Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:32

Laatst bijgewerkt door diana1 op 30-11-10 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:34

AnneOmie schreef:
Djimmert, volgens mij moet dat sneeuwzooltje er gewoon onder geslagen worden, kun je dus niet zelf doen. Daar moet het ijzer overheen geslagen worden.

Ik heb zelf bij Strohm in Duitsland sneeuwringen besteld. https://www.strohm.de/de/productgroup,0.html de Hufgrip. Net bevestiging gekregen dat mijn betaling (via creditcard) goed is binnengekomen en de sneeuwringen opgestuurd worden. Heb ook al kleine kalkoenen (5 mm) besteld met wideapuntje. Mijn smid komt het sneeuwbeslag leggen zodra ik alles binnen heb :) Wil niet weer zo aan moeten kl oten net als vorige winter en bang zijn dat mijn paard, die rondom op ijzers staat, onderuit gaat van de gladheid.

Nee dat hoeft niet, zit gebruiksaanwijzing bij en daarop staat dat het ook onder een er al op geslagen ijzer geklemd kan worden (nou ja, zou moeten kunnen).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 10:38

AnneOmie schreef:
Djimmert, volgens mij moet dat sneeuwzooltje er gewoon onder geslagen worden, kun je dus niet zelf doen. Daar moet het ijzer overheen geslagen worden.

Ik heb zelf bij Strohm in Duitsland sneeuwringen besteld. https://www.strohm.de/de/productgroup,0.html de Hufgrip. Net bevestiging gekregen dat mijn betaling (via creditcard) goed is binnengekomen en de sneeuwringen opgestuurd worden. Heb ook al kleine kalkoenen (5 mm) besteld met wideapuntje. Mijn smid komt het sneeuwbeslag leggen zodra ik alles binnen heb :) Wil niet weer zo aan moeten kl oten net als vorige winter en bang zijn dat mijn paard, die rondom op ijzers staat, onderuit gaat van de gladheid.

Ben benieuwd hoe lang de verzendtijd is. Laatst een pad besteld in DTSL, na 2 weken nog niet binnen. Bleek dat ding gewoon hier in NL bij een afhaalpunt van TPG te liggen en klaar om retour te zenden (terwijl niemand mij van geen enkel postbedrijf zowel in NL als DTSL kon vertellen waar dat ding was gebleven en via wie het waar naar toe was gezonden, inclusief de winkel zelf niet). Dus als het te lang duurt voor je het ontvangt; even checken bij afhaalpunt TPG!

Djimmert

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:06

Ik heb op de zooltjes (Zwitserland) 3,5weken moeten wachten. De bestelling van huffkitt heb ik een week geleden gedaan (in DLD) dus ben ook benieuwd wanneer die binnen komt.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:38

Bravura schreef:
AnneOmie schreef:

Ben benieuwd hoe lang de verzendtijd is. Laatst een pad besteld in DTSL, na 2 weken nog niet binnen. Bleek dat ding gewoon hier in NL bij een afhaalpunt van TPG te liggen en klaar om retour te zenden (terwijl niemand mij van geen enkel postbedrijf zowel in NL als DTSL kon vertellen waar dat ding was gebleven en via wie het waar naar toe was gezonden, inclusief de winkel zelf niet). Dus als het te lang duurt voor je het ontvangt; even checken bij afhaalpunt TPG!

OMG ik hoop het toch niet zeg -O-

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:56

Iemand nog tips waar ik die losse ringen kan bestellen?
Ga ze denk ik ook zelf proberen te maken, maar weet natuurlijk niet hoe dik het ijzer is dus hoop dat ik met 2mm een eind kom.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:11

In Duitsland :D Ik heb ze bij Strohm besteld (zie link hierboven).

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:27

ja hij doet het, kreeg hem niet niet geopend:p

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:45

bij mij heeft smid er iig een zool onder geslagen, kon vandaag in de bak in ieder geval een uurtje stappen en een beetje draven aan de hand zonder klonten. toen ze even stond te grazen in de sneeuw toch weer een klomp. Vraag me af of ik die huflederkitt nu over dat plastic zooltje zou kunnen zetten, jullie???

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:00

Mijn pony's hebben ook zo'n ring als ijzerbeslag onder.
De hoefsmid besteld die zooltjes via een blad ofzo en maakt ze dan op maat voor mijn pony's
Hij plaatst deze tussen het ijzer en de hoef en ze worden dus gewoon permanent vastgemaakt!
Vorig jaar heb ik er heel veel plezier van gehad en zelfs mee buiten gereden DOOR de sneeuw! Mijn pony heeft geen last meer
van klonten/klompen onder haar hoeven.
En het kost ook zowat niks. Ik betaal per 2 zooltjes €15 en het gaat minimaal 2 jaar mee. In oktober/november laat ik ze er onder zetten
en in maart/april gaan ze er weer af en dan bewaar ik ze zelf gewoon.
De hoeven kan je prima onderhouden en goed uitkrabben, er kan niks tussen gaan zitten.

Voor wie geinteresserd is ben ik altijd bereid om even een foto ervan te maken en hier te plaatsen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:36

@Lotteettol,
Graag een foto.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:47

Graag een foto!!

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:58

Lotteettol schreef:
De hoefsmid besteld die zooltjes via een blad ofzo en maakt ze dan op maat voor mijn pony's
Hij plaatst deze tussen het ijzer en de hoef en ze worden dus gewoon permanent vastgemaakt!
Vorig jaar heb ik er heel veel plezier van gehad en zelfs mee buiten gereden DOOR de sneeuw! Mijn pony heeft geen last meer
En het kost ook zowat niks. Ik betaal per 2 zooltjes €15 en het gaat minimaal 2 jaar mee. In oktober/november laat ik ze er onder zetten
De hoeven kan je prima onderhouden en goed uitkrabben, er kan niks tussen gaan zitten.

Voor wie geinteresserd is ben ik altijd bereid om even een foto ervan te maken en hier te plaatsen.

Ook ik ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet!

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:45

ik heb nu ook twee ringen gekregen. Rubberslang met binnen in springveermetaal (daardoor blijft goed zitten)! Het is te vergelijken met de hufflex van Wafler. http://www.waefler-hufbeschlag.ch/Shop/product_info.php?cPath=29&products_id=89
Ben benieuwd of het goed werkt en blijft zitten. Voordeel is wel dat je het makkelijk zelf kunt aanbrengen en eruit kunt halen en als het goed is gaat het meerdere jaren mee.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:53

Djimmert schreef:
Lotteettol schreef:

Ook ik ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet!

Zijn dit niet gewoon de sneeuwringen zoals we ze al kennen dan?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:54

Djimmert schreef:
ik heb nu ook twee ringen gekregen. Rubberslang met binnen in springveermetaal (daardoor blijft goed zitten)! Het is te vergelijken met de hufflex van Wafler. http://www.waefler-hufbeschlag.ch/Shop/product_info.php?cPath=29&products_id=89
Ben benieuwd of het goed werkt en blijft zitten. Voordeel is wel dat je het makkelijk zelf kunt aanbrengen en eruit kunt halen en als het goed is gaat het meerdere jaren mee.

Die dingen zouden wel helpen volgens een duits forum. Soms vallen ze er uit (en dan mag je zoeken in de sneeuw :D ), maar voor een korte periode met sneeuw zou het een oplossing zijn. Ben benieuwd naar ervaringen hier.
Toch lijkt het me wel iets uitmaken voor het ijzer, daar wordt op die manier wel coninue druk op uitgevoerd van binnenuit naar buiten. Weet niet of dat wel handig is.

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:21

Bravura schreef:
Djimmert schreef:

Die dingen zouden wel helpen volgens een duits forum. Soms vallen ze er uit (en dan mag je zoeken in de sneeuw :D ), maar voor een korte periode met sneeuw zou het een oplossing zijn. Ben benieuwd naar ervaringen hier.
Toch lijkt het me wel iets uitmaken voor het ijzer, daar wordt op die manier wel coninue druk op uitgevoerd van binnenuit naar buiten. Weet niet of dat wel handig is.

nou ik hoop niet dat ik kan gaan zoeken... :D Maar ik heb ook altijd nog de huffkitt achter de hand!
En ik denk ook wel dat het uitmaakt voor het ijzer, je hebt toch druk. Maar wel zullen het in praktijk testen. Verslag volgt zodra er sneeuw is!

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:17

@ Bravura: als ik het goed gelezen heb en de links heb bekeken zijn dat losse ringen. Mijn pony's hebben het zeg maar vast onder het hoefbeslag

@ tine10 en diana1, ik lees jullie berichten nu net, dus ik ga morgen even een foto maken en deze hier plaatsen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:28

Lotteettol, er staan in dit topic er ook meerdere die tussen hoef en ijzer geslagen zijn.

Mijn pony gaat zaterdag als het goed is op het sneeuwbeslag.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:58

Jippie morgen krijgt mijn paard sneeuwbeslag, oef nu nog iets minder koud en we kunnen weer los!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:28

Gister haalde ik mijn merrie uit de wei met hele ijs klompen onder d'r voeten.
Best eng, moest het er echt uit bikken.
Ik moet nog een poosje wachten op mijn smid, weet iemand misschien een alternatief wat ik zwelf kan doen of maken?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:05

onassa, een alternatief, wat echt minimaal werkt, (maar alle beetjes helpen, hihi) is de binnenkant vh ijzer de randen helemaal vol met vaseline smeren en eventueel gedeeklte vd zool..hier hielp dat tegen het ergste, maar moesten wel dagelijks, soms meerdere malen smeren..valt wellicht te proberen. Succes.

Lekker Lotte dat hij zolang met je ijzers en de hoeven kunt doen..van oktober/november tot maart april, is 6 maanden??

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 08:21

Amy77 schreef:
onassa, een alternatief, wat echt minimaal werkt, (maar alle beetjes helpen, hihi) is de binnenkant vh ijzer de randen helemaal vol met vaseline smeren en eventueel gedeeklte vd zool..hier hielp dat tegen het ergste, maar moesten wel dagelijks, soms meerdere malen smeren..valt wellicht te proberen. Succes.

Lekker Lotte dat hij zolang met je ijzers en de hoeven kunt doen..van oktober/november tot maart april, is 6 maanden??

Ik neem aan dat ze bedoeld dat ze de sneeuwringen er pas in maart/april weer af laat halen, maar wel van beslag wisselt :? Kan me echt niet voorstellen dat iemand 6 maanden met dezelfde ijzers kan doen en niet laten bekappen! Mijn paard wordt om de 6 weken gedaan en rondom op nieuwe ijzers.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:17

Weet iemand of kerckhaert ook sneeuwzooltjes in zijn collectie heeft, ze staan nl niet op de site. Mijn smid besteld zijn materiaal altijd daar en hij komt pas volgende week vrijdag om te beslaan. Hij had ze nog niet besteld/of geinformeerd.
Ik hoop niet dat er nu ook een run op is zoals op winterbanden.

Noot: heb net gehoord dat kerckhaert ze ook heeft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:03

AnneOmie schreef:
Amy77 schreef:

Ik neem aan dat ze bedoeld dat ze de sneeuwringen er pas in maart/april weer af laat halen, maar wel van beslag wisselt :? Kan me echt niet voorstellen dat iemand 6 maanden met dezelfde ijzers kan doen en niet laten bekappen! Mijn paard wordt om de 6 weken gedaan en rondom op nieuwe ijzers.

Nou dat mag ik aannemen van wel ja :P Hier ook, hoewel, dat lieg ik, ene merrie kan ik wat langer mee doen, maar voor gemak krijgen ze vaak gelijk, zijn ze maar gedaan :P