[filmpje] kreupel paard, wat zien jullie? *2e update pag 9*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: [filmpje] kreupel paard, wat zien jullie? *update Blz 5*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:56

ik hoop dat het allemaal goed komt met je pony.
peesblessures kunnen heel lang duren.
en weet ook uit eigen ervaring van peesblessure dat andere dingen kunnen gaan zeer doen en gaan opzwellen etc..

wens je heel veel sterkte toe met je paardje

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:35

karin: Wat bedoel je dan met op het oog lijkt er niks aan de hand te zijn? Want die volg ik echt niet.

Gummie: heb je het topic gelezen?

Cartouche_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:25

ja, ik vraag me ook af hoe oud ze zou zijn
want het het lijkt wel ofze altijd struikelt
mssn is ze wel hoefbevangen :\

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:46

@ Stef

Dat is gewoon een uitdrukking..

Op het oog:
Zoals je hem zo ziet staan..

Hoe het er nu uit ziet..

In die richting moet je die uitdrukking zoeken..

Dus ik had ook kunnen zeggen:

Zoals je hem op de foto ziet staan, lijkt het alsof er niks aan de hand is.

Ik weet dat er meer aan de hand is! Ik hoop ook dat het over 2 maand weer een stuk beter is!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 19:49

ah, nu volg ik je ;) Ik snapte echt even niet wat je bedoelt.

Verder mensen, lief dat jullie reageren, maar:

LEES EERST HET HELE TOPIC!!!! (nu cartouche bijv weer)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:09

Verhaal van peesblessure die voor een verkeerde belasting van de rug heeft gezorgd klinkt logisch. Toen ik het filmpje zag dacht ik eigenlijk meer aan een vorm van ataxie.. Het geen controle hebben over de achterhand..

Mocht je meer zekerheid willen hebben over wel of niet atactisch dan kan ik je aanraden om de Bosdreef in Belgie te bezoeken. Zij doen goed onderzoek naar ataxie weet ik (helaas) uit ervaring.

Thermografie wordt op de Lingehoeven in Lienden uitgevoerd, door contrastvloeistof in te spuiten kunnen ze zogenaamde hotspots ontdekken in gewrichten die met scans/echo's niet te zien zijn. Het is kostbaar en of het echt werkt wordt in twijfel getrokken. Paard van mijn vriendin heeft dit ondergaan en daar kwamen hotspots uit waar het paard nooit op heeft gekreupelt, maar dat wilde ze wel direct behandelen met tildren, klonk mij niet helemaal logisch in de oren.

Succes met James, ik hoop dat geschetste scenario's overbodig zijn en dat het met rust oplost :)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:51

Afbeelding

Bij deze het plaatje (mechanisch vereenvoudigd weergegeven, dus niet zoals botten er echt uitzien).
Nummers 5 zijn het span-zaag mechanisme. Zoals je kunt zien brengt de voorste het achterbeen naar voren, en de achterste brengt het achterbeen omhoog. Dit zal pas in gang gezet worden als het bot boven de knie (dat is dus niet het spronggewricht maar het gewricht erboven) naar voren wordt geplaatst.

De beweging die jou paard laat zien, is dat het achterbeen moeilijk naar voren/boven gebracht wordt. Dat kan dus in het span-zaag mechanisme zitten, maar ook in de bespiering die dat bot naar voren brengt, of zelfs in het knie-gewricht. Maar omdat ze bij bergop lopen nogal pijn lijkt te hebben als het been achter is, lijkt het me toch spieren of pees te zijn (daar wordt namelijk nogal hard aan getrokken op dat moment).

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:45

Dat een paard van ons ook, Die had zweepslag. Atak. Ook niet geheel duidelijk. Paard was ene dag wel kreupel en andere dag niet, daarom niet geschikt voor de sport. Paard was 1.80. En bleef lief. Op den duur viel hij soms gewoon om met poetsen (na paar maand aanzien, dokters enzo) Hij is helaas ook naar de slachterij gegaan (zei de eigenaar) maar zag 2 jaar geleden precies zelfde paard in de B klasse meespringen met almelose ruiterdagen. Erg apart.
:o
Zal hij dan toch nog leven: hij kon wel goed springen en was ook spring gefokt. Voltaire x Heartbreaker x mister blue.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 19:53

paardjuh, wat heeft jou voltaire met mijn haflinger te maken?

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:00

Die had atachtische bewegingen en herken beweging van jou haffie met de kwpner toen. ze voelde hem toen ook regelmatig aan spronggewricht.
Veel sterkte erme

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:10

Als ie dat al lang heeft denk ik aan afmaken...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:11

Nouja als hij er verder geen last van heeft, waarom dan afmaken? Dan zou je niet meer op hem fanatiek rijden. Maar je kan hem dan wel als weide paard houden. DA. Kan makkelijk bepalen of een paard teveelpijn heeft ofniet.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:14

drastle schreef:
Als ie dat al lang heeft denk ik aan afmaken...

8)7 Het is geen auto die je naar de sloop brengt als ie het niet meer doet..

Vind het verstandig van Stef dat ze eerst gaat onderzoeken wat er precies aan mankeert, het is misschien heel simpel te verhelpen.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:55

paardjuh schreef:
Nouja als hij er verder geen last van heeft, waarom dan afmaken? Dan zou je niet meer op hem fanatiek rijden. Maar je kan hem dan wel als weide paard houden. DA. Kan makkelijk bepalen of een paard teveelpijn heeft ofniet.

Als weidepaard houden? heel Nederland staat vol met paarden, een chronisch kreupele heeft toch gewoon totaal geen functie?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:04

Drastle, heb je niet iets beters te doen? Wie zegt dat hier gesproken wordt over chronisch kreupel. En wie zegt dat mocht een paard chronisch kreupel zijn niet mag leven? Wil je soms paarden verkopen of zo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:36

nouja, op zich heeftdrastle daar wel een punt. Want pijnvrij in de wei.... das leuk en vaak mogelijk als je eigen land hebt, maar een stuk lastiger als je zoals mij in pension staat.
Mocht dat uiteindelijk het enige mogelijke te blijken heb ik geen idee wat ik ga doen. Maar van chronische kreupelheid is iig (nog) geen sprake

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:40

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:58

stef schreef:
nouja, op zich heeftdrastle daar wel een punt. Want pijnvrij in de wei.... das leuk en vaak mogelijk als je eigen land hebt, maar een stuk lastiger als je zoals mij in pension staat.
Mocht dat uiteindelijk het enige mogelijke te blijken heb ik geen idee wat ik ga doen. Maar van chronische kreupelheid is iig (nog) geen sprake

Het is wel zo eerlijk om ook daarover na te denken. Want hoe leuk en gezellig het 'ons' ook lijkt om een paard tot zijn einde der dagen 'ergens op een landje' te houden, je moet je wel afvragen in hoeverre je je paard daar nog een plezier mee doet. Vaker wel dan niet gaan ze na zo'n pensionering alsnog achteruit omdat er allerlei andere dingen alsnog stuk gaan, door bijvoorbeeld artrose of bevangenheid en nog allerlei andere dingen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:59

heb even het hele topic doorgelezen!
hoop dat het helemaal goed komt met james. je bent al zo lang aan het klooien hiermee! ik lees even mee! ;)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:15

2 maanden is een hele tijd.Hopelijk zit er daarna flink verbetering in. Vind het wel een leerzaamtopic om door te lezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:46

paard verveelt zich iig nu al ;) Ga op zoek naar grondwerk dingetjes ofzo die ik veilig met dr kan doen. Voorlopig heeft ze zichzelf al geleerd hoe ze dr touw los moet maken als ze vast staat ;)

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:35

xXLianneXx: Ik denk dat je goed in de gaten moet houden dat er verschil is tussen mens en dier. Ik kan met goed voorstellen dat Stef als ze voor de keuze staat het dier af te maken. Het is toch absurd dat je koeien wel gewoon mag slachten, maar een 'nutteloos' paard perse met pensioen moet doen net zo als oude mensen. Ik ben het dus met drastle eens, al lijkt het misschien hard.
We zullen het er maar verder niet over hebben, want we hopen dat het weer helemaal goed komt!

Op wat voor wijze mag je haar belasten Stef? Is gewoon lekker lopen in de berm misschien leuk voor haar? Misschien hebben mensen nog wel leuke ideeen, maar ik ben benieuwd wat je met je paardje mag doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 07:55

tja, dat weet ik dus niet precies. Ze mag gewoon los in de wei, and that's it.
Ga weleens wandelen in het bos bij ons achter, alleen dan is ze alleen en kan ze zich aardig druk maken, dus dat wil ook niet lekker

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:11

stef schreef:
paard verveelt zich iig nu al ;) Ga op zoek naar grondwerk dingetjes ofzo die ik veilig met dr kan doen. Voorlopig heeft ze zichzelf al geleerd hoe ze dr touw los moet maken als ze vast staat ;)

Ik heb mijn paard destijds dingen leren aporteren, eerst uit de hand en daarna van de grond. Daar hoeven ze dus weinig bij te bwegen.
Andere dingen zijn targettraining, ja knikken en nee schudden etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:42

ja knikken kan ze al, clickertraining boeit dr niet zo