Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:22

Citaat:
Een natuurlijk bekapper snijdt NOOIT in de straal of zool met het gevolg dat hoefgebreken niet gezien worden.

Het uitgangspunt is dat er niet in de straal gesneden wordt, tenminste, binnen de meeste richtingen. Maar dat betekent zeker niet dat het nóóit gebeurd, dat is veel te zwart-wit...
Een goede bekapper moet hoefgebreken gewoon zien...

Ik vind het heel erg naar dat jij zo een pech hebt gehad, echt waar. Maar ik vind het te straf om dan het hele nb'en te veroordelen, al kan ik me voorstellen dat jijzelf je buik er dan wel van vol hebt.

Verder gaat het niet per sé om de term 'natuurlijk' bekapper, maar er moet toch een naam aan gegeven worden. ;)

Ik denk dat je net zo goed slechte bekappers als slechte hoefsmeden hebt... Misschien hoor je over die eerste wat sneller, omdat het minder gebruikelijk is om te nb'en en dan zaken soms wel uitgelicht of uitvergroot worden. :)

liesdix

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:59

Dat kan goed zijn, maar het stoot me wel tegen de borst dat als je paard niet mankt, en geen pijn lijkt te hebben, ze ook niks ondernemen. De mijne sneed in een stukje straal (een gezond stukje) en zei, kijk de hoef is helemaal gezond want ze is mooi wit vanbinnen. Maar verderop lag het probleem. Als je zijn hoef optilde en er evanwijdig mee keek, zag je dat de straal minstens even dik was als het gedeelte van de zool waar het paard op loopt en zoals op ieder nb site staat zet de hoef uit als het paard neerkomt. Met als gevolg dat wanneer de straal even lang is als de zool de straal alle druk te verduren krijgt. Maar wanneer de straal iets korter is en de voet raakt de grond en zet uit, dan raakt de straal de grond ook maar met een meer verdeelde druk met alle functies erbij. Want de straal NIET de hoofddrager van het paard hé, eerst het buitenste deel van de zool en dan de straal, andersom is verkeerd. Dat is ook heel logisch als je bekijkt hoeveel druk er komt te staan om welke oppervlakte. Een straal is slecht een kleine oppervlak tov de zool. Een paard hoort dus op de zool te lopen en de straal moet de grond raken als bijkomend voor antislip en pompfunctie,... . PS ik rijd dressuurwedstrijden met mijn paard en binnendoor zetten is echt niet slecht als je paard losse knie heeft. Dat die NB dan de hoorn bijvijlt met een joekel van een straal werkt het dus niet, dat zou hij moeten weten. Dat vind ik dan ergens een onkunde dat hij dat niet beseft. PS mijn ex smid is een erkend nb en staat op hoefnatuurlijk dus geen cursusvolger...

NicoleBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:23

Het ligt er aan wat voor natuurlijke hoefsmid je treft, er zijn er veel die jaren de opleiding voor hoefsmid gevold hebben maar er zijn er ook die alleen cursussen gedaan hebben. Je zou eens goed rond moeten gaan kijken en nagaan welke opleiden hij/zij gedaan heeft.

Groetjes :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:27

TurdusMerula daar heeft u een punt te pakken bij zijn staart. De hoefsmeden die anders te werk gssn dan het geen hun geleerd is, kunnen zo ook hun fouten maken. Blijft de hoefsmid bij zijn geleerde ambacht en zal die zich verder ontwikkelen? Of verlaat die het ambacht en gaat beunhazen? Hoe is de ontwikkeling na zijn opleiding? Krijgt de hoefsmid verschillende uitdagingen of eentonig werk?
Kan u wel schrijven dat ik niet iedere hoefsmidleerling op elke opleiding heb zien slagen. Zo ook die niet eens zijn aangenomen, maar andersom ook die eerst in de leer gaan en dan pas aanmelden voor opleiding. Veel mogen meemaken, zowel in europa als usa voor hoefverzorging, het ambacht als "natuurlijk bekappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:45

Hoefsmid is inderdaad een ambacht, ontstaan uit het smeden van ijzers wat weer uit het smeden van wapentuig voortkwam. De eerste die ooit een ijzer onder een paart timmerde had weinig kaas gegeten van anatomie, maar zocht een quick fix voor de belabberde hoeven van z'n paard doordat het te lang op stal had gestaan en de hoeven aangevreten waren door mest, urine en te weinig beweging.

Natuurlijk bekappen zal nooit een ambacht worden, omdat het gebaseerd is op onderzoek naar paarden hoeven en onderzoek naar de functies van verschillende onderdelen van de paardenvoet. En in zekere zin bestaat natuurlijk bekappen ook niet, want de ideale natuurlijke bekapping is géén bekapping omdat de hoef door goede omstandigheden al van zichzelf genoeg zou slijten. Helaas in NL is de bodem veel en veel te zacht en moeten we dus compenseren voor deze bodem en dus de natuur een handje helpen. Met een rasp haal je weg wat normaal gesproken weg zou slijten en met de mesjes werk je de steunsels bij omdat die ook te weinig slijten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:08

En ik haal nieteens iets van de steunsels af enzo, vijl alleen het een béétje rond en als mijn bekapster komt doet zij hetzelfde maar dan op sommige plekken wat meer om eventuele onevenwichtigheden te voorkomen.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:46

getverderrie nu begin ik ook te twijfelen ik wil net mijn haff laten bekappen door een natuurlijke bekapper.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:05

@ TS wat is de reden geweest dat je gelijk de voorijzers eraf hebt gehaald?
Met ijzers is niks mis. Ik denk dat natuurlijk bekappen juist onzin is. Als je paard pijn heeft met over het asfalt waarom dan pijn laten lijden, voor je eigen gunst omdat JIJ dat graag wilt? Je zegt zelf hij heeft pijn en de hoeven scheuren, oplossing ligt voor de hand.
Veel natuurlijk bekappers hebben een 3 daagse cursus gedaan, terwijl andere hoefsmeden een opleiding volgen van 3 jaar!
Paarden die in de natuur lopen hebben totaal andere hoeven en levensomstandigheden zoals wij onze paarden houden, dat is niet te vergelijken, dus stop daar mee!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:37

Wat een onzin...

De smeden hebben zo een lange opleiding gevolgd, óók om te leren beslaan.
Ik vraag me af waar je die driedaagse cursus vandaan hebt, heb je een adres voor me?

Verder heeft een natuurlijk bekapt paard juist geen scheuren! Scheuren komen vaak door een drukverschil, welke vaak komt door een te lange hoefwand. (Of door broze hoeven door bv. nagelgaten.)

IJzers hebben zeker wel een aantal nadelen, die Lotteettol nu zomaar uitvlakt.
Bovendien is gevoeligheid vermoedelijk juist veroorzaakt door de ijzers, dus ik vind TS zeer zeker NIET egoïstisch...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:40

Ik moet toch eens het reactieformulier van een hoefsmid die hier op cursus was inscannen 8-). Die gaf ruiterlijk toe dat er in de zo gevreesde ééndagscursus méér theorie over paarden, huisvesting, voeding én bekappen zat dan in de hele opleiding smederij. De hoefsmedenopleiding bestaat, behalve de gewone MBO vakken als Nederlands, rekenen, boekhouden etc, vooral uit stagelopen en ijzers smeden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:43

Ijzers kunnen nadelen hebben maat ook zeker hele grote voordelen!!

Paardje bij mij op stal loopt ook heel erg gevoelig op de straat, hij gaat echt op eieren lopen dus die krijgt nu ook een ijzertje voor. Na de zomer gaan die er waarschijnlijk weer af.

Mijn paard staat om medische redenen op voor beslag, volgende wisseling van ijzers krijgt hij achter ook ijzers, dit is puur voor het outdoor seizoen, na de zomer gaan de achter ijzers er ook weer af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:44

Wat voor medische reden?

Met ijzers kun je idd kalkoenen oid indraaien, maar de kans dat je dan teveel grip hebt is ook aanwezig, dan draait het paard z'n gewrichten kapot, net als volleyballers die van die schoenen hebben die te vast op de grond blijven staan. Een knie is dan zo kapot gedraaid. Bij paarden is een blote voet dan beter omdat die gewoon meedraait en niet blijft 'steken'

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:45

@ arabesk wat ik van de staigiar van mijn smid hoorde is juist dat hij heel veel theorie kreeg.
Anatomie, hoefproblemen, huisvesting en invloeden daarvan.
Geen idee of er verschillende opleidingen zijn maar dat is wat ik van hem hoorde ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:45

Uiteraard heeft ook een ijzer voordelen... Maar wel de voordelen en niet de nadelen inzien vind ik kortzichting, sorry.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:48

Arabesk schreef:
Wat voor medische reden?

Met ijzers kun je idd kalkoenen oid indraaien, maar de kans dat je dan teveel grip hebt is ook aanwezig, dan draait het paard z'n gewrichten kapot, net als volleyballers die van die schoenen hebben die te vast op de grond blijven staan. Een knie is dan zo kapot gedraaid. Bij paarden is een blote voet dan beter omdat die gewoon meedraait en niet blijft 'steken'

HKO is al eerder voorbij gekomen in dit topic.
Niet elk HKO paard heeft ijzers nodig maar die van mij is er heel erg van opgeknapt ;)
Kalkoenen doe ik omdat we vorig jaar op de selectie onder uit gegleden zijn en dat wil ik niet nog een x.
Heb geen idee hoe hij het doet hoor met stiften want hij heeft dit nooit gehad (staat nog geen jaar op ijzers)
Dus dat is echt even uitproberen. Gaat het echt niet en voel ik dat hij er niet lekker mee loopt zijn ze er zo weer af ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:49

TurdusMerula schreef:
Uiteraard heeft ook een ijzer voordelen... Maar wel de voordelen en niet de nadelen inzien vind ik kortzichting, sorry.

Mee eens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:50

de discussie HKO en de aanpak van wel geen ijzers/natuurlijk bekappen is weer een ander, maar voor de geinteresseerde (mee)lezer, hier mee info over HKO met NB: www.hoefkatrol.nl

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:52

Ik vraag me vooral af of het gros van al die anti-nbers ook echt állemaal hun paard ooit natuurlijk hebben laten bekappen, of dat ze gewoon moord en brand gillen zonder écht te weten wat er allemaal gebeurd, maar alleen dingen horen, lezen of gewoonweg vinden zonder een basis te hebben. Er zullen er vast wel een paar zijn, maar allemaal..? Als je op zoek gaat naar een nb-er, je vind er 1 en je twijfelt over zn werk omdat hij/zij het niet uitlegt of je paard er na zoveel keer alleen maar slechter uit gaat zien/slechter gaat lopen, wegsturen dan die hap en een betere zoeken. Ik heb nb gevonden op de dag dat ik mijn paard op ijzers wilde laten zetten, goddank heeft dit niet gehoeven! De anderen zeiden tegen mij dat mijn paard in de uithardingsperiode liep alsof hij helse pijnen had (hij wilde alleen liever in het gras lopen) terwijl ik, met mijn ogen, zag hoe die opgehokte, ingekrompen en door ijzer gevangen hoefjes van hún paarden op een, naar mijn idee, verkeerde manier neerklapten en bij elke stap een schok door hun lichaam laat gaan, wat bij alle beslagen, hooggehielde paarden zo is voor zover ik heb gezien, terwijl mijn paard goed terecht komt. En die mensen rijden niet over sterkbewortelde of "puntige" wegen hoor, dat deed pijn aan de hoefjes en ze zouden constant uitglijden. Ik heb er écht alleen maar voordelen van, maak ook lange (3u) ritten over paden die hetzelfde werken als schuurpapier op een zacht stukje hout zonder er last van te hebben.
Daarnaast kan ik ook écht wel nadelen zien voor sommige paarden, ik denk niet dat paarden die elke week 6 keer intensief trainen op harde ondergrond zonder de tijd te krijgen om uit te harden blij zullen zijn met hun nbhoefjes, en sommige paarden hebben gewoon geen goede leefstijl of gezondheid om natuurlijk bekapt te worden zonder daar heel veel problemen van te krijgen. Een paard dat voor de kost voor de kar loopt en niet een tijdje de kans heeft om uit te harden zonder te overbelasten zal het beter doen op ijzers.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:52

Lotteettol schreef:
@ TS wat is de reden geweest dat je gelijk de voorijzers eraf hebt gehaald?
Met ijzers is niks mis. Ik denk dat natuurlijk bekappen juist onzin is. Als je paard pijn heeft met over het asfalt waarom dan pijn laten lijden, voor je eigen gunst omdat JIJ dat graag wilt? Je zegt zelf hij heeft pijn en de hoeven scheuren, oplossing ligt voor de hand.
Veel natuurlijk bekappers hebben een 3 daagse cursus gedaan, terwijl andere hoefsmeden een opleiding volgen van 3 jaar!
Paarden die in de natuur lopen hebben totaal andere hoeven en levensomstandigheden zoals wij onze paarden houden, dat is niet te vergelijken, dus stop daar mee!

Gooi er maar ijzers onder in plaats van te kijken waar het weg komt dat hij gevoeliger loopt. Daar neem je toch alleen de symptomen mee weg en niet het probleem..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:54

ja inderdaad, dat is net zoiets als het oliepijllampje afplakken in je auto als het gaat branden, ipv de olie bijvullen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:58

Arabesk schreef:
de discussie HKO en de aanpak van wel geen ijzers/natuurlijk bekappen is weer een ander, maar voor de geinteresseerde (mee)lezer, hier mee info over HKO met NB: http://www.hoefkatrol.nl

Die had ik indd al doorgelezen.
Voor mij is de keuze erg makkelijk.
Sinds hij op ijzers staat heeft hij nooit meer een pas onregelmatig gelopen.
Hij heeft meer looplust dan voorheen (misschien had dit ook met pijn/gevoeligheid te maken)
En doet het gewoon super!! :D

Dus ik zal ze er niet onder vandaan halen. Dat risico wil ik niet lopen op dit moment.
Paardje huppelt weer heel vrolijk rond :D

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:11

Toen ik mijn paard kocht stond ze ook op ijzers. De reden was dat ze wat scheef op haar hoeven zou staan, dus dit was een mooie oplossing. Ik heb mijn NB ze er onder weg laten halen en na een tijdje bleek dat haar hoeven helemaal scheef afsleten. Op aanraden van mijn NB heb ik een osteopaat laten komen en die constateerde dat ze helemaal vast zat in haar rug en ontzettend veel blokkades had, die ze al jaren bleek te hebben.. Na twee behandelingen en veel spieren opbouwen gaat het een stuk beter met haar.

Maar daar bedoel ik dus mee van kijk eerst verder wat er aan de hand is in plaats van gelijk ijzers er onder te zetten, want die heeft mijn paard nu dus totaal niet meer nodig en eigenlijk nooit nodig gehad..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:17

Ik hoef niet verder te kijken.
Ik weet wat hij heeft en ik heb hem zien opknappen mede dank zij z'n ijzertjes.
Als het geen positieve invloed had op hem had hij ze al niet meer gehad.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:21

Laten we de directe discussie HKO vs NB buiten dit topic houden ok. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:22

Don_Zhivago schreef:
Ik hoef niet verder te kijken.
Ik weet wat hij heeft en ik heb hem zien opknappen mede dank zij z'n ijzertjes.
Als het geen positieve invloed had op hem had hij ze al niet meer gehad.

ik quote even mezelf

Citaat:
Zo zat ik laatst voorover geboven boven mijn waterput, en toen ik omhoog kwam, gaf mijn pols een 'krakje' waardoor binnen een kwartier mijn ganglion die mij al enige tijd plaagde als sneeuw voor de zon verdween en nu ook nog steeds weg is.

Maar dat maakt nog niet dat ik die waterput als heilig of genezend ga zien. Het is toeval dat het daar gebeurde en er is een eenvoudige verklaring voor, maar andere mensen gaan wellicht waarde hechten aan deze put en beweren dat er aardstralen onder lopen of krachten in de put zitten.

Ik zóu natuurlijk het water van deze put kunnen verkopen voor 10 euro per fles voor de goedgelovige sukkels en een hoop geld verdienen aan die mensen. , maar dat doe ik niet, want ik kan anderen niet met droge ogen oplichten. En de mensen die kritisch reageren vertel ik op een forum gewoon 'ja maar je moet gewoon GELOVEN in die put, ik heb het toch zelf gezien dat ik genezen ben nadat ik boven de put hing, DUS moet de put wel genezend werken'. Mensen die zeggen dat de ganglion onder druk van mijn eigen lichaam door het afzette openbarstte en daardoor kon genezen, zoals vroeger ook wel met een klap met een hamer gedaan werd, daar word ik dan gewoon boos op, omdat ze mijn geloof in de put aantasten.