[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jast

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:29

Goh meid, wat een vervelend bericht Ach gut ! Kan me voorstellen dat je hier erg verdrietig om bent.
Heel veel sterkte in ieder geval en hopelijk vinden jullie een fijn plekje voor hem waar hij deze komende periode lekker z'n gangetje kan gaan.
En natuurlijk hoop houden zodat hij over een klein jaartje hopelijk pijnvrij door het leven mag gaan ..

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:03

Ja idd, ik blijf hoop houden op een pijnvrij leventje!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:32

TigerBD schreef:
Vandaag kwam de veearts weer voor foto's, aangezien het niet goed ging met tiger hij was weer kreupel. En helaas het is verslechterd...en de gewrichtsspleet moet nu goed dichtgroeien zodat hij geen pijn meer heeft en dit moet met rust. Dus tiger moet een klein jaar, tot ongeveer maart/april op rust en dan kunne we als we dat willen weer een foto laten maken. We zijn er erg van geschrokken. De DA zei dat hij *nog* niet is afgekeurd en nogsteeds een kleine hoop heeft, maar wedstrijden etc zijn wss wel afgeschreven. Maar het rijden kan nog komen, als hij geen pijn meer heeft.

We zijn erg verdrietig...en zoeken nu een stal met schuilstal voor hem zodat hij lekker kan genieten buiten, in de winter willen we hem minstens van 9 tot 5 wel buiten hebben snachts op stal in de winter vind hij wel lekker tenzij er een schuilstal is dan kan hij 24/7 buiten blijven want beweging is zeer goed voor hem, maar niet met rijden of wandelen. We mogen wel wandelen maar echt op het rechte stuk, dus dit gaan we niet echt doen, af en toe wel laten grazen etc, en poetsen en snoepjes maar verder niks.

Wat een vervelend bericht Ach gut

Aan de andere kant... Paarden die bv de botoplossende vorm hebben of die botwoekering op de rand van het gewicht hebben kunnen blijvend kreupel zijn. Paarden waarbij de gewrichtsspleet wel dicht kan groeien hebben eigenlijk juist geluk. Want als het dichtgegroeid is, dan kan het paard pijnvrij door het leven en gewoon weer rijden en dergelijke! Ik had er bij wijze van spreken een moord voor gedaan om het bericht te krijgen dat bij Twister wel het gewricht dicht kon groeien.

Althans dit is dus wat mijn veeartsen zeiden en wat ik in de boeken/internet heb gevonden. In het begin van dit topic wordt hier meer theoretisch op in gegaan.

Dus ondanks dat je veearts wat negatief klonk. Is er dan toch niet reële hoop?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:39

Ja hij zei wel dat er nog hoop is, maarja minder als eerst natuurlijk. De middelste spleet noem ik het maar even, is nu voor een kwart dicht zeg maar. Op de ene foto kon je het slecht zien dat was van de zijkant gewoon en op de foto van achter/zij genomen kon je het echt heel duidelijk zien.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:41

Dus gelijk een tip als er fotos gemaakt moeten worden bij iemand, van achter/zij kan je het dus echt goed zien, terwijl het op de foto van de zijkant amper te zien is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:44

TigerBD schreef:
Ja hij zei wel dat er nog hoop is, maarja minder als eerst natuurlijk. De middelste spleet noem ik het maar even, is nu voor een kwart dicht zeg maar. Op de ene foto kon je het slecht zien dat was van de zijkant gewoon en op de foto van achter/zij genomen kon je het echt heel duidelijk zien.

In mijn ogen is er juist meer hoop Haha! Maar misschien in jouw geval anders. Als het gewricht voor 3/4 is dichtgegroeid, dan ben je al een heel end! Denkt de veearts dat die 1/4 misschien niet dichtgroeid dan? Hoeveel was het dichtgegroeid op de vorige foto's? Ik ga in ieder geval voor je duimen!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:47

nee bedoel het is nu 1/4 dichtgegroeid dus moet nog 3/4 en het was eerst zeg maar de helft van 1/4de

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:48

en dat is in 4 maanden ongv verdubbeld dan

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:38

Oke, 1/4 dichtgegroeid, het groeit gelukkig wel dicht, maar het kan misschien dan nog even duren..

Mag ik nog even optimistisch zijn? Bloos Het is voor Tiger echt niet fijn dat hij kreupel is. Maar het is wel een teken dat de ontsteking actief is. Als die actief is kan de spleet namelijk weer verder dichtgroeien..

Sterkte de komende tijd Ach gut

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:47

Alani Gefeliciteerd zeg, nu hebben we 2 veulens in het topic. Foto's Haha!

Jalo Wat heerlijk dat het zo goed gaat met jou en je paardje, zo krijg je er weer lekker plezier in saampjes (zou wel weer genieten zijn).

TigerBD Wat een rot nieuws zeg, maar wel fijner om te horen dat de gewrichtspleet dicht kan groeien.
Wel zonde van dat ene jaar, maar beter dan dat je je paard helemaal af kan schrijven zeg maar.

Bij mijn haf zijn ook haar gewrichtsspleten dicht gegroeid Ja
Veel sterkte in ieder geval meid!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:03

En hoe gaat het nu met jou haf zamero?

Dit schreef iemand op een andere forum, die zegt dat ik beter een second opinion kan laten doen maar ik heb zelf gezien hoe het eruit zag op de foto en die spleet gaat toch het beste dicht door rust lijkt me? hij heeft gewoon duidelijk pijn, wat moet je doen constant pijnstillers gaan gebruiken is ook niks. Maar in ieder geval dit schreef ze:

ik zou namelijk recht streeks in het gewricht in laten spuiten met een vervanger van het gewrichtvloestof denk dat het dan beter zal herstellen, jullie hier ervaring mee? En ze vroeg ook of het terug kan komen, maar het komt toch niet terug als die spleet zeg maar dicht is kan het verder geen kwaad meer toch? enigste wat je dan kan doen is hopen dat hij geen pijn meer heeft, ondanks de spat toch?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:32

@Tiger; wat een beroerd bericht.

Heb je ook een Tildreninfuus gedaan of overweeg je dit? Door het toedienen van Tildren zou het proces worden bespoedigd. Heeft je da je hierover geadviseerd?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:49

Ja die heeft hij in februari een week na uitslag al gelijk gehad, toen was het nog in de beginfase. Maar helaas het is niet aangeslagen, als het nu nog hetzelfde zou zijn geweest dan hadden we weer een infuus gedaan maar het is verslechterd dus dat heeft verder weinig nut meer.

kabaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:59

Hai,

Afgelopen vrijdag is aan beide benen beginnende spat bij ons paard geconstateerd, beide benen zijn ingespoten en morgen krijgt ze speciaal beslag. Over 5 weken gaan ze kijken of er verbetering inzit, heeft iemand ervaring hiermee ?

Ze is pas 7 jaar, ik vind dat nog zo jong !!

En wat kunnen we nu doen met haar, de een zegt rustig rijden en dan vooral rechte lijnen de ander zegt aan de hand stappen voorlopig, wat is verstandig ?

Wie kan ons een beetje helpen wat we hiermee moeten want we hebben nul komma nul ervaring mee...

THANKS

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:30

TigerBD schreef:
Ja die heeft hij in februari een week na uitslag al gelijk gehad, toen was het nog in de beginfase. Maar helaas het is niet aangeslagen, als het nu nog hetzelfde zou zijn geweest dan hadden we weer een infuus gedaan maar het is verslechterd dus dat heeft verder weinig nut meer.

Bij Selena heeft het eerste infuus destijds ook niet veel gedaan, vandaar dat ik een tweede heb laten doen. Maar als het verslechterd.....tja dan moet jezelf toch wel achter je oren krabben. Ik denk dat het verstandig is om hem in elk geval een jaar op de weide te gooien. Je kunt altijd zien hoe het na dat jaar er uitziet.
Sterkte en ik duim voor je.

Off topic;
Ik heb wel foto's van Diva, maar het lukt me maar niet om ze hierop te krijgen. Wie wil me helpen?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:58

@Kabaja: Ik weet het niet, de 1 zegt rust de ander niet. Wij moesten eerst wandelen op het harde en hij mocht geen gekke sprongen etc maken dus ook niet in de groep. Toen na 2 maanden kreupelheidsonderzoek toen was het beter en mochten we gaan stappen op hem en 2 weken terug toch weer kreupel en weer fotos laten maken en is verslechterd dus nu een jaar op rust. Maar bij elk spatpaard is het weer anders...Wat hebben ze precies ingespoten? kreeg hij geen tildren infuus?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:49

Ik denk dat het doel bij de paarden die op rust moeten is om het ontstekingsproces stop te zetten. Dit wil je bv in het begin stadium of als je alleen de oplossende variant hebt.

Wat ik begrepen heb is dat als de gewrichtsspleet al aan het dichtgroeien is, je beter als doel kan hebben om de spleet helemaal te laten vergroeien, omdat dan de pijn weg is. Er wordt alleen extra bot aangemaakt als er een ontsteking is. Als je het gewicht dus wil laten dichtgroeien is een ontsteking goed. Alleen... het doet een paard wel pijn. Dus om hem dan fanatiek beweging te geven om de ontsteking aan te wakkeren is ook niet fijn. Vandaar dat sommigen pijnstillers en beweging geven.

@Alani, ik weet niet of iemand zich al aangeboden had, maar ik stuur je wel een pb dan help ik je met de foto's. Ik wil ze namelijk ook graag zien Haha!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:00

Bedankt voor je uitleg, maar nu ben ik helemaal in de war haha. De DA zou me nog bellen, want wou hem nog wat vragen dus zal ook eens extra vragen wat nu de bedoeling is, moet de ontsteking stop gezet worden of doorgaan. En gaat hij wel door, door alleen rust? We zien het wel, echt een irritante aandoening, want er is geen specifieke opbouw voor, alle artsen zeggen zowat wat anders.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:03

Ik denk dat als je paard erg kreupel is, dat de veearts dan wel rust adviseert ivm de pijn. Maar dan geen boxrust, omdat de ontsteking eigen moet blijven. Dus dan waarschijnlijk zo veel mogelijk weidegang. Dan loopt hij wel, maar niet te veel als hij pijn heeft.

Maar het is wel goed om te vragen inderdaad wat het doel is. Dichtgroeien of het proces stil leggen.

Sterkte!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:17

ja inderdaad, ik vroeg dat maarja toen was ik een beetje in trans hihi. ja tiger is echt duidelijk kreupel, in stap zie ik het niet maar me veearts wel. En in draf zie en voel ik het wel. Dus dan is weidegang idd het beste, maarja echt moeilijk te vinden vooral voor het hele jaar dus ook de winter. Maar we blijven volhouden om het te vinden, en anders maar stukje verder reizen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:00

Go jij! Go jij! DIVA!!! Go jij! Go jij!

Mam, er staat iemand met een raar ding. Is dat eng?
Nee, schatje, draai je nu maar om. Ze willen je schoonheid vastleggen *LOL*
Afbeelding

Mam, mag ik niet eerst daar kijken?
Nee, schatje, luister naar je wijze moeder. Het gras is niet altijd groener bij de buren Clown
Afbeelding

Mam, sta ik er zo mooi op dan?
Ja schatje, je bent super mooi. Wacht even. Ik moet je even beschermen tegen het andere paard Vork
Afbeelding

Mam, je bent de liefste moeder die ik ken!
Ik ga nu naar je lekkere melkbar Haha!
Afbeelding

ps ik zet de foto's er namens Alani op, de tekst heb ik zelf verzonnen Bloos

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:11

Geweldig veulen Alani, gefeliciteerd zeg.
Wie is de vader?

TigerBD Met mijn haflinger gaat het super, loopt nu weer lekker in de bak, naar buiten en voor de kar Haha!
En het veulen groeit als kool Ja

Ik zou inderdaad eerst helemaal zekerheid bij de DA vragen hoe of wat hij van plan was.
En ik denk dat pijnstillers toch wel belangrijk zijn in het proces, maar dit hangt denk ik ook samen met hoe de DA alles in gedachten heeft (ook kwa beweging).
Maar dat kan je precies afstemmen op je paardje, want jij weet hoe en wanneer hij pijn heeft.
Als hij weinig pijn buiten heeft op het land, zou ik dat laten zitten
Ik zou inderdaad voor dag en nacht weidegang gaan, want als ze lopen bevorderd dat de botgroei/ doorbloeding.

kabaja Zowiezo, is het denk ik belangrijk om rechte lijnen te doen.
Dan worden alle benen gelijk belast.
Maar voor de rest kan je beter het advies van de DA volgen, want deze kent jou paard het beste.
Want het verschilt vaak per paard ook Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:03

Jen; dank je wel. Je bent echt geweldig. Enne, je hebt je roeping misgelopen, je had tekstschrijver moeten worden.

@Zamero; de vader van Diva is Wynton (Jazz x Matador II), de verrichtingskampioen van vorig jaar. Ik ben niet zo heel Jazzig, maar mijn merrie heeft een heel fijn karakter waar ik gerust een Jazz op kan hebben.
Het is mijn bedoeling dat Diva de opvolger van Selena gaat worden.

@Kabaja; lees mijn posts maar eens in dit topic. Toen er bij Sel spat geconstateerd werd, was ze nog maar 5 jaar. Ook ik vond het toen ontzettend moeilijk wat je moet doen. Uiteindelijk zul je de verschillende methoden moeten afwegen en kijken wat het beste bij jouw paard past. Op welk niveau is jouw paard afgericht?
Mocht je nog aanvullende vragen hebben, dan kun je altijd bij me terecht.

kabaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:27

Bedankt voor de reacties, ik heb vandaag de kliniek in Wolvega nogmaals gebeld, daar vertelde de desbetreffende arts die haar behandeld heeft om de komende 2 weken te blijven stappen en daarna te beginnen met lichte arbeid.
De buigproeven die ze daar hadden gedaan waren niet goed, positief heet dat toch ? Voor de rest zei hij, hoe het er op dit moment eruit ziet is ze niet ten dode opgeschreven, Nors opkijken het zit ´m in de middelste schijf..

Maar nu ben ik vergeten te vragen of ze nu op het harde of zachte moet stappen Clown , muts ben ik, dus iemand hier een idee ?

We gaan er maar rustig mee aan de gang en kijken hoe het verloopt, over 5 weken komen ze langs om te kijken of er verbetering inzit.

Weet jullie wat eventueel de oorzaak kan zijn, ze loopt op B niveau, het is niet dat ze te hard traint en het overbelast is.
Klopt het dat spat nooit meer over gaat ? Kan je eventueel fokken met een merrie die spat heeft, of is het erfelijk ?

Nou ja, een heleboel vragen, hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen, vast wel !! *LOL*

Groetjes

kabaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:51

Oh ja, is het misschien verstandig om voedingssupplementen te geven ?

Thanks