2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:02

LiVetime schreef:
Bedankt.. geen filmpje kunnen zien door aanval op TS.
Motiveert anderen ook echt om filmpjes te laten zien van hun paard +:)+
:\

Ik denk dat je zo oordeelt juist omdat je de filmpjes niet gezien hebt..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:18

Dobel schreef:
we zijn er achter wat het geweest is: mijn vader was nog niet thuis dus daar kon ik het nog niet tegen melden. Mijn vader trof *** vanmorgen aan incl. een kapotte pallet.. Muts heeft dus een pallet omgeschuurd, die is gevallen hier is zze mee gaan spelen en op gaan staan: doorgezakt en heeft ze dus vastgezeten met haar linker voorbeen in de pallet. Mijn vader denkt ook dat ze daar in paniek mee aan het rennen is geweest om het ding van haar been te krijgen. Ben erg blij dat de oorzaak boven tafel is!

In dit geval moet je er wonden/wondjes bij terug kunnen vinden. Ik geloof dit verhaal niet helemaal, en zelfs als het waar is, waarom laat je hem dan door draven als hij zo duidelijk kreupel loopt?

terpentijn

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:39

Okee, het is inderdaad niet haar Haflinger D. maar haar 2,5 jarige Comtois A. (heeft even alles teruggelezen en ook andere recente posts van TS in andere topics doorgenomen).

Zij schrijft eerder in dit topic dat er echter in de weide wel behoorlijk "bitchy" gemept wordt door de paarden en dat die klappen dan op het borst/schouder gebied van de Comtois terecht komen.
Dit kan ook, zoals anderen ook al aangeven, tot het geschetste kreupelheidpatroon leiden.

Nu ja, weten zullen we het helaas niet, denk niet dat TS hier nog in het topic terug gaat keren.....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:10

Jammer dat TS zich niet meer laat horen!
Ik kan alleen maar hopen dat ze iets doet met de reacties hier op bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:16

En geef haar eens ongelijk, zou ook niks meer posten als ik TS zou zijn.
Hoop dat ze er wel wat mee doet, want is wel duidelijk dat dit paardje hardstikke kreupel loopt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:25

DA is geweest: rust is de conclusie en als ze na 2 weken rust op de weide nog zo loopt wordt er verder onderzocht omdat ze dus vast heeft gezeten in de pallet wil hij dit eerst afwachten (kneuzing, spiertjes verrekt net als bij mensen) mocht het niet verbeteren word't er verder gekeken. Hij zegt dat het filmpje (wat ik dus ook heb laten zien) een verkeerd beeld geeft omdat ze veel aan de lijn trekt omdat ze nog niet kan longeren en ze daar dus helemaal verkeerd loopt. Maar ik ben klaar met heel bokt. jullie hebben gelezen dat de DA is geweest en rust het advies is en nu hoop ik dat dit topic op slot mag en wens ik jullie nog veel bokt.nl plezier, ik ben helemaal klaar met dit forum.

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:29

Fijn dat je nog laat weten over hoe en wat, daarentegen is het jammer dat je weg gaat van bokt. Had niet zo gehoeven,het is jammer dat mensen zo vuil kunnen reageren..

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:29

Spieren? Heb je enig idee wanneer de spieren overgaan in pezen bij je paard?
Maar veel succes met het aanmodderen..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:31

Dobel schreef:
DA is geweest: rust is de conclusie en als ze na 2 weken rust op de weide nog zo loopt wordt er verder onderzocht omdat ze dus vast heeft gezeten in de pallet wil hij dit eerst afwachten (kneuzing, spiertjes verrekt net als bij mensen) mocht het niet verbeteren word't er verder gekeken. Hij zegt dat het filmpje (wat ik dus ook heb laten zien) een verkeerd beeld geeft omdat ze veel aan de lijn trekt omdat ze nog niet kan longeren en ze daar dus helemaal verkeerd loopt. Maar ik ben klaar met heel bokt. jullie hebben gelezen dat de DA is geweest en rust het advies is en nu hoop ik dat dit topic op slot mag en wens ik jullie nog veel bokt.nl plezier, ik ben helemaal klaar met dit forum.

De waarheid is niet altijd leuk om te horen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:32

Ach, ik gaf al aan, een (borst) spier kneuzing.
Iemand anders had het over een schouder spier.

Dus er is wel kennis aanwezig op Bokt. :7

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:34

Als die kennis nu eens fijn gebracht wordt..

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:35

Ariebren schreef:
Ach, ik gaf al aan, een (borst) spier kneuzing.
Iemand anders had het over een schouder spier.

Dus er is wel kennis aanwezig op Bokt. :7

Als hij inderdaad een pallet in elkaar getrapt heeft zou het ietsje lager kunnen zitten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:39

Hallo Dobel,

ik begrijp best dat je klaar bent met Bokt. Iedereen valt maar over je heen.
Fijn dat de DA geweest is! :)
Wel lees ik het zinnetje 'omdat ze nog niet kan longeren'. Wacht daar maar lekker een jaartje mee, dan kan ze het vast beter aan. :j

Ik hoop wél dat je op Bokt blijft.
Hoewel je nu een nare ervaring hebt blijft Bokt wel een bron van paardeninformatie!

Je bent 20 jaar, geloof ik? Dan kun je wel schiften in wat zinnig is of niet, lijkt me. Bokt is van alles door elkaar, en schiften is belangrijk. Je hoeft dus niet alles heel persoonlijk op te vatten, want 'iedereen' kan zomaar van alles zeggen.
Schiften is belangrijk. Koester wat je kunt leren. En trek je van de rest niet te veel aan.
Blijf daarom op Bokt: er is véél te leren. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:24

TS: Het is jammer dat je nu de boodschappers van het nieuws gaat beschuldigen. Mensen waren hier gewoon écht geschrokken omdat je paardje op het filmpje echt heel erg kreupel liep, en de titel van het topic is "2 jarige heeft rare draf op 1 hand". In combinatie met het filmpje ontstaat dan snel het idee dat je niet helemaal een juiste inschatting maakte van de ernst.

Je zegt nu dat het filmpje erger toont dan het in het echt is.... maar dat had je dan toch zelf ook al gezien? Dan plaats je het filmpje toch niet.

Jammer dat je reageert zoals je reageert.. want de voornaamste reacties waren alleen maar: haal de DA erbij en dat was volgens mij een heel verstandig advies.

Ik hoop voor je dat je paardje heel snel opknapt!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:40

TS sterkte met het herstel van je paard. Je zult idd wel geschrokken zijn van ruim 150 dezelfde reacties over hoe slecht je wel niet bent voor je paardje. Kan me voorstellen dat dit er bij je behoorlijk inhakt. Dat kunnen de posters die het doen zich dus niet voorstellen. Iedereen wil gewoon ff hun puntje scoren.

Je stijgt dan nl voor je gevoel een beetje in aanzien denk ik. :?

Trek hieruit je lering in je verdere toekomst op internet. Zeker wat forums betreft. Zet er niets op wat je niet op de voorpagina wilt van het plaatselijke nieuwsblad.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:15

Het is behoorlijk makkelijk om nu te vallen over de reacties en dat was terecht geweest als de TS een jaar of 10 was. En het een lichte kreupelheid was.

Maar dat was het absoluut niet. Stokkreupel is absoluut geen woord teveel gezegd.

Slimmerik: Wat goed van je om iets te gaan verdedigen terwijl je niet weet wat je verdedigt.
De posters hier kunnen zich niet voorstellen dat een 20jarige een stokkreupel paard niet kan herkennen. Lijkt mij niet meer dan normaal, en ga dan niet hier de goedheilige uithangen alsof je weet waar het om gaat.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:23

Air ik volg dit topic al vanaf het begin. Maar had voor mij al geen toegevoegde waarde om nummer 20 te zijn met snoeiharde neersabelende kritiek. Laat staan nummer 150. ;)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:30

Ik heb de filmpjes wel gezien en dit paard liep echt kreupel. Niet een beetje onregelmatig maar gewoon hinkend. Ook op de andere hand liep het paard niet rad maar wil ik nog wel geloven dat iemand dat niet direct ziet. Maar het betreffende filmpje van de "rare" draf was echt ernstig. Ik vind het dan ook een beetje raar dat alle reacties nu ineens als "overtrokken" beschouwd worden terwijl men de filmpjes niet eens heeft gezien. Het feit dat TS de filmpjes heeft verwijderd zegt naar mijn mening ook voldoende. Dat een veearts heeft gezegd dat je van het filmpje niets kon zeggen omdat het paard aan de lijn trekt lijkt me volkomen onzin. Paard is hartstikke kreupel.

Wat de behandelmethode moet zijn (rust, kliniek whatever) daar zal ik me niet over uitlaten maar dat hier de laatste pagina ineens gesuggereerd wordt dat men "zomaar" over TS heenvalt is echt niet juist.
Als het allemaal wel meeviel dan zou TS de filmpjes toch wel hebben laten staan. Ook ik vond het schokkend om te horen dat een persoon van 20 met ervaring in paardenhouden dit niet duidelijk herkent als kreupel maar het betiteld als "rare draf"
Dat er soms wat heftig gereageerd wordt klopt maar de aanleiding hiervoor is toch echt heel begrijpelijk.
Op het filmpje wordt zelfs tegen het paard geroepen "loop eens door luilak" terwijl het beestje echt stokkreupel is. Ik kan me heel goed voorstellen dat TS geschrokken is van de heftige reacties en het is uiteraard niet leuk om te ontdekken dat je zelf niet hebt gezien dat je paard stokkreupel is (wat voor mij en vele andere echt onbegrijpelijk is). Maar in plaats van advies aan te nemen wordt er ineens vanalles bijgehaald om het te verdedigen (pallet in wei etc). En tot slot worden de filmpjes verwijderd en heeft heel bokt het gedaan. Tja kan aan mij liggen maar dat snap ik niet....

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:48

Air schreef:
Het is behoorlijk makkelijk om nu te vallen over de reacties en dat was terecht geweest als de TS een jaar of 10 was. En het een lichte kreupelheid was.

Maar dat was het absoluut niet. Stokkreupel is absoluut geen woord teveel gezegd.

Slimmerik: Wat goed van je om iets te gaan verdedigen terwijl je niet weet wat je verdedigt.
De posters hier kunnen zich niet voorstellen dat een 20jarige een stokkreupel paard niet kan herkennen. Lijkt mij niet meer dan normaal, en ga dan niet hier de goedheilige uithangen alsof je weet waar het om gaat.

Ook een 20-jarige moet kreupelheid leren herkennen. Net zoals iedereen, ongeacht leeftijd.
Iedereen moet de tijd krijgen om 'iets' te zien, en het dan ook weten te duiden.
Dat is een leerproces, en kost tijd.
TS, néém die tijd. :)
Trek je niets aan van wat anderen vinden, want iedereen zit wel 'ergens' in een leerproces.
Daar is niets mis mee. +:)+

Dierenartsen zijn niet altijd duidelijk. Laten we wel wezen. Het behoud van een klant is belangrijk, want ook dierenartsen zijn maar mensen, en moeten hun geld verdienen.
Het heeft mij meer dan twintig jaar gekost voordat ik dat mechanisme begreep. Ik vertrouwde heilig in dierenartsen.
Inmiddels weet ik dat er zijn maar weinig dierenartsen die zeggen waar het op staat.
Liever komen ze nog eens terug, want dáár is geld mee te verdienen. ;(

Advies aan TS: vraag je DA uit. Tot in den treure. Wees kritisch, vraag door waar vaagheid is. Steeds maar weer, blijf vragen! *\o/*
Wees vervelend! :j :j
Léér ervan! <3

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:55

bertie schreef:
Ook een 20-jarige moet kreupelheid leren herkennen. Net zoals iedereen, ongeacht leeftijd.

Dat ben ik met je eens als het om het filmpje zou gaan waarvan TS zegt dat ze er niets vreemd op kan ontdekken. Daar loopt paard niet rad maar voor een leek wellicht gewoon normaal. Maar het betreffende filmpje van de "rare draf" is echt voor iedereen duidelijk een kreupel paard. Het paard hinkt gewoon. Zelfs mijn collega's (die helemaal niets met paarden hebben) die toevallig even meekeken vroegen wat dat paard had en waarom die zo moeilijk liep. TS wordt niet veroordeeld omdat ze een lichte onregelmatigheid niet herkent. Men verbaasd zich er gewoon oprecht over hoe je nou niet kan zien dat het dier stokkreupel is. En nadat dat gezegd is wordt het advies niet ter harte genomen nee het wordt verdraaid. Jammer... Vooral voor het paard.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:00

ik heb de filmpjes helaas niet meer kunnen zien.
Ook als 'iedereen' kan zien dat het paard kreupel was moet dat 'zien' nog wel geleerd worden.
Zo herinner ik me een dierenarts die kreupelheid in het achterbeen niet kon herkennen.
Toen ben ik maar naar een dierenarts gegaan die verstand van dressuur had.

In de VS is iemand die clinics in (ook in Zweden) geeft en daar combinaties piaffe en passage leert. Hij 'ziet' niet dat het getruct is en dat het hakkentrekkers worden.
'Zien' is niet altijd eenvoudig.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:10

Ben ik helemaal met je eens. Maar als zelfs paardenleken vragen waarom dat paard zo hinkt, want dat was het echt, dan mag je wel aannemen dat het duidelijk te zien is. Het filmpje liet niet een onregelmatigheidje zien ofzo. Daarom is het ook erg jammer dat TS de filmpjes heeft verwijderd. Ik heb het topic net even een stukje teruggelezen en je ziet dat de wat heftigere reacties pas komen nadat men de filmpjes heeft gezien.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:35

Ik heb de filmpjes wel gezien gister, en ben daar echt van geschrokken, zeker omdat de ts dus echt een stokkreupel paard longeert en het nog filmt ook. Ik zou persoonlijk ook niet blij worden van het DA advies, en toch liever hebben dat er even verder gekeken word als mijn dier er zo bij loopt. Of het advies komt van de vriendin die bij een DA werkt, want dat lag al in de planning.. Nou ja..

Dat ts dit allemaal niet wil horen en van bokt vertrekt.. Nou misschien maar beter. Hoe je het ook went of keert, over het algemeen zijn bokkers (ongeacht of het betweters zijn of niet) wel mensen die echt het beste met hun dier voor hebben. In mijn ogen hoor je daar, als je een stokkreupel dier longeert, en daar geen directe maatregelen op treft, eigenlijk niet bij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:36

Eigenlijk is het heel simpel om te zien of een paard onregelmatig loopt.

Ga naar de discotheek en kijk naar de mensen die aan het dansen zijn.

Bij de ene heb je het wouw gevoel.
Bij de andere denk je, je moet nog heel veel leren.
Bij de derde denk je, heb je geen ritme gevoel.

Dat ritme, een paard loopt in een ritme.

Met je ogen dicht kan je het horen.

In stap moet je vier keer horen dat het regelmatig is.
In draf moet je twee keer horen dat het regelmatig is.
In galop, moet het drie keer te horen zijn.

Als je naar de gangen kijkt van een paard dan heb je het zelfde.
Een gelijkmatigheid in het ritme.

Heeft het paard een blessure dan zie je een afwijking in het ritme.

En juist een ervaren persoon, zoals een DA, een ouwe paarden fokker, een jury op de keuring ziet de afwijking en geeft een reden van die afwijking in het ritme.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 23-08-12 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:37

HolyPope schreef:
Spieren? Heb je enig idee wanneer de spieren overgaan in pezen bij je paard?
Maar veel succes met het aanmodderen..!

Gelukkig weet jij wel alles...
Maar veel succes met mensen een k*t gevoel aansmeren, kan ook wat subtieler.
Niet iedereen zit vanaf z'n 3e op een paard, ongeacht de leeftijd kan iedereen leren, jij weet niet hoelang ze met paarden bekent is en er zijn genoeg mensen die op 20 jaar nog geen of weinig ervaring hebben.
En ze heeft toch de DA erbij gehaald, dus een beetje jammer van zo een reactie.

Daarentegen hoop ik TS dat je op bokt blijft en je niks aan trekt van bokkers die er een hobby aan hebben om iedereen af te kraken met hun zogenaamde (agressieve) kritiek, alles beter weten maar ondertussen 24/7 op bokt zitten en hun paard maar in de wei laten verroesten...
Er zijn ook veel leuke bokkers namelijk :j