Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:18

Bandida schreef:
Je kan sportpaarden nog zo goed verzorgen als je wil, perfect gevoed, genoeg ontspanning, soortgenoten, weides, kortom, je kan ze in een paardenparadijs met een gouden randje houden... als je je vervolgens met zo'n paard op die manier in een inrijbak laat zien verlies je iedere geloofwaardigheid. Iemand die ECHT met het welzijn van zijn paard begaan is rijdt hem niet aan twee bitten, een hefboom en een ketting in een krul tot tegen zijn borst terwijl hij achteraan gedreven wordt. Je moet zo goed als blind zijn om te zien dat dat -ik zal eens zacht zijn- onvriendelijk is voor je paard.

en denk je echt dat een paard zich laat dwingen, als ze niet willen dan doen ze t niet!
Het ziet er idd niet altijd even prettig uit, maar deze mensen weten heel goed waar ze mee bezig zijn.. Beter dan de gemiddelde basisruiter...

Elke trainingsmethode is indien verkeerd toegepast schadelijk, dat geld voor rollkur, maar ook voor "klassiek" rijden...

Ook worden paarden niet meteen in de krul getrokken, dit is een heel geleidelijk proces zonder dwang, het is gewoon het zoeken van grensen, het uiterste uit een paard halen... En idd iets wat men thuis niet moet proberen na te doen...

juval

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:25

agos, wat een vreselijk brave paarden zijn er toch op deze wereld!! dat ze dit allemaal maar toelaten..

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:30

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:38

En waar is hij in de sport???? Hij nam niet deel dacht ik.
Wederom, niet alles is wat het lijkt, er is verschil tussen sport en basisafrichting. Hoe moet je dat nu wijsmaken. Als je paard piaffe en passage kan, super, in wedstrijdverband moet je dan zien hoe een jury dit beoordeelt. Een correct uitgevoerde geeft een 6 of een7, eentje met net nog meer die buiging in de gewrichten met behoudt van takt en ritme en in het kader blijvend, kan leidde tot een 8 of een 9.
DWD laat idd zien hoe het moet, maar is niet gericht op de wedstrijdsport dus valt dat streven weg. Sport is opgelegd oefeningen laten zien, binnen een bepaalde tijdspanne. Dus de twee zijn niet te vergelijken. Laat Anky, edward een clinic geven en je zal ook geen excessen zien.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:46

Bandida schreef:
SETEFURII_ schreef:
En dwang zonder bit mag wel? ;)

Nee hoor. Je kan altijd eens proberen om een GP rondje op een bitloos hoofdstel te rijden (als dat dan al zou mogen): 0 punten. Deze vorm van bitgebruik is een noodzaak in deze sport, ik ben een bitloze ruiter die overtuigd is dat dit soort dressuur bitloos niet kan, en ook niet dient nagestreefd te worden. Het heeft onder de vorm zoals het nu bestaat niets meer te maken met het gymnastiseren van een rijpaard.

Hahaha nee dit is gewoon onzin. Een paard kan heel goed zonder überhaupt een hoofdstel om te hebben verzamelen, daarvoor heb je écht geen bit nodig ook niet als je GPelementen wil rijden. Als we het dan over de bittennoodzaak in Rollkür termen hebben, tja bitloos Rollküren kan ook mits je een scherpe optoming hebt :)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:53

Is dit een discussie bit/bitloos, of hadden we het hier over rollkur als trainingsmethode? :o? :o? :o?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:54

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:54

bulck schreef:
en laat me niet imponeren door filmpjes van fotos, getrokken uit andere hoeken, of wat dan ook.

Ik ook niet, ik kijk, en ik zie wat ik zie. Al de rest is niet van belang.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:56

bulck schreef:
En waar is hij in de sport???? Hij nam niet deel dacht ik.
Wederom, niet alles is wat het lijkt, er is verschil tussen sport en basisafrichting. Hoe moet je dat nu wijsmaken. Als je paard piaffe en passage kan, super, in wedstrijdverband moet je dan zien hoe een jury dit beoordeelt. Een correct uitgevoerde geeft een 6 of een7, eentje met net nog meer die buiging in de gewrichten met behoudt van takt en ritme en in het kader blijvend, kan leidde tot een 8 of een 9.
DWD laat idd zien hoe het moet, maar is niet gericht op de wedstrijdsport dus valt dat streven weg. Sport is opgelegd oefeningen laten zien, binnen een bepaalde tijdspanne. Dus de twee zijn niet te vergelijken. Laat Anky, edward een clinic geven en je zal ook geen excessen zien.
Hij heeft toch met 2 paarden GP gereden. :? Waarom hij dat nu niet meer doet weet niet, meer bezig met trainen idd. Maar goed hij heeft iig laten zien dat je door middel van je paard op eigen benen te laten lopen ook enorm ver kan komen en tja en velen door allerlei trucjes het er voor het oog spannender uit willen laten zien en jury's daarin meegaan kan ik ook niet helpen. Ik zou daarvoor bedanken, want ik snap dan niet meer waar je mee bezig bent. Een paard kan prima zelf al die oefeningen, wij als ruiters en amazones hinderen hun daar alleen maar bij, dus voor mij juist zaak om in harmonie te proberen te rijden. En dat je daar geen 9 voor krijgt, is dan maar pech maar voor mij geen reden om de trucendoos open te trekken. 8)7

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:56

Nimmy schreef:
Bandida schreef:
Je kan sportpaarden nog zo goed verzorgen als je wil, perfect gevoed, genoeg ontspanning, soortgenoten, weides, kortom, je kan ze in een paardenparadijs met een gouden randje houden... als je je vervolgens met zo'n paard op die manier in een inrijbak laat zien verlies je iedere geloofwaardigheid. Iemand die ECHT met het welzijn van zijn paard begaan is rijdt hem niet aan twee bitten, een hefboom en een ketting in een krul tot tegen zijn borst terwijl hij achteraan gedreven wordt. Je moet zo goed als blind zijn om te zien dat dat -ik zal eens zacht zijn- onvriendelijk is voor je paard.

en denk je echt dat een paard zich laat dwingen, als ze niet willen dan doen ze t niet!
Het ziet er idd niet altijd even prettig uit, maar deze mensen weten heel goed waar ze mee bezig zijn.. Beter dan de gemiddelde basisruiter...

Elke trainingsmethode is indien verkeerd toegepast schadelijk, dat geld voor rollkur, maar ook voor "klassiek" rijden...

Ook worden paarden niet meteen in de krul getrokken, dit is een heel geleidelijk proces zonder dwang, het is gewoon het zoeken van grensen, het uiterste uit een paard halen... En idd iets wat men thuis niet moet proberen na te doen...

Bezoek eens een aantal topsportstallen en houdt het daar maar eens een maandje of 6 vol, daarna praten we wel verder ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:58

hns schreef:
Bezoek eens een aantal topsportstallen en houdt het daar maar eens een maandje of 6 vol, daarna praten we wel verder ;)

? Geen haar op m'n hoofd.. :+ Heb wel zinvollere dingen te doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:01

Ik reed bij een GP ruiter in de overdekte rijhal. We reden vaak 's avonds alleen met zijn tweeën. Hij plukte dan een paard van stal, gooide er een slof om, sloeg eerst zeven keer met de zweep en als het paard dan in paniek wegrende, reed hij het tegen de muur op.

Avond aan avond, ongeacht welk paard. %)

Iedereen vond hem zo geweldig, en wilde graag dat hij hun paarden trainde, omdat hij zoveel wedstrijden won, maar ik vraag me af of ze ooit waren gaan kijken om 22h 's avonds. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:05

Natuurlijk Arabesk, dat geloven we allemaal :n.

Aad990, die David de Wispelaere is bij mij inmiddels ook een beetje door de mand gevallen als ruiter en instructeur, het is mij allemaal een beetje teveel gesmiespel en te weinig to the point. Zijn leerlingen gaan allemaal stuk voor stuk met te weinig impuls door de baan, geen aanleuning, ze zijn gewoon niet aan het werk in t lijf.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:05

Bandida schreef:
hns schreef:

? Geen haar op m'n hoofd.. :+ Heb wel zinvollere dingen te doen.

Ik had het ook tegen 'Nimmy'. Denkende dat de paarden hun werk niet zouden doen als het met hen niet goed zou gaan. Ik heb ze helaas al gezien, de paarden die erdoorheen geslagen, getrapt, getrokken etc. zijn en dan hebben we het ook nog over 'topsport' stallen -AHUM-
Paarden die uiteindelijk toch blijven vechtten belandden meestal in de slacht.

Stempel -> onhandelbaar

Was het maar een nachtmerrie...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:17

@hns, als ik de kans zou krijgen dan zou ik t doen... Lijkt me super leerzaam, denk dat ik er heel veel van op kan steken.. Gelukkig heb ik in mn vriendenkring ook mensen die t van dichtbij hebben meegemaakt en sta ik open voor dingen en verdiep me erin...

Paarden die echt niet willen doen t niet, en tuurlijk vraagt iedere ruiter wel eens een keer extra door, de grens opzoeken en er net overheen gaan (dat is nl trainen, een paard zo laten lopen lukt niet met alleen maar lieve woordjes in zn oor fluisteren)...

En tja er zijn zeker stallen welke op de verkeerde manier bezig zijn, mensen die ik weet niet wat gepresteerd hebben maar ik niet in de buurt van mijn paard wil hebben, en idd de meeste paarden pikken heel veel van hun ruiter, maar een paard wat echt niet wil, die doet het niet... (deze vallen idd vroegtijdig af, is ook zonde om ermee door te trainen omdat ze t niet willen/ kunnen, die tijd (en dat geld) kan beter in een ander talentvoller paard wat wel de juiste instelling heeft gestoken worden...

Dit is alleen een eindeloze discusie, mensen die heel zwart/wit kijken, rollkur is fout, klassiek goed, terwijl de rollkur een hele waardevolle aanvulling kan zijn op klassiek (mits juist toegepast, maar dat geld voor alles, ik hoef mn paard niet in de krul te trekken om m naar de klote te rijden, dat kan op veel verschillende manieren)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:46

rollkur of geen rollkur, wat zullen die paarden een pijn hebben in hun mond...

Wat een ontiegelijke trieste ogen hebben ze stuk voor stuk.

Ben er echt naar van. Gadver, wat een dierenleed is dit...

(en nee ik ben geen bitloze ruiter! maar je hebt bitten en bitten en daarnaast ook nog eens de manier waarop je met het bit omgaat...)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:56

De helft van die foto's zijn paarden die een sprintje trekken of een hups maken :') Dan maak je van mij ook niet de meest vriendelijke foto's :=

Rollkür, mits goed uitgevoerd, is niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:25

idd je ziet het gewoon aan de gezichtsuitdrukking van een paard, al heb ik wel eebs te horen gekregen dat je dat echt niet kan zien aan een paardenhoofd :'), Nou een uitdrukking zegt meer dan genoeg!
Heb genoeg foto's gezien ( helaas ook op bokt in b.v profielen ) en dan kijk je naar de uitdrukking van t dier, zo triest,,,,

Ik ben dus ook geen fan van rollkurr, ik vind t zelfs schandalig!
Het lijkt me erg pijnlijk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:30

Ik zie ook paarden zonder rollkur triest kijken als ze hard aan het werk zijn... Ik kijk soms ook heel erg boos of net heel erg triest als ik heel heel heeeel geconcentreerd ben. En dat zie ik een hoop ruiters doen. Zouden we dan allemaal niet graag rijden? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:38

het verschil tussen concentratie uitdrukking en een uitdrukking van pijn,kwelling etc zie ik nog wel hoor ;) we komen niet uit een ei he ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:47

Ik ken er anders een hoop die het verwarren en die dat ook van zichzelf zeggen :D Heb vandaag nog een paard fijn zien werken maar die kop die ie er soms bij trok :') Heb echt zitten lachen aan de kant, als iets niet meteen goed ging of die het niet snapte zou je zweren dat ie zijn ruiter aan de muur kon hangen, en dan zag je dat euro'tje vallen en veranderde dat hoofdje ook ineens :')

Soms moet je verder kijken dan je eigen referentiekader Cinnepin.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 00:26

Waarom zou rollkur goed zijn?

Nimmy was het maar waar! Dat paarden dingen zouden weigeren te doen als het hun pijn deed. Maar nee, paarden zijn gewoon veel en veel te goed voor de mens... En laten paarden het merken dmv steigeren en bokken, dan is het de schuld van het paard... ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 01:22

De Britse Zoöloog en Bioloog Desmond Morris schreef:
Als de hond 's mens beste vriend is, dan kan het paard het best worden beschreven als des mensen beste slaaf. Duizenden jaren lang werden paarden betuigd, bereden, gespoord en beslagen. Meedogenloos werden zij in veldslagen naar de gevaarlijkste plaatsen gestuurd om daar in stukken gehakt te worden. Eeuwenlang hebben zij zware vrachten moeten trekken in dienst van de mens om aan het einde van hun dagen beloond te worden met een wandelingetje naar het slachthuis. Deze eindeloze uitbuiting is mogelijk geweest dankzij de verbazingwekkende gewilligheid van paarden om met mensen samen te werken en om ons naar beste vermogen te plezieren. Deze geaardheid, die zo dikwijls hun ondergang betekende, is een gevolg van hun sociale manier van leven in het wild. Paarden zijn van nature kudde-dieren die leven in kleine groepen waarin samenwerking net zo belangrijk is als wedijver en waarin de onderlinge aanhankelijkheid zo sterk is dat zij gemakkelijk omgezet kan worden in een paard-mens verhouding.
Ongelukkig genoeg voor het paard is het gevolg van zo'n verhouding dat de mens, letterlijk en figuurlijk, de leiding heeft. De goedige aard van het paard heeft het al veel nadeel berokkend.

...en daar wilde ik het even bij laten.

bron: Hoe lang slapen paarden - Desmond Morris (1988)
Verplicht leesvoer voor iedere paardenliefhebber (over paardengedrag vanuit biologisch oogpunt)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:20

Ik denk dat het ook heel veel uitmaakt of je het rekken/strekken van bepaalde spieren/banden/pezen vraagt aan een super doorgetraind paard of aan een paard in de basissport.

Net zo goed als veel van ons niet de rek/strek oefeningen zouden kunnen uitvoeren die topturners maken.
Wel eens een grondoefening gezien op de mat of een oefening op de brug of evenwichtsbalk van een Wereldkampioenschap turnen? De meeste van ons zouden na 1 oefening al zwaar geblesseerd op de grond liggen. Al eens ongeoefend een spagaat gemaakt? Als je spieren al niet scheuren, heb je wel 2 weken spierpijn daarna, terwijl ik vroeger als getraind ballerina zo in spagaat kon vallen.

Ik doe geen uitspraak over het wel of niet goed zijn van de Rollkur, simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb.
Ik denk eerder dat het gevaar ligt in de ruiters die hun paarden ongeoefend en zonder enige kennis van warming-up of goede spieropbouw of anatomie van een paard oefeningen laten uitvoeren, die ze ergens op een plaatje of filmpje hebben gezien.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:26

_Sigrid_ schreef:
De Britse Zoöloog en Bioloog Desmond Morris schreef:
Als de hond 's mens beste vriend is, dan kan het paard het best worden beschreven als des mensen beste slaaf. Duizenden jaren lang werden paarden betuigd, bereden, gespoord en beslagen. Meedogenloos werden zij in veldslagen naar de gevaarlijkste plaatsen gestuurd om daar in stukken gehakt te worden. Eeuwenlang hebben zij zware vrachten moeten trekken in dienst van de mens om aan het einde van hun dagen beloond te worden met een wandelingetje naar het slachthuis. Deze eindeloze uitbuiting is mogelijk geweest dankzij de verbazingwekkende gewilligheid van paarden om met mensen samen te werken en om ons naar beste vermogen te plezieren. Deze geaardheid, die zo dikwijls hun ondergang betekende, is een gevolg van hun sociale manier van leven in het wild. Paarden zijn van nature kudde-dieren die leven in kleine groepen waarin samenwerking net zo belangrijk is als wedijver en waarin de onderlinge aanhankelijkheid zo sterk is dat zij gemakkelijk omgezet kan worden in een paard-mens verhouding.
Ongelukkig genoeg voor het paard is het gevolg van zo'n verhouding dat de mens, letterlijk en figuurlijk, de leiding heeft. De goedige aard van het paard heeft het al veel nadeel berokkend.

...en daar wilde ik het even bij laten.

bron: Hoe lang slapen paarden - Desmond Morris (1988)
Verplicht leesvoer voor iedere paardenliefhebber (over paardengedrag vanuit biologisch oogpunt)

Wat een mooi stuk zeg!! En inderdaad als wij zo briljant waren reden we op wel meer diersoorten, we kunnen maar slechts enkele soorten domesticeren, waarvan het paard er 1 is!