dat ze er enorm last van heeft.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En hebben jullie nog speciale dingen gegeven of gedaan of het proces te versnellen?
xSlvna schreef:Zoals je kunt lezen, als je niet ook al een probleem hebt met begrijpend lezen, heeft het paard mét ijzers constant pijn, en zonder ijzers enkel op harde en rottige ondergronden...
)