Kunstofbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Kunstofbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:40

Het beslag is iets flexibel, dus als je voorin nagel kan het zijn dat hij achter iets kan bewegen (beetje het zelfde als slippers, maar dan niet zo overdreven ;) ).
Ben benieuwd naar de foto's.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:58

Bliksem staat sinds gisteren rondom op Hippoflex ipv zoals vorig najaar alleen voor. Ik heb foto's gemaakt :)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:10

Precies dat dacht ik ook Dennis dus ik hou jullie nog weer even op de hoogte van de rest.
Ik zondag nog even foto's maken, hoop alleen dat ik het snoertje van m'n telefoon naar m'n laptop kan vinden anders kan ik ze nog niet posten :Y)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:00

Nog even een laatste update, helaas geen foto's sorry ^^

De kunststof ijzers zijn niet zo goed bevallen. Ze lagen er al snel onderuit en in totaal is dennis 2x opnieuw terug gekomen om ze onder te tikken. bij de 3e keer dat ze eronder vandaan vielen was ik het zat en heb ik ze eronder vandaan getrokken.

De eerste keer lagen er 2 voor onder vandaan,
de tweede keer lag er 1 voor onder vandaan
en de derde keer lag er 1 achter onder vandaan.
Toen heb ik de andere er achter ok onder vandaan getrokken, welke echt muur en muur vastzat want dat was een hele klus om die eronder vandaan te krijgen.
De volgende dag weer een stukje buiten gereden om vervolgens nog een voorijzer kwijt te raken. Diezelfde dag het andere ijzer er ook nog onder vandaan getrokken, welke ook weer muur en muur vast zat.

Mijn theorie; Geen idee of dat mogelijk is, maar volgens mij zuigen die easywalkers zich vacuum in een blubberige (hier in de beemster met name kleiachtige) bodem. Op de veluwe heb ik nergens last van gehad maar dat was een zandbodem met name.

Slijtage valt alles mee, daar ben ik erg over te spreken en Jouv liep er ook erg fijn op, maar ik vind ze niet voor herhaling vatbaar aangezien ik toch graag een stukje in de berm draaf of galoppeer.

Misschien voor paarden die voor de kar lopen dit een heel mooi ijzer is, maar voor ons is het dus niets :Y)

In ieder geval, bedankt voor je super service Dennis, zodra Jouv weer moet dan bel ik je zeker! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:16

idd zuigen EW een beetje (had je dichte of open?) want met open heb ik er geen last van dichten wel. maar bij mij hebben ze 10 weken muur vast onder gezeten... vreemd dat ze bij jou paard zo snel los gaan. Heeft je paard erg zachten hoeve ofzo ?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:38

Paard heeft nog niet eerder last gehad met het aftrappen van ijzers dus ik neem aan dat het aan de soort ijzers lag.

Wat bedoel je precies met open en dichte?
Bedoel je met dichte dat er in het midden dat gele stuk zat? Dat was namelijk niet het geval, die hebben we eruit gelaten :Y)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 15:18

Jammer Mellamoshan! Bij mijn paard liggen ze er dus ook af. Na een paar keer plakken waren zijn hoeven ondertussen ook gegroeit en kon er weer ijzers onder.

Wat ik ook erg jammer vind is dat er geen afrol in het kunstofbeslag zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:19

@mellamoshan : ja idd dat dichte gele stuk ja dat had ik eerst alleen achter en daar zoog hij idd ook vacuum mee maar met open heb ik nergends last van

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:39

Mmm, ik heb in mijn kunststofbeslag behoorlijk veel afrol/opzet. Groot bijkomend voordeel is dat deze afrol volledig vrij is.
Uurtje buiten stappen op het harde/asfalt en er ontstaat een paard-eigen afrol in het kunststofbeslag.

Maar goed, afrol kan je er als smid eventueel ook invijlen.

Hiero in het Zeeuwse is de kleigrond behoorlijk zuigend. Daarnaast rijd ik ook op de Veluwe, bossen, strand, duinen en in de Ardenne te Belgie op kunststof: grote variant aan verschillende grondsoorten, lijkt mij ;-)
Het verlies van ijzers is mij bij geen van mijn paarden ooit gebeurd.

Kortom, het succes van kunststof valt of staat met de smid die het eronder slaat, netals RIM-beslag.

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:05

hai. volgens mijn zwager die smid is hoeven kunststof ijzers er niet zo snel af te gaan maar het maakt inderdaad wel uit welke bodem. Hij wijst op een ander nadeel. de ijzers glijden niet een stukje door op de weg omdat ze stroever zijn. lijkt wel veilig maar hierdoor vangt de kogel ineens de hele klap op. de bereden politie wil ze daarom ook liever niet meer hoewel ze met kunsstof niet zo snel uitglijden. Veel paarden kregen dikke kogels ervan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:16

saskia_g schreef:
hai. volgens mijn zwager die smid is hoeven kunststof ijzers er niet zo snel af te gaan maar het maakt inderdaad wel uit welke bodem. Hij wijst op een ander nadeel. de ijzers glijden niet een stukje door op de weg omdat ze stroever zijn. lijkt wel veilig maar hierdoor vangt de kogel ineens de hele klap op. de bereden politie wil ze daarom ook liever niet meer hoewel ze met kunsstof niet zo snel uitglijden. Veel paarden kregen dikke kogels ervan.

Deze hardnekkige roddel maakt me altijd weer zo moe. Sorry hoor, maar ik word er heel erg kriegel van (niet persoonlijk bedoeld). Het betreft roddel en achterklap en is wel heel makkelijk.

En nee, bodem maakt niet uit of kunststof er snel afvliegt... de kwaliteiten van smid wel.
En nee, kunststof is niet stroef.
En nee, paard krijgt er geen dikke kogels van.
En nee, de bereden politie heeft er niet mee ge-experimenteerd
En ja, er bestaat wetenschappelijk onderzoek inzake kunststof die aangeeft dat het beter is dan RIM-beslag
En ja, vele traditionele smeden zijn "tegen" kunststof. En waarom? Wat de boer niet kent, vreet ie niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:05

Kunststofbeslag is wel stroever dan ijzers. Kunststofbeslag is NIET stroever dan de blote voet.

Ik vind een groot nadeel van gewone ijzers juist het glijden. Je ziet toch dat paarden daardoor hun schouders vast gaan zetten...

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:07

de blote voet is ook niet 'gemaakt' om op asfalt te lopen....
Zwager is de smid van de bereden politie, vandaar....
Hoe dan ook, kies gewoon wat het beste bij je paard past, iedereen blij! :-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:09

saskia_g schreef:
de blote voet is ook niet 'gemaakt' om op asfalt te lopen....

Een ijzer ook niet...

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:18

Klopt, maar het is wel een noodzakelijk iets, anders slijt de hoef te ver af. Het is dus kiezen tussen de minst slecht oplossing die tot nu toe voorhanden is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:23

saskia_g schreef:
de ijzers glijden niet een stukje door op de weg omdat ze stroever zijn. lijkt wel veilig maar hierdoor vangt de kogel ineens de hele klap op. de bereden politie wil ze daarom ook liever niet meer hoewel ze met kunsstof niet zo snel uitglijden. Veel paarden kregen dikke kogels ervan.

En om het natuurlijke bewegingsapparaat goed te laten functioneren moeten de hoeven een beetje kunnen glijden. Daarom worden alle paarden met ijzertjes geboren en de mutaties die dat niet hebben zullen door natuurlijke selectie vanzelf afvallen 8)7

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:16

In de natuur liggen natuurlijk ook overal asfaltwegen....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:27

Nee maar wel rotsbodem en zand (schuurt/slijt ook wisten jullie dat O:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:28

saskia_g schreef:
In de natuur liggen natuurlijk ook overal asfaltwegen....

gok dat een beetje bospad ook flink afremt en klappen op de kogels geeft ;) . Sorry maar dat een paard gebouwd is om door te glijden en dat daarom kunstof hoefbeslag niet geschikt is gaat er bij mij niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:16

saskia_g schreef:

dat is punt 1 idd een roddel wat scoxx zegt. En punt 2 weet ik bijna zeker dat de bereden politie er niet aan wil omdat het stukke duurder is als RIM-beslag ;) . Dat zal zeer zeker een hele groote rol spelen in de keuze ;) Want als het goedkoper was als RIM durf ik te wedden voor 100 euro dat zeker 3/4 van de (politie)paarden op kunstof zouden lopen :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:56

Anoniem schreef:
saskia_g schreef:

dat is punt 1 idd een roddel wat scoxx zegt. En punt 2 weet ik bijna zeker dat de bereden politie er niet aan wil omdat het stukke duurder is als RIM-beslag ;) . Dat zal zeer zeker een hele groote rol spelen in de keuze ;) Want als het goedkoper was als RIM durf ik te wedden voor 100 euro dat zeker 3/4 van de (politie)paarden op kunstof zouden lopen :+

Ik had nog nooit van dat verhaal gehoord maar vanavond hoorde ik het toevallig voor het eerst. Maar de politie heeft er dus niet mee geexpirimenteerd?

Ook het verhaal van het niet kunnen glijden kwam weer naar voren. Nu gaat het in dit geval wel om een paard die al jaren op ijzers staat en voor wie het dus een flinke omschakeling wordt. Van schaatsend lopen naar wat stroevers. Maar het lijkt altijd net of dat glijden iets positiefs is? Dat levert toch ook problemen op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:43

ja het kan problemen opleveren met omschakelen maar mijn eigen paard heeft ook 2 jaar met RIM beslag gelopen en nu met kunstof en hij liep direct fijner met kunstof

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:08

Zijn deze filmpjes al in dit topic geplaatst?

Cookie schreef:

en dit onderzoek, ik heb namelijk niet het gehele topic doorgelezen :o

Citaat:
Synthetic shoes attenuate hoof impact
in the trotting warmblood horse
Willem Back*, Maaike HM van Schie and Jessica N Pol
Department of Equine Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University,
Yalelaan 114, NL-3584 CM, Utrecht, The Netherlands
* Corresponding author: W.Back@vet.uu.nl
Submitted 15 November 2005: Accepted 15 July 2006

Hoof impact of forelimb was compared quantitatively in a
group of horses under three conditions: unshod, classical steel shoes and shod with a synthetic shoe. Twelve
sound warmblood horses were trotted by hand on an asphalt track at a mean speed of 3.5ms21 and measured
in a Latin square design (unshod condition, with steel shoes and with polyurethane (PU) shoes) using a triaxial
accelerometer that had been fixed to the lateral hoof wall of the left forelimb.
The sampling frequency was set at 10 kHz per channel.

The maximum amplitude of vertical and horizontal, forward/backward accelerations at
hoof impact was lowest when shod using the PU shoeing condition (P , 0.05), but the duration of the impact
vibrations was lowest when unshod. PU shoes cause more damping, less friction and slower shock absorption
at hoof level compared with the other two conditions and thus modify impact.

These short-term effects appear to be promising enough to evaluate PU
shoes under field conditions in reducing impact on the longer term after substantial wear and tear. Furthermore,
the possible role of synthetic materials in repairing critical tissues or even in preventing osteoarthritis
in horses warrants further investigation.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:22

Vanavond weer dat verhaal over de bereden politie gehoord. Het schijnt om een test met composietbeslag te gaan, aluminium met daar om heen rubber. Ik kan mij heel goed voorstellen dat rubber te stroef is. Kunststofbeslag is echter niet van rubber gemaakt maar van een harde kunststof.

Ik zal Wim Back wel een mail sturen met zijn visie op de remmende werking van kunststofbeslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 06:25

idd rubber met alleminium is idd iets totaaal anders als kunstof. en idd rubber is dan weer te stroef ja