Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Deighton schreef:Hoi Kinke,
Er zijn 3 mensen in Nl gecertificeerd door de AANHCP. Dat wil niet zeggen dat er 3 mensen volgens die methode werken....
Ik vind het fout om een vereniging als de AANHCP te verbinden aan ee bekapmethode. Naast de AANHCP is er tegenwoordig de UKNHCP, met momenteel 3 gecertificeerde mensen in NL en ook nog de AHA.....en als er morgen weer ergens bonje is, heb je er nog eentje bij. Kortom niet handig om verenigingen aan manieren te verbinden aan manieren van bekappen.
Gr simon
Lovely schreef:Kinke, ze zijn wel gediplomeerd na een opleiding en uitgebreide stage.
Verschillende manieren? Er is volgens mij maar 1 goede manier en je kunt op details varieren naar gelang de hoef van het paard dat nodig heeft.
Lovely schreef:Opala, de natuurlijk bekappers zijn zo slecht georganiseerd dat hier in het topic nog niet eens duidelijk gemaakt kan worden welke organisatie hoeveel bekappers in NL heeft. Maar ondertussen vind je ze wel op elke hoek van de straat, zonder papieren, kennis, kunde of deugdelijke opleiding. Je snapt zelf wel dat dat niet echt serieus te nemen is?
Needje schreef:De narigheid komt imo niet van NB, maar van mensen die denken het zelf wel te kunnen.
Verder is het typisch mens om alleen het negatieve te onthouden. Als iets goed gaat hoor je men er niet over.
Needje schreef:Voelen jullie je aangevallen? Vraag me af waarom?
opala schreef:Moeten ze dus niet andere paarden dan eigen paarden willen bekappen. Ik wil het niet, want het is zwaar werk en ik wil de verantwoordelijkheid niet over een ander paard hebben. Maar mocht een van mijn kinderen ooit een paard aanschaffen, dan zou ik het zeker doen
hestejente schreef:Dravers worden veel vaker (dus met kortere tussenpozen) beslagen, dus daar gaat per keer minder vanaf. Verder maakt het zeker uit of je een vierganger (diagonaal paard) of een vijfganger (lateraal paard) hebt. Met kleine verschilletjes in de lengte van de hoeven kun je de gangen beïnvloeden. De grootste verschillen zitten verder in het beslag, dat bij dravers en gangenpaarden natuurlijk een heel andere functie heeft.
Zahlina schreef:Oh dus het is de fout van de mens als het fout gaat terwijl men volgens mij wordt aangemoedigd wordt om na een dagcursus bekappen op dode poten gewoon lekker met eigen paarden aan de bak te gaan.
Maar het blijkt alweer dat als je de dagcursus gedaan hebt je zonder verdere opleiding de cursus mag geven, wiens fout is het dan dat het fout gaat??
Weet needje dat jij niet na het volgen van een dagcursus aan de slag bent gegaan en het laat doen door een verder opgeleide NBer.
Als mijn hoefsmid een fout maakt (blijft natuurlijk een mens) dan heeft hij dat te herstellen, zijn er verdere kosten aan verbonden (DA ect ect) dan kan ik teruggrijpen op de verzekering van de smid.
Als ik nu op een cursus leer dat ik zonder problemen mijn paarden tot aan de zool terug kan vijlen en ze lopen dat kreupel is het dan mijn fout of die van de cursusgevers...
hestejente schreef:En dit is dus wat ik het griezelige vind. Mijn smid is verzekerd, mocht hij de voeten van mijn paard vernielen dan kan ik hem daarvoor aansprakelijk stellen.