[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:28

romeorowan schreef:
Is in mijn ogen hetzelfde als vlees eten. Heerlijk een biefstukje, ik hoef het alleen niet te herkennen als koe.
En paardevlees eet ik uit principe niet. Maar wat maakt een koe of varken of kip anders dan een paard?

Haha...dat heb ik dus ook! Zodra een stuk vlees herkenbaar is als dier, hoef ik het niet. Kipfilet=prima, hele kip=vies. Ik wil ook niet bij een lekker biefstukje aan de koe denken, want dan lust ik het ook niet meer. Bah...een dood stuk dier op je bord is het dan, terwijl het anders een lekker stukje vlees is. Clown
Paardenvlees eet ik niet, omdat ik het niet lust (alhoewel ik wel weer frikandellen en kroketten eet...zit ook paard in). Ik eet alleen uit principe geen baby-diertjes, zoals kalfsvlees. Schaap lust ik niet, dus lamsvlees eet ik ook niet. En ik eet geen wild of "rare" dieren, zoals kangaroe of krokodil oid... Struisvogel uitgezonderd, want een struisvogelbiefstukje is een uitstekende leverancier van ijzer (en ik heb chronische bloedarmoede).
En natuurlijk probeer ik bioindustrie-vlees te ontwijken...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:49

Nou, vanavond maar eens kijken hoe het er voor staat.
Volgens de eigenaar was er nog niet veel verandert, duurt nu al een dikke 2 week zo......ik hou mijn hart vast.
Vraag me ook af of mijn eigen DA nog iets zinnigs kan doen momenteel, hij bevestigde aan de telefoon ook al dat we niet veel keus meer hebben qua pijnstillers en dat we om zekerheid te krijgen richting kliniek moesten.
Volgens mij krijgen we het arme beest niet eens op de kar, laat staan een uur onderweg......dat redt ze nooit ben ik bang.
Nouja, we blijven hopen op een klein wondertje, heeft iemand hier wellicht ervaring met reiki en/of magnetisatie bij dieren>?
Misschien kan dit de ergste pijn weghalen, heb ook al zitten denken aan zo'n takelinstallatie maar dat gaat dan ook weer een béétje ver....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:07

Wildgirl: toen Indiana 2,5 jaar geleden naar de kliniek moest, kon ze ook geen stap verzetten, laat staan dat we haar op de trailer konden zetten. Ze heeft toen van de veearts eenmalig extra pijnstilling gekregen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:09

romeorowan schreef:
Wildgirl: toen Indiana 2,5 jaar geleden naar de kliniek moest, kon ze ook geen stap verzetten, laat staan dat we haar op de trailer konden zetten. Ze heeft toen van de veearts eenmalig extra pijnstilling gekregen.

ghehe ja dat is dus nu het probleem, dat krijgt ze nu al vorige week zelfs en aantal keer dood DA ingespoten én nog haar eigen pijnstilling eroverheen. Huilen
Helpt allemaal geen ene donder......ik droomde vannacht dat het wat anders was, zou me overigens niks vebazen....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:15

Mijn hart breekt als ik aan dat arme drachtige paardje denk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:21

romeorowan schreef:
Mijn hart breekt als ik aan dat arme drachtige paardje denk.

mijn hart brak ook vorige week met de hoefsmid, niet te geloven hoeveel pijn ze alleen al kunnen uitstralen, heel triest.......
Ik vraag me ook af of langer blijven proberen überhaupt zin heeft, misschien is ze het beste als ze uit haar lijden verlost wordt, ik weet het niet.
Dat die DA voorstelde om het zónder pijnstillers te proberen schoot me ook in het verkeerde keelgat en dat heb ik hem ook laten merken, je schiet daar alleen niks mee op....uiteindelijk heb je die man toch nodig(tenzij we de eigenaar zover krijgen om die van mij te bellen) Verdrietig

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:01

@ wildgirl
het is zo vreselijk. Ik wist niet dat hoefbevangenheid zoveel pijn kon doen.
Wij hebben bij Image voor het vervoer naar Visdonk in november met haar voeten in het gips laten zetten. Ik moet wel zeggen dat Van Nassau er niet veel heil in zag in gipsen. Maar Image hielp het wel om de reis te maken. Want ze had duidelijk minder last door het gips. Het gips is er bij Visdonk toen weer vanaf gehaald.

Image loopt nu weer 2 x per dag een uur buiten en we bouwen het langzaam op. Het is zo fijn om ze nu weer samen buiten te hebben. Image heeft vanaf november niet meer in de bak los gestaan.
Even een filmpje om te laten zien dat ze haar beperkingen goed kent. Het stappen gaat goed, maar draf en galop is nog gevoelig.
Ik wilde een filmpje maken vanuit de bosjes, maar de haflinger had me meteen gezien. Die verras je niet.
http://www.youtube.com/watch?v=Cnk_r0jAlyU

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:26

@janouk, wat fijn dat het weer de goede kant op gaat met image!Hopenlijk komt Imbridge ook weer zover....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:58

claubrink schreef:
Nou ben ik alleen vergeten te vertellen dat zijn tenen er af zijn gehaald net zo als bij Image alleen dan een minder groot stuk. zou het niet ook zo kunnen zijn dat hij zonder ijzers niet lekker loopt omdat zijn tenen nog te dun zijn, ondanks dat het al mooi dicht is.

Nee maakt niet uit. Bij Isabella waren ook haar "tenen eraf" gehaald en dun gevijld. Het is zelfs behoorlijk gaan scheuren zoals ik hier ooit foto's heb laten zien. Maar ze is er niet gevoelig op gaan lopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:04

Onze huifbedpony is weer bevangen bleek vanmiddag. Ze was wat krammig en liep wat stijf en voor mij een teken tot alertheid. Eigenaar erbij gehaald en ook hij vond het een minder fijn teken dat ze geen voetje wilde geven en later zelfs na wat rondjes lopen en bij stilstaan de voeten (alle 4 !!) om en om stond te ontlasten. Ze is vervangen door onze reservepony en liep toen nog houteriger.

Het is de pony waar ik ooit eens eerder over schreef ... 3 jaar geleden zwaar bevangen met een sinker en braam aan het hoefbeen. het leek echter heel goed te gaan met haar, ze liep weer voor de kar en niets aan de hand. Enige wijziging op dit moment is een koffie kopje 5 granenmix (omdat haar vacht wat dof was). Ik vermoed dus dat dit het is (zetmeel) maar de andere paardenmensen vonden dat wel heel erg overdreven ... een handje graan; wat kan dat nou voor kwaad.

Tja maar wat anders? Ze zou het anders dus gewoon zomaar gekregen hebben en dat kan ook niet. Maar wat ook de oorzaak is; ze heeft het weer en dat is niet best. Ik leef dan ook erg mee met de eigenaar want weet wat hij nu denkt Verdrietig

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:23

Jeetje zeg, een kopje granenmix... Maar dat zou het idd best eens kunnen zijn. Het zijn toch suikers, en laat dat nou net het probleem zijn. Sneu voor de pony en eigenaar!

Om de vacht minder dof te laten zijn kan je trouwens ook een scheutje (zonnebloem)olie over het voer doen. Dat kan zelfs bij onze bevangen beestjes. Dat vet kunnen ze veel beter verteren en stroomt niet door naar de dikke darm, waardoor daar geen problemen ontstaan. Je moet daar natuurlijk niet mee overdrijven, een scheutje is echt genoeg!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:37

Ja dat van de zonnebloemolie weet ik; doe ik zelf ook. Maar hij heeft zoveel pony's dat hij waarschijnlijk dacht dat die ook best wel een klein handje kon hebben van het voer van de andere paarden. Het kan haast niets anders zijn, hoe onlogisch het ook klinkt misschien. Ze komt al een jaar niet meer op het gras, alleen zanduitloop, krijgt iedere dag beweging (kar en wordt bereden). Een andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn dat het hooi te "mals" is (ze staat in pension). Daarom is ze nu voor de zekerheid mee naar huis genomen zodat ze goed in de gaten gehouden kan worden qua voer (grof hooi/stro en ook maar geen granenmix meer en wat ontstekingsremmer).

Edit:
Ik zag net op de site van Subli dat hun 6 granenmix per kilo voer maar liefst 494 gram (bijna 50% dus) zetmeel bevat !!! Het zijn niet alleen suikers waar ze gevoelig voor zijn; vergeet het zetmeel niet.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 14-01-08 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:38

Mooi filmpje Janouk ... Image doet het echt goed hoor.
En dan vooral leuk hoe je reageert op haar wegrennen. "Hoho nee niet doen; dat kun je nog niet". Zo herkenbaar dat ik toch even een traan in mijn ooghoek voelde van hoe jij je voelde op dat moment. Blij en bezorgd tegelijk. Maar Image heeft in ieder geval zin in het leven; dat is wel duidelijk.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:42

Pff... sneu zeg. Doe je eigenlijk alles om te voorkomen dat het weer fout gaat, en dan van zoiets kleins gebeurd het toch nog. Daar ga je niet vanuit Wel goed van de eigenaar dat ie de pony meteen op ander voer en ontstekingsremmers heeft gezet!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:18

Ik vind het zo ontzettend leuk om filmpjes en foto's van jullie paarden te zien. Zoals Image, geweldig toch!

Wat vreselijk dat de huifbedpony weer hoefbevangen is. Hopen maar dat ze er op tijd bij zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:57

mijn vroegere pony's werden zelfs van te veel hooi hoefbevangen....als je het hooi nat maakt spoelt het teveel waar ze ziek van worden eruit,je kunt droog geven en nat als extra,bij mijn paard werkt het niet...zijn mest word erg dun dan.
ze worden ziek van niets.....je kunt ze haast niet voeren,en als ik iets fijn vind is dat ze de hele dag iets te knabbelen hebben,dat gaat met mijn shet en fries wel maar met mijn chronisch hoefbevangen paard niet..(ondanks het schildklier hormoon blijft het uitkijken...)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:32

Vorig jaar was de eigenaar eigenlijk best geschrokken van wat er met Isabella was gebeurd en daarom had hij besloten deze pony ook maar helemaal uit de wei te houden en geen krachtvoer meer en stengelig hooi. Het ging goed, tot nu dus. Of het nu aan het andere hooi heeft gelegen, het handje granenmix of iets anders, zullen we wel niet weten.
Heb hem een uur geleden nog gesproken en het gaat helaas helemaal niet goed met de pony. DA is er net bijgeweest.
Het is dus sinds vanmiddag achteruit gehold. Dat is niet best. Ik geef hem dan ook zoveel mogelijk tips, maar eigenlijk weten we al zoveel (zijn dochter is ook nog eens DA assistente) ... maar waarom en hoe het nu weer is mis gegaan?
Gister is ze nog bereden door kinderen en leek er niets aan de hand te zijn. Was dat te veel? Je begint je van alles af te vragen, maar belangrijkste is dat ze door deze acute fase heen komt weer.

Voor mij ook wel een teken dus altijd op te blijven letten. Ik merkte dat het ook wat verwaterde nu Isabella beter leek. Ze stond al weer wat langer op haar langste weitje, ze kreeg wel weer eens een stukje appel of wortel, maar het kan dus heel snel misgaan zie ik nu wel. Het blijft opletten met onze paardjes ...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:48

Gek dan denk je zoveel te weten, ga je wat zoeken op internet en zie je pas dingen waar je de vorige keer kennelijk "overheen gelezen" hebt.

Nu ik weet dat suiker EN zetmeel de boosdoeners zijn, let ik niet zo zeer meer op het gehalte aan suiker, maar meer nog aan gehalte van zetmeel. Het staat tegenwoordig wat vaker vermeld bij voeders en vaak is 25/30% laag te noemen aldus de voederfabrikanten.
Nu pas ging ik kijken bij Hippolyt voer en het staat er daar gewoon niet bij. Je kunt van alles vinden, tot zelfs erg in detail wat er allemaal in het voer zit, maar niet wat het percentage suiker/zetmeel is in hun voer. Gek dat me dat dus niet eerder opviel; dus heb ik het net ook maar nagevraagd van bepaalde voeders van hen. Oa het speciaal voer Equigard. Daar staat alleen dat er een laag aandeel suiker/zetmeel in zit. En dat het 80% minder is dan in haver.

PS vergat bij de andere pony te melden dat het handje granenmix niet eenmalig was. Ze stond al ca. een week op dit voer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:06

Een poosje geleden was het zo lekker rustig op dit topic. Elke keer als ik ging kijken en er was niet een nieuwe post dan dacht ik het gaat goed met de paardjes.

Maar nu wordt ik weer helemaal onrustig. Eerst de drachtige pony en nu de huifbedpony. Van de drachtige pony krijg ik zo'n (naar) onderbuikgevoel omdat Indiana ook drachtig is. En de huifbedpony ging zo goed en dan patsboem, toch in een keer weer mis.

Ik werd met Indiana langzamerhand weer iets gemakkelijker en je krijgt weer wat vertrouwen. Als de anderen muesli kregen en zij haar spillers dan stond ze altijd zo lief te kijken, dus dan kreeg ze ook een klein handje muesli. Beweging kreeg ze dus niet meer, maar nu moet mevrouw toch weer aan de bak.
Het gaat eigenlijk heel erg goed met haar, maar nu je de verhalen weer leest, wordt ik toch weer onrustig. Maar ik zou eerlijk niet weten wat ik verder nog kan doen en laten om een aanval te voorkomen. En daar kan ik niet zo goed tegen.
Oh ja, ik realiseer met net dat ik haar hooi nog nat kan maken. Dus dan maar 's ochtends en 's avonds op stal nat hooi en overdag voordroog buiten. Scheelt altijd weer wat.

Isapaardje: dat er in die granenmix bijna 50% zetmeel zit. Ongelofelijk!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:15

romeorowan schreef:
Maar nu wordt ik weer helemaal onrustig. Eerst de drachtige pony en nu de huifbedpony. Van de drachtige pony krijg ik zo'n (naar) onderbuikgevoel omdat Indiana ook drachtig is. En de huifbedpony ging zo goed en dan patsboem, toch in een keer weer mis.

Niet doen, gewoon je gezond verstand gebruiken en vasthouden aan je dieet. Kylian doet het echt super met z'n 4x per dag nat hooi en 6 scheppen Dodson en Horrell. Af en toe denk ik, ach, het beessie is weer helemaal gezond en dan word ik weer wat losser met een keertje droog hooi geven en een worteltje na het rijden maar dan merk ik toch na een paar dagen dat z'n kogel(s) weer wat beginnen te kloppen. Dus heb ik ook weer een les geleerd; gewoon strikt dieet en zo weinig mogelijk veranderen in het dieet. Na het rijden gewoon als beloning een paar Vazuintjes in plaats van een wortel en toch maar nat hooi geven ook al is dat soms een vreselijk koud klusje. En je er maar bij neer leggen dat het qua voeren nou eenmaal zo is als dat het is en ook niet meer anders wordt. Je ziet dat nu ook weer met die huifbedpony; gaat een tijd goed, dan beginnen ze een tijdje met ander voer en dan gaat het weer mis Verdrietig .

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je een dieet voor je paard/pony hebt gevonden waar hij het goed op doet moet je je daar gewoon aan houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:12

bij mijn paard was het zo dat de hoefbevangenheid altijd optrad wanneer de ruiperiode begon,dus nu en in augustus,is dat bij jullie ook zo nu je er over nadenkt???
de ruiperiode is ook een hormonaal proces,daar kan ik echter weinig over vinden,wat er dan precies gebeurt met het lichaam...
verder blijf ik de link leggen naar de niet goed functionerende schildklier(vervelend he,ik blijf daarover zeuren)
Ik verwacht een mail terug van een endocrinoloog in amerika die daar speciefiek onderzoek naar doet,als ik iets weet horen jullie het natuurlijk als eerste!!
(vooral denk ik aan de schildklier als de pony niet of nauwelijks reageert op pijnstillers,die zou ik graag twee weken levothyroxine geven ,en kijken of dat werkt)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:16

kymalin,je hebt helemaal gelijk,ik herken mezelf in jou verhaal,hij gaat goed dus weer iets meer hooi,nou niet dus....strikt dieet is noodzakelijk!!de minste verandering kan fout gaan!!!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:53

Hé, wat kl#te dat het met die huifbedpony weer mis is gegaan! Verdrietig
Ik wilde juist vanmorgen kijken naar wat extra's voor mijn pony's -altijd alleen maar hooi en een liksteen vind ik ook weer zo zielig- maar nu ik dit weer zo hoor doe ik het toch maar niet.
Als die huifbedpony van 1 handje granenmix alweer hoefbevangen wordt, ben ik bang dat het met Victor ook mis gaat. Ook hij is supergevoelig en de hoefsmid zei ookal dat hij echt niets extra's nodig heeft, hooguit als hij weer zwaarder in het werk komt. En dan dus niet dat uurtje recreatief rijden wat ik doe, maar elke dag een paar uurtjes flink werken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:06

geerke schreef:
bij mijn paard was het zo dat de hoefbevangenheid altijd optrad wanneer de ruiperiode begon,dus nu en in augustus,is dat bij jullie ook zo nu je er over nadenkt???

Dit is eigenlijk precies wat gister ook de DA zei tegen de eigenaar. De paarden gaan weer verharen en voor "zieke" paarden is dit een extra belasting van het lichaam (stofwisseling).
Mijn hoefbekapper zei dat afgelopen voorjaar ook tegen mij; mede omdat we heel vroeg extreem warm weer hadden en de paarden als een gek aan het verharen gingen. Afgelopen voorjaar scheen een ramp geweest te zijn met bevangen paarden; iets wat de DA toen ook bevestigde (u ben al nr. zoveel mevrouw).

En wat gaan vele mensen nu doen om hun paard goed in de haren te krijgen? Juist extra bijvoeren. Dat zou ook wel eens kunnen gelden voor de drachtige paarden ... ze komen tegen het eind van de dracht en je wilt het veulen al van alles meegeven, dus extra voer waarschijnlijk. Zou het in geval van stofwisselingsziekte niet doen (kennis van me met ook een paard met een stofwisselingsziekte waagde de gok door niets bij te voeren aan haar drachtige merrie, tegen ieders advies in, en heeft een goed gezond veulen gekregen 2 jaar geleden).

In granenmix zit enorm veel zetmeel. Keek net nog bij de natuurwinkel wat er in 100 gram biologische haver zit. 65 gram koolhydraten !!

Van Hippolyt kreeg ik antwoord dat in de natuurmuesli (vitalmuesli tegenwoordig) 22% zetmeel/suiker zit. In de Equigard 9%.
Ik voerde afgelopen voorjaar natuurmuesli en was ook vanwege het verharen en extra vitamines voeren een klein handje extra gaan geven.

En dan te bedenken dat er gister bij ons huifbed een andere eigenaar was die zei dat hij zijn pony (welsh A) op dit moment 2 kilo brok gaf met een halve kilo granenmix van Subli (per dag !!!). Dit omdat hij mooi moest glimmen voor de keuring ...
Tja toen kan dat kopje granenmix bij de huifbedpony natuurlijk nooit het probleem zijn. Maar ik denk stiekem dus toch van wel.

Jammer genoeg ging het inderdaad zo supergoed met die pony. Ze was al 2 jaar pijnvrij en liep op blote voeten voor de kar, ook over grind e.d. En nu 4 pijnlijke hoeven. Wel heeft ze een maand of wat geleden in de kliniek gestaan voor zware koliek (hoefde uiteindelijk net niet geopereerd te worden. Ze is een paar jaar geleden wel voor koliek geopereerd geweest). Ook hier dus wel darmstoornissen bij tijd en wijlen. Maar nogmaals het ging dus om iedere dag een handje graan (bijna hele week al). Stel dat dit 50 gram is, dan is het 25 gram zetmeel/suiker (zelfs met 200 gram safe en sound haal ik dat nog niet).

Weer heel verhaal geworden ... Kan ook nooit eens iets "kort" posten Bloos

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:16

Ik vind het gezellig hoor, zulke lange berichten. De korte trouwens ook. Het wordt haast een beetje een verslaving.

Bij Indiana kan ik geen samenhang met de rui vinden. Nu staat ze ook onder een 200 grams winterdek, dus heel erg dik in de vacht zit ze niet, en straks als het nog iets warmer wordt krijgt ze weer haar ongevoerde regendek op.
Zoui daar een verschil in kunnen zitten met de paarden die wel reageren op de rui? Dus dat die een dikkere vacht hebben en daardoor een langere verhaarperiode hebben?