[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:46

Dyonne schreef:
Isapaardje schreef:
Eerste indruk was toen dat ze snel sleten, maar nu na een jaar gebruik ik ze nog altijd. Zitten bij de verzenen wel 'gaten' in, maar op de zool zijn ze nog goed en daar heeft ze het toch het hardst nodig.

Sorry, dat maakte ik hieruit op.

Dit ging over de inlegzolen van easyboot ... die slijten heel snel door bij de verzenen.
De schoenen zelf niet !!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:09

he allemaal. ik lees hier altijd nog mee. voor een vriendin van me met dr chronisch hb mini shetje, waar we al sinds december mee bezig zijn.
mijn eigen shet is een week later ook bevangen geraakt, maar hij was met een week op metacam weer beter. na paar dagen eigenlijk al maar had de kuur afgemaakt.

Maar nu heb ik een vraag, mag dat shetje van mij, nu weer op de wei, of echt nooit meer? Ik heb het tot nu toe niet gedurfd, bang dat hij weer hb komt te staan.. maar nu begreep ik toch dat het wel weer mocht van sommigen. Wat is hier van waar, vraag ik hier graag aan de ervaringsdeskundigen...

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:31

Als hij nog maar 1x bevangen is geweest, zou je het wel voorzichtig kunnen proberen, en dan bedoel ik een beperkte periode, bijv. beginnen met een half uurtje per dag en dan liefst nog met graaskorf.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:56

JP, hoe is het met Pauli??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 10:39

Ik durf het nauwelijks meer te zeggen want mijn ervaring is dat als ik zeg 'het gaat goed' het een dag later opeens weer mis is - dat heb ik nu al een paar keer meegemaakt.
Maar.. wat de hoeven betreft ben ik positief - na de bekapping is ze een stuk beter gaan lopen en hoeft ze niet constant haar achterbeen te ontlasten. Gevoelig is ze nog wel met lopen maar net meer zo dramatisch als voorheen. Ik denk dat hoefschoenen haar daarbij kunnen ondersteunen - alleen kreeg ik onlangs uit onverwachte hoek een zware aanslag op m'n budget dus moet ik even zien hoe snel ik die kan aanschaffen. Maar de bekapping op zich is heel goed gedaan en als er verder niks geks gebeurd, dan zal dat zeker meehelpen om in de toekomst goed te kunnen rondstappen.
Een ander punt want helaas niet zo snel op te lossen is, is die telkens maar opspelende IR.
Ik ben nu sinds zaterdag een speciaal voor haar gemaakt supplement aan het toevoegen, helemaal berekend op de vitamines/mineralen die in het hooi en het voer (Equilibrium Low Energy) zitten. Het supplement vult de mineralen aan die in het hooi en voer te laag zijn of ontbreken, óf stoffen die er teveel in zitten in balans brengen. Samen met het weken van het hooi om de suikers te verminderen zou dit dan op termijn haar weerstand moeten verbeteren en zouden we ( samen met meer beweging) de IR goed onder controle moeten kunnen houden.

Uiteraard is het op dit moment nog te kort om te beoordelen of dit 'uitbalanceren' ook daadwerkelijk effect heeft, maar ik ken inmiddels al zovel verhalen van ervaringsdeskundigen die zeer positief zijn , dat ik goede hoop heb dat het ook voor Pauli gaat werken. De tekorten die zij in de loop der tijd heeft opgelopen zin natuurlijk niet in een paar dagen aangevuld, het heeft tijd nodig.

Mocht iemand interesse hebben voor dit uitbalanceren, stuur me maar een pb: ik kan het zelf nog niet maar er is in NL al iemand die al afgestudeerd is op dit thema en hiermee kan helpen. Het is wel even een puzzel om te doen en het kost ook wel wat maar dan weet je tenminste zeker dat wat je aan supplementen geeft ook voor 100% goed is voor je paard. En op den duur kost het dan minder dan 'zomaar' een supplement kopen waarvan je nooit weet of dat wel bij je paard past.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:32

Fijn dat de bekapping al zo goed geholpen heeft, nu nog hopen dat je nieuw ontwikkelde voerregime net zo goed gaat werken.

Ben wel nieuwsgierig naar dat "persoonlijke" supplement, wordt daar alleen maar gekeken naar het krachtvoer of worden de voedingswaarden van het hooi (en event.gras) ook meegenomen? Dat laatste lijkt me nl moeilijk als je afhankelijk bent van hooileveranciers.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:02

Het hooi heb ik laten testen bij Forage Plus in Engeland: daaruit komt een compleet beeld van voedingswaarde, suikers ( gesplitst in ESC en zetmeel wat in NL helaas niet kan) en alle macro- en micromineralen die erin zitten.
Daarnaast heb ik een uitgebreide analyse opgevraagd van Equilibrium ( meer gegevens dus dan dat men op de zakken vermeldt). Die twee componenten samen geven op basis van de hoeveelheid hooi en ruwvoermix een compleet beeld van wat het paard dagelijks binnenkrijgt.

De National Research Council in Amerika heeft richtlijnen samengesteld voor wat een paard of pony dagelijks zou moeten opnemen uit de voeding, rekening houdend met het arbeidsniveau van het paard. De Merx-handleiding die hieruit voortgekomen is, is zo ongeveer de bijbel voor iedere voedingsdeskundige ter wereld. Leg je naast NRC-regels de stoffenanalyses van je hooi en overig voer, dan kom je tot een totaalbeeld en kun je berekenen wat ontbreekt, aangevuld of in sommige gevalllen zodanig gebalanceerd moet worden dat een teveel van een bepaalde stof min of meer 'geneutraliseerd' wordt.
Zo is ijzer bv vaak een boosdoener - in het Nederlandse hooi zit veel ijzer en mangaan en met name ijzer is zeer belastend voor de lever ( wordt opgeslagen, kan niet afgevoerd worden in de ontlasting)

Op basis van ons hooi en voer moet Pauli extra calcium, magnesium ox, magnesium chelaat, Koper en Zink krijgen
en extra gejodeerd zout om jodium aan te vullen. Totaal komt het op een supplement van 76,5 gr per dag, berekend op haar gewicht van 650 kg.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:08

fijn dat het na de bekapping goed gaat ja, en interessant dat speciaal voor haar gemaakte supplement.. de mini van mn vriendin is ook IR dus ik leer hier veel van mee voor haar.

ik heb nog overlegd voor mijn eigen shetje met de dierenarts, en ze zij me dat ik nu best kon beginnen met een half uur op het gras. als het straks voller wordt moet ik gaan opletten, misschien dat het maar op een half uur - een uur per dag zal uitkomen, maar ik mag het zeker proberen!
Ik zei maar als hij dan weer gevoelig gaat lopen... toen zei ze dan ben je te laat. Maar hoe voorkom ik dat moment, ik kan dat niet van te voren zien aan komen toch? Gewoon altijd voorzichtig blijven?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:28

Hier weer een vraag van mij helaas.

Veel van jullie paarden staan ijzerloos toch?
Haf staat namelijk op afgesmeden ijzers om de druk van zijn zool af te halen maar hij trapt zeker 2 keer in de 7 weken zijn ijzer eraf en moet weer een smid erbij komen. Ook met springschoenen gebeurt dit.

Ik merk aan haf dat wanneer zijn ijzer eraf is dat hij nog steeds heel gevoelig loopt op blote voeten. Hebben jullie paarden dit niet?
Graag jullie mening.

Net kwam ik trouwens op stal aan. En wat staat daar bij de biks kruiwagen JA HOOR, Haffy!!!
Volgens de boer kon hij er niet langer als 5 minuten staan en er was volgens hem amper iets uit de kruiwagen. Hij staat nu op rantsoen. Ga dadelijk nog even bij hem kijken en als ik het niet vertrouw gelijk de DA bellen. ZUCHT.

Ook heeft hij iets aan zijn schouder. Hij heeft een knak als hij loopt (nu ongeveer een week) loopt niet kreupel. Vrijdag komt de osteopaat ervoor.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:48

Hier heb ik er wel ijzers onder. Zonder lukt helaas niet.
Heb je achter ook ijzers? Mijn merrie trapte vroeger ook veelvuldig haar ijzers af.
Toen heeft die de achterijzers teruggelegd, voor gezorgd voor een snellere afrolling en dat heeft ons geholpen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:43

Nee hij heeft alleen voorijzers.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:04

Mijn ex hb haf kan ook niet meer zonder hoefijzers (maar ik ben al heeeeeel blij dat het 'met' wel gaat :D )

Hier gisteren ook paniek, shet (gelukkig nooit hb geweest en wil dat ook graag zo houden, 1ex hb-er is genoeg ...) ontsnapt na een uurtje weide en in het voederhok terecht gekomen ... Gevolg een groot eetfestijn ...
Ik trof haar met een enorme buik aan, neusje passief tegen de grond. PANIEK ...
Meteen met haar gaan wandelen en gelukkig op een sisser afgelopen.

Vreselijk gevoel als je eenmaal een hb paardje hebt gehad, dan heb je nooit meer dat zorgeloze paarden houden...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 22:11

Jeetje Ash... da's schrikken als je je paard bij de voerwagen aantreft! Hopelijk heeft-ie niet al te veel binnen gekregen!

Wat de ijzers betreft: om de zool te ontlasten en te ondersteunen zou je hoefschoenen kunnen gebruiken met de speciale pads erin. Voor de Easyboot RX zijn extra ondersteunende pads, die zacht zijn ( de groene versie) en zich naar de voet kunnen vormen. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat dit echt goed werkt.
Tja, en dan misschien toch een goede professionele bekapper erbij halen als je ijzerloos zou willen gaan - denk aan mijn recente ervaring - ik ben echt heel erg tevreden over haar - Pauli loopt met de dag beter, zelfs zonder hoefschoenen nog want die moet ik nog bestellen.

@ Thirteen: oeffff... we kennen het allemaal dat gevoel. Gelukkig is het met een sisser afgelopen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:17

Morgen gaat Image gezellig naar Van Nassau voor nieuwe schoenen. Je moet er even een eindje voor rijden, maar dan heb je ook wat. Ze loopt zo fijn en heeft het prima naar haar zin.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:50

Ik moet over een paar weken weer. Met die Rhino heb ik mijn eigen smid een keer laten bijwerken,vond het doodeng, maar Grietje loopt vooralsnog goed. Eergister wel even de schrik, want ze leek wat gevoeliger te lopen. Hoefjes uitgekrapt en de volgende dag was het weer picobello. Toch die dunne zool waar ze dan last van heeft.

Voer nu trouwens meer voordroog. Ergens wel eng, maar anderzijds de analyse zei dat er niet veel suiker in zit. Zit nu op 50/50 ongeveer.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:35

Ik heb absoluut geen verstand van hoefschoenen maar zag deze staan (zijn niet van mij hoor, ;-) )
Dacht misschien heeft iemand hier er iets aan....
Verder heel veel sterkte voor iedereen die dat nodig heeft.
Hier inmiddels een nieuw vriendinnetje (waar we super blij mee zijn) maar we missen Luus nog erg...

http://www.bokt.nl/markt/ad/37849/caval ... -gel-zolen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:37

Osteopaat is gister geweest en het viel reuze mee. Hij zat een beetje vast in de rug en sI gewricht als ik het goed heb en door zijn rug werde de knak veroorzaakt.

Dus dat is een meevaller.

Helaas smid nog steeds niet kunnen bereiken. Dus ga een andere smid bellen.

Gister is haf zijn vriendje weggegaan dus nu staat hij helemaal alleen in de paddock. Arm paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:02

Ik mag me ook weer melden, het heeft iets meer dan een jaar goed gegaan en sinds gister loopt hij weer wat stijver.
Zonder twijfel weer tegen de bevangenheid, dus maar weer op het zand.
En ook hier begint dan weer de ellende: waar doe je goed aan.
Hij kijkt toe in zijn eentje terwijl de rest op de wei loopt.
Zo rot.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:22

Jesito, hopelijk ben je er op tijd bij. zo balen. het gras groeit nu echt hard. image mag ook maar 3/4 uur. daarna gaan zij en de haf naar de paddock en mogen kijken hoe de fjord dooreet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 23:36

Ach Jesito wat balen is dat.. hoe denk je dat het komt, liep je paard op het gras?
Mijn dames kijken ook met verlangen naar de groene weide maar geen haar op m'n hoofd - het kost me moeite om zo hard voor ze te zijn, maar 't is niet anders..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 07:30

Ja hij liep met de hele ponygroep op een kaal weitje, vorig jaar goed gegaan.
Helaas begon hij stijf te lopen en rechtsvoor iets kreupel.
We zijn er optijd bij denk ik.
Hij staat nu in een paddockbox op vochtige grond maar kan ook naar binnen op stro.
Helaas wel alleen, maar tegenover zijn vriendjes.
Vrijdag komt de smid.
Het is ook zo moeilijk door fructaan zeggen ze dat je beter op een lange wei kunt zetten, maar dan vreet die zich baggervet.
Nu staat hij op een kaal stuk en is het toch de fructaan die hem parten speelt denk ik.
Tja doe het maar eens goed.
Als dit weer goed gaat, gaat de pensionhouder een stukje afzetten in de wei van zijn vriendjes op het voorste stuk wat kapot gelopen is.
En dan gewoon met hooi en later misschien dan een paar uurtjes bij de groep.
Ik vind het zo belangrijk om hem gezond te houden maar hij moet ook nog paard kunnen zijn en deze combie is erg moeilijk bij HB.
Ik baal.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:02

Onze kleine shet is vorig jaar voor het eerst licht bevangen geweest, en blijft dus gevoelig hiervoor.
Heb haar conditie erg nauw in de gaten gehouden, ze is echt mooi slank doordat ze met regelmaat voor de wagen loopt of gelongeerd word.
Hierdoor durfde ik het ook aan haar s middags in een klein weitje bij de geiten te zetten.
Helaas ging het een poos terug opeens weer niet goed, en liep ze op eieren. Dus weer erg alert met voeding etc, en van de week liep ze zo goed, dat ik haar eigenlijk een dezer dagen weer wilde inspannen, omdat ik weet dat beweging de doorbloeding bevorderd.
Maar sinds gister loopt ze op 3 benen. Arm ding, het is zo sneu.

Het gekke is dat ze het elkekeer maar aan 1 voetje heeft, die groeit dan ook 3 x zo hard dan de andere hoefjes. Hoefsmid is vorige week geweest, en heeft dat ene hoefje alleen bekapt, er moest echt veel af. Voor het mooie moest hij nog iets korter, maar omdat hij bang was dat ze daar te gevoelig op zou worden heeft hij het zo gelaten.
Maar goed, arm beestje is nu weer flink kreupel.

Iemand nog tips voor me?

Ze staat nu in de zandpaddock met wat hooi, en krijgt nu wat magnesium bijgevoerd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:09

Nigito is weer wat beter, we waren er optijd bij.
Voorlopig geen weide voor hem, balen.
Pas als hij helemaal beter is mag hij weer eens eventje tussen de groep.

Anneke, ik weet het, je bent zo voorzichtig maar wil de pony toch wat gunnen.
Maar dit voorjaarsgras is net te veel van het goede, ben ik bang.
Sterkte met de pony.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 01:17

Hoi allemaal, hier een vraag. Vandaag is er hoefbevangenheid geconstateerd bij de haf die ik verzorg. Ze staat op de wei en de dierenarts zei dat ze daar ook op kon staan. Ik ben al tijden bang voor HB en zeg tegen iedereen (ook eigenaar die weinig ervaring met paarden heeft) dat het me een heel slecht idee lijkt om haar de hele dag op de wei te zetten. Maar toen zelfs de DA zei dat het kon, had ik echt niks meer in te brengen.

En ja hoor, 1 week nadat de DA zei dat het wel kon, is ze HB. Nu kwam er de dienstdoende DA, omdat ik in de avond belde. Zelfs ik dacht dat het wel mee zou vallen, want ze was al wel een paar dagen kreupel, maar niet heel heftig ofzo en alleen achter. Ik dacht: ik bel even voor de zekerheid, vragen of het wel tot morgen kan wachten. Nou, nee dus.

Maar nou lees ik echt overal dat je super-voorzichtig moet zijn met gras, zeker als je paard eens hoefbevangen is geweest. Maar onze DA zegt dat als de klachten over zijn, ze wel weer het gras op kan. Wel geleidelijk, eerst een halve dag en daarna pas een hele dag. Maar hoe zit dat nou?? Ik snap er helemaal niks meer van... Pls help...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:31

Als je paard eenmaal hb heeft gehad kan het met goede zorg weer redelijk goed gaan, maar een eerste vereiste is dan wel van het gras af.
Dan licht het er nog aan of het hoefbeen gekanteld is, dat vergt ook wat kunde van de smid.
Als het paard weer beter gaat mag die wel weer op de wei maar opbouwen of maar een klein strookje.
Maar een risico blijft het altijd.
Ik heb mijn shet die gelukkig weer goed loop ook alweer twee keer voor 25 minuten op de wei gehad.
Maar het blijft wikken en wegen en waar ik vooral veel moeite mee blijf hebben is dat je de pony lichamelijk gezond wil houden maar geestelijk ook.
Die van mij staat door dit gezeik alleen en daar baal ik behoorlijk van.
Hopelijk wordt je paardje snel beter.

Is verder bij alle paardjes hier alles rustig?