Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:26

joepie 7 weken goed gelopen op de 26 weken, de bofkont!
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 17-12-13 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:27

Daarom een foto laten maken van de voet om uit te sluiten dat er niet iets heel anders aan de hand is

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:33

Ach ik ken er ook wel veel verhaaltjes over. Op pag. 1 las ik van iemand dat een hoefijzer meer schade kan aanrichten dan je lief is... persoonlijk vind ik dat een hippie verhaal. Word je ijzer kundig geplaatst, hoef netjes bekapt en onderhouden, hou je het zelf goed bij (dus niet rondsjouwen met een los ijzer of wanneer de hoef over het ijzer heen groeit) dan is er niks aan de hand.

Paarden die zo lang op ijzers staan en je er plots af haalt, tja das gevoelig de hoef moet het nu weer zelf regelen.
Ben benieuwd wat die smeden zeggen, ze zullen vast niet allemaal zeggen; nog even volhouden.
No feet, no horse; is het motto van mijn smid en die zou het ook wel vreemd vinden als een paard na 10-20 weken nog gevoelig loopt.

Hoe zien de hoeven er nu uit ? Brokkelen ze ook?
Ik had mijn oudje eens van de ijzers afgehaald maar dat was geen succes, de hoeven gingen na 2 weken super erg brokkelen, en ze ging super gevoelig lopen... per direct het ijzer er weer onder en het was weg.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:34

xSlvna schreef:
Citaat:
Met ijzers stuikelde hij heel vaak, liep kort en na elke keer beslaan een paar dagen kreupel. Echt niet dat hij dat nou zo fijn vond hoor. Wilde met zijn ijzers ook het liefst niet over de weg lopen.

Dus, waarom zou die op ijzers moeten precies, omdat die op harde bodem klote loopt?

Nou Ceriadwen, ik hoop voor jou maar dat je niet gelijk niet-bewegende gewichten onder je voeten krijgt getimmerd als je niet op ongewone ondergronden kan lopen omdat je er de hele dag op staat en je voeten geen tijd krijgen om uit te rusten. :Y)

Hij moest volgens de vorige eigenaar, wat ook nog eens de hoefsmid was, op ijzers omdat hij 'zwakke' hoeven had. (Goh, hoe zou dat toch komen als je hem van jongs af aan op ijzers zet....)
Nouja prima, dan heeft hij dat maar. die kunnen prima sterker worden, dit vond ik ook waardeloos.
Dus van de ijzers af, wel een jaar gevoelig gelopen maar nu nergens meer last van.
Als ik dit topic zo lees had hij nooit van de ijzers af gemogen want toen kon hij wel lopen en dat ging toen de ijzers eraf waren een jaar lang minder dan met ijzers.
Ook van hoefsmid veranderd tegelijkertijd met dat de ijzers eraf gingen, hij wilde het allemaal niet graag horen en als hij hem nu over de weg ziet draven kan hij nog wel eens raar opkijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:35

Maartje1990 schreef:
Natasja, gaat het echt om een weekje meer of minder? Neem aan dat een halfjaar ook maar 'ongeveer' is en niet exact op de week. Dus het zou wellicht ook zomaar langer kunnen zijn.

Paard heeft in totaal dus 7 weken goed gelopen. En nu pas 11 weken weer gevoelig.

2 weekjes meer. En ja,...9 weken zou ik ook te lang vinden voor gevoelig lopen. Dus in dat opzicht vind ik een week meer of minder inderdaad niet uitmaken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:36

nee hoor je paard mag prima van de ijzers af, hij mag alleen niet een jaar slecht lopen daarom. Dat is moreel fout!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:38

En misschien is het 5 en een halve maand geweest en niet een halfjaar maar dan rond je het voor het gemak even af, weten wij veel. Maar dat ga je zo niet zeggen. Jemig zeg, vang me even op een nummertje.

Iedereen riep hier 'het paard loopt al een halfjaar gevoelig/metpijn', ik wou alleen even duidelijk maken dat dat niet het geval was. Hoeveel weken niet/wel exact kan niemand hier zeggen behalve TS zelf.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:39

Ceriadwen schreef:
nee hoor je paard mag prima van de ijzers af, hij mag alleen niet een jaar slecht lopen daarom. Dat is moreel fout!

en wat nou als dat met elkaar verbonden is?
slecht lopen was alleen op het verharde weg (en kiezels en dat soort rottigheid).
In de wei en bak kon hij gewoon leuk rondrennen en doen wat hij wilde.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:39

Ceriadwen schreef:

Dat is jouw mening, dat is prima. Jij mag dat vinden, jij hoeft het bij jouw paarden ook niet te doen. Een ander vind het weer moreel fout om een paard op hoefijzers te zetten, of weer moreel fout om een paard in een stal te houden.

Ieder zo z'n mening :) En in dit geval is het TS haar paard en is het aan TS of ze haar paard nog wel of niet ijzerloos houdt en hoe ze dit gaat oplossen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:41

Gerritt schreef:
Hoe zien de hoeven er nu uit ? Brokkelen ze ook?
.

Ik ben ook wel benieuwd hoe die hoeven eruit zien.

Bij die van mij hebben ze ook even gebrokkeld maar daar werd ze niet gevoelig van. Haar hoeven groeien nu eenmaal snel, met of zonder ijzer.

xSlvna

DPTomboy schreef:
Hij moest volgens de vorige eigenaar, wat ook nog eens de hoefsmid was, op ijzers omdat hij 'zwakke' hoeven had. (Goh, hoe zou dat toch komen als je hem van jongs af aan op ijzers zet....)
Nouja prima, dan heeft hij dat maar. die kunnen prima sterker worden, dit vond ik ook waardeloos.
Dus van de ijzers af, wel een jaar gevoelig gelopen maar nu nergens meer last van.
Als ik dit topic zo lees had hij nooit van de ijzers af gemogen want toen kon hij wel lopen en dat ging toen de ijzers eraf waren een jaar lang minder dan met ijzers.
Ook van hoefsmid veranderd tegelijkertijd met dat de ijzers eraf gingen, hij wilde het allemaal niet graag horen en als hij hem nu over de weg ziet draven kan hij nog wel eens raar opkijken.

Die van mij is na járen (heeft volgens mij maar een jaar op ijzers gestaan in zijn leven, trapte hoefsmeden gewoon weg, altijd...) en is na één keer slecht bekappen niet meer genezen, we zijn nu ruim 3 maanden verder en ze loopt nog gevoelig op asfalt, nah oke het zij zo, ga ik er geen ijzers onder plakken, nee dan blijft ze maar lekker op de wei staan buiten 2/3 keer in de week even op de (geasfalteerde) hof staan om. Hoeven zullen wel genezen, ooit.

Ceriadwen

dat is niet met elkaar verbonden en nogmaals als jij ermee kan leven dat jij dit jouw paard aangedaan hebt omdat jij gelooft dat ijzers fout zijn, dan is dat helemaal prima voor jou. Ik zou mezelf niet meer aan kunnen kijken en ik zou me doodschamen tegenover mijn paard dat ik voor mijn overtuiging het dier met pijn heb laten lopen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:42

Ben inderdaad ook wel benieuwd naar een reactie van TS en foto's van de hoeven zou ook wel interessant zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:45

Ceriadwen schreef:
dat is niet met elkaar verbonden en nogmaals als jij ermee kan leven dat jij dit jouw paard aangedaan hebt omdat jij gelooft dat ijzers fout zijn, dan is dat helemaal prima voor jou. Ik zou mezelf niet meer aan kunnen kijken en ik zou me doodschamen tegenover mijn paard dat ik voor mijn overtuiging het dier met pijn heb laten lopen.

'Met pijn heb laten lopen', je lijkt me echt een klein kind als ik je zo zie praten. :')

Ik begrijp dat het fout is om een paard 24 uur per dag met pijn te laten staan, maar wat is pijn? Kort lopen (deed het paard van TS op ijzers), duidt bij mij ook op pijn. Pijn die het paard onder wandelen én rijden ervaart, op de wei én op asfalt. Nah dan kies ik liever voor enkel pijn op asfalt, toch?! :+

Ceriadwen

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:48

Ik kies voor GEEN pijn, maar noem mij maar gek hoor, dat mag

xSlvna

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:50

Zoals je kunt lezen, als je niet ook al een probleem hebt met begrijpend lezen, heeft het paard mét ijzers constant pijn, en zonder ijzers enkel op harde en rottige ondergronden...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:53

Wat is dat nu voor een stierenpoep verhaal.
Dus mijn paard zou dus met ijzers altijd kreupel lopen omdat ie pijn heeft?
Nee als ik de ijzers eraf zou halen, dan heeft ie pijn.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:55

Ceriadwen schreef:

1 ben ik niet anti-ijzers. Maar vond ik in het geval van mijn paard de nadelen van de ijzers groter dan de voordelen ervan dus konden ze beter weg.
En ja ik heb mn paard echt mishandelt, niet normaal hij heeft nu zo'n hekel aan me..
Neehoor hij had het echt niet zo zwaar.
Wat snap jij niet aan 'in de wei had hij er geen last van'??
Dat wil zeggen dat ik hem niet met pijn heb laten rondlopen, af en toe een klein stukje misschien om te kijken of er verbetering in zat, maar dat is dan ook alles.

Inderdaad xSlvna! al is overal kort lopen natuurlijk veel minder erg dan echt gevoelig lopen op harde ondergrond :P

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:55

Is niet gek, wel realistisch maar als je besluit je paard na vele jaren van een ijzer te halen moet je wel even door een zure appel gaan net als je paard.
Wat het uiteindelijk oplevert weet ik niet want ik heb mijn paard van voren op ijzers XD bij mijn andere kreeg ik dus brokkelhoeven en mijn ervaring is wanneer je het buiten seizoen in gaat je vanwege slijtage ed toch wel een ijzer eronder moet slaan. Ligt eraan hoe je het paard gebruikt ed natuurlijk :Y)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:58

xSlvna schreef:
Zoals je kunt lezen, als je niet ook al een probleem hebt met begrijpend lezen, heeft het paard mét ijzers constant pijn, en zonder ijzers enkel op harde en rottige ondergronden...

xSlvna schreef:
Ik begrijp dat het fout is om een paard 24 uur per dag met pijn te laten staan, maar wat is pijn? Kort lopen (deed het paard van TS op ijzers), duidt bij mij ook op pijn. Pijn die het paard onder wandelen én rijden ervaart, op de wei én op asfalt. Nah dan kies ik liever voor enkel pijn op asfalt, toch?!

TS heeft maar 1 x gepost
Mag ik vragen waar jij dit allemaal leest?

elizahbep schreef:
Hallo allemaal,

Ik zie door de bomen het bos even niet meer.
Mijn merrie heeft vanaf haar 3e tot en met haar 11e op voorijzers gestaan.
Nu heb ik een halfjaar geleden besloten om haar volledig van haar ijzers af te halen.
Dit omdat ik geen rede zag om haar op ijzers te laten staan.
De eerste 6 weken liep ze enorm op eieren, maar dit was plots volledig weg.
Echter is ze na 10 weken op bloten voeten in een hit actief stal komen te staan, waar ze na 3 weken weer slechter is gaan lopen.
(In de hit loopt ze de gehele dag buiten op zand of op steen)
Nu heeft ze na 6 maanden nog steeds last van haar voeten. Op het harde loopt ze erg gevoelig, maar zodra ik de bak in ga of op het gras komt, loopt ze goed. Ik heb ook het idee dat het de ene dag beter dan de andere dag gaat.
Maar mevrouw staat nu erg kort, en ik moet nu echt op gaan passen dat ze niet te kort gaat staan. Ze hangt echt tegen te kort aan. Ze loopt dan ook eigenlijk voor een groot deel op haar zool, de wand is aan de voorkant rond af weggesleten.
Ik weet dan ook niet meer wat ik er mee moet.
Ik hoor zo veel verschillende verhalen van smeden, de een zegt meteen weer op een ijzer omdat haar hoeven en zool echt niet meer hard gaan woorden omdat dit al lang plaats had moeten vinden. en de ander zegt dat we het nog moeten volhouden en dat dit nog wel een jaar kan gaan duren.
Mijn voorkeur gaat zelf ook uit naar nog even volhouden, maar wil niet dat ze er enorm last van heeft.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En hebben jullie nog speciale dingen gegeven of gedaan of het proces te versnellen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:59

xSlvna schreef:

Dat beweert TS nergens.

Mijn ervaring met ijzers is wel dat het de stand van mijn paard ernstig heeft verandert en scheuren heeft veroorzaakt bij mijn paard en ze ook gevoelig liep hiermee en veel struikelde. Heb echter nooit meer de kans gehad om te zien of dat veranderede (heb haar voor andere reden moeten laten inslapen).

En ondanks dat sommige NB'ers inderdaad beweren dat hoefijzers pijnlijk zijn bij een paard, moet ik zeggen dat ondanks dat ik pro NB ben, ik daar toch mijn twijfels over heb. Ja, ik denk wel dat er heel veel negatieve dingen aan zitten. En ja, ik geloof ook dat het pijn kan doen etc. maar of dat perse altijd het geval is, daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Lopen toch veel paarden zuiver mét ijzers (maar geloof ook dat ze het prima zouden doen zonder :+ )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:00

Ja dat dacht ik ook listiglistje, Paard van TS was goed,...totdat de ijzers ervan af gingen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:03

Mijn fout, ik verwisselde DPTomboy met TS.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:04

TS van haar paard was ''goed'' (naar wat wij weten), ijzers gingen eraf, na 6 weken gevoeligheid weg. Toen kwam ze in een stal waar veel harde ondergrond was, TS haar paard liep na een paar weken weer gevoelig.

Dus er zijn dan volgens mij 2 opties:
- Weer ijzers eronder (zie ik niet als optie, maar sommige hier wel).
- Paard voorlopig even van harde ondergronden afhouden.

Mis ik nog een optie? Of ziet niet iedereen deze beide opties als opties?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:05

Maartje dat is maar 1 gevalletje, wel een jammer gevalletje dan maar meestal ligt het er ook aan of het een smid is die zoveel mogelijk paarden op 1 dag wil doen of een smid die er liever 3 doet en ook écht goed. Dat is het hem meestal. Heb er ook al wat bij gehad en dat was eronder slaan, aftikken en op naar de volgende. Nu heb ik er 1, en die neemt gerust 2 uur de tijd levert goed werk en is net zo duur als ieder ander. ;)

Maar 't word een beetje een wellus niettus spelletje over wat de ts nu wel of niet heb gezegd ? :)