Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:31

Nee een gat in de oppervlakkige buigpees.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 10:46

Oke.. Ja dat is wel wat anders... Ik ga mijn dierenarts eens bellen wat evt.geschikt zou kunnen zijn voor de mijne..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:56

Bammes is alweer als vanouds aan het werk. := Hij is bloedfanatiek en heeft een betere conditie dan voor zijn blessure. Dat komt doordat hij constant galoppeert als ik met de merrie weg ben. Zijn been houdt het tot nu toe perfect. Dat bultje zal wel blijven zitten, maar het wordt niet warm en niet dikker, dus is eigenlijk alleen nog maar een schoonheidsfoutje. Opbouwen bij een revalidatiecentrum was dus inderdaad overbodig geweest, zoals ze bij de kliniek al zeiden. Ik vind het nog steeds eng en onwennig, maar als ik hem niet aan het werk zet, dan gaat hij weer zo raar doen uit verveling, dus ik probeer me er overheen te zetten.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:09

Ik heb lang bij jullie meegelezen, ons paard had eerst een lichte peesblessure doordat hij zich in de wei had aangetikt. Is hiervan netjes hersteld maar bleek kort daarna uiteindelijk HKO te hebben en daardoor weer een peesblessure door overbelasting en we hebben hem onlangs weg moeten brengen.

Nou las ik geregeld over revalidatieadressen en misschien heb ik hier een bruikbare toevoeging voor voor mensen in Brabant. Onze stalhoudster is bezig een deel van de stal om te bouwen tot een kleine revalidatieplek met loopband en aquatraining (niet zwemmen hoor maar wel lopen door water). De verwachting is dat het in de zomer klaar is. Wellicht is dit ooit iets nuttigs voor iemand hier in het hersteltraject daarom plaats ik het.

Vooor iedereen in dit topic veel succes met het herstel!

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:22

Voor mij gelukkig goed nieuws. mijn paard was niet mee kreupel tijdens het onderzoek bij de kliniek...zelfs niet na de buigproef... op scan konden ze niets zien alleen dat het oude "lidteken" goed uutzag en niet te zien is als men niet weet waar het exact zit. wat de dierenarts thuis heeft gezien konden zij niet vinden. advies gekregen om een week staptraining te doen (is al voorbij) nu een week 2x2minuten draven, dan een week kort losrijden met draf en galop en rustdagen en dan met schema verder trainen. mocht ze kreupel worden dan moet ik terug en haar blijven rijden zodat ze verder kunnen kijken.

verder gaf de da aan dat uno typisch letsel heeft wat ze zichzelf aandoet en geen overbelasting en dat vind ik erg fijn. achteraf dus nog geen aqua training nodig...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:18

Martie bedankt voor je tip! Altijd fijn om te weten. Denk dat er altijd wel mensen (paarden ;-)) zijn die er baat bij hebben. Wat rot van jouw paard :(:)

Kenney: goed nieuws zeg!!! Hopen dat ie niet meer kreupel wordt. Maar wat zag de dierenarts thuis dan?

Lorette ook alweer een tijd lekker aan het werk: top hoor!!!

Monty hoe is het met jullie? Ook nog steeds goed?

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:12

Hij zag een "peesletsel" zei hij... maar die scans wat ze meebrengen zijn erg onnauwkeurig dus wat ie gezien heeft weet ik niet. Vond die da zowieso een rare snuiter. mijn normale da is niet zo denderend met kreupelheden en daarom had ik eens een ander gebeld... maar dat viel toch wel tegen. hoop maar dat de kliniek gelijk heeft.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:20

Even update hier hoe het gaat met Querido

We zijn zo goed als weer op het oude niveau. Qua training doe ik alles weer, en gaat het nu om het fijnere tune werk wat gewoon nog wat tijd kost..
Een paard echt weer in alles los soepel en sterk te krijgen neemt wat tijd in beslag.
Maar het galopwerk gaat goed, ik rij regelmatig in mijn wei (beter als de te droge en dus zware bak) en ben ook weer bezig met de wissels..

Het been van Querido heeft tot nu toe geen reakties meer gegeven. Na het werk stappen we weer fijn op het harde uit, en uiteraard ook even koelen met water.
Ik rij om de dag of twee dagen achter elkaar en geef hem dan weer een of twee dagen rust. Zodat zijn benen ook kunnen herstellen en dus niet weer blessure gevoelig zijn.

Ik wil eind van de maand weer beginnen met het geven van demo's.. Hangt ervan af hoe de lokatie is, als het te zwaar is laat ik het galopwerk over aan anderen maar dan krijgt Q wel weer even de sfeer mee om weer te wennen aan de demonstraties.
En begin juni heb ik ons wel ingepland voor een demo Working Equitation in Boxtel, dat zou hij weer moeten kunnen hebben.. In september gaan we met onze vereniging naar Horse Event, en is Boxtel weer een goede voorbereiding..
Querido vind het helemaal geweldig dat hij weer zo aan het werk mag, en als er lessen bij ons georganiseerd worden of mensen op mijn parcours oefenen, mag hij het voorbeeld geven van hoe het moet. Is ie helemaal weer gelukkig!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:33

Ik denk dat ik me hier ook maar moet melden helaas. 2 weken geleden werd ze opeens met rijden heel licht onregelmatig, de volgende dag al iets erger en de dag daarna echt kreupel in draf. DA laten komen, waarscheinlijk een probleem bij de peesaanhechting (oorzaak overstrekking denkt de DA) dus direct boxrust (niet stappen) en dinsdag moeten we naar de kliniek voor foto's en een echo.
Been is niet dik, niet warm, geen bult. Het enig wat er is is dat ze kroonrand/hoef iétsje warmer is.

Ik baal echt zo, van de winter hebben we er ook al 2,5 maand uitgelegen om een kreupelheid omdat mevrouw zo achterlijk debiel doet in die wei. Heb ook geen idee wat ik moet verwachten, half jaar rust, 5 weken rust. Wil ook gewoon die uitslag van die echo etc weten.. Nog 3 daagjes.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:35

Balen he als ze zo onvoorzichtig met zichzelf zijn. De mijne is ook lomp. Staat daarom ook nu al jaren met peesbeschermers en springschoenen. Even niet ivm de blessure maar nu wel weer. Vond de da ook een goed plan ;-)

Morgen naar Olst en Drenthe even kijken voor het zwemmen en de seawalker. Best ver. Ruim 2 uur rijden ;-). Daarna nog even lekker rijden. Misschien wat balkjes lopen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:38

Succes vandaag Quiz!! Ik ben benieuwd of het wat is voor je paardje.

Ja echt balen Superlise!! Zou het niet kunnen dat ze een ontsteking in de hoef heeft?? Als alleen de kroonrand/hoef warmer is en de rest niet. Ik hoop het voor je. Succes morgen!!

Super Jesser dat Querido het zo goed doet :) . Doe jij nog steeds koelen?? Ik niet, ik smeer er alleen traumeel op. Wat leuk dat jullie weer mee kunnen doen met een demo Working Equitation!! En Horse Event op de planning, cool :D . Fijn is dat, dat ze zo blij zijn dat ze weer aan het werk mogen :) .

Gelukkig maar Kennyh dat het toch blijkt mee te vallen! Super voor je!!

Hier gaat alles ook steeds beter! Door zijn oor en het aftrappen van eerst zijn rechterijzer en toen zijn linkerijzer heb ik dik 4 weken niet kunnen rijden. Ik ben nu een goeie 2 weken weer begonnen en ben hem nu wat meer door aan het pakken. De eerste 3 keer rustig aan opgebouwd, daarna steeds meer gedaan. Vorig weekend ben ik een uurtje richting bos geweest, voor het eerst. Flinke stukken gedraaft en gegaloppeerd waarbij hij voor het eerst weer gezweet heeft :D . Afgelopen week heb ik weer eens een paar keer in de bak gereden en zaterdag en zondag hem aardig aan het werk gezet. Wat schouderbinnenwaarts en wijken meegepakt en dat ging al redelijk goed. Nog een paar weken en dan zitten we denk ik weer op ons oude niveau *\o/* . Mag ook wel na 17 maanden :D .

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:49

Ook ik mag me helaas melden! :( 3 weken geleden ging ze me er onder het rijden tussen uit en liep me daarna toch een partij kreupel, mega dik been, meteen been gekoeld en op stal gezet. Aangezien die week de DA kwam heb ik haar alleen aan de hand even gestapt uit voorzorg. DA constateerde idd een peesblessure, wss een verrekking, ik moest min. 1 uur stappen en ze mocht op de wei. Nouja ik geloof de DA en had verder geen ervaring met een peesblessure. Nu 3 weken later geen verschil te zien, alleen dat ze niet meer kreupel liep, dusja toch uit voorzorg maar een andere DA gebeld om een second opinion, conclusie, ze vertrouwde het niet helemaal, dus moet aankomende vrijdag een peescan gaan maken, en boxrust. :(

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:39

Nou..vandaag is het zover. Vanmiddag om 4 uur bij de kliniek zijn voor een peesscan..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:49

Succes vandaag Niekj-Jente!
Hoe was de seawalker Qizz?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:42

Niekj_Jente: hoe is het gegaan?

Gulpje:
ik was in Olst geweest, daar had ik een heel goed gevoel bij, hele aardige mensen, het was er klein, maar plaats voor 5 paarden dus veel aandacht voor je paard. Niet negatief praten over andere aquatherapievormen.

Toen zijn we naar het zwembad geweest,... en daar had ik een heel ander gevoel bij... hoewel ik geloof dat het zwemmen super is voor je paard, ben ik er verder op zijn zachtst gezegd: niet zo positief over. De manier waarop we benaderd werden... laat ik er verder maar niet op in gaan.

Alleen is mijn dierenarts van mening dat het te weinig resultaat brengt in dit stadium en alleen veel geld kost. Dus ik heb in 1e instantie besloten het niet te doen, maar twijfel nu toch weer.. wellicht dat ze me in Duitsland iets meer kunnen laten zien waaruit ook resultaten blijken van paarden die na bijv. al deze maanden alsnog gaan aquatrainen,.. of het dan nog positief resultaat brengt. Zo ja,.. wil ik het misschien alsnog een maand doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:30

Mag ik vragen wat er bij het zwembad gebeurd is? En was het de benadering naar jullie in persoon of was het de benadering van de paarden die het zwembad in gaan. En had je ook gevraagd wat de achter liggende gedachte is van deze benadering?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:19

Ik ben ook wel benieuwd qizz. Ben je ook in hollandsche veld geweest?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:40

Gulpje: Dankjewel!

Qizz: Ze heeft in haar checkligment (of hoe je het schrijft) helemaal geen structuur meer zitten. Ze moet nu 3 maanden boxrust, de 1e maand moet ik 10 min. tot 15 min. stappen aan de hand of onder zadel.
Na die maand mag ik het uitbreiden tot 30 min. en de 3e maand mag ik uitbreiden tot max. 60 min stappen.

Na die 3 maanden moet ik contact opnemen met de veearts voor nog eventueel een nieuwe echo/scan.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 22:36

Ah balen,.. herkenbaar, de mijne had nog 15% van zijn checkligament goed.
De rest was gescheurd/uitgerekt.

Ik heb ook eerst 3 maanden aan de hand gestapt, daarna erop gestapt (ook ca. 2/3 maanden) en daarna langzaam draf er bij opgepakt, en als laatste galop (nu sinds een maand of 2). Nu zitten we op 10 maanden, maar het is goed hersteld volgens de DA. Hij was tevreden. We zijn er nog lang niet,.. maar het gaat de goede kant op. Mijne is ook "al" 15 dus het herstel duurt wrs ook langer daardoor.

Sterkte!

Teegee: nee niet geweest, denk ook niet dat het wat voor hem is met zijn stapmolenangst ;-)

PP: was gewoon de benadering in persoon.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:53

Mijn paard lijkt mee te vallen, op de kliniek liep ze al een aardig stuk beter (zat 5 dagen tussen) en bij 1 uitverdoving was alles weer goed dus het is nog maar een lichte kreupelheid dus we hebben wel foto's gemaakt maar geen scan. Op de foto's hadden vlekken moeten zitten als het ernstig was en die zaten er niet. Dus 3 weken boxrust met stappen onder het zadel en daarna terug komen. Hopelijk is ze dan weer goed.

Wel zit er pas sinds 5 dagen een bult/schiefel, terwijl ze al 2 weken kreupel is. De DA noemde het dinsdag een schiefel maar toen was ie kleiner als vandaag, hij is wel hard zit op de binnekant van het midden van het onderbeen (voorbeen) en doet geen pijn als je eraan zit. Ziet er echt schiefel-achtig uit maar ik wist niet dat dat zo snel groeit/komt?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 23:35

Klopt. Had de mijne net zo. Was eerst heel klein en werd opeens groter. Mijne heeft m aan het rechtervoorbeen op dezelfde plek als de jouwe. Ook het blessurebeen. Op die plek was t niet erg bij de mijne... Vind m nu ook behoolijk groot.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 06:31

Qizz, wat goed dat je zo'n fijn gevoel had in Olst. Dat had ik namelijk ook zo ervaren.. door de vijf boxen hebben ze alle tijd voor je paard. Ze werken alle dagen strikt volgens schema, en inderdaad die persoonlijke benadering. Weten waar ze mee bezig zijn, en gewoon alle tijd voor jou als persoon kunnen nemen. Super mensen vind ik het!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:14

Maar Qizz ik begreep dat je ongeveer 2 uur bent geweest? Dan moet het toch niet heel vervelend zijn geweest?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 15:09

Dat heb ik ook niet gezegd dat het zo vervelend was.
Hadden gewoon veel meer een klik met Olst. Zie pb ;-).
Heb je wel eens he...

Niks ten nadele van zijn kundigheid. Denk dat hij heel goed is.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 15:12

J
Jesser schreef:
Qizz, wat goed dat je zo'n fijn gevoel had in Olst. Dat had ik namelijk ook zo ervaren.. door de vijf boxen hebben ze alle tijd voor je paard. Ze werken alle dagen strikt volgens schema, en inderdaad die persoonlijke benadering. Weten waar ze mee bezig zijn, en gewoon alle tijd voor jou als persoon kunnen nemen. Super mensen vind ik het!

Precies. Helemaal mee eens!! Heb ze de groeten gedaan.
Vond ze leuk ;-). Heeft zij jouw paard ook nog gereden? Prachtig paard heb je trouwens :-)