hoeven vijlen met slijpschijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

Re: hoeven vijlen met slijpschijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:37

mijn vader bekapt de koeien ook al jaren met een slijpschijf, en daarvoor heeft mijn opa dat ook altijd gedaan.
de bekappers die voor de koeien komen doen het ook altijd en het is nog nooit verkeerd gedaan.
als zo'n ding valt dan gaat hij automatisch uit volgensmij.
het geluid kan misschien eng zijn voor een paard maar verder zie ik er geen verandering in.
zolang het bekappen goed gebeurd maakt het mij niet uit of hij het met slijpschijf doet of met een vijl.

@Mist er kan altijd wat mis gaan, een vijl kan ook verkeerd terecht komen als het paard trapt o.i.d.
een ongeluk zit in een klein hoekje.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:41

ja ik denk dat het voor sommige paarden wel een hele uitkomst is!

En met het juiste gereedschap in de juiste handen kom je een heel eind denk ik.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:47

ter geruststelling: mijn paard is vandaag gevijld, de smid had de slijptol niet in de bus liggen en er was niet veel werk aan,want het paard staat al een poos kreupel :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:09

Super interessant. Wat ik me wel afvraag, wordt de hoef niet heet door de wrijving? Ik snap dat hoeven bij warm beslaan ook heet worden, maar ik heb altijd het idee dat de hitte juist zorgt voor scheurtjes e.d. omdat het een hele snelle vorm van uitdroging is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:12

Ik denk het niet, ten eerste geleid het niet, zoals sommige metalen en ten tweede heb je volgens mij bijna geen wrijving omdat alles er af geschuurd word.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:13

de hoef wordt niet heet, ik heb het diverse keren gevoeld, want Morrie wordt al een hele poos zo bekapt.
De smid zei toevallig dat hij dit ook wel eens doet bij bij MAKKE paardjes die hoefbevangen zijn

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:52

Mist schreef:
De hoefsmid in het eerste filmpje gebruikt een slijptol zonder dodemansknop (als hij loslaat, blijft de schijf draaien totdat iemand de knop weer omzet of de stekker er uit trekt). Valt zo'n ding om wat voor reden op de grond dan is het een ongeleid projectiel wat alle kanten op zal springen, of nog erger hij valt op de schijf en die kunnen letterlijk defragmenteren en dat wil ik niet nabij benen van mijn paarden hebben !

Ik zal morgen wat foto's plaatsen over wat er allemaal fout kan gaan met een slijptol-hoewel de meeste ws zelfs niet geschikt zijn om in een link te plaatsen (dodelijke ongevallen waar mensen een deel van de schijf in hun hoofd of hals krijgen)

Bedoel je dan zo'n bouw-slijptol? Want daar kan ik me heeel goed bij voorstellen dat er grote ongelukken mee kunnen gebeuren. Maar een slijpschijf met rubber en/of papieren lamellen waar hier over gesproken wordt is toch veel minder gevaarlijk?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:13

Een smid hier in de buurt van Noord Brabant die ermee werkt (pb) ?
Ik zou het graag eens met eigen ogen willen zien om een oordeel te vormen.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:01

Voor al diegenen die koeienklauwen vergelijken met paardenhoeven : zijn ze echt vergelijkbaar ? Dit is een ernstige vraag hé, want uiteindelijk is de ene gespleten, de andere niet. Heeft een koe een straal ? Kan een koe bevangen raken met de nodige hoefproblemen vandien ?
Vroeger stak men bvb. een schapenhoef met rotklauw (of hoe heette dat ook al weer ?) in Formol. Al ooit iemand dat weten doen met een paardenhoef ?
Ik bedoel maar : is een vergelijking hier wel op zijn plaats ?

En verder : mijn smid checkt meermaals de beenstand van het paard tijdens het vijlen. Dat vind ik reden genoeg om een vijl en niet een schuurschijfje te gebruiken. Het luistert toch echt wel nauw en je wil niet dat er een milimeter verkeerd is weggevijld/schuurd/raspt omdat het machinaal sneller gaat en je minder visuele controle hebt.
En alvorens iemand zich geroepen voelt : ik heb het hier over een smid die méér dan ervaren is. Zijn palmares kan je nalezen in het "ik ben blij met mijn smid topic"

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:04

Hoezo zou je met een schuurschijf (want dat is het volgens mij meer dan een slijptol :? ) tussendoor niet meerdere keren de stand kunnen controleren?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:13

Rea; koeien en paarden zijn verschillende dieren maar hebben ook overeenkomsten. Sommige middelen voor de klauwen van koeien werken ook prima voor paarden. Een koe zal alleen niet snel last hebben van overtollig eiwit. Maar een paard kan geen kopziekte krijgen... Sowieso is een koe minder ziektegevoelig dan een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:15

rea schreef:
Voor al diegenen die koeienklauwen vergelijken met paardenhoeven : zijn ze echt vergelijkbaar ? Dit is een ernstige vraag hé, want uiteindelijk is de ene gespleten, de andere niet. Heeft een koe een straal ? Kan een koe bevangen raken met de nodige hoefproblemen vandien ?
Vroeger stak men bvb. een schapenhoef met rotklauw (of hoe heette dat ook al weer ?) in Formol. Al ooit iemand dat weten doen met een paardenhoef ?
Ik bedoel maar : is een vergelijking hier wel op zijn plaats ?

En verder : mijn smid checkt meermaals de beenstand van het paard tijdens het vijlen. Dat vind ik reden genoeg om een vijl en niet een schuurschijfje te gebruiken. Het luistert toch echt wel nauw en je wil niet dat er een milimeter verkeerd is weggevijld/schuurd/raspt omdat het machinaal sneller gaat en je minder visuele controle hebt.
En alvorens iemand zich geroepen voelt : ik heb het hier over een smid die méér dan ervaren is. Zijn palmares kan je nalezen in het "ik ben blij met mijn smid topic"

Maar wat doet het er toe of een koe een straal heeft of niet? Lijkt me toch niet dat je met die slijptol als hoefsmid van een paard de straal gaat bewerken?
Bij een koe met klauwproblemen daalt onmiddellijk de productie. Ze zullen minder snel opstaan om voer te eten, dus de productie wordt minder. En ook een koe kan bevangen raken. Ook is de stand van de klauw zeer belangrijk. Volgens mij is een klauw voor een koe net zo belangrijk als de hoef van een paard.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:24

stef schreef:
Hoezo zou je met een schuurschijf (want dat is het volgens mij meer dan een slijptol :? ) tussendoor niet meerdere keren de stand kunnen controleren?

Uiteraard kan hij dat tussentijds controleren, mij gaat het erom dat hij met zijn handwerk veel beter kan volgen wat er weggehaald wordt omdat hij er met zijn neus bovenop zit.

Anne GTI en Amykimmie : ik vraag het me maar af. Ik ken wel wat van koeien, schapen en geiten, maar heb me nooit verdiept in de gelijkenissen of verschillen tussen de hoeven van de gespleten hoevigen en éénhoevigen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 23:25

Het luistert ook echt niet zo nauw met het afronden van de hoef. Mijn hoefsmid haalt alleen het scherpe randje weg en op het filmpje kon je zien dat er een behoorlijke ronding werd gemaakt.
Maar nog steeds heb ik geen antwoord op mijn vraag of het kwaad kan om de bovenkant, of misschien is de zichtbare kant een beter woord, mee te schuren. Natuurlijk zal ik dit ook aan de hoefsmid vragen, maar ik zou ook graag jullie meningen willen weten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:28

Morrie schreef:
Scar1 schreef:
Een ECHTE hoefsmid zal nooit een slijpschijf gebruiken bij het bekappen van het paard. Een hoefsmid die te lui is om een hoef te bekappen en daarna netjes te vijlen/raspen moet iets anders gaan zoeken om z'n geld te verdienen. Je moet er echt niet aan denken dat de kroonrand beschadigd raakt door uitschieten met een slijptol.
Ervaren hoefsmeden zijn nog geen 2 minuten bezig om de hoef netjes te vijlen. Nog buiten dat de hoefwand een beschermlaag heeft die je het beste kan laten zitten.

*huh* kijk even naar het filmpje dat ik plaatste, hij komt met de slijpschijf helemaal niet in de buurt van de kroonrand en de buitenkant van de hoefwand.
Mijn smid is een ECHTE hoefsmid, RIJKSerkend enzo, opleiding in Deurne gedaan. Bijgeschoold in Utrecht met het gebruik van de slijpschijf een tijdje geleden. Na zijn bijscholing heeft hij mij gevraagd of hij het mocht doen met Morrie. Je kan op het filmpje zien hoe weinig eraf gevijld wordt en hoe netjes het wordt.
Ik kan je verzekeren dat hij ietsje langer dan 2 minuten vijlt als hij het met de hand doet en dan houd ik het zelf nog bij tussen 2 bekapbeurten door

Ik vond alleen je voorhoeven niet helemaal lekker staan gewoon naar mn gevoel. kan natuurlijk ook aan de benen van je paard liggen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:30

nynke55 schreef:
Het luistert ook echt niet zo nauw met het afronden van de hoef. Mijn hoefsmid haalt alleen het scherpe randje weg en op het filmpje kon je zien dat er een behoorlijke ronding werd gemaakt.
Maar nog steeds heb ik geen antwoord op mijn vraag of het kwaad kan om de bovenkant, of misschien is de zichtbare kant een beter woord, mee te schuren. Natuurlijk zal ik dit ook aan de hoefsmid vragen, maar ik zou ook graag jullie meningen willen weten.

lijkt mij niet verstandig de bovenkant moet zo sterk mogelijk blijven en niets vanaf halen alleen enige oneffenheden maar das meestal ook veel lager dan boven in volgens mij zitten daar amper oneffenheden tenzij de groei niet goed gaat. geef mij de vijl maar, de meeste zijn toch mannen hoefsmeden, er zijn vrouwen ik weet het. En mannen zijn toch het sterke geslacht
Laatst bijgewerkt door franka75 op 10-10-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:32

Met een slijptol kun je net zo nauwkeurig werken! Als je hem goed gebruikt, werkt het hetzelfde als een vijl, is beter voor het lichaam van een smid en het is net zo veilig.

Ik heb nog nooit gehoord van het mee vijlen van de buitenkant van de hoef. Zal het papa morgen eens vragen. Mij lijkt het erg onlogisch :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 23:33

Haha, wat is het nu: bovenkant, zijkant, buitenkant? maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:35

het uitgegroeide gedeelte wat te lang is verder liever overal afblijven, op enig model na. Het zal best wel goed zijn voor bevangen paarden maar dat zijn uitzonderingen vind ik vanwege de pijn. Er gaat snel te veel van af als je het niet goed doet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:38

De buitenkant van de hoef word normalieter niet gedaan hoewel er wel mensen zijn dit dit vragen zodat de hoef goed schoon is. Hier gebeurd het echter nooit en wij hebben al jaren de zelfde hoefsmid als de TS.

Evt uit zondering bij de pony toen die zn whiteline nog had toen werd er wel meer geveild omdat het echt goed schoon moest zijn. Wie weet heeft de hoefsmid bij jou dier dit ook met een reden gedaan. Hier kom je maar op 1 manier achter en dat is vragen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:41

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 00:32

Heb toevallig mn eigen nagel eens te veel afgeveild aan de boven kant dus op het vlak , werd rood en dat doet echt pijn geloof me

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 00:35

Mwah, een slijpschijf langs je nagel omdat je ongelukkig bezig bent is ook geen aanrader.... Dat blijft heeeeel lang een gevoelige plek en ik raakt hem maar ietsjes.... Duurde een hele tijd voor ik weer een fatsoenlijke nagel had.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:02

Je eigen nagels te ver vijlen is idd au! Toch zijn er tal van nagel stylistes die het elektrisch doen (en daar zijn de meningen ook over verdeelt ;) )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:36

Je kan je eigen nagels toch ook niet helemaal vergelijken met die van een paard. Zo kan ik bijv ook niet lopen op mijn nagels en zijn ze maar een hlave mm dik (als ze dat al zijn)... :+
Pedicures nemen wel wat eelt weg met electrisch gereedschap, misschien is dat beter vergelijkbaar?

Ik ben van mening dat als je goed met je gereedschap om weet te gaan het helemaal geen probleem is.
Ik zie dat veel smeden even snel de vijl over de bovenkant van de hoef heen halen.
Zo ook die van mij. Die is nu 21 en heeft er nog nooit problemen meegehad.
Je eigen nagel is ook te polijsten, daar bestaan zelfs speciale vijltjes voor.