Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:56

Ik vraag me bij de foto's vooral af waarom hoef nummer 6 van te voren nog een straal heeft, maar na de bekapping niet meer :? 'Moesten' de hielen zo ingekort worden dat de straal als het ware uitstak en dus ingekort moest?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:23

Flirtatious schreef:
bandida ook nog een stik der af van na het bekappen van mijn fotos?? wand ze loopt nu namelijk weer gevoelig, voor mij dus kort genoeg denk ik...
jah die rode vlekken, ik denk dan idd dat ze ergens tegen aan is gestoten of wat dan ook, ze heeft nog nooit ijzers onder gehad dus van nagels kan het niet komen. en hoelang ze ze heeft hmmz even denk, een gokje, misschien half jaartje?? klein half jaartje, dit is echt een gok, wand heb er geen idee van...

De rode plekken zijn het gevolg van foute bekapping en flare's

Peelie schreef:
Daarom ben ik niet van ijzers omdat er dan gewoon rustig 1 a 2 cm vanaf gaat in een keer. Daarbij gaan hoeven flairen met ijzers er onder. Kijk er maar eens goed naar naar paarden waar de ijzers er zo'n 6 a 8 weken onder zitten. Dan schuiven de ijzers naar voren zeg maar.

Nee hoor, ik bekap en besla paarden en nee... er gaat eerlijk gezegd nooit 1 a 2 cm vanaf. Tja, tenzij 1. de eigenaar te laat de hoefsmid belt of 2. een hoefsmid slecht bekapt en de hoef te lang laat.
Ook schuiven "mijn" ijzers nooit naar voren. Eveneens een gevolg van slechte bekapping als ijzers wel naar voren schuiven.

Annetje schreef:
Ik denk niet dat het daar door komt, gezien er ook een kneuzing in de straal zit. Of zie ik dat verkeerd? Op de laatste foto van de onderkant schijnt er iets roods/paarsigs door de straal heen.
Ik moest trouwens wel echt 3x kijken naar de stralen! Wat zien die er apart uit zeg! Het lijkt wel of je er zomaar doorheen kunt kijken. Dat heb ik nog nooit gezien.

Direct gevolg van het te veel wegsnijden van het straalmateriaal op een wit gekleurde straal

Flirtatious schreef:
Links voor.
Afbeelding
Afbeelding

Betreffende hoefsmid heeft straal bijna weggesneden tot aan het leven! Nog een reden dat betreffende hoefsmid hiervoor gekozen heeft? Rotstraal? Ik vind het typisch...
En voor de rest heeft deze beste man slecht werk geleverd: hele zaakje is schots en scheef -> binnenkantjes hebben langere wanden dan de buitenwanden... hoogstwaarschijnlijk zijn de hielen derhalve ook scheef.
Hielen zijn ook te lang.
Hoefjes neigen naar ondergeschoven verzenen, standje is ondergeschoven.
Persoonlijk zou ik me diep, diep schamen bij dit "niveau" bekapwerk, geen wonder dat dit dier met 8 weken zo slecht staat als op onderstaande foto

Flirtatious schreef:
Afbeelding

En verder.... ingaande op eerdergevoerde discussie. Het is toe te juichen dat paardeneigenaren zich gaan verdiepen in de hoeven van hun eigen paarden.
Want bovenstaande foto's zijn een mooi voorbeeld van slecht werk van een hoefsmid.
Noodzakelijk is dat de eigenaar zodanig kundig is/wordt (?) om dit werk te kunnen beoordelen (als slecht).

Het wel of niet dragen van ijzers, is niet helemaal de bedoeling van deze topic overigens.
Goed = ijzerloos en Slecht = ijzers... is natuurlijk een zwart-wit weergave die alleen in sprookjes bestaan.
De harde werkelijkheid bewijst helaas anders.
Wat wel kwalijk is... en wat ik probeer in dit topic duidelijk te maken.... is dat te veel hoefsmeden te vaak slecht werk afleveren.
Beste paardeneigenaar, weest u op uw hoede!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:28

scoxxx, mar hoevaak bellen de eigenaren niet te laat de hoefsmit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:07

Annetje schreef:
Ik vraag me bij de foto's vooral af waarom hoef nummer 6 van te voren nog een straal heeft, maar na de bekapping niet meer :? 'Moesten' de hielen zo ingekort worden dat de straal als het ware uitstak en dus ingekort moest?

Die straal zat helemaal los en hing nog aan één flapje vast.... Er was dus geen straal meer...

Oh die foto's van Flirtatious waren van nadat de hoefsmid was geweest?!?!!??!?!

:oo :oo :oo :oo :oo :oo

ik dacht dat die nog moest komen %)

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:28

Is bij foto 2 van Arabesk het stukje afgebroken een gevolg van een te lange hoefwand?

Zolang het niet van de zool afbreekt zal een paard er toch niet gevoelig door gaan lopen?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:33

Hoi allemaal,
ik kom hier even binnenvallen, volg dit topic al een tijdje gewoon uit interesse.
Maar nu vraag ik me dus al een tijdje af, hoe dat nu zit met die losse paardenhoeven.
Ik begrijp dat deze voor een cursus gebruikt worden?
Maar wat ik niet snap, hoe kun je nu aan een losse hoef zien, of de stand wel goed is???
Normaal zit er nog een heel paard aan vast en je kijkt toch naar het geheel, hoe het paard op zijn 4 hoeven staat voor en na het bekappen???

Misschien lees ik er overheen, so excuse me :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:00

Als je de zool aanhoudt volgt de goede stand vanzelf, de zool zit namelijk aan het hoefbeen vast, de zool vertelt je dus waar het hoefbeen zit. Even heel kort samengevat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:01

__karin__ schreef:
Is bij foto 2 van Arabesk het stukje afgebroken een gevolg van een te lange hoefwand?

Zolang het niet van de zool afbreekt zal een paard er toch niet gevoelig door gaan lopen?

ja dat komt doordat de wand te lang is, in de kwartieren gaat ie er dan het eerste aan.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:08

Wat me nu opvalt, kan zijn dat ik er enigzins overheen gelezen heb hoor maar jullie gaan af en toe zo snel..

Ik lees regelmatig dat een smit niet in 1 keer een stand mag corrigeren maar lees dan ook weer regelmatig dat de hoef niet geheel symmetrisch bekapt is.
Dat kan ik in de meeste gevallen alleen maar begrijpen, ook ik zie dat.
Maar wat nou als je een paard treft die een afwijkende beenstand heeft en daardoor het beste uit de voeten komt als hij niet geheel symmetrisch bekapt is?

Neem paarden die maaien.
Om te voorkomen dat ze zichzelf aantikken of andere nadelige gevolgen ondervinden kan het goed zijn om net of de buitenwand of de binnenwand iets (millimeter werk bijna) anders te bekappen zodat de gangen economischer worden en er zodoende minder slijtage plaats vindt.

Dit kan je van enkeld een foto van de hoef en koot niet beoordelen en zodoende kan het zijn dat ook al zie je niet het ideaal plaatje het paard toch goed functioneerd.
Misschien daarom ook een idee om dit er bij in te betrekken.

Mijn paard wordt trouwens al jaren met volle tevredenheid gedaan door een hoefsmid die 5 dagen in de week Dravers bekapt en beslaat en daarnaast ook rijpaarden doet.
Ben zelf van mening dat juist in de Draverswereld een perfect bij het paard zijn benen/gangen hoefstand nageleefd wordt.
Dit zie ik terug in de paarden die deze man doet, ze lopen allemaal netjes en staan er goed op.

In tegenstelling tot sommige "rijpaarden" hoefsmeden waar ik de paarden allemaal op dezelfde manier bekapt/beslaan ziet.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:38

Arabesk schreef:
Als je de zool aanhoudt volgt de goede stand vanzelf, de zool zit namelijk aan het hoefbeen vast, de zool vertelt je dus waar het hoefbeen zit. Even heel kort samengevat.

Het hoefbeen hangt in de hoef aan banden en zit absoluut niet vast aan de zool.
Ik weet niet waar arabesk haar wijsheid vandaan haalt maar geloof dat het nu echt tijd wordt dat je je eens verdiept in de hoeven en niet alleen blijft hangen in de theori van het natuurlijke bekappen.

Ik zal donderdag eens met de camera het land in gaan en mijn pootjes van mijn monsters eens op de foto te zetten.
Vriendlief moet donderdag toch aan het bekappen daar ik geloof ik iets te veel zelf heb zitten prutsen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:29

@Zahlina: Wat bedoel je precies met banden? Ik heb altijd geleerd dat het hoefbeen vast zat aan de witte lijn := En om het hoefbeen zit de hoeflederhuid die aan de onderkant te herkennen als de zool en de straal, dus als je het zo bekijkt zit de zool wel vast aan het hoefbeen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:42

Het hoefbeen.

Het hoefbeen zit opgesloten in de hoornschoen. Aangezien het hoefbeen met de vleeslamellen (vleesplaatjes) vastzit tussen de hoornlamellen (hoornplaatjes) van de hoornschoem, hangt het in de hoornschoen.
Het hoefbeen bestaat uit drie oppervlakten:
1. De Wandvlakte. Deze heeft dezelfde vorm als de buitenzijde van de hoornschoen. Aan de voorzijde is de wandvlakte het hoogst. daarboven bevindt zich het kroonuitsteeksel.
2. De zijvlakte van het hoefbeen die zich naar achteren toe versmalt. Op het laagste gedeelte (de takken van het hoefbeen) zit het hoefkraakbeen.
3. De zoolvlakte met de daarbijbehorende gewrichtsvlaktes. De zoolvlakte is holgewerft. In de holle werving bevindt zich een maanvormige vlakte, waaraab de diepe buigpees is bevestigd. In dit gebied zitten ook twee openingen. Hierdoor lopen de eindvertakkingen van de toonslagader naar binnen en vormen een lus in het hoefbeen. De toonslagader splitst zich in een grote hoeveelheid kleine vaatvertakkingen die door het hoefbeen naar buiten lopen door de vele gaatjes in de wandvlakte. De gewrichtsvlakten bestaan uit twee vlaktes, namelijk de grootste vlakte, waardoor het kroonbeen glijdt, en de kleinste vlakte, waarop het straalbeen zich bevind.

Aldus Rob van Nassau in Hoefproblemen.

Nu ga ik zelf dus ook quote, het gene wat ik verafschuw aan Arabesk maar denk dat bovenstaand stuk mijn eerdere post wel verduidelijk.

Even een kleine edit van mijn zijde.
Bij paarden die een "hoefziekte" hebben is het van belang om te weten hoe de toestand is in de hoef.
VB. mijn chronische hoefbevangen merrie waar haar hoefbeen met zo'n halve cm verloopt.
Nu heeft de merrie al bijna geen verzenenen en is het ook onmogelijk om de zool zo te vormen dat het hoefbeen weer recht in de hoef komt te staan.
Als ik een vermoeden heb van problemen binnen in de hoef laat ik eerst altijd een foto maken voordat we met behandeling gaan starten omdat je moet weten hoe de boel inwendig is en de zool geeft dit nou eenmaal niet aan.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:05

@Zahlina: Kun je ook afbeelding opzoeken die je erbij kunt posten zodat het voor 'leken' nog wat duidelijker wordt?

Wel intressant!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:07

In optimale omstandigheden volgt de zool de onderkant van het hoefbeen, is gewelfd/concaaf.

Opbouwende kritiek hebben we met z'n allen meer aan :+ .

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:51

@ Karin.
Ik heb hier op mijn pc meerdere foto's staan van het hoefbeen maar dat zijn niet van mijn paarden, zal vanavond vragen of ik ze mag plaatsen van mijn vriend (hoefsmid).
Zal ook nog eens rondspeuren op het internet, jammer genoeg kani k niet scannen want in het boek hoefproblemen van Rob van Nassau staat meer dan genoeg plaatjes, ook paardenbenen van de wijle E. Offereins kan je heel wat inzicht geven.
Kan je wel een foto laten zien van de hoef van mijn merrie maar die is wel chronisch hoefbevangen.
Afbeelding

Zoals je ziet heeft zijn een verloop van dik een halve cm ten opzichte van de wand, was dit verloop er niet dan nog liep de zool niet evenwijdig aan het hoefbeen, kan eerder stellen dat het hoefbeen overwijdig loopt aan de wand.
Merrie heeft naast een kanteling, een lichte zinker, hoederandjes en verbening maar tegen alle voorspellingen in loopt ze nu alweer een jaar pijnvrij.
Merrie staat op deze foto al compleet zonder verzenenen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:52

Afbeelding
Plaatje afkomstig van http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl

Zoals goed zichtbaar op de dwarsdoorsnede van deze hoef is dat het hoefbeen niet gelijk loopt aan de zool, zoals Arabesk en Opala wel geloven.
Nu geloof ik dus eerder de inwendige voet dan een leuke theorie vandaar ook dat ik de bewering van Arabesk niet op zijn plaats vind.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:18

@Zahlina: Enorm bedankt voor je moeite! Het is makkelijker te volgen als je de namen er wat beter van weet en je een beeld hebt van de paardenhoef.
Ik had het plaatje van hoefnietnatuurlijk.nl al wel eens gezien, helaas heb ik geen fotografisch geheugen :P

Gelukkig gaat het weer goed met je paard!

Ik ben benieuwd wat Arabesk en Opala er van zeggen! Jouw verhaal lijkt me erg duidelijk en waarheidsgetrouw. Maar ik durf het niks van te zeggen :P

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:14

Ik heb ook even foto's gemaakt van mijn paard haar hoeven.

Zo ziet het paard eruit op stand:
Afbeelding

LV:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RV:
Afbeelding
Afbeelding

LV en RV samen: (ze staat nogal raar) (ze had/heeft barstjes en mijn hoefsmid snijdt die altijd op die manier uit, wat is jullie mening daarover)
Afbeelding

LA:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RA:
Afbeelding
Afbeelding

LA en RA samen:
Afbeelding

Dat zijn ze. Niet alle foto's zijn helemaal duidelijk, maar ik hoor toch graag jullie mening over haar hoeven. (ik weet wat ik ervan vind, maar ik ben benieuwd of jullie mijn mening delen)

Ik herhaal ook nog even mijn vraag die ik een paar pagina's terug al stelde:
Hoe lang is jullie hoefsmid gemiddeld bezig als je paard bekapt moet worden? (dus niet even bijwerken, maar volledig kappen)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:22

@ Frieske84: ik kan de hoeven niet beoordelen (zo'n inkeping maken heeft mijn hoefsmid alleen eens gedaan bij een paard op stal die een grashoefje heeft), maar met een bekapbeurt bij mijn pony is hij tussen de 10 en 20 minuten bezig, vooral met één voorhoefje omdat de kant van de linkerhiel langzamer groeit dan de kant van de rechterhiel, dus daar moet ie wel extra aandacht aan besteden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:35

Ik vind volledig bekappen hetzelfde als bijwerken. Als je smid vaak genoeg komt, hoeft hij er geen centimeters vanaf te halen.

Ik vroeg me bij het zien van de foto's al af of je paard soms op ijzers had gestaan en de lip in die gekke inkeping heeft gezeten. Ik snap nooit zo goed waarom mensen een scheur/gat groter maken om te zorgen dat het niet uischeurt? :?
Op de eerste foto zie ik weinig geks aan de voeten. Maar als je dichterbij gaat kijken, zie je toch wel wat meer. De inkeping gaat tot over de witte lijn en je paard heeft flares. Ook zie je dat de hoeven niet mooi rond gevijld zijn. Hoe vaak gaat hij naar de smid? Was de smid hier net geweest? En heb je ook foto's voordat de smid kwam?

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:39

De smid is eind april geweest. Binnen een drietal weken komt hij terug.
Dan probeer ik voor en na foto's te maken.

Maar dit zijn dus foto's van halfweg eigenlijk :wink:.

Paard is net vier geworden en heeft nog nooit een ijzer van dichtbij gezien en dat is ook niet de bedoeling (ik ben niet tegen ijzers, maar zolang ze zonder kan, blijft ze ook zonder).

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:44

@Annetje: Zo'n inkeping zorgt er voor dat er geen vuil tussen kan blijven zitten en er geen mogelijke baterie kan nestelen. Bij oppervlakkige scheuren niet nodig maar bij diepere scheuren soms echt wel noodzakelijk...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:36

Zahlina schreef:
Afbeelding
Plaatje afkomstig van http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl

Zoals goed zichtbaar op de dwarsdoorsnede van deze hoef is dat het hoefbeen niet gelijk loopt aan de zool, zoals Arabesk en Opala wel geloven.
Nu geloof ik dus eerder de inwendige voet dan een leuke theorie vandaar ook dat ik de bewering van Arabesk niet op zijn plaats vind.

Ik zou zeggen kijk dvd 1 en 2 van 'under the horse' van Pete Ramey, hij legt het allemaal duidelijk uit hoe en waarom precies en wat de straalgroeves er ook nog mee te maken hebben.

Ik kan geen college van vier uur lang 'ff' samenvatten voor hier.

http://www.hoofrehab.com

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:02

scoxxx schreef:
En verder.... ingaande op eerdergevoerde discussie. Het is toe te juichen dat paardeneigenaren zich gaan verdiepen in de hoeven van hun eigen paarden.
Want bovenstaande foto's zijn een mooi voorbeeld van slecht werk van een hoefsmid.
Noodzakelijk is dat de eigenaar zodanig kundig is/wordt (?) om dit werk te kunnen beoordelen (als slecht).

+:)+ Ja, dat kan niet dikwijls genoeg herhaald worden. Als iedereen nu eens zou zorgen dat ze niet blindweg op iemand anders moeten vertrouwen, maar gewoon na drie minuten al kunnen inschatten of die smid/bekapper er wat van kent of niet zou er veel minder voetenleed zijn ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:06

Zahlina schreef:

Misschien moet je dan toch eerst maar eens de voorgestelde literatuur lezen, of als je niet aan 'nieuwigheid' wil, het boek van Hoofcare. Het prentje wat je toont is een doorgezaagd dood been dat in ontspanning (uiteraard :P ) vlak op een tafel ligt. Het geeft niet bepaald een juist beeld van een op het vlakke recht staand levend paard.