[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:45

@merrieveulen, ben ook erg benieuwd naar jou slowfeeder. Ben voor de pony's hier aan huis nog naar iets op zoek en 2 dagen met 1 baaltje klinkt perfect :j

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:48

Flavio gaat ook veel uit zijn dak, geweldig :)

@ Ash_ Een hooibuik kan, maar om eerlijk te zijn vind ik jouw Haf er niet echt dun uitzien. Flavio is nu aan de dunne kant, zijn ribben duidelijk zichtbaar, maar wel een hangbuik. Dit is volgens mij echt het gebrek aan buikspieren. Wat JP zegt ook duurtraining is zeker waar, Flavio liep een tijdje niet goed, dus veel gestapt. Zijn kontspieren heeft hij hierdoor ook zeker gehouden, alleen voor die buikspieren is het rijden toch echt belangrijk. Die hangbuik is namelijk echt gekomen toen ik niet echt met hem kon werken.
Je hebt inderdaad mooie schema's waar je je het beste aan kunt houden, maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoeveel Flavio woog of weegt en heb ik hem echt op een 'crash-dieet' gezet... Zijn ruwvoer werd echt heel erg beperkt, dit omdat het eerst kuil was (in de acute fase..ja wat moet je dan..ben stro bij gaan geven voor de buikvulling), later oud hooi en toen mocht hij weer iets meer. Eerst merkte ik vrij weinig, maar ineens begon hij echt heel snel af te vallen. De dierenarts is in de tussentijd wel geweest hoor en zei dat als hij voldoende energie hield het goed was, dit was echt een paar maanden later toen ik met Flavio rustigaan het rijden ook weer oppakte. Toen ik dus merkte dat zijn energie minder werd en hij bleef afvallen ben ik heel erg rustig weer wat meer gaan voeren. Een paar maanden geleden naar deze stal verhuist en daar wordt gevoerd, dus het ook echt aan hun overgelaten (nu wel mensen met ervaring), wel gezegd liever te weinig dan te veel en na een maand of wat gezegd dat ze Flavio wat meer mochten geven. Zeker met de winter in zicht.
Wanneer is jouw Haf HB geworden en hoeveel doe je nu met hem?

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:49

Ash_: heb je van der weijden al geprobeerd? hij zit in leidschendam, bezorgt ook, maar weet niet toe hoever hij gaat

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:52

In Den haag weet ik zo niet, even googlen op fourage wil ook weleens helpen. Via via ben ik zo op veel hooihandelaren in de buurt gestuit.

Denk dat ik toch maar aan hoefschoenen ga denken. Rob is er niet zo voor, maar ik vind het zonde om voor die paar keer dat ik op de weg rijd ijzers te laten slaan. Nu hopen dat mijn knie snel weer normaal werkt, dan kunnen de pony's weer aan het werk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:07

capopjekop schreef:
In Den haag weet ik zo niet, even googlen op fourage wil ook weleens helpen. Via via ben ik zo op veel hooihandelaren in de buurt gestuit.

Denk dat ik toch maar aan hoefschoenen ga denken. Rob is er niet zo voor, maar ik vind het zonde om voor die paar keer dat ik op de weg rijd ijzers te laten slaan. Nu hopen dat mijn knie snel weer normaal werkt, dan kunnen de pony's weer aan het werk.

even off topic....hoe is het met je? :(:) Met je longembolieen...hoe kom je daar in vredesnaam aan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:15

Het gaat wel goed, ben blij dat ik weer thuis ben. 3 weken geleden raakte ik geblesseerd aan mijn knie en toen heb ik een week rustig aan gedaan en veel met mijn been omhoog gelegen, gevolg een trombosebeen en die propjes zijn doorgeschoten naar mijn longen, waardoor ik zo benauwd was en uiteindelijk door flauw ben gevallen. De bloedverdunners slaan goed aan, ben nog wel moe, maar dat komt vanzelf weer goed. Moet die nu 3 maanden slikken en in die tijd wordt paardrijden, voetbal en skiën afgeraden (net mijn 3 sporten :') ) Maar met de wagen op pad was geen probleem, dus gaan we dat lekker doen :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 07:54

Haf is een jaar geleden HB geweest en nu weer helemaal in de running gelukkig.

4 dagen in de week rijd ik met hem.
1 keer voor de kar
1 dag longeren
1 dag varrieerd. Soms stap ik heel lang met hem naar buiten bijvoorbeeld. Of ik doe grond werk of ik longeer nog een keer.

Hij beweegt minimaal 30 minuten intensief.

Van der weijden der weijden bezorgt wel bij ons maar zou graag grote balen willen en die hebben hun volgens mij niet

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:08

Afbeelding

Afbeelding

van de andere zou ik foto's moeten maken nog, maar dit de kleinste feeder. mijn twee ponies doen er samen mee. het netje heb ik helemaal met de hand geknoopt, maasjes zijn twee cm. voor grote paarden is dit overigens niet te doen. het concept van de andere is hetzelfde, alleen hebben zij er twee aanhangernetten overheen. het bovenste net is een stugge, de onderste een soepele. daardoor kost het meer tijd en moeite om grote plukken eruit te krijgen, terwijl dat met bijv. twee stugge netten wel gebeurt.
wij hebben de omtrek van de netten voorzien van een staalkabel, welke met karabijnhaakjes vastzit aan de bodem.

voordeel van een net tov gaas bijvoorbeeld, is dat het de tanden ook niet kan beschadigen. en als één paard net een pluk gepakt heeft en de ander trekt, dan veschuift het net weer mee waardoor ze niet op één plek een megapluk kunnen maken.

overigens heb ik bij mijn ponies langs de randen van het net bezemstelen vastgemaakt, zodat ze er ook niet meer langs kunnen eten. van een aantal mazen heb ik de knoopjes iets teruggelegd, omdat ze het er soms niet uitkregen als de feeder stampvol zat.

van de andere feeder zal ik zsm even foto's proberen te maken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:20

Mooie slowfeeder indd.

Zelf heb ik helaas niet de mogelijkheid zoiets op stal te zetten/maken. Zelf heb ik een heel fijn mazig hooinet 3 bij 3 cm. Ook erg fijn en paard doet nu veel langer met zijn hooi. Erg fijn systeem

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 09:14

Wow, dat net ziet er goed uit - heb je dat echt zelf gemaakt? Wat een klus joh..
Ik heb nu drie verschillende soorten netten: één met mazen van circa 4,5 cm, één met mazen van 3 cm, en de Little Bit hooitas. Waar ik het hooi ook indoe, ze weten het er toch met hoge snelheid uit weg te vreten.

Vanmorgen het resultaat van Pauli's IR onderzoek binnengekregen .. ik ben - helaas - niet blij. Resultaat: Akelige cijfers... dus Ernstig IR.
De volgende stap wordt de ACTH test omdat ik wil weten of het Cushing is wat de IR aanslingert.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:17

Das een kloterig uitslag JP. Hopelijk kom je achter de oorzaak van de ir en kun je daar wat mee doen.

Heftige slowfeeder Merrieveulen, die van mij zouden er denk ik gefrustreerd van raken :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:26

@JP: waardeloos ;(
@merrieveulen: mooi systeem, maar persoonlijk zou ik kleinere openingen van het metaal kiezen en iets grotere openingen in het net :) 3 cm is hier echt wel het minimum wil ik geen oorlog krijgen.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:47

JP wat erg :(:) sterkte met de aanpak van je IR Pauli

zag een slowfeeder :oo Jeetje, da's echt slow eten :D Denk dat Har daar ook behoorlijk frusty |o van zou zijn geraakt

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:03

Jannepauli schreef:
Vanmorgen het resultaat van Pauli's IR onderzoek binnengekregen .. ik ben - helaas - niet blij. Resultaat: Akelige cijfers... dus Ernstig IR.
De volgende stap wordt de ACTH test omdat ik wil weten of het Cushing is wat de IR aanslingert.

Dus toch, je dacht het al :(:) . Al had je de akelige cijfers natuurlijk ook weer niet verwacht. Kan dit dan ook de trigger voor het oog zijn? Ik moet zeggen dat ik weinig weet van IR.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:29

Jannepauli schreef:
Wow, dat net ziet er goed uit - heb je dat echt zelf gemaakt? Wat een klus joh..
Ik heb nu drie verschillende soorten netten: één met mazen van circa 4,5 cm, één met mazen van 3 cm, en de Little Bit hooitas. Waar ik het hooi ook indoe, ze weten het er toch met hoge snelheid uit weg te vreten.

verdorie |(
Was haar glucose te hoog?
Ik hoop toch niet dat ze ook cushing heeft...Hoewel daar wel een pilletje voor is.
Maar wat voeren betreft kun je niet meer doen dan dat je doet toch?
Wat een gedoe toch! |(

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:49

Dat is wel balen zeg dat ze IR heeft. :(:)

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om Opium er niet op te laten onderzoeken .(Ik had al wel een afspraak) Het kost behoorlijk wat geld en er is geen genezing voor .(toch?) Het enige dat je kunt doen, is ''symptoombestrijding'' ,en dat deed ik al.
Ze loopt(stapt) sinds ik haar Hippo Ex Laminitus voer ,als een kievit ,en ik probeer haar zoveel mogelijk kleine porties te voeren (moet ook zien iets te verzinnen om de hele dag door te voeren)
Haar hoefbeen is gelukkig niet gekanteld ,wel iets gezakt, en de afstand van het hoefbeen tot de hoefwand is iets groter dan normaal.
Morgen krijgt ze omgekeerde ijzers.

Wat mij ook is opgevallen ; sinds ze Hb is likt ze veel meer aan haar (KNZ paarden)liksteen . Zou het zijn omdat ze nu een grotere mineralen behoefte heeft ?
Hebben jullie paarden dat ook ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:53

Het ligt aan de oorzaak volgens mij. Tegen mij zeiden ze op de kliniek dat het bij Grietje over kan gaan, omdat het bij haar waarschijnlijk is ontstaan door haar overgewicht. Zodra ze genoeg is afgevallen kan het in sommige gevallen over zijn. Volgens mij staat dat ook op paardnatuurlijk.

Hier gaan de stenen er ook sneller doorheen, maar ik denk dat het vooral eraan ligt dat ik nu meer graszaadhooi voer. Vroeger kregen ze enkel weidehooi en daar zit natuurlijk meer in dan in het gzh.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:03

afvallen helpt altijd....het wordt moeilijker als ze slank zijn en IR hebben.....zoals Pablo.
Meer dan een dieet kun je eigelijk niet doen,bij Pablo speelde ook zijn trage schildklier een rol.

En nu heeft hij er cushing bovenop...hopelijk blijven de hoefzweren,longinfecties,huidproblemen,traanogen,abcessen in de mond ons bespaard :7

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:04

@ Amaze: dat deed ze hier ook, meer liksteen, hoewel niet vaker dan mijn andere paard dat gezond is, en altijd heel veel gebruik van de liksteen maakt.
Omgekeerde ijzers: eerlijk gezegd zou ik dat nu helemaal niet doen, nu ze goed loopt. Ik ben niet per definitie tegen omgekeerde ijzers, maar alleen in de zeer acute fase, en mits vakkundig ondergebracht.

@JP; dat is een vervelend bericht, al is het waarschijnlijk nog wel te 'managen'.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:37

Hier trouwens nog een foto van Opium afgelopen week ; 5.5 maand drachtig van haar 7e veulen .

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 12:27

janouk schreef:
Dus toch, je dacht het al :(:) . Al had je de akelige cijfers natuurlijk ook weer niet verwacht. Kan dit dan ook de trigger voor het oog zijn? Ik moet zeggen dat ik weinig weet van IR.

Insuline is kei-hoog 138,0 mu/L, Glucose 5,3 mmol/L
Nu is het zaak om uit te zoeken of de IR getriggerd is door Cushing - mocht dat bevestigd worden, dan is het heel goed mogelijk dat dat ook de oorzaak is van de weerkerende ooginfecties. Ik baal! Maar goed, we gaan door met de puzzel en hopelijk vinden we 'iets'.. ik denk serieus aan Cushing.
Ik denk dat ik ook maar 's even met Visdonk (Maarten) ga bellen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:37

Wow JP, da's geen goed nieuws....maar aan de andere kant wel een bevestiging. Wel wat meer duidelijkheid nu. En nu kijken of het idd Cushing is, jammer hoor....

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:56

Stel haf heeft ook IR! Wat moet ik dan verandere aan zijn voer? Gewoon even voor de info.
Wil haf laten testen. Maar wil even info inwinnen. Waar moet ik op lettend als ik een da kies voor de test.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:11

Ash_ schreef:
Stel haf heeft ook IR! Wat moet ik dan verandere aan zijn voer? Gewoon even voor de info.
Wil haf laten testen. Maar wil even info inwinnen. Waar moet ik op lettend als ik een da kies voor de test.

eerst zorgen dat hij op goed gewicht komt ;)
Met weinig hooi,en om zeker te zijn dat hij geen tekorten heeft een vitamine en mineralen supplement.
f4f kun je gewoon geven,dat is een korrel en hoef je niet te mengen met iets.

De rest van de supplementen zijn meestal een kleinere korrel,die kun je door een handje vochtige zemelen doen.Maar niet meer dan een handje want zemelen zit ook zetmeel in!

Verder zijn brok en granen uitgesloten voor IR en cushing paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 13:17

de IR test wordt uitgevoerd door de GD in Deventer ( op hun site vind je de nodige info).
1. Je DA moet een IR-testpakket aanvragen
2. Test moet afgenomen worden vroeg in de ochtend, het paard mag absoluut geen krachtvoer krijgen vóór de test. Hooi mag wel maar dan moet er tussen hooi voeren en testen liefst meer dan een uur zitten. Pauli werd getest om 08:00 u, ik heb haar om 06:15 een halve plak hooi gegeven.
Het afgenomen bloed ( 3 buisjes) wordt door de DA naar de GD Deventer verzonden: check of hij aangesloten is bij de ophaaldienst van de GD, dan wordt het bloed 's avonds opgehaald ( gekoeld) en de volgende dag getest. Het bloed mag niet later dan de volgende dag na het testen om o6:00 vm in het lab zijn.

Wat verander je aan het voer: geen gras, geen graan..