[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:33

@JP:Wat kan een mens dan blij zijn met een hóefzweer!! Super. Kon je op de foto de afstand zien tussen hoefzweer en het bot? Wat een rottige plek voor een zweer, precies onder de punt zeg. Krengen.
Een trailer!! Doe je goed, vóóruit kijken weer, op naar de lekkere buitenritten!

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:12

Mijn vakantie was super lolclub, heerlijk even nergens aan gedacht, al is de realiteit dan wel weer hard als je thuis komt bij de pony's :)

Goed nieuws JP. En dat is een leuk cadeau aan jezelf :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:30

xFioon schreef:
Ben echt benieuwd hoe hij vanavond het rijden weer oppakt na 3 maanden, hoe deden die van jullie dat?
Hij stond van de week echt te kijken bij de wei toen mijn zus haar paard aan het rijden was (zijn vriendje), van: ik wil oook :P

en.... ben je blijven zitten ;) ?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:53

ik ben er niet opgegaan, het was mijn zus haar dag ;)

En hij was braaf! :)
Wel gespannen en je merkt wel dat hij weer scheef is na zo'n tijd stil staan, maar mn zus zei al: kan nu niet teveel gaan doen qua rechtrichten, want je bent toch bang hem weer te overbelasten. Dus 10 minuutjes gestapt, en ondanks de spanning was hij heel braaf! :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 22:59

Efkes wat egopost spammen!

Pauli's zielepootje:

Afbeelding

Afbeelding

De hoefzak is iniddels al wat verfrommeld tot een rare stalpantoffel maar dat mag de pret niet drukken! De hoef zelf is helemaal met desinfecterende vloeistof in verband gewikkeld, met daaromheen lintex om het vast te houden. Door het flapje aan de bovenzijde moet ik nu dagelijks een paar keer lauwwarm water gieten om de boel nat te houden. Nu houdt Pauli niet van soppende voeten dus toen ik met m'n gietertje aan de gang ging, stak ze d'r poot zó omhoog dat het water aan de achterzijde er weer uit liep! De Boef!
Dit moet nu blijven zitten tot maandag, dan wordt het er weer afgehaald en vervangen door nieuw verband.

Ja en dan die trailer.. da's nog een heel verhaal!
Normaliter krijg ik van de trailerverhuurbaas altijd een grote Hotra mee, maar die was er nu niet en kregen we een smalle Böckmann mee. Ik was er al een beetje bang voor maar mevrouw stond inderdaad al meteen te kijken van "moet ik in dit kleine doosje met mijn grote lijf?" .. Nou, ze waagde wel een poging maar omdat de laadklep van zo'n Böckmann behoorlijk steil is en haar eerste stap gedaan werd met haar pijnpootje... kun je wel raden dat ze meteen van de pijn achteruit vloog en het verder categorisch verdomde om het nog 's te proberen!
Nu ben ik de Moeder van het Geduld, en hebben we het heel rustig aan nog een paar keer geprobeerd maar geen lieve woordjes, geen overheerlijk plukje hooi of een hemels pepermuntje waren in staat om haar op andere gedachten te brengen. Intussen tikte de klok door: we moesten er om 10 uur zijn en dat was het dus inmiddels. Ik de kliniek maar bellen om te melden dat we problemen hadden met laden en gelukkig heb ik zo'n aardige DA die zei "als je hier maar voor 2 uur bent, dan is de smid er nog". We zijn eerst maar een bak koffie gaan maken zodat Pau de stress wat kwijt kon raken en toen kreeg ik het idee om de trailer langszij de bakrand te zetten zodat ze aan die kant niet meer weg kon draaien. Aan de andere kant een longeerlijn. Dat werkte: Henk liep met haar richting trailer, ik sloot de longeerlijn op afstand achter haar en mevrouw liep er binnen 2 seconden doodgemoedereerd op!
Al met al een uur te laat bij de kliniek maar we reden tenminste.

Toen we aankwamen bij de kliniek ging het mis! Ik stond voorin de trailer om de touwtjes los te maken, Henk deed de achterklep open en op het moment dat ze voelde dat de balk achter haar weg was, ging ze met haar volle gewicht achteruit in het touw hangen om maar zo snel mogelijk uit die benauwde wiebeldoos weg te zijn. Dat touw roetstj door m'n handen ( fijne brandwonden hou je daar aan over!), de musketoonhaak kon die 700 kilo ook niet houden en ze viel achteruit van de klep en zat pontificaal op d'r kont. Ze sprong op en ging aan de kletter! Godzijdank is het terrein helemaal afgesloten - de hekken gaan automatisch dicht als je door de poort bent. Natuurlijk liepen er andere paarden eigenaren rond die ongeveer wit wegtrokken toen Mevrouw Gevaar op hen af kwam denderen.
Gelukkig had ik haar snel te pakken en kwam er een aardig mens met een reservetouwtje aanrennen.. zo maakten wij met spektakel, snorkend en snuivend onze entree in de kliniek waar ze ons niet snel meer zullen vergeten! De terugweg ging gelukkig heel wat rustiger - ze had voor de behandeling een roesje gekregen dus ze onderging alles half-slapend en konden we haar ook weer zonder moeite op de trailer naar huis rijden. Maar onderweg naar huis bedacht ik me dat ik nooit meer afhankelijk wilde zijn van wat de trailerverhuur toevallig had staan als we weer 's zo'n ding nodig hadden, en zo'n smal hok voor zo'n groot paard.. daarbij bedacht ik me ook dat we toch maar beter zo'n ding thuis konden hebben, denkend aan de koliek van het friesje.. stel je voor dat je dan middenin de nacht ergens een trailer moet zien te krijgen om 'hobbeltjes te rijden' of in het ergste geval naar een kliniek moet. Dus.. zodoende: de spaarpot aan diggels geslagen en een simpele, alles d'r op en aan wat ik nodig heb, gloedjenieuwe Atec Diamond Liner gekocht!

Nou zo is het genoeg egopost: hier nog een kiekje van de thuiskomst waar het friesje als Pleegzuster Bloedwijn zorgelijk (maar ook nieuwsgierig) wil weten wat Pau nou voor geks aan d'r voorbeen heeft hangen!

Afbeelding

(Kunnen jullie meteen zien hoe groot Pauli is - Jilske is een normale Fries van 1.60m) :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:24

zo dat is inderdaad een heel verhaal!
Was het echt zo'n kleine trailer of wel gewoon een 1-paards?
Houd er rekening mee dat ze het de eerstkomende keer nog steeds eng vind, terugdenkend aan dit laatste ritje ;)

Die van mij vertikt het ook om in een 1-paards te gaan, na er 2x in gestaan te hebben (heen en terug, gehuurde trailer)
Maar bij mijne is het juist andersom, in een 1-paards staat hij te ruim, dan heeft hij moeite zijn evenwicht te houden, in een 2-paards staat hij meer opgesloten dat vind hij fijner.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:31

Afbeelding *\o/*

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:48

JP wat fijn dat het een hoefzweer is!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 05:55

Goede keuze trailer. Je man zal blij zijn met je hobby :$ :$

off topic
Gelukkig zijn paarden ook mijn man zijn hobby geworden. :D Voel ik me minder schuldig als ik zaken voor het paard aanschaf.
Eerst was het alleen mijn hobby en vond hij een nieuwe deken al een belachelijke aanschaf. Je pony heeft al een deken, zei hij dan. Dat die al 10 jaar oud was en een winterdeken, terwijl ik een fleece deken kocht, deed niet ter zake.
Totdat hij een paard kreeg en het zijn hobby werd: Janouk heeft inmiddels 8 soorten nieuwe dekens; vliegendeken, fleece deken, wollen deken, regendeken, etc. etc. ^) ^)

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:03

hoi jannepauli wat een opluchting dat het een hoefzweer is.gelukkig is ze niet bevangen,hoe gaat het inmiddels met je andere paard,is hij al helemaal opgeknapt,nog veel beterschap voor pauli

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:14

Jannepauli: gelukkig 'maar' een hoefzweer, erg vervelend en pijnlijk, maar alles beter als een weer terugkerende HB. Gefeliciteerd!
En natuurlijk ook met je nieuwe trailer.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:28

Wat súper Jannepauli!!! :D

Hier helaas minder nieuws ;( Het hooi wat ik had was op en ben op ander hooi over gegaan, binnen 3 dagen foute boel ;( Hij loopt héél slecht, staat z'n voeten te ontlasten en naja, ik ben gewoon heel verdrietig momenteel. Het ging zó ontzettend goed, en nu dit weer ;( Ik hoop dat we hem er snel weer bovenop krijgen..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:46

Verdorie Wendy :\ Das even goed balen :\

Pauli met z'n hoefzak :Y) Wel een goed excuus om een trailer te kopen :j :P

Klinkt het stom als ik zeg dat het lijkt of Dar d'r uitspatting van van de week de boel eerder goed dan slecht heeft gedaan? :=

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:47

Wendy15 schreef:

Hier helaas minder nieuws ;( Het hooi wat ik had was op en ben op ander hooi over gegaan, binnen 3 dagen foute boel ;( Hij loopt héél slecht, staat z'n voeten te ontlasten en naja, ik ben gewoon heel verdrietig momenteel. Het ging zó ontzettend goed, en nu dit weer ;( Ik hoop dat we hem er snel weer bovenop krijgen..

Ah nee toch....

je hebt pb

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:49

@wendy15
:(:) (*&&^*&*%%^$^# wat ongelooflijk balen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:50

xFioon schreef:
Afbeelding *\o/*

Fijn he, dat Bandiet weer wat mag doen.
Mooie pony hoor, naar mijn mening mag hij nog wel wat afvallen ;) , maar dat komt vast wel goed als je er weer mee mee gaat rijden.

pas je wel op dat je op je nieuwe stal hem niet meteen in het volle gras jaagt ?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:52

Wendy15 schreef:

Wen, wat naar! Week je je nieuwe hooi al, dat kan zowiezo helpen.

JP, supernieuws!!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:54

Ja, weekte het al.. Woog het voor de zekerheid ook nog af nu.. 5 kilo per dag.. verdeeld over 3 porties..
Ik zit er ff goed doorheen ;(

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:05

lolclub schreef:
xFioon schreef:
[img]http://i33.tinypic.com/ru4lyt.jpg[/img ] *\o/*

Fijn he, dat Bandiet weer wat mag doen.
Mooie pony hoor, naar mijn mening mag hij nog wel wat afvallen ;) , maar dat komt vast wel goed als je er weer mee mee gaat rijden.

pas je wel op dat je op je nieuwe stal hem niet meteen in het volle gras jaagt ?

Ja, er moet ook zeker nog heel wat af, maar ik zei ok tegen de dierenarts: zolang hij niks mag doen zal er ook niks afgaan. Kijk ik voer minder, dus er zal niks meer bijkomen, maar zonder beweging gaat het er ook niet af ;)
Hij is al wel wat smaller geworden, dus al wel iets afgevallen.

Ja, daar ben ik ook bang voor inderdaad. Gelukkig heb ik overlegt op de nieuwe stal en willen ze er wel op letten, desnoods halve dagen paddock of op de winterwei oid, maar mijn zus die vind het overdreven... Dus daar gaan we heb nog wel over hebben ;)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:06

Wendy15 schreef:

|( :(:)
Maakt dat echt zoveel verschil? Hoop niet dat die van mij er ook zo op reageert.
Was het bij jou altijd al, of ook pas sinds de hb dat die veranderingen zo te merken zijn?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:11

Nooit problemen met veranderingen gehad :n Altijd het hooi van het land waar dit af komt gevoerd..
Het hooi wat hij eerst kreeg was van vorig jaar en iets bemest land.. Nu dus overgegaan op hooi van dit jaar, onbemest natuurland.. En weer foute boel ;(
We waren al 4 maanden bezig, en het ging zó goed.. Nu dit weer ;(

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:39

Oh Wendy15, wat vervelend. Sterkte!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:20

xFioon schreef:
Ik ben ook nog steeds voorzichtig hoor, als hij in de paddock gaat en gaat rennen en als hij er in de bak aan de hand vandoor schiet of verse grasjes meepikt aan de paddockrand.
Maar mijn zus is juist helemaal niet zo. die zegt: het is over, op de nieuwe stal kan hij gewoon weer met de groep mee, daarvoor heeft hij dat graasmasker. (ze worden daar om de paar weken/maanden omgeweid, dus altijd veel gras, en ze zouden hier voor ons rekening mee houden en evt maaien, heb het namelijk aangegeven toen we kwamen kijken)

xFioon schreef:
Maakt dat echt zoveel verschil? Hoop niet dat die van mij er ook zo op reageert.
Was het bij jou altijd al, of ook pas sinds de hb dat die veranderingen zo te merken zijn?

xFioon.... laat het wel een waarschuwing voor je zijn wat Bandiet aangaat,
misschien is het raadzaam om je zus eens wat artikelen te laten lezen over HB, IR en EMS.
Misschien wordt ze dan wel wat voorzichtiger in d'r oordeel, HB is nou eenmaal niet over binnen een paar weken en als je pony IR/EMS heeft is het helemaal levenslang oppassen.

Wat je in ieder geval zou kunnen proberen te regelen is dat je voor minimaal een week hooi meeneemt naar je nieuwe stal,
je kunt dit dan mengen met het nieuwe hooi en zo Bandiet er langzaam aan laten wennen. als je inene overschakelt op een andere partij kun je problemen verwachten.
Ook in één keer weer op het land gooien, zelfs voor een halve dag is niet zo'n slim plan, dit zul je echt moeten opbouwen

als je artikelen wilt hoor ik het wel, dan zend ik je wat via PB

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:28

@Jannepauli..

Wat een enorm paard is Pauli ;) , wat is haar stokmaat ?

Hoe is het met mevrouw vandaag, steunt ze alweer op d'r voet ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:30

Oh Wendy wat ontzettend bálen voor jou en je paardje... bah, bah.. wat is het toch een rót-aamdoening. Dat gras dat weet wat hoor.. en als je je hooi ook al niet kunt vertrouwen.. pfff..
Misschien is het een idee om het hooi ook met wat stro te mengen, dan krijgt-ie wel vulling maar niet al te veel voeding binnen.
Onze fourageboer heeft op het ogenblik wel erg mooi graszaadhooi liggen - dat zijn wel balen van 300/400 kg. Maar hij had ook zgn. 'koeienprik'- da's Italiaans raai graszaadhooi - dat hield zo'n beetje 't midden tussen hooi en stro.