Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mist schreef:De hoefsmid in het eerste filmpje gebruikt een slijptol zonder dodemansknop (als hij loslaat, blijft de schijf draaien totdat iemand de knop weer omzet of de stekker er uit trekt). Valt zo'n ding om wat voor reden op de grond dan is het een ongeleid projectiel wat alle kanten op zal springen, of nog erger hij valt op de schijf en die kunnen letterlijk defragmenteren en dat wil ik niet nabij benen van mijn paarden hebben !
Ik zal morgen wat foto's plaatsen over wat er allemaal fout kan gaan met een slijptol-hoewel de meeste ws zelfs niet geschikt zijn om in een link te plaatsen (dodelijke ongevallen waar mensen een deel van de schijf in hun hoofd of hals krijgen)
rea schreef:Voor al diegenen die koeienklauwen vergelijken met paardenhoeven : zijn ze echt vergelijkbaar ? Dit is een ernstige vraag hé, want uiteindelijk is de ene gespleten, de andere niet. Heeft een koe een straal ? Kan een koe bevangen raken met de nodige hoefproblemen vandien ?
Vroeger stak men bvb. een schapenhoef met rotklauw (of hoe heette dat ook al weer ?) in Formol. Al ooit iemand dat weten doen met een paardenhoef ?
Ik bedoel maar : is een vergelijking hier wel op zijn plaats ?
En verder : mijn smid checkt meermaals de beenstand van het paard tijdens het vijlen. Dat vind ik reden genoeg om een vijl en niet een schuurschijfje te gebruiken. Het luistert toch echt wel nauw en je wil niet dat er een milimeter verkeerd is weggevijld/schuurd/raspt omdat het machinaal sneller gaat en je minder visuele controle hebt.
En alvorens iemand zich geroepen voelt : ik heb het hier over een smid die méér dan ervaren is. Zijn palmares kan je nalezen in het "ik ben blij met mijn smid topic"
stef schreef:Hoezo zou je met een schuurschijf (want dat is het volgens mij meer dan een slijptol) tussendoor niet meerdere keren de stand kunnen controleren?
Morrie schreef:Scar1 schreef:Een ECHTE hoefsmid zal nooit een slijpschijf gebruiken bij het bekappen van het paard. Een hoefsmid die te lui is om een hoef te bekappen en daarna netjes te vijlen/raspen moet iets anders gaan zoeken om z'n geld te verdienen. Je moet er echt niet aan denken dat de kroonrand beschadigd raakt door uitschieten met een slijptol.
Ervaren hoefsmeden zijn nog geen 2 minuten bezig om de hoef netjes te vijlen. Nog buiten dat de hoefwand een beschermlaag heeft die je het beste kan laten zitten.
*huh* kijk even naar het filmpje dat ik plaatste, hij komt met de slijpschijf helemaal niet in de buurt van de kroonrand en de buitenkant van de hoefwand.
Mijn smid is een ECHTE hoefsmid, RIJKSerkend enzo, opleiding in Deurne gedaan. Bijgeschoold in Utrecht met het gebruik van de slijpschijf een tijdje geleden. Na zijn bijscholing heeft hij mij gevraagd of hij het mocht doen met Morrie. Je kan op het filmpje zien hoe weinig eraf gevijld wordt en hoe netjes het wordt.
Ik kan je verzekeren dat hij ietsje langer dan 2 minuten vijlt als hij het met de hand doet en dan houd ik het zelf nog bij tussen 2 bekapbeurten door
nynke55 schreef:Het luistert ook echt niet zo nauw met het afronden van de hoef. Mijn hoefsmid haalt alleen het scherpe randje weg en op het filmpje kon je zien dat er een behoorlijke ronding werd gemaakt.
Maar nog steeds heb ik geen antwoord op mijn vraag of het kwaad kan om de bovenkant, of misschien is de zichtbare kant een beter woord, mee te schuren. Natuurlijk zal ik dit ook aan de hoefsmid vragen, maar ik zou ook graag jullie meningen willen weten.