Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:13

huh? zack waar heb je het over :+ Ik volg het even niet? :P

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:18

Zo, de smid is geweest vandaag dus hier is een blije eigenaar :D
Foto's zijn met telefoon gemaakt omdat ik vanwege het weer niet met mijn spiegelreflex in de weer ga op stal. (lees: warm weer is veel gespetter..)

Voor
Afbeelding
Afbeelding

Achter
Afbeelding
Afbeelding

RV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LV
Sorry hij bewoog net :o
Afbeelding

LA
Afbeelding

Zo kan je de waaiers overigens wel goed zien!

@ingrid
Ik denk dat kleur verschil qua kwaliteit van de hoeven niks uit moet maken :)
Maar dat is een persoonlijke ervaring.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:21

Ik was t Zack.

Je ziet op de foto's idd de flares heel goed.
Wat gaat de smid daar nu aan doen in de toekomst?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:24

Ik had peelie al sorry pb gestuurd, ach krijg je ervan als je blond bent :+
Heb het ook al veranderd haha O:)

De flares zijn ong. met 75% al verbeterd, het was echt vreselijk.

Hij heeft mij uitgelegd hoe ik het zelf in toom kan houden, en hij komt het corrigeren zeg maar.
Hoe hij het zonder ijzers gaat doen weet ik niet precies, maar hij heeft het al met 75% verminderd dus dat komt wel goed :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:29

gewoon de flairs er lekker vanaf halen. Dat kan naar mijn mening wel wat meer dan dat nu op de foto's is te zien/ is gedaan.

Ik vind de hoefwand ook wat lang. Die zou ik wat korster houden! juist om de Flairs tegen te gaan! Van langeren hoefen is de kracht op de hoef anderes waardoor de flair makkelijk kan ondstaan! Dus lekker compact gaan bekappen.

Verder vind ik de hoefjes er redelijk uit zien :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:32

Ik zal morgen avond mijn goede camera meenemen naar stal.
Dan kan hij veilig mee haha.

De hoefwand, jij bedoelt de teen zeg maar?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:32

Tancreda4 schreef:
Is het eigenlijk echt zo dat witte hoeven vaak 'zachter' zijn dan zwarte hoeven? Mijn grote paard heeft witte voeten en zijn vrij zacht, en mijn kleine shet heeft zwarte hoeven die KEIHARD zijn, krijg ik amper wat weggevijlt. Nu is er natuurlijk ook wel verschil met paard en shet (shet vaak hardere hoeven volgens mij), maar vroeg mij eigenlijk af of dat een fabel of feit is; witte hoeven zachter.

Onderzoek heeft uitgewezen van wel en van niet, die onderzoeken spreken elkaar tegen. Mijn ervaring is ook dat er wel verschil is tussen witte en zwarte hoeven.

Needje schreef:
Volgens mij is dat niet waar. Die van mij heeft n witte voorvoet welke echt van beton lijkt.

Dan was het vast jouw paard bij dat onderzoek van geen verschil.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 08-09-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:34

en wat is het verschil dan volgens jou farbersmid? Dat wil ik dan wel eens weten...

Ik vind witte hoeven er altijd wat zachter uitzien, maar volgens mij zijn ze dat echt niet...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:36

Zack schreef:
Zo, de smid is geweest vandaag dus hier is een blije eigenaar :D
Foto's zijn met telefoon gemaakt omdat ik vanwege het weer niet met mijn spiegelreflex in de weer ga op stal. (lees: warm weer is veel gespetter..)

Ziet er netjes uit, wat zal jij en jouw paard tevreden zijn.
Nu kun je tussendoor zelf bijhouden, dat zal de hoeven ook ten goede komen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:42

Ja vind het vooral ook heerlijk voor hem.
Geen uitglijders meer nu!
En ik kan nu idd zelf tijdig ingrijpen, met ijzers kon dat niet en dat is gebleken!

Verder denk ik dat het qua kleur echt niks uitmaakt.
Want ik als ik ga kijken naar de hoeven op stal, zie ik meer donkere hoeven die 'k*t' zijn dan blanke hoeven..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:43

Peelie schreef:
en wat is het verschil dan volgens jou farbersmid? Dat wil ik dan wel eens weten...

Ik vind witte hoeven er altijd wat zachter uitzien, maar volgens mij zijn ze dat echt niet...

Mijn ervaring is dat het kan verschillen met pigment en de hoorn, dus de hoeven zelf. Het is niet de regel en dat is uit de onderzoeken gekomen.
Mijn ervaring is dat de witte hoeven "zachter" aanvoelen met bekappen en met name vijlen ben ik voorzichtiger. Maar dat is niet bij alle witte hoeven zo, het kan ook verschillen van hoeven. Zo heb je ook zwarte hoeven die "zachter" zijn dan ze lijken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:27

Fjin Zack, weer zonder ijzers! HOpeljik gaat dat goed. Wat betreft die flares zou ik ze ook wat korter willen zien de wand. Iig uit ervaring hoe mijn smid onze flares aan gaat; wand kort (bij de flares). Vos heeft ze al een stuk minder, minder grote 'groeve' waar de witte lijn zit etc. Gaat allemaal goede kant op dus!

Vandaag ook weer een stuk zonder ijzers de weg op, ook gedraafd. Deze week is het weer 6 weken geleden dat de hoefsmid er was, en de hoeven zijn nu nog best goed, ben er tevreden mee :j Heb haar hoefschoenen niet zo gek veel aan gehad, maar heb dan ook niet gek veel lange ritten gemaakt. Meer stapritjes rondje dorp.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:32

Ja ben echt weer blij hihi!
Ik zal morgen eens kijken naar zijn pootjes.

Heb ook even het grintpad gepakt zowal in stap en draf, maar meneer denderd overal heeerlijk doorheen!
Alles behalve gevoellig dus ;)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:41

Zack schreef:
Heb ook even het grintpad gepakt zowal in stap en draf, maar meneer denderd overal heeerlijk doorheen!
Alles behalve gevoellig dus ;)

dat is mooi.

de hoeven zien er niet gek uit. kwestie van goed bijhouden. ben benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen.

over witten en zwarte hoeven:
ik denk niet dat de kleur wat met de kwaliteit te maken heeft. eerder het type/de ras van het paard, de voeding, huisvesting en hoefverzorging. een van mijn paarden heeft een wit voetje met witte hoef. zie geen verschil.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:46

Doe mij oko ongevoelige voetjes! Ben blij dat mijn shetje dat al heeft, Wiet gaat op haar snuffert. Al hebben we ook wel nare scherpe losse stenen liggen op delen van het erf.

Heb het voer nu op de verharding in het land staan steeds, had gelezen dat dat ook wel goed is als je ze op een verhard stukje hebt lopen in het land soms?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:52

Ik vergelijk dan ook paarden met witte en zwarte hoeven. Dat geeft een beter beeld. Er zijn zoveel factoren wat hoeven zachter en harder maken. Het is mijn ervaring en die staat lijnrecht tegenover een van de onderzoeken. Welk onderzoek heeft de juiste uitslag?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:07

Mijn paard heeft een gemarmerd been met strepen in zijn hoef. De rest van de benen zijn wit, met wittige hoeven. De hoef met de strepen lijkt altijd veel harder wanneer ik het moet vijlen.
Maar of dat ook echt zo is?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:12

Zack schreef:
Overigens is het quoten van fotos niet zo heel erg als er dingen bijstaan waar de eigenaar wat aan heeft.
Bijv. het commentaar van scoxxx etc.

Probeer in dat geval dan voor en na de foto de [img ] [/img ] weg te halen, zodat de foto er als link staat. Ik heb bijv. niet altijd een snelle computer tot mijn beschikking en moet dus echt "eeuwen" als er veel foto's op een pagina staan. Dan is het ook best vervelend als blijkt dat het om 3x een quote van dezelfde foto's gaat i.p.v. nieuwe foto's.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:52

mosterd na de maaltijd, maar

@ esperanza

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y8CPG6KZ.jpg

ik sta nog niet te jubelen over de hoeveelheid garnituur.

De uitgezakte hoeven zijn een gevolg van flares -> slechte witte lijn. En dat probleem is niet opgelost met het wegvijlen van de flares waarbij de hoefwand nóg zwakker wordt. Optisch ziet het er dan mooi uit, maar het paard schiet er weinig mee op, eerder van de wal in de sloot.

Afbeelding

Flares van voren of van de zijkant zijn het gevolg van HB in meer of mindere mate http://www.all-natural-horse-care.com/l ... orses.html in het engels is er nog een tussenterm: laminitis. HB = founder. Laminitis is nog geen founder.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-09-09 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:02

@ Arabesk ik dacht dat ik gek was, maar ik durf er niks meer van te zeggen... Dan zit het ijzer er wel recht onder en denk ik van niet en anders om..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:19

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:17

@Arabesk mijn pony is van ongeveer de middelste naar de linker gegaan, echt apart.
Ik merk heel duidelijk verschil nu ik echt alles tot de zool weg haal (behalve dus een klein stukje hiel), de voeten worden smaller.
De wand begint bij de teen stijler te worden :j

En ik heb nog eens extra op het lopen gelet maar ze land nu toch echt hiel eerst +:)+ (mits ze niet over haar tempo loopt)
We zijn op de goede weg :j

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:44

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:59

@Arabesk, ik ben heel tevreden hoor over de hoeveelheid garnituur.

Afbeelding

Vanaf het tweede nagelgat begint het garnituur. Dat kun je op deze foto mooi zien. Het verbeteren van de voeten moet imo ogen ook niet heel drastisch in 1x en dat is dus ook niet gedaan. Deze smid heeft echt naar mijn volle tevredenheid gewerkt. Ik heb goed hem kunnen overleggen over de voeten en ik vond hem zeer kundig. Dat ik de voeten meer compact wilde hebben en wat meer garnituur daar was hij het volledig mee eens. Hij gaf aan dat het voor mijn paard geen goed idee was om te veel garnituur te hebben, dit was voor nu voldoende.

Om de voeten nu nog meer aan te passen, dan had hij inderdaad veel van de wand af moeten vijlen en daar koos hij dus niet voor. De voeten gaan nog verder opknappen, maar dat doen we 1 stapje per keer. Oh, en met de witte lijnen is niets mis. Ik heb ze weer kunnen bekijken maar ze zien er goed uit (met uitzondering van een paar plekjes van een cm)

Maar goed, jij als ijzer expert mag me uitleggen hoe het dan beter moet. Ik geloof het allemaal wel. Ik heb toch meer vertrouwen in de smid als je het niet erg vind.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:32

Wat geeft voor jullie het garnituur aan, de breedte van de hoef?