Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:48

scoxxx schreef:
En ja, je maakt de hoefwand inderdaad dunner... zodat de hoefcapsule correct komt.
Je ziet overigens op de foto's van jouw paardje dat de hoefwand niet overal even dik is en dat daar waar de laatste kwartieren flare-en, de witte lijn eveneens uitwaaiert.

Uiteindelijke hoefsmiddoel is om de hoefwand + witte lijn over de gehele hoef even dik/breed te krijgen. Soms is een tussenoplossing nodig indien veel flare's, om uiteindelijk het doel te bereiken.

Paardddd Haha! Als je er naast staat, spreek je hem niet meer met -je aan Tong uitsteken

Maar klopt helemaal. Heb je enig idee hoe dat komt?
Ik dacht van de zomer dat de hoefwand gelijker was geworden en de witte lijn minder uitwaaierde, maar nu is het dus weer zoals een jaar geleden Verward

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:53

Hmm interessant topic. Ik zal zien of ik zondag even foto's kan maken van onze draver. Zaterdag worden ze weer allemaal bekapt (nb) en ik ben erg benieuwd wat er van de achterhoeven van dit paard gevonden wordt.
Alvast wat info over die achterbenen Knipoog Ze is jaren terug verlamd geweest in de volledige achterhand. Dit is hersteld, maar ze draaid heel erg met haar achterbenen als ze loopt. Dit komt vanuit de heup?
Sinds bijna 2 jaar wordt ze nb bekapt. Daarvoor zeer onregelmatig bekapt. Langzaamaan is haar beenstand al veranderd en staat ze gelukkig niet direct met stalbenen wanneer ze stil staat. Maar zoals jullie wel zullen zien valt er nog heel veel te veranderen. Voornamelijk ook in de training en achterhand gebruik hoor Knipoog

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:53

oh tvp!

Hier heb ik ook nog wel plaatjes voor!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:54

Afbeelding

Op deze foto kun je op de voorvoeten een dikke ribbel zien, daaronder is de wand hol, daarboven is ie mooi. Ik dacht dat het nu wel verder mooi door zou groeien, maar dat was dus een misser Sigaar

Wat nu?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 01:55

@ Aimee: oei, vroeger niet toontredig? Ffkes checken dan of zijn hielen wel recht staan.
Bij paarden die toontredig staan en-of bewegen/ neigen tot toontredig... zie je wel eens een buitenhiel die lager ligt/staat dan de binnenhiel.

Flare-en = gevolg van slordig danwel te weinig hoefsmidwerk.
Maar jouw paard (1.75 Haha! sjeetje wat grooooooot), is in september gedaan? Wellicht een 6-weken-roulatie bij een goede smid dan?

Indien vroeger niet toontredige stand en nu wel... dat is typisch, heel typisch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:56

scoxxx schreef:
Hoefvijltrucje: je legt de vijl langs de wand, alsof je de gehele hoefwand wilt vijlen... van de haarrand tot aan de onderrand hoefwand.
De hoefwand dient parallel te lopen aan deze vijl; de hoefwand mag nergen uitwaaieren zeg maar.
Daar waar de hoefwand wel uitwaaiert, vijlt de hoefsmid deze uitwaaiering eruit opdat de hoefwand parallel loopt aan vijl.

Ik persoonlijk vijl altijd de gehele hoefwand, van top tot teenrand zeg maar. En van top tot hielen-rand en kwartieren-rand. Zo voorkom ik een mm-tje overgang halverwege de hoef, dewelke ik hinderlijk vind. (Onderkant hoefwand wel gevijlt en bovenkant hoefwand niet zeg maar... levert zo'n overgang-mm-tje op).

Dat doet mijn smid inderdaad altijd. Vijl even langs de gehele wand Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:00

scoxxx schreef:
@ Aimee: oei, vroeger niet toontredig? Ffkes checken dan of zijn hielen wel recht staan.
Bij paarden die toontredig staan en-of bewegen/ neigen tot toontredig... zie je wel eens een buitenhiel die lager ligt/staat dan de binnenhiel.

Flare-en = gevolg van slordig danwel te weinig hoefsmidwerk.
Maar jouw paard (1.75 Haha! sjeetje wat grooooooot), is in september gedaan? Wellicht een 6-weken-roulatie bij een goede smid dan?

Indien vroeger niet toontredige stand en nu wel... dat is typisch, heel typisch.

Ja en pas sinds heel kort toontredig. Typisch.... En wat betekent dat, wat moet ik daar mee?

Hij heeft sowieso een 6-weken-roulatie nodig, hoeven groeien als kool.
Hij is vanaf vorig jaar ook om de 6 weken bekapt, daarvoor om de 12 weken.

Nog een tip hoe ik weet of een smid goed is?

Hierom heb ik dus de neiging hem in te laden en naar Van Nassau te brengen, of een andere Hoofcare smid. Maar niemand heeft nog plek Boos!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 02:01

Aimee schreef:
Afbeelding

Op deze foto kun je op de voorvoeten een dikke ribbel zien, daaronder is de wand hol, daarboven is ie mooi. Ik dacht dat het nu wel verder mooi door zou groeien, maar dat was dus een misser Sigaar

Wat nu?

Slechts 1 conclusie: goede hoefsmid. Of... je moet net als Opala een Doe-het-Zelf-cursusje volgen.
Ik persoonlijk zie vaker slecht gediplomeerd hoefsmidwerk dan slecht Doe-het-Zelf-werk.

Wellicht kijkt de Doe-het-Zelver op de mm nauwkeuriger? Mm-tje hier, mm-tje daar.
Een goede hoefsmid doet dat ook, maar er zijn er ook die het mm-werk (in hun visie) onzin vinden.

De hoefsmidschool Barneveld geeft net als PaardNatuurlijk, bekapcursussen.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 06-11-08 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:02

Ik ga absoluut niet doe-het-zelven
Sta overal voor open, zou absoluut graag cursussen willen doen, maar dan om te weten waar het over gaat en niet om zelf aan de slag te gaan.

Een goede smid is net zo moeilijk als goede instructie.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 02:07

Ik ben ooit zelf begonnen met een Doe-het-Zelf-cursusje bij een hoefsmidschool...met dit als een van de uiteindelijke gevolgen:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SamCo op 06-11-08 02:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:08

Leuk Ja Maar ik wil dat niet, zeker niet zonder toeziend oog van een zeer kritische smid.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:13

Hoefsmid vinden:
Ik vind het best meevallen, vraag wat ervaringen aan anderen. Ik heb onderhand op een pensionstal een aantal smeden aan het werk gezien dat ik vrij snel weet wie ik wel of niet aan mn paard zou willen hebben.
Bekijk goed wat diegene doet als die langs komt. Kijk of je ergens ervaringen of stallen kan vinden waar diegene vaak komt. Stel vragen, mijne praat van zichzelf al heel veel over de hoef en legt constant alles uit, dat vind ik heel erg fijn. Hij laat zich ook contant bijscholen en is lid van de vereniging van NB-ers.
Wat ik ook erg belangrijk vind, naast goed bekapwerk, is dat zowel ik als mijn paarden me prettig voelen wanneer hij er is.
Succes met zoeken!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:18

Helaas heb ik de ervaring dat mensen hier in de omgeving zeer tevreden zijn over smeden die in mijn ogen belachelijk slecht werk afleveren.
Op mijn huidige stal heb ik nog geen smid aan het werk gezien, dus ik ben benieuwd Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:22

Maar wel de hoeven van de paarden? Dat is soms nog een betere maatstaaf dan het werk van de smid zelf.
Ik moest op die pensionstal te regelmatig paarden na het bekappen uit het weiland vissen die stok en stok kreupel liepen doordat ze veelste kort bekapt waren. En die eigenaren reden dan een weekje niet, paard stond met zere voetjes op rust en hoefsmid mocht gewoon weer komen. Scheeuwen, brullen, af en toe een flinke schop, dat was helaas veelste gewoon.
Meteen voor mij een criteria om niet te hebben. Eerste bekapper die langs kwam krijgt hetzelfde werk gedaan in een sneller en veel kalmer tempo. Had die zoals hierboven gereageerd, dan had ik hem persoonlijk het terrein afgeschopt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 02:42

Er bestaan inderdaad NB-ers die beter bekappen dan gediplomeerde hoefsmeden.... helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:51

RianneH schreef:
Alvast wat info over die achterbenen Knipoog Ze is jaren terug verlamd geweest in de volledige achterhand. Dit is hersteld, maar ze draaid heel erg met haar achterbenen als ze loopt. Dit komt vanuit de heup?

Als ze heel erg draait is het dan geen idee om haar achter op ijzers te zetten zodat het glijden wat soepeler gaat en er minder frictie/wrijving in de gewrichten is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:03

scoxxx schreef:
Er bestaan inderdaad NB-ers die beter bekappen dan gediplomeerde hoefsmeden.... helaas.

geld andersom ook ben ik bang....ik heb gisterenavond foto's gemaakt van de voeten van mijn chronisch (10x)hoefbevangen paard met hoefbeenkantelingen aan 4 benen.
Hij heeft nu white -line disease aan drie hoeven.
Hij staat rondom op ijzers...kan helaas niet anders.
Het paard is 20 jaar,heeft de laatste 4 jaar geen hoefbevangenheid gehad,loopt niet kreupel.
(de reden van de hoefbevangenheid is niet geweest dat hij te vet stond,het verhaal ligt iets ingewikkelder....daar is een ander topic voor)

Ook zal ik foto's maken van de hoeven van mijn fries ,15 jaar nooit ijzers onder gehad,een scheef voetje achter.
Vanavond misschien tijd om ze te plaatsen....ben heel benieuwd wat Scoxxx ervan vind(niet veel goeds ben ik bang...)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:23

Hyper!

David Hoogendijk van Hoofcare wilde me wel helpen, alleen is het net te ver om aan te rijden, maar we mogen er naartoe.

Iemand ervaring mee?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:54

Net op stal met een nieuwe stalgenoot de hoeven van m'n paard "gemeten" met een graden meter. Stijle voet was ruim 62 graden, en LV was toch ook nog 57 graden. (heb het overigens niet over temperatuur, maar over de hoek die de hoeven maken zool/wand.

edit:|
Afbeelding
(had geloof ik iets dikkere lijnen moeten gebruiken Haha! )

Weet iemand wat de normale hoek is?
Laatst bijgewerkt door Needje op 06-11-08 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:56

Hmmmm.... Ik begrijp niet helemaal welke hoek je bedoelt, denk ik.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:02

Zie foto Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:04

Wat heel hadig ook was aan dat ding is dat je ook het verschil tussen links en recht kan zien, van dezelfde voet. (mocht dat er zijn dan)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:07

Mocht ik ze weer zien van het weekend zal ik wel vragen of ik een foto mag maken van dat ding.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:09

Watvoor ding is dat dan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:17

Ik probeer wel een keer een foto te maken. Want uitleggen kan ik niet. Haha!