Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 15:46

Ze had een gaatje in haar ringband (iets wat heel pijnlijk is en zelde voorkomt) en een "lelijke" pees.
Ik denk zeker wel dat de peesschede ook aangetast is geweest door het hele gebeuren..........
De 1e diagnose was wel peesschedeontsteking alleen hadden ze het gat in de ringband over het hoofd gezien (wat erg jammer was, als we dat wisten hadden we het nooit laten inspuiten en vanaf nu laat ik ook nooit meer een been inspuiten)
Ik ben nog steeds zo blij met dat laserapparaat! Zonder dat ding was ik nergens geweest........
En ook zo snel resultaat en verlichtig! Ik zou het zo weer doen en het apparaat huren!
En ze staat hier nog steeds 24/7 buiten, heb haar nooit op stalrust gezet.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:54

Ordeal had (of heeft?) ook een beschadigde ringband, maar geen gaatje gelukkig. De dierenarts zei tegen mij inderdaad ook dat dit erg pijnlijk is.

Ik ben nu wel blij dat Ordeal niet meer buiten staat want ze ging toch wel regelmatig keihard het land door en dat kwam de genezing natuurlijk ook niet ten goede. Maar ik had haar ook niet in de zomer op stal willen zetten. Sinds ze op stal staat is ze wel beter gaan lopen, maar of dat daardoor komt of door de tijd die is verstreken weet ik niet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:22

Ik blijf het zo jammer vinden dat je je paard niet laat scannen om te kijken wat voor invloed het laseren ín het been heeft gehad ->het belangrijkste detail dus. Bij mijn paard ziet het er van buiten nu ook prachtig uit, maar ik mag na een jaar met een ringbandblessure mét terugval nu pas weer een beetje draven en dit op basis van de laatste scan. Maar goed, jouw paard ging met pensioen ook toch Caballos?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 16:31

We zijn toen naar de Bosdreef geweest voor een second opinion ivm het kijken of mijn paardje in aanmerking zou komen voor een eventuele kijk operatie (waar ze meteen de boel schoonmaken enz.).
Met die operatie zouden ze dat bandje doorknippen, er zou dan meer ruimte zijn voor de pezen e.d., alleen zijn er ook mindere kanten aan, zoals een blijvend dik been en het resultaat is en blijft gereserveerd. Daarbij zit zo'n bandje er ook niets voor niets natuurlijk.

In overleg hebben we besloten om het de zomer aan te kijken (ivm haar leeftijd enz.), waarbij de pijnstillers afgebouwd moesten worden en we meer moesten gaan bewegen en hij gaf ook als advies 24/7 buiten.
Na deze onderzoeken thuis gekomen, sprak ik een kennis die begon over lasertherapie, zodoende ben ik dat gaan uitzoeken en toepassen en was in eerste instantie ook echt verbaasd dat dat zo goed en snel aansloeg!

Sja, ik snap dat als zij af en toe helemaal uit haar stekker gaat het idd misschien de genezing niet ten goede komt. En of ze nu beter loopt idd omdat ze binnen staat of omdat het langer geleden is, ach het gaat erom dat ze beter is!
Die van mij is echt wel rustig op af en toe een gekke sprong na..............

Sja, voor mij heeft die echo geen toegevoegde waarde, want ik blijf met haar doen wat ik doe.......
Dus met pensioen is ze niet helemaal, we doen wat zij aan kan en daarop doet ze het echt super goed!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:41

Ze is dus niet met pensioen? Dan vind ik niet heel slim dat je zelf besluit te gaan rijden zonder dat er groen licht is gegeven door een VA.

En de echo heeft geen toegevoegde waarde? Als de echo dus uitwijst dat de beschadiging er nog zit blijf je gewoon doorrijden?

Mijn paard had niet eens een beschadiging in zijn ringband, alleen een verrekking. En ik ben al een jaar bezig.

Maar goed, het is tegen dovemansoren gezegd. Ik haal dit topic gewoon uit mijn berichtenlijst, dat zal me een hoop hoofdschudden schelen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:50

Ik kan Gulpje haar reactie wel een beetje begrijpen. Kijk je hebt iets gedaan waarvan nog niet bewezen is dat het ook echt werkt, anders zouden alle dierenartsen het waarschijnlijk wel aanraden. Als je dan toch wilt rijden op je paard, zou ik ook een scan laten maken :j

Verder heb ik het al vaker gezegd, dat mijn pony iets anders heeft dan jou paardje. Ik snap best dat je heel erg tevreden bent over de lasertherapie hoor. Mijn artsen zijn een beetje ten einde raad, en dan vind ik 300 euro per maand toch erg veel om iets te proberen waarvan het niet eens wetenschappelijk bewezen is dat het ook werkt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het voor mijn pony over, maar dan wil ik er wel graag ook een aantal bewijzen van hebben dat het echt werkt!

@ Daan_Ordeal, ja ik wil sowieso dat met die zouten nog proberen. Probeer ook degene die dat gebruikt heeft te bereiken, maar heb nog geen pbtje terug, dus dat is even afwachten :j Maar goed op zo'n manier gaat het einde natuurlijk wel naderen, daar had de DA het ook al over. We zijn nu bijna een half jaar verder na de spuit, dus er had allang heel veel verbetering in moeten zitten :j

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 17:36

Het advies van de bosdreef was eerst opbouwen met wandelen aan de hand en daarna rijden.
Verder heb ik contact met de DA die haar heeft gezien en beoordeeld en hij is er mee eens hoe we nu bezig zijn.
Jij hoeft niet tegen mij te zeggen wat ik wel en niet mag doen met mijn paard.
Al heb ik nog ergens begrip omdat DA's vaak zeggen half jaar stappen aan de hand en in stal houden.

En dan moet het ineens wetenschappelijk bewezen zijn? In Amerika en Canada gebruiken ze niet anders.
Dus ik heb echt geen groen licht nodig van een DA.
Want voorlopig heeft het laserapparaat wel gewerkt en alles wat de DA's eraan hebben zitten prutsen niets.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 17:40

Het is trouwens €265,- per maand.
Misschien kan je eens zoeken via google, er zijn meer verhalen zoals mijn verhaal over lasertherapie.
En sja, bewezen dat het werkt, die inspuiting heeft blijkbaar ook helemaal niets geholpen, terwijl dit toch echt een "klassieke behandeling is".

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:20

Nog een kleine aanvulling op het rijden aangezien je rijden en rijden hebt. Mijn rijden bestaat uit stappen op de weg, vergelijkbaar met aan de hand stappen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:27

Het gaat hier nog steeds goed!
Hoe gaat het met de andere paarden hier?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:14

Met Ordeal eigenlijk nog hetzelfde, ik denk zelf dat ze wel weer goed loopt. Ik ga morgen met de dierenarts bellen om voor volgende week vrijdag een afspraak voor het inenten te maken. Dan ga ik dus ook de da vragen even te kijken hoe hij haar vindt lopen...

Wel super dat met met jouw paardje nog steeds zo goed gaat Caballos!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 15:42

Fijn dat het goed gaat met Ordeal!

Ben ook erg blij dat het goed gaat!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:36

Vorige week vrijdag is de dierenarts geweest voor de inentingen en gelijk even gekeken hoe Ordeal liep. Helaas niet helemaal rad op de volte... :( Rechtuit is ze wel goed en de buigproef viel ook niet tegen.

Na overleg met de arts die haar behandeld besloten om deze week voor de zekerheid foto's van de kogel te maken, om te voorkomen dat we iets over het hoofd zien. De foto's zagen er goed uit. Hij gaf het inspuiten in de peesschede een goede kans op het laatste stukje herstel dus vandaag of morgen wordt ze ingespoten. Nu maar duimen dat ze dan inderdaad volledig zal herstellen.

Hoe gaat het hier verder met de blessure's?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:22

Oh, jee, jammer, dat is wel een teleurstelling denk ik. Gelukkig blijkt er wel schot in de blessure te zitten als ik zo lees? Hoop voor jullie dat de inspuiting werkt?

Hier alles goed! De plek lijkt zeker nog steeds kleiner te worden en voelt heel zacht en absoluut niet pijnlijk.
Ze loopt goed in alle gangen!

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:49

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft al een maand een verdikking op de pees na een gekke actie in de wei (ongeveer 8 cm lang en 2 cm dik, buitenzijde achterbeen).
Diagnose da (na rontgenopnames en echo): peesschedeontsteking. Pezen zijn verder in orde.
Advies da: inspuiten met corticosteroiden en als dat niet helpt een operatie/scopie.
Nu lijkt mij dat allemaal erg "drastisch", aangezien het paard niet kreupelt (en hij geeft snel aan als hij iets heeft) en een injectie of operatie ook risico's heeft.

Nu hebben we eerst 8 dagen ontstekingsremmers en vochtafdrijvers geprobeerd (naast rust), maar ik twijfel sterk of ik hem de komende weken/maanden meer rust zal geven en een mogelijk langere revalidatie of dat ik de injectie zal laten geven (al zitten daar ook risico's bij en kan het vocht terugkomen).
Het paard is 12 jaar en ik wil wel zo lang op hem rijden (hoge leeftijd) en hoop dat hij er later niet al te veel (liefst geen) last van krijgt als hij hersteld is.

Graag hoor/lees ik jullie ervaringen met de revalidatie en of jullie gekozen hebben voor een injectie in de peessschede. Wat waren de resultaten?
Ik begrijp dat we (paard en ik) hier zeker 6-12 maanden mee zoet zullen zijn en dat het vocht 80% kan verminderen, maar er wel een gal blijft zitten.

De kijkoperatie ga ik niet doen, aangezien dit 70-80% kans op herstel heeft en dat is me te weinig.

Heb vorige week een tweede opinie gevraagd en deze da adviseerde 10 dagen ontstekingsremmers (een nieuw product waar paarden geen maagzweren van krijgen) in combinatie met ultrason en rust. Een jaar op de wei laten lopen zou ook voor herstel zorgen, maar dat is wel heel erg lang en hij vindt de hele dag in de wei ook niet leuk.

Momenteel krijgt hij om de dag 20 minuten ultrason op de pees (volgens mijn fysio werkt de laser bij zijn letsel niet).
Verder compagel (s' avonds) en traumeel (s'ochtends) en tussendoor koelen.
Hij zakte in het begin minder door zijn koot maar dat nu beter, maar de vochtbobbel blijft eigenlijk gelijk.

Maandag komt de da weer kijken en als er geen verbetering is wil ik volgende week de injectie corticosteroiden proberen en hoop dat ik daaraan goed doe (heb er een slecht gevoel bij, maar bij mensen doen ze deze behandeling ook bij deze blessure).

Dus Daan Ordeal ik ben heel benieuwd hoe dit bij jouw paard gegaan is en wat moet je na de spuit doen (ik neem aan weer rust)?

Beterschap voor alle paarden!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:38

Dizzy wat balen dat je paard ook een peesschede ontsteking heeft! Gelukkig zijn de pezen wel in orde, dat scheelt in ieder geval weer.

Ordeal had eerst ook alleen een verdikking en liep niet kreupel. Ik dacht een gal is niet zo heel vreemd bij een paard van 15 jaar en ben gewoon blijven rijden… Daar heb ik enorm spijt van want als ik toen gelijk de dierenarts had laten komen en haar op rust had gezet was het nu wellicht minder erg geweest. Ik zou je paard voorlopig dus zeker op rust houden.

Omdat Ordeal midden in het weideseizoen kreupel werd heb ik haar eerst op het land gelaten en niet meer gereden. Na ca 3 maanden is ze naar stal gegaan, ze liep toen al veel beter. Toen ze op stal stond heb ik alleen nog maar aan de hand gestapt en later korte stukjes gedraafd. Dat ging best goed. Maar een aantal weken geleden bleek bij controle dat ze op de volte toch nog niet helemaal zuiver is. Afgelopen vrijdag is ze alsnog ingespoten.

Ik wilde haar liever niet inspuiten vanwege het risico op een onsteking wanneer er toch een bacterie naar binnen zou glippen, en omdat ik graag had gezien dat ze met rust zelf zou herstellen. Maar de verdikking werd helemaal niet minder en met zo'n harde bult kan ze haar been natuurlijk ook niet goed bewegen. Met het inspuiten is er gelijk een deel van het overtollige vocht uit de peesschede gelopen waardoor er nu minder spanning op staat. Hopelijk blijft het nu stabiel met behulp van de medicijnen die zijn ingespoten en was dit het laatste zetje naar volledig herstel.

Het is belangrijk dat het inspuiten zo steriel mogelijk gebeurd en dat je paard zijn been stilhoudt. Ordeal was zwaar gesedeerd, had een praam op en ik had haar voorbeen opgetild zodat ze haar achterbeen zou laten staan. Het ging zo goed gelukkig. Daarna direct verband er omheen dat ik minimaal 3 dagen moest laten zitten (tenzij het heel vies zou zijn). Ik heb er voor de zekerheid nog een bandage omheen gedaan de eerste dagen, zo bleef het verband keurig. Daarnaast moest ik haar 3 dagen temperaturen en goed in de gaten houden of het been niet dik of gevoelig werd. Gelukkig is het allemaal goed gegaan. Ze moest vrijdag op stal blijven en zaterdag mocht ik een paar minuutjes stappen, daarna langzaam het stappen weer opbouwen. Vanmorgen heb ik het verband er pas afgehaald, vorige week vrijdag is ze ingespoten. Het been zag er goed uit en de peesschede is veel minder vol. Nu maar hard duimen dat het zo blijft! Halverwege januari komt de dierenarts weer voor controle.

Succes met je paardje in ieder geval!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:43

Vervelende blessure zeg! De cortico's injectie word idd ook bij mensen gebruikt, alleen niet bij ieder mens helpt de injectie, dat is bij paarden net zo. Als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het misschien ook niet doen.
Wij hebben ook overleg gehad voor een kijkoperatie maar ook bij ons vertelde de arts zou de slagingskans gereserveerd zijn.
Ik ben wel heel blij en dankbaar dat ik over de laser heb gehoord, dit heeft mijn paard erg geholpen! Misschien zou je toch eens overleg kunnen hebben met de mevrouw van magnacare. Mijn osteo/fysio heeft juist wel goede ervaringen met laseren.
Wens je iig veel beterschap!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:51

In hoeverre zou dat laseren kunnen helpen als er daadwerkelijk littekenweefsel aanwezig is? Mijn kanjer kampt al 2,5 jaar met deze blessure en we hebben braaf alles gedaan zoals voorgeschreven, maar verder dan stappen op het harde (onder de man) komen we echt niet. Hij is pasgeleden nog inspoten, maar ook dat hielp niet meer. De operatie geeft bij hem maar een slagingskans van 20% dus ook niet bijzonder.
Hij is pas 10 jaar en ik zou hem graag nog een jaartje of wat lekker laten meegaan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:58

Phoe Leonoor, jij bent ook al een tijd aan het tobben dan!

Caballos vergeet niet dat jouw paard een andere blessure bleek te hebben. Magnacare adviseerde mij sowieso niet de laser maar de magneetveldtherapie. Bij Ordeal is de overvulling van de peesschede sowieso niet minder geworden ondanks de therapie, of hert verder wel iets heeft gedaan kan natuurlijk niemand zeggen.

Achteraf vind ik het wel jammer dat ik niet eerder voor het inspuiten heb gekozen maar ik wilde het eerst door middel van rust proberen. Jammer natuurlijk dat ze nu alsnog ingespoten is. Maar de dierenarts gaf het een goede kans van slagen en ik heb zelf nu eigenlijk ook wel weer wat hoop dat ik in 2012 weer kan gaan rijden. Maar ik ga er absoluut niet vanuit dat ik weer volledig met haar aan de slag kan, volgens mij komt deze blessure heel regelmatig weer terug :(

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:02

Daan_Ordeal schreef:
Phoe Leonoor, jij bent ook al een tijd aan het tobben dan!

Het ergste is nog wel dat hij de 1e periode (van anderhalf jaar) er dwars doorheen gelopen is. Inclusief dikke winst in de Z1 en M2 proeven (4 dus totaal per wedstrijd) en noem maar op. Crossen, springen, hij deed alles nog en eigenlijk zag je er niets aan, behalve als je heel goed keek, dan zag je dat hij linksachter nét iets korter is dan rechtsachter. Hoezo pijn verbijten?
Inmiddels toont hij het prima, dat is dan weer een voordeel. Maar zou graag dat hij recreatief weer een beetje meekan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:28

Lastige situatie Leonoor, als hij er niet duidelijk kreupel op is. Is hij op de scan niet goed?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:37

Daan_Ordeal schreef:
Lastige situatie Leonoor, als hij er niet duidelijk kreupel op is. Is hij op de scan niet goed?

Hij is nu wel slecht als je hem op het zachte en vaak zelfs op het harde ziet draven. Op de scan is hij echt niet goed, dat is vorig jaar oktober al gezien.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:09

Daan_Ordeal schreef:
Ik wilde haar liever niet inspuiten vanwege het risico op een onsteking wanneer er toch een bacterie naar binnen zou glippen, en omdat ik graag had gezien dat ze met rust zelf zou herstellen. Maar de verdikking werd helemaal niet minder en met zo'n harde bult kan ze haar been natuurlijk ook niet goed bewegen.

Dank jullie voor de reacties!
Het is inderdaad balen dat deze blessure eigenlijk niet 100% weggaat, volgens mij. Ik heb in ieder geval nog niemand gehoord/gelezen waar de blessure is weggebleven.
Maandag beslis ik voor/tegen de injectie. Ik denk dat het toch maar laat doen, maar heb dezelfde redenen als Daan_Ordeal hierboven heeft beschreven.
Wel raar dat jullie paarden ook eerst zuiver liepen en daarna weer slechter. Na de ultrasoon verandert de verdikking, wordt iets zachter en minder scherpe randjes.
Kan niet zeggen dat het been dunner geworden is.
De laser wil ik eigenlijk niet tegelijk gebruiken met de ultrasoon, omdat ik dan misschien 2 dingen door elkaar haal en zoals al beschreven heeft mijn paard verder geen letsel.

Hij staat op rust, maar mag 's morgens 30 minuten en s'middags 1 uur in de wei (heb een heel klein stuk afgezet en zo lang er vers gras is staat hij rustig te eten). Zaterdag haal ik verse wilgentakken tegen de verveling op stal. 's Morgens heeft hij dikkere benen, maar als hij even gelopen heeft wordt de bult zachter.
In principe zou ik maandag mogen beginnen met stappen, maar de bult is nog zo groot. Misschien wordt ie minder van 10 minuten wandelen. Ik bekik het gewoon na het weekend.

Gebruiken jullie ook groene leem op de wond (zou vocht wegtrekken)?
En hoe vaak koelen jullie?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:45

Zoals ik al zei Dizzy, achteraf vind ik het jammer dat ik haar niet eerder heb laten inspuiten, omdat ik het nu alsnog heb laten doen. Maar dat is achteraf en ik stond er toen niet helemaal achter. Nu is de ergste zwelling weg en hopelijk blijft dat zo! En dan dus maar hopen dat ze nu ook beter loopt. Daar kan ik nog niets over zeggen omdat ze alleen maar mag stappen.

De risico op ontsteking na het inspuiten is vrij klein. Ik heb het met 2 dierenartsen overlegd en tevens met mijn osteopaat die ook dierenarts is. Alledrie gaven ze aan dat dit risico echt klein is. Maar het is goed dat je er zo goed over nadenkt en niet gewoon maar laat spuiten alsof het niets is.

Ik heb ook lang met flogestan gesmeerd maar dat heeft denk ook weinig gedaan. Koelen had volgens mijn dierenarts geen zin.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:38

Dank je voor je reply!

Ik kan toch maandag pas een injectie laten zetten, de da/chirurg is op vakantie.
Al zei deze da dat ik ook kan beginnen met stappen (vanaf maandag) en als het dan dikker wordt een injectie laten zetten.
Iedereen zegt iets anders {:)-:( , maar ik moet natuurlijk uiteindelijk beslissen.

Ik bekijk het de komende 3 dagen en beslis maandag.

Ben wel blij dat het been van jouw paard er beter uitziet en ook dat de andere paarden op het forum zo zijn opgeknapt :o
Leonoor (en mensen die ik vergeten ben) sterkte met je paard!!
Wat is er fout aan de scan?