[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:14

Ik doe niets speciaals. Behalve weinig uren op het land.
Meestal licht bemest land, geen korte stoppels. Zonder korf.
Altijd eerst hooi en dan het land op zodat ze minder schransen. En paddock open zodat ze ook zelf voor hooi kunnen kiezen.

Ik heb er 3 met pensioen staan, waarvan de 2 cushies. En de 2 sportpony's groeien al als ze naar gras kijken (dochter en kleindochter van Roos). Dus daarom gaan ze allemaal in het schrale regime mee. Voer ze liever op de paddock wat veiligs extra mocht dat nodig zijn dan veel van dat enge gras.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:25

Mijn pony is 8 jaar geleden hb geworden van het kuilgras (in dec/jan). Maar ook gevoelig voor het gras. Altijd al geweest, wel minder, alleen in de zomer een wat slomer paard dan in de winter. Ik vind het nu nog moeilijker om hem de winter door te krijgen. Stijf door artrose of geen goede baal...? En heb het idee dat ouder worden ook niet meehelpt. Gelukkig helpt wandelen/stappen meestal voor beiden kwalen.

Dat gras wel/niet bemest, kort/lang is ook heel herkenbaar. Ligt ook aan je paard denk. Een rustige eter die stopt kun je denk best op lang uitgebloeid gras zetten, maar eentje die maar door blijft eten lijkt me niet verstandig. Ik kies dan bij mijn veelvraat ook eerder voor korter gras. Dan kan een graasmasker ook nog (al is het indoen/laten soms moeilijk).

Het bemesten of niet weet ik niet zo goed de invloed van. Bemest rijker gras, maar onbemest kan weer gestresst gras zijn... Ik doe het met het gras/de wei van deze stal, dus daar hoef ik niet zo over na te denken.

Met het kijken naar m'n paard en het tijdig leren herkennen win ik al de helft heb ik t idee. Bij hem is het echt het 'nadenkend' neerzetten van z'n voeten, bepaalde manier waarop hij z'n hoofd/oren houdt.

Deze keer was het best erg en ik weet al langer dat hij een 'ster' is in compenseren. Hij krijgt een soort bulten bij z'n schouders. Dit is nu alweer wat minder (wel giga spierpijn overal volgens mij) en heeft hij in de winter ook weleens gehad (vooral met vrieskou).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 04:29

Enige wat ik doe is kijken of de situatie goed is voor de groei van het gras. Dus niet de wei in met vorst etc. En dus manenkam voelen. Overigens gaat alleen amber hier op het gras. Die is te dun.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:31

Afbeelding
Iemand nog advies voor een graasmasker. Heb nu die van shires met bontrand, maar een van de twee heeft de hele onderkaak al opengeschuurd.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:49

Ik heb de as pferd am blick ofzo van paard eerlijk. Is een leren korf.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:18

Ik heb een greenguard, ik vond het een top ding voor Roos. De rest loopt zonder.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:39

Afbeelding ik heb deze zaterdag gehaald. Die van mij is altijd panisch als er iets om zijn neus gaat maar dit gaat goed.
De winkel waar ik deze kocht had alleen deze van Harry's Horse omdat ze er erg fijne ervaringen mee hadden en hij is overal te verstellen.
Tot op heden geen plekjes!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:50

Ipsilonka schreef:
Ik heb de as pferd am blick ofzo van paard eerlijk. Is een leren korf.

Die heb ik ook. Je kan er ook een dieetplaat indoen voor als ze met het masker alleen nog te veel gras binnenkrijgen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:30

Dennis schreef:
Ik heb een greenguard, ik vond het een top ding voor Roos. De rest loopt zonder.

Hiervan heeft mijn pony tand beschadiging opgelopen. Weet dat dit bij andere paarden wel goed ging, maar goed om even in de gaten te houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:48

Hij ligt nu in de kast, Roos haar tanden bleven prima.
Maar vrijdag moet ik Roos al een jaar missen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:31

Hoe en waar voel je nu.precies pulsatie? En hoe voelt dat? Ik wil het zo graag in de gaten houden maar ik voel niets. Mijn pony loopt momenteel weer licht gevoelig en ik knijp hem flink. Geen warme hoeven, harde manenkam etc. Vorige zomer na regen steeds gevoelig maar in december een kanteling en wil het toch beter meer in de gaten houden. Zit is zo frustrerend en eng....

Ze eet slecht dr hooi en staat 1 uur met masker op het land. Misschien toch al teveel?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:17

Ik zou haar van het land afhalen persoonlijk. Ze was nog niet zo heel lang rad toch toen je weer gras bij bent gaan geven toch? Ik heb het zelf het eerste jaar niet aangedurfd.

laurax09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:42

Hallo!

Ik heb heel wat reacties van deze hoefbevangen topics gelezen. Een ding heb ik alleen nog niet gezien of over het hoofd gezien waarvan ik graag zou willen zien hoe dit eruit ziet.

Ik zou namelijk willen zien hoe de onderkant van de hoef eruit ziet als de hoef kantelt en dan de teen naar buiten duwt. Op het moment dat zeg maar de binnenkant van de hoef naar buiten komt.

Zou iemand die hiervan een foto heeft deze willen plaatsen aub?

Ik heb het wel al op voorbeelden op een plaatje gezien maar zou graag willen zien hoe het op een echte hoef is als een foto.

Alvast bedankt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:23

capopjekop schreef:
Ik zou haar van het land afhalen persoonlijk. Ze was nog niet zo heel lang rad toch toen je weer gras bij bent gaan geven toch? Ik heb het zelf het eerste jaar niet aangedurfd.

Ze loopt vanaf eind januari goed en zonder pijnstillers. Weide is voor haar rond 20 april begonnen maar pas sinds weekend een uur/1.5 uur. Ik hou haar idd nu van het gras om te kijken hoe het zich ontwikkeld. Zie of voel verder geen afwijkende dingen, ook gewoon koele hoefjes.

Mijn grote vind het alles behalve fijn dat ze zonder haar pony staat maar die 'moet' vanwege luchtwegen juist liever op gras ipv op hooi (en daarbij loopt die zichzelf kapot als ze op paddock moet blijven). Lastige puzzels....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:24

laurax09 schreef:
Hallo!

Ik heb heel wat reacties van deze hoefbevangen topics gelezen. Een ding heb ik alleen nog niet gezien of over het hoofd gezien waarvan ik graag zou willen zien hoe dit eruit ziet.

Ik zou namelijk willen zien hoe de onderkant van de hoef eruit ziet als de hoef kantelt en dan de teen naar buiten duwt. Op het moment dat zeg maar de binnenkant van de hoef naar buiten komt.

Zou iemand die hiervan een foto heeft deze willen plaatsen aub?

Ik heb het wel al op voorbeelden op een plaatje gezien maar zou graag willen zien hoe het op een echte hoef is als een foto.

Alvast bedankt!

Geen foto van. Maar dat is ook einde verhaal volgens mij?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:52

Tancreda4 schreef:
capopjekop schreef:

Ze loopt vanaf eind januari goed en zonder pijnstillers. Weide is voor haar rond 20 april begonnen maar pas sinds weekend een uur/1.5 uur. Ik hou haar idd nu van het gras om te kijken hoe het zich ontwikkeld. Zie of voel verder geen afwijkende dingen, ook gewoon koele hoefjes.

Mijn grote vind het alles behalve fijn dat ze zonder haar pony staat maar die 'moet' vanwege luchtwegen juist liever op gras ipv op hooi (en daarbij loopt die zichzelf kapot als ze op paddock moet blijven). Lastige puzzels....

Heb je toen ook foto's laten maken? Hoe dik zijn haar zolen? Grietje liep soms alsof ze bevangen was als ze op een steentje had gestaan. Dan deed ik een dag haar schoenen met gelzooltjes aan en dan was het de dag erna beter. Dat kan mss ook nog zo zijn

Op de site van hoofcare staat wel een foto geloof ik

laurax09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:18

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:42

Afbeelding
Afbeelding

Volgens de DA het geluk dat ze een dikke zool heeft. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik ga even op de site snuffelen.

Ik heb hoefschoentjes. Mocht ze gevoelig blijven probeer ik die, kijken of het verschil maakt. Op het zand in de paddock gaat het goed. Het is overgang naar verhard iets eerder het gaat beter als ik de hoefjes schoonmaak en het natte zand weg haal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:29

Vandaag al weer een jaar zonder mijn power-merrie, een jaar waarin ik haar rust goed had kunnen gebruiken en waarin er geen dag voor bij gegaan is dat ik niet aan haar gedacht heb.
Afbeelding
Afbeelding

Voor vele misschien 'maar een shet', maar voor mij de wereld.
Gelukkig bestaat mijn 2span voor 3/4e uit Roos, haar dochter en haar kleindochter (uit haar andere dochter). Het zal nooit zo'n geweldig span worden als ik gehad heb, daarvoor zijn ze te verschillend. Maar wat ben ik trots op Roos haar kinders.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:39

Ik snap je wel hoor ! Je hebt zoveel met Roos gedaan/beleefd/behaald.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:16

laurax09 schreef:

Enige foto die ik heb van de onderkant van de hoef van één van mijn shetten toen hij ooit fiks bevangen was (maar weet bij hem dan weer niet hoe de binnenkant er uitziet).
Maar de zool werd stuk boller, witte lijn was verbreed en ook bij de kroonrand was duidelijk een ontsteking te zien op dat moment.
Na 3/4 jaar liep hij weer (met hoefschoenen) voor de kar.

Afbeelding

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:16

Tancreda4 schreef:
Hoe en waar voel je nu.precies pulsatie? En hoe voelt dat? Ik wil het zo graag in de gaten houden maar ik voel niets. Mijn pony loopt momenteel weer licht gevoelig en ik knijp hem flink. Geen warme hoeven, harde manenkam etc. Vorige zomer na regen steeds gevoelig maar in december een kanteling en wil het toch beter meer in de gaten houden. Zit is zo frustrerend en eng....

Ze eet slecht dr hooi en staat 1 uur met masker op het land. Misschien toch al teveel?

bij pulsatie voel je het kloppen van haast niet voelbaar tot echt heel duidelijk voelbaar, hartslag voel je dus zegmaar, op hipposupport staat een foto waar je kan voelen, ik voelde zelf bij de koot eigenlijk (voorbenen) als je van voren de koot omvat met wijsvinger en duim bijvoorbeeld voel je bij pulsatie het kloppen/pulseren, was wel bij een paard, ik plak de foto erbij, zoals op de foto voelde bijvoorbeel mn DA bij het achterbeen goed teken dat je niets voelt toch! snap heel goed dat het doodeng is en blijft Afbeelding

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:18

ah dappere Roos, blijft moeilijk het verlies en gemis! sterkte Dennis

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:18

Sterkte Dennis, blijft een gemis..... Y;(

Bedankt lique voor de uitleg en foto. Morgen even proberen.

Helaas liep ze vandaag meer gevoelig. Ipv druk mee draven uit de paddock bleef ze in stap en op de poetsplaats was ze timide ipv dat ze druk was zoals ze de laatste tijd is omdat ze het gras op wilt. In overleg met de DA toch direct op pijnstillers gezet. Ze raadde buut aan maar omdat ze vorige keer goed op inflacam reageerde probeer ik eerst dat.

https://youtu.be/3YBuOQrZ6qE

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:25

Oei die loopt indd weer echt op eieren. Wat onijs baalen zeg, helemaal nu het weer zo goed ging. Bij Zhuf was op dit gedeelte altijd heel duidelijk de pols voelbaar.

Afbeelding

Edit: heb ff voor je gezocht, wist namelijk dat er een filmpje was waarop heel duidelijk uitgelegd wordt waar je moet voelen.
https://youtu.be/i_USluoLU5A