[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:23

Isapaardje schreef:
En dan te bedenken dat er gister bij ons huifbed een andere eigenaar was die zei dat hij zijn pony (welsh A) op dit moment 2 kilo brok gaf met een halve kilo granenmix van Subli (per dag !!!). Dit omdat hij mooi moest glimmen voor de keuring ...
Tja toen kan dat kopje granenmix bij de huifbedpony natuurlijk nooit het probleem zijn. Maar ik denk stiekem dus toch van wel.

Ik denk het ook! Het effect van; anders, meer, zetmeel of fructaanrijker voeren is bij een "normaal paard" niet te vergelijken met een paard dat bevangen gevoelig is. Wat dat betreft moeten we ons eens wat minder aantrekken van wat anderen die niet die ervaring met hoefbevangenheid hebben ons vertellen over het al dan niet schadelijk zijn van van voer veranderen denk ik.

@Romeorowan; GEEEEN idee! Ik had de link met verharen ook nog niet zozeer gelegd en heb afgelopen najaar ook niet echt iets bij Kylian kunnen ontdekken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:26

Ik had zelf de link met verharen wel een beetje gelegd, maar dan meer van wintervacht naar zomervacht. Het is ook nogal niet niets wat er gebeurd, zeker bij een robuuste pony. Isabella is nu overigens enorm aan het verharen.
De huifbedpony staat trouwens met winterdek op op stal, dus echt dik in de vacht zit ze niet. Ik denk zelf niet dat de link bij haar daar ligt, maar meer bij insulineprobleem cq darmprobleem. Beweging krijgt ze in principe genoeg. Ze heeft ook altijd bulten boven de ogen (daar horen kuiltjes te zitten bij een gezond paard. Isabella had eerst ook van die bulten; is nu weg trouwens).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:39

Bulten boven de ogen kan ook duiden op Cushing.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:01

update:
gisteravond nog net zoveel pijn als altijd, wat wel opviel was dat haar liezen en die kruin die daar boven zit nat waren terwijl ze niet had gelegen.
ik denk toch zweet, kan niets anders bedenken maar dit heeft ze nog niet eerder gedaan.
verder voorgesteld om andere da te laten komen, viel niet over te praten.
denk dat dit een beetje het begin van het einde is en probeer het maar een beetje los te laten......erg moeilijk dit

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:03

EMS en Cushing, chronisch bevangen en cushing ... het wordt vaker met elkaar in verband gebracht. Dus neem ik aan dat bulten boven de ogen en regelmatig bevangen, misschien later tot cushing kan leiden, maar het toch een teken is dat er "iets" niet goed is (misschien wel heel simpel de schildklier waar Geerke het vaak over heeft Haha!)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:05

Wildgirl ... zeker erg moeilijk.
Je wilt zo graag helpen, en lastig als ze dan niet naar je willen luisteren. Is er bloed afgenomen bij het paard? (misschien heb je het al wel geschreven, maar door alle berichten is me dat nu even ontschoten?)
Zo niet, dan kun je dat misschien nog laten doen en dan specifiek laten testen op lever, spieren, ontstekingen en insuline.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:48

er is geen bloed afgenomen, kan dit idd nog wel eens voorstellen alleen da is overtuigd van het feit dat ze hoefbevangen is en toen ik dit de vorige x aankaartte was 'dit' niet nodig.
Letterlijke woorden da: Meisje, je ziet toch zelf ook wel dat deze pony bevangen is?
Grrrrrr.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:13

Het gaat er niet om of je ziet dat de pony bevangen is of niet (want dat kan je zelfs met bloedonderzoek moeilijk aantonen), maar wel om een mogelijke oorzaak te vinden en DIE aan te pakken. Stel dat de lever niet goed functioneert en ze daarom bevangen is geworden; dan kun je gerichte medicijnen daarvoor geven. Of het komt door een darminfectie, enz.
Een alternatief diergeneeskundige heb ik dit jaar ook veel aan gehad (bevestigde ook de uitslag van het bloedonderzoek voor mij).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:19

Update Wendy (huifbedpony):
Ze is inderdaad fiks vierkant bevangen, maar is ook spierbevangen !!!
Ze mag daarom niet te veel lopen, althans niet gedwongen. Ze staat nu warm ingepakt in een ruime loopstal met zandbodem. Ze krijgt alleen stengelig hooi op dit moment. Ze reageerde wel erg heftig op een theelepeltje bute en moet nu minder krijgen (ze stond te steigeren in de stal Bloos ... was iets te goed met haar dus en dat mag niet; ze moet net wat pijn houden om zich niet te forceren).
Maar ben wel blij dat de bute bij haar aanslaat en ze zich al weer wat beter voelt als gisteren.

Vermoedelijke oorzaak toch de granenmix (krijgt ze ook absoluut niet meer) en de toch vrij plotselinge inspanning op zondag (kinderen hebben haar vermoedelijk iets te enthousiast bereden in de bak toen wij buiten aan het mennen waren).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:02

mijn paard heeft ook bulten boven de ogen,zou het niet met vocht vast houden te maken hebben?die van mij houd vocht vast,zijn benen zijn (nog)niet dik,maar onder zijn hals wel iets.
Voor een leek ziet hij er super uit,maar ik weet wel beter....
(schildklier is verantwoordelijk voor stofwisseing,water en vethuishouding,maar meer dan ik nu al doe kan niet,met zijn pillen...)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:20

Nu is de bom echt gebarsten......

Vanmiddag is Imbridge platgespoten en vervolgens door een aantal 'sterke' mannen in de trailer gezet, 3 km verder mocht ze er weer uit en zo loopt ze nu in een weiland met 2 belgische merries(zie onderschrift).
Bulten kuil in dat weiland en uiteraard nog een beetje gras.
Dit was op DA advies(dezelfde man die mij vorige week vertelde dat het het beste zou zijn als ze met de beentjes omhoog zou liggen.).
Het lopen over de stenen(3 stappen) naar het weiland en weer terug zou teveel pijn doen......vandaar dit weiland, ook heeft ze de afgelopen maanden veel binnen gestaan en dus vrij weinig wintervacht opgebouwd; er is daar ook geen schuilmogenlijkheid/droog plekje.
Fay staat in haar stal te hinniken naar haar vriendinnetje....
Nu vraag ik je......
Ik ben er stil van, completely flabbergasted Verdrietig

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:03

Verdrietig geen woorden voor, Wildgirl.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:39

Tjeetje, dan gaan je haren ook stijl overeind staan zeg Scheve mond

Ik kreeg vorige week de schrik van mijn leven. De andere 2 liepen in de nieuwe wei en Grietje staat nog steeds op een kaal stuk, maar mijn pa had ze s ochtends gevoerd en die had Grietje maar bij de andere 2 gezet, want dat vond ze leuk. Ik ging ze 's avonds voeren en toen hoorde ik dat dus. Gelukkig heeft ze er niks mee geleden, maar das toch ff stressen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:42

Allemaal maar duimen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:45

Wildgirl schreef:

Vanmiddag is Imbridge platgespoten en vervolgens door een aantal 'sterke' mannen in de trailer gezet, 3 km verder mocht ze er weer uit en zo loopt ze nu in een weiland met 2 belgische merries(zie onderschrift).
Dit was op DA advies(dezelfde man die mij vorige week vertelde dat het het beste zou zijn als ze met de beentjes omhoog zou liggen.).
Het lopen over de stenen(3 stappen) naar het weiland en weer terug zou teveel pijn doen......vandaar dit weiland, ook heeft ze de afgelopen maanden veel binnen gestaan en dus vrij weinig wintervacht opgebouwd; er is daar ook geen schuilmogenlijkheid/droog plekje.
Nu vraag ik je......

Dit is toch niet te geloven!!!! Weet je wel zeker dat deze man dierenarts is?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:24

Ik vraag me af of het het letterlijke advies van de DA is of dat de eigenaren een beetje "dom" (cq eigenwijs) zijn. Soms hoor je ook alleen die dingen die je graag wilt horen ...
En daarbij is menig DA van mening dat een kaal graslandje en wat hooi niet veel kwaad kan. Mensen hebben dan geen hooi, maar denken vast och kuil zal ook wel kunnen. En wat is schraal land? De ene vindt zijn veldje schraal als het gras niet meer een halve meter hoog staat, de andere als er alleen nog maar hier en daar een ielig sprietje gras staat.

Ik vind dat je als eigenaar de grootste verantwoordelijkheid draagt. Ik had deze mensen ook slimmer verwacht, zeker met een drachtig paard.

Duimen dat het goed gaat ... het is ook niet uitgesloten natuurlijk. Dit paard kreeg zo weinig te eten dat dat wel eens zijn probleem kon zijn. Nu heeft het volop eten en beweging dus het kan net toch die duw in de goede richting zijn dat bijv. de pijnstillers wel gaan aanslaan, of de darmen weer beter gaan functioneren ... Nou ja duimen dus maar zoals gezegd.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:32

Isapaardje schreef:
Ik vind dat je als eigenaar de grootste verantwoordelijkheid draagt. Ik had deze mensen ook slimmer verwacht, zeker met een drachtig paard.

Daar heb je helemaal gelijk aan. Maar als "leek" moet je er toch op kunnen vertrouwen dat een dierenarts je het juiste advies geeft en in het geval van deze man heb ik daar toch m'n twijfels over. Hoeveel mensen zijn er niet die blind varen op de adviezen van de dierenarts? En deze man heeft toch een aantal uitspraken gedaan die in mijn ogen de plank volledig mis slaan. Alleen al dat uithongeren!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:02

Nu is het wel zo dat wij die tegenstrijdigheden zien ... van afstand bedoel ik dan. Ik weet nog heel goed van mezelf dat ik ook de tegenstrijdigheden die mij door diverse dierenartsen waren vertelt wel hoorde, maar niet zag op de een of andere manier (angst/paniek?). Ik ging ook van alles uitproberen wat ze vertelden, want je wilt maar 1 ding en dat is je paard beter krijgen.

Misschien dat ik daarom deze mensen wel "dom" noemde, omdat ik zelf vorig jaar de fout maakte bepaalde mensen te vertrouwen die het (zo bleek later) niet bij het juiste eind hadden (en daardoor het hele proces waarschijnlijk langer geduurd heeft dan nodig). Gelukkig ging bij mij de knop om toen ook ik het advies kreeg mijn paardje in feite uit te hongeren (ze mocht alleen nog maar wat stro en verder totaal niets meer aan voeding, anders zou ze nooit beter worden).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:11

Ik krijg bij het hele verhaal (en niet alleen het verhaal van Wildgirl hoor) toch steeds vaker het gevoel dat dierenartsen zich er helemaal niet zo in hebben verdiept en maar wat doen en zeggen. Geldt (gelukkig) niet voor alle dierenartsen hoor. Maar de informatie die je krijgt is vaak wel heel summier. D'r is ook geen dierenarts die tegen mij zei dat ik weer langzaam moest gaan opbouwen met weidegang, en dat ik voorzichtig moest zijn met voeren als hij weer hersteld was. Nu ben ik iemand die altijd naar antwoorden zoekt en ben ik dus verder op onderzoek gegaan over de gevolgen en zo, maar hoeveel mensen doen dat niet en gaan als de paarden weer rad zijn gewoon op de oude voet verder omdat ze niet beter weten?

Voorbeeld; als ik bij de apotheek zit dan is er over ieder kwaaltje wel een uitgebreide folder te krijgen met symptonen, medicijnen, behandeling enzovoort. Het zou toch helemaal niet zo raar zijn als bij dierenklinieken de zelfde soort folders te krijgen zouden zijn voor de meest "gangbare" zaken zoals koliek, hoefbevangenheid, dampigheid en ga zo maar door. Misschien dat dat bij sommige klinieken ook wel zo is hoor, maar ik heb ze (helaas) nog niet kunnen ontdekken...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:45

niet vergeten dat het natuurlijk wel heel vaak voorkomt dat pony's in te lang gras staan en daardoor hoefbevangen worden,dus een dierenarts roept,als je hem belt,al snel dat hij te dik is,terwijl hij het paard nog niet eens heeft gezien.
Het zou leuk zijn als de dierenartsen eens onderscheid maakten tussen de onwetenden en degenen die heel serieus bezig zijn wat verzorging en voeding betreft na de eerste hoefbevangenheid.Het zou ook leuk zijn als dierenartsen eens serieus luisterden naar onze bevindingen!!!wij zien gewoon 24 uur per dag hoe ze op wat voor voer reageren,geen dierenarts heeft daar de tijd voor hoor,maar ze staan niet vaak open voor suggesties,en kijken je aan zo van wat wil je nou,ik heb toch gestudeert???ze vergeten dat wij de hele dag studeren op hoefbevangenheid,zowel practisch als theoretisch.....
en dan nog te bedenken dat het (soms)voorkomt dat zij schuldig zijn aan onze hoefbevangenheid!!!!!(in mijn geval,en isapaardje,als ik me niet vergis...)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:30

Kymalin schreef:
Ik krijg bij het hele verhaal (en niet alleen het verhaal van Wildgirl hoor) toch steeds vaker het gevoel dat dierenartsen zich er helemaal niet zo in hebben verdiept en maar wat doen en zeggen.

Dat idee heb ik inderdaad ook weleens!
Ik heb er verschillende DA's bijgehad (bij de eerste hoefbevangenheid) en allemaal zeiden ze wat anders. Victor werd toen behandeld door een Duitse DA, dus ik heb me maar aan zijn adviezen gehouden. Helaas werd Vick toen ziek door het minimale dieet wat hij toen kreeg en heb ik weer de adviezen van m'n eigen DA opgevolgd.
Helaas worden de DA's bij m'n "eigen" kliniek regelmatig vervangen door andere DA's, zodat je weer een DA krijgt die niet echt op de hoogte is van Victor's medische geschiedenis. Slapen
De "hoofd-DA" van die kliniek gaf me een keer het advies om Victor maar op kuilgras te zetten, omdat hij nogal vaak hoestte. Moest ik hem weer vertellen dat Victor hoefbevangen is geweest, dus dat kuilgras mij geen oplossing leek. "Oja...da's waar, geef hem dan maar nat hooi." Ikke weer: "Dat heeft hij al, daar hangt het net met nat hooi (voor z'n neus notabene)." Toen moest ik het stro maar vervangen door vlas, maar ik kwam er zelf (met behulp van m'n moeder) achter dat Victor een pollenallergie had en geen stofallergie. Hij hoestte namelijk in de winter nauwelijks, maar in het voorjaar wel vaak... ook buiten. (Heb ik ook gezegd tegen de DA.)
Ik heb hem toen 1 seizoen Pollenextract van de Paardendrogist gegeven en nu heeft hij nergens meer last van. Maar...volgens de DA was het toch echt een stofallergie, want dat hebben veel pony's.....
Nu heb ik gelukkig een vaste DA en zij kent Victor nu wel zo'n beetje. Knipoog

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:43

Wildgirl schreef:

Nu vraag ik je......

Ik vind het hele gedoe al raar, een hoefbevangen pony op het gras zetten en kuil voeren, maar dat vetgedrukte....dat kan die man toch zelf ook wel bedenken dat dat niet goed gaat?
Op het moment is het nog niet zo koud, maar dan nog zonder schuilmogelijkheden in een natte periode.... En wat als het weer gaat vriezen, haalt ie haar dan weer naar binnen?
Tjonge...als ik dit zo lees heb ik zin om haar daar weg te halen en een goed plekje te geven. Ik kan me voorstellen dat jij hier echt mesjokke van wordt...lijdzaam moeten toezien hoe het mogelijk helemaal fout gaat, terwijl jij haar misschien wel beter kan maken. Verdrietig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:06

Kymalin schreef:
Ik krijg bij het hele verhaal (en niet alleen het verhaal van Wildgirl hoor) toch steeds vaker het gevoel dat dierenartsen zich er helemaal niet zo in hebben verdiept en maar wat doen en zeggen.

Dat je dit gevoel krijgt kan kloppen (heb ik ook), maar dat een DA zich er niet in verdiept is niet helemaal waar. Het is in geval van hoefbevangenheid zo dat er de laatste jaren nogal een heel andere ontwikkeling is geweest. Toen Isabella 8 jaar geleden bevangen raakte door inderdaad een te hoge dosering cortisone-injectie, was zelfs daar weinig over bekend. Antwoord DA "het is nog nooit eerder gebeurd in onze praktijk". Dat kan ... maar tegenwoordig is het toch wat algemener bekend dat zo'n injectie bevangenheid teweeg kan brengen.
De tweede keer (2002) dat ze het kreeg zou het door eiwitten in het gras komen. Dat was toen nog overal te lezen .. maar mijn gevoel zei me dat dit niet waar was. Na lang zoeken vond ik een artikel over fructaan; volgens mij het enige in die tijd ... zelfs op de site van paardnatuurlijk stond in het begin (ik meen 2003) nog te lezen dat bevangenheid door een teveel aan eiwitten kwam. Gelukkig luisterden ze daar wel naar meningen van een ander, en was het eiwittenverhaal daar al snel veranderd in een eerste aanzet tot het fructaanverhaal ... veel later is het zelfs een veel algemener verhaal geworden en zijn er zelfs al DA's die zeggen "het heeft ook wat met het fructaangehalte te maken" ... ze twijfelen nog, maar ze zeggen het al wel. Tong uitsteken

Echter in mijn geval twijfelde ik zelfs over het fructaangehalte. Goed opletten en toch weer bevangen. Wat nu? Toen kwam het zetmeel om de hoek kijken, het suikergehalte in feite ook weer, maar dan in andere context (nl. niet het gras, maar overige voer) ...

Had steeds weer het idee dat ik het zelf maar moest uitzoeken, want de DA's lopen achter wat dat betreft. Evenals de voederfabrikanten in Nederland, want die gooien wel met termen, maar weten ook niet precies hoe het zit. En hoewel mijn puzzel een heel stuk completer is geworden vorig jaar inzake mijn paardje, kan ik niet garanderen dat ik nu "alles" gevonden heb wat bevangenheid kan veroorzaken bij mijn paardje.

Ik zie het nu aan Wendy ... Hoe snel het toch mis kan gaan ondanks goed opletten in voeding en beweging. Niettemin is die man er niet zo enorm voorzichtig mee als ik ben qua voeding en hoefonderhoud e.d. Maar wel weer veel extremer als menig paardenbezitter die een bevangenkandidaat op 'stal' heeft staan.

Maar terug naar de dierenartsen ... hier zij het over het algemeen wat oudere mensen. Allemaal opleiding gehad in de tijd dat onderzoek had uitgewezen dat bevangenheid door eiwitten ontstond. uiteraard zal er bijscholing plaatsvinden bij tijd en wijlen ... maar door wie wordt dat gegeven? Ik heb geen idee, maar als ik zie hoe moeilijk ik aan informatie kon komen al die jaren, dan vraag ik me af of Nederland niet een stapje achterloopt in onderzoek naar bevangenheid ...

Jammer genoeg zijn er wel DA's die rechtlijnig vasthouden aan wat zij hebben geleerd en dat het niet anders kan zijn. Net als bepaalde hoefsmeden hier in de omgeving die het natuurlijk bekappen nog altijd belachelijk maken en hoefschoenen totaal niets vinden en er zelfs niet eens naar succesverhalen willen luisteren. Hun mening en standpunt is helder, maar met dat soort mensen ga ik niet meer in zee.

Ik heb dan toch liever een DA die zegt het niet meer te weten ... deze zijn wel bereid over het algemeen om mee te denken (in allerlei opzichten trouwens).
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 16-01-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:06

bah,in die nattigheid geen schuilplaats?of ben ik nu weer een zacht gekookt ei??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:11

isapaardje heeft gelijk,de opleidingen van vroeger waren anders,we weten nu veel meer over vanalles,ook dankzij internet.
In mijn opleiding heb ik ook geleerd dat hoefbevangenheid kwam door teveel eiwitten(1981....oud.....)misschien de eerste keer,maar de volgende keren echt niet altijd,de stofwisseling is gewoon naar de kl#te!!!