[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:35

Hier gelukkig alles rustig. Nog niet op het gras, ze mag af en toe eens 10 minuutjes grazen, maar merkte vorige keer na een kwartier/20 minuten dat ze toch "veranderde" (kan er niet eens m'n vinger opleggen, maar toch) dus ik neem het risico nog even niet. Als er weinig zon is geweest en/of geregent heeft mag ze even 10 minuutjes vreten, want vreten doet ze dan :P alsof ze weet dat ze maar even heeft :')

Verder staat ze bijna weer volledig in training. Gisteren weer les gehad en rij dan zeker 45 minuten fanatiek en dat gaat super! Ze komt ook lekker bij, heeft net een klein speklaagje over haar lijf ziet nog nét haar ribben en vindt haar mooi op gewicht zo, dus het voer is op dit moment fijn in balans (eindelijk!)

Durf de goden niet te verzoeken, maar het gaat eigenlijk weer zoals voor de HB!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:46

Vesceron schreef:
Hier gelukkig alles rustig. Nog niet op het gras, ze mag af en toe eens 10 minuutjes grazen, maar merkte vorige keer na een kwartier/20 minuten dat ze toch "veranderde" (kan er niet eens m'n vinger opleggen, maar toch) dus ik neem het risico nog even niet. Als er weinig zon is geweest en/of geregent heeft mag ze even 10 minuutjes vreten, want vreten doet ze dan :P alsof ze weet dat ze maar even heeft :')

Verder staat ze bijna weer volledig in training. Gisteren weer les gehad en rij dan zeker 45 minuten fanatiek en dat gaat super! Ze komt ook lekker bij, heeft net een klein speklaagje over haar lijf ziet nog nét haar ribben en vindt haar mooi op gewicht zo, dus het voer is op dit moment fijn in balans (eindelijk!)

Durf de goden niet te verzoeken, maar het gaat eigenlijk weer zoals voor de HB!

Maar staat jouw paard alleen op 't zand of hoe doe jij dat?
Wel fijn dat het zo goed gaat.

Vesceron

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:26

Op dit moment staat ze inderdaad alleen op het zand, in een grote paddock met vriendjes.
Het grote land is nog niet ingezaaid dus er staan meerdere paarden nog niet op het land. Als de rest wel op het land gaat zijn er nog 1 of 2 paarden die maar beperkte weidegang mogen dus ze zal zelden tot nooit alleen komen te staan. Wil tegen die tijd kijken of ze met die paarden op strookbegrazing kan met een graasmasker, maar dat wordt aankijken.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:31

@jesito (maar ook anderen): onze DA had het dus helemaal niet over tien minuutjes ofzo, die ging van halve dag door naar hele dag. En er staat echt flink hoog raaigras op een grote wei...

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:34

@Gineke, tja... bij mijn paard is het inmiddels 7 maanden geleden dat ze HB was en ze mag nog niet op de wei (van mij). Ik merk al verschil als ze net iets te lang gegraasd heeft en dat is dan hooguit 20 minuten.
Verschilt per paard denk ik, maar zo kort na HB al een halve dag of zelfs hele dag op de wei, is in mijn ogen vragen om ellende.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 09:57

Sommige DA's snap ik echt niet... er wordt nog steeds maar makkelijk gezegd 'zet maar weer op de wei'...zonder enige beperking. Je zou bijna wensen dat ze zelf eens aan den lijve de pijn en het ongemak van HB zouden ervaren.
Natuurlijk heeft de oorzaak van de HB er ook iets mee te maken, maar de meeste paarden die bevangen van de wei afkomen, kun je niet meer onbeperkte weidegang geven na de genezing.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:53

Onbeperkte weidegang lijkt me een heel slecht plan.
Hier door middel van strookbegrazing (2x per dag ministrookje in de zomer) gaat het goed.
Momenteel krijgen ze 1x per dag een strookje die eerst al wat wordt kortgegeten en daarna gaat mijn merrie erop. Dat gaat goed.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:01

Ik heb een paar vragen :)

Mijn shet heeft vorige zomer hoefbevang gehad, gelukkig waren we er op tijd bij, een weekje aan de pijnstilling, op het zand met hooi en water en daarna héél rustig weer opbouwen. Dit is goed gegaan. De DA heeft toen gezegd dat hij max. 8 uur op het gras mocht. Dit proberen we aan te houden. Nu gaat het gras weer groeien en wil ik toch vragen wat nou het beste is..
De situatie:
- 's ochtends tot ongeveer 1 uur op het zand en hij krijgt dan een hooinet mee.
- 's middags tot een uur of half 8 op het gras.

Nu wil ik hem er sowieso korter op gaan zetten.
Het gras is heel kort, dus ik weet niet of een graasmasker dan een optie is? (ook omdat hij aan de dikke kant is..)
Wat is nog meer verstandig om te doen om hoefbevang te voorkomen?
Zit er in hooi veel suikers?

Alvast bedankt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:07

Op heel kort gras wil niet met gasmaskers, op heel lang gras ook niet. Jammer, want het id een super oplossing. Zonder masker zou ik nog geen uur aandurven

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:27

Robin_Rikkie schreef:

Mijn shet heeft vorige zomer hoefbevang gehad, gelukkig waren we er op tijd bij, een weekje aan de pijnstilling, op het zand met hooi en water en daarna héél rustig weer opbouwen. Dit is goed gegaan. De DA heeft toen gezegd dat hij max. 8 uur op het gras mocht. Dit proberen we aan te houden. Nu gaat het gras weer groeien en wil ik toch vragen wat nou het beste is..
De situatie:

Nu wil ik hem er sowieso korter op gaan zetten.
Het gras is heel kort, dus ik weet niet of een graasmasker dan een optie is? (ook omdat hij aan de dikke kant is..)
Wat is nog meer verstandig om te doen om hoefbevang te voorkomen?
Zit er in hooi veel suikers?

Alvast bedankt.

Hier:
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... rs-in-gras
vind je je antwoord.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:29

en of er in je hooi veel suiker zit, kan je (helaas) niet weten tenzij je je hooi laat testen. Je kan wel zeggen dat vroeg in 2011 gemaaid gras veel suikers bevat omdat de weersomstandigheden toen slecht waren voor de grasgroei.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 18:45

Robin_Rikkie schreef:

De situatie:

Ik denk dat het beter is om dit om te draaien: 's morgens een paar uurtjes op gras, en dan de rest van de dag op het zand.
Het punt is dat gras in de nacht suikers verbruikt en dat betekent dat bij zonsopgang het suiker|fructaan niveau van het gras het laagst is. Op een zonnige dag komt de suikerproductie snel op gang - het hoogtepunt ligt ongeveer rond het middaguur ( 12:00 -13:00 uur) en gaat dan weer langzaam afnemen. De nacht en de vroege ochtend tot een uur of 11, zijn dus veiliger.

Heel kort afgegraasd gras is per definitie niet veiliger dan wat langer gras: suikers zitten voornamelijk in de stengels en niet in het blad. Onderaan de grasstengel zit het zgn. groeipunt van het gras, dat is in feite de suikerfabriek. Heel kort gras zal alles op alles zetten om te overleven dus het produceert méér suiker om te kunnen groeien.

Als het mijn beslissing zou zijn, zou ik het gras iets langer laten groeien, strookbegrazing toepassen en het paard alleen in de vroege morgen op de wei zetten, eventueel met graasmasker.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:03

mysa schreef:
Op heel kort gras wil niet met gasmaskers,

:=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 19:28

The war is on.. _O-

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:34

Jannepauli schreef:
Robin_Rikkie schreef:

De situatie:

Ik denk dat het beter is om dit om te draaien: 's morgens een paar uurtjes op gras, en dan de rest van de dag op het zand.
Het punt is dat gras in de nacht suikers verbruikt en dat betekent dat bij zonsopgang het suiker|fructaan niveau van het gras het laagst is. Op een zonnige dag komt de suikerproductie snel op gang - het hoogtepunt ligt ongeveer rond het middaguur ( 12:00 -13:00 uur) en gaat dan weer langzaam afnemen. De nacht en de vroege ochtend tot een uur of 11, zijn dus veiliger.

tenzij het erg koud is 's nachts/'smorgens en dan de zon erop komt (zoals de aankomende dagen), dan kan je beter iedere spriet vermijden!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:28

Hartstikke bedankt :) ik ga kijken of ik het kan regelen 's ochtends erop en 's middags niet, ik had dat idd ook al gelezen :) We hebben al een stukje in de wei afgezet wat we iets langer laten groeien.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:02

Maar (nogmaals) let op de temperatuur!!!! Nu ff niet!!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:03

lees mijn link

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:03

Even leuk nieuws SPAM
De Haflinger heeft het vandaag gepresteerd: ze is vanaf vandaag ZZ dressuur mennen startgerechtigd. De hoogste mendressuur klasse van Nederland. _/-\o_
Niet gek voor zo'n blonde maflinger. <3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:07

Gefeliciteerd :D

Ik hem mijn tuig voor Amber binnen, als ik een zweng kan knutselen ga ik morgen of anders van de week met haar slepen :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:22

Mooie prestatie!
Dan spreken wij natuurlijk vanaf nu alleen maar over 'Hare Majesteit Janouk' :D *\o/*

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:03

Helaas is bij mijn pony vandaag ook hoefbevangenheid geconstateerd.
Na het bekappen 17 april begon hij onregelmatig te lopen. Niet kreupel, maar hij liep gewoon niet rad.
Na een week rust met minder goede en ook betere dagen toch de dierenarts gebeld.
Deze vermoedde dat hij zich verstapt had en adviseerde een week rust met Quadrisol.
Na twee dagen Quadrisol gebruikt te hebben ging het bergafwaarts. Warme hoeven, krampachtig lopen en vanochtend verzette hij liever geen stap meer.

Dierenarts weer gebeld en die kwam toch met de diagnose hoefbevangenheid.
Flinke tas vol medicijnen meegekregen: Metacam, bloedverduners en een gel waar hij rustig van wordt.

Morgen kiepen we de stal vol met nat zand en probeer twee keer per dag heen te gaan om de benen af te spuiten. Er wordt gestopt met het voeren van het kleine beetje krachtvoer dat hij kreeg en eet nu alleen nog hooi.

Zijn er meer maatregelen die ik kan nemen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:36

Heeft hij een pddock? Ongedwongen beweging is belangrijk voor een goede doorbloeding. En je zou je
Smid kunnen bellen, die kan zo veilen dat de druk eraf kan.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:50

capopjekop schreef:
Heeft hij een pddock? Ongedwongen beweging is belangrijk voor een goede doorbloeding. En je zou je
Smid kunnen bellen, die kan zo veilen dat de druk eraf kan.

We beschikken helaas niet over een paddock. Hij is twee weken geleken bekapt en het leek de dierenarts daarom geen noodzaak om de smid te bellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:37

Hey marijke,

Wat vervelend dat je pony hoefbevangen is.
Opzicht zijn de maatregelen al behoorlijk goed die je neemt, dat is dus al super.
Maar wat capopjekop zegt kunnen de puntjes op de I zijn.

Ik zou een goede smid laten komen die bekend is met hb, die vijlt de hele teen recht en past de stand aan.
Door die teen eraf te vijlen kan eventueel ontstekingsvocht eruit wat de druk in de voet af doet nemen.
Het ziet er heel raar uit, maar het helpt echt.
Toen mijn smid dit voor het eerst deed dacht ik van, mijn god dit komt nooit meer goed.
Maar ik was verbaast hoe goed dit werkte.
En ook idd beweging blijft heel belangrijk.
In de acute fase is blijven staan meestal het beste maar later moeten ze gaan bewegen voor een goede doorbloeding en het afvoeren van de afvalstoffen.

Hopelijk knapt je pony snel op.