[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ka_tje

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:24

mss een stom vraagje. Maar buut is toch een pijnstiller, of ben ik mis?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:49

ja dat is het.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:51

norton84 schreef:
las in ander topic dat je met buut begint bloodymary sicces ermee hou je me op de hoogte hoe het gaat

Nou, dat was begin augustus en dat ging wel goed. Mijn paard was al drie maanden echt kreupel, heeft artrose in een hoefgewricht en ik kon dus niet meer rijden. Maar vanaf met die buut weer wel. Drie weken gedaan, maar omdat dat natuurlijk niet ideaal is voor de maag en organen van het paard, heeft de dierenarts geadviseerd om over te gaan op asperinepoeder voor paarden (heeft ook een gekke latijnse naam of zo, maar kan ik zo niet opkomen). Dat werkt pijnstillend, maar heeft ook als voordeel dat het de doorbloeding stimuleert, wat ook goed is. Dit krijgt hij nu elke dag een schepje door zijn voer.

Het is natuurlijk niet ideaal om je paard op permanente pijnbestrijding te zetten. Maar ik vond hem te jong (11 jaar) en heb nog te veel plezier met hem om hem nu al met pensioen te doen. Maar het gaat goed. Met dressuren merk ik dat het hem soms toch wat moeite kost. Hij loopt dan niet kreupel, maar zucht soms en ook merk ik dat hij geneigd is om als ik te veel wil te gaan staken. Dus als ik even mijn benen er niet aan houd stil gaan staan. Maar ik doe voorzichtig aan met hem, geen voltes, dat is moeilijk, maar wel veel zijgangen, dat is goed en gaande het rijden merk ik dan dat hij steeds losser komt en het steeds makkelijker gaat. Daar merk je ook aan dat bewegen/rijden goed is. Als ik bijvoorbeeld twee dagen niet gereden heb loopt hij moeilijker dan wanneer ik de voorgaande dag gereden heb.

Verder maak ik veel buitenritten, dan gaat het helemaal super, kan zo 2,5 uur rijden met flinke stukken draven en zelfs galopperen. Niets aan de hand. Maar zonder dat asperinepoeder zou hij nu dus gewoon nog kreupel lopen. Hij is verder supervrolijk en heeft altijd zin om te rijden (denk ik, anders zou hij niet zo enthousiast aan komen en protesteren met zadelen, lijkt mij zo).

En zover ik weet kun je door het rijden ook niets beschadigen bij deze vorm van artrose, en is het juist goed doordat het de doorbloeding stimuleert. En dat merk ik ook echt. Hoe meer ik rijd, hoe beter het gaat.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:05

is dat asperine poeder in pricipe dan hetzelfde wekzaam als de buut. ik vind het zo moeilijk wil ik dat wel wil ik dat niet gaan doen. heb alijd geroepen ik begin er niet aan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:10

Tja, in feite wel. Het is natuurlijk gewoon een pijnstiller en heeft als extra werking dat het goed is voor de doorbloeding. Maar wel minder schadelijk voor de organen dan buut. De dosis die je mag geven daarop is getest dat deze niet schadelijk is voor het paard. Zegt mijn dierenarts.

Had een jaar geleden ook niet gedacht dat ik hier aan zou beginnen, maar heb verder alles geprobeerd, speciaal beslag zodat hij wat meer naar voren staat en niet zo'n last heeft van dat hoefgewricht. Dat helpt ook wel, maar niet genoeg. Inspuiten heeft niks geholpen, gebruik (nog steeds) glucosamine, heb duivelsklauw geprobeerd maar dat deed niets. Had echt het idee ik ga dit de maand september proberen en als het niet goed genoeg gaat dan zet ik hem ergens op het land en op zoek naar een ander paard. Zou ik wel heel erg vinden, want ik heb echt een geweldig leuk dier. Maar zoals het nu gaat ben ik er tevreden mee en kan ik wel met hem vooruit. Al weet ik natuurlijk wel dat het ooit erger wordt en afgelopen is. Maar hopelijk duurt dat nog jaren dan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:14

Acetylzuur heet het ook.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:50

oke hou het in mn gedachten. is het duur voeren???

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:51

Ik ben eigenlijk ook beniewd. Kan dat ook voor drachtige merries?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:08

TinePine schreef:
Iemand hier ervaring met mobiele rontgen? Ik wil graag de sprong van mijn paard eens op de foto zetten, maar het gedoe van naar de kliniek etc zie ik niet zo zitten. Ook omdat hij daar heel druk van wordt en dan anders toont. Hij is al een hele tijd met periodes onregelmatig in draf.

Hier ook ervaring met mobiele. Ging prima! En kon gelijk mee kijken met de foto's.
Waar in NL zit je?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 00:41

Geen idee of drachtige merries het ook mogen. Heb er verder geen bijsluiter bij gekregen. Maar een veearts moet dat zo weten. Ik koop een grote pot bij de dierenarts voor 40 Euro ongeveer en doe daar bijna twee maanden mee. 1 x per dag een schepje door het voer.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:52

is te doen 40 euro. maar als ik je goed begrijp moet jij het blijven geven zolang ze leeft?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:07

Buut is een paardenmiddel.
Het is ontstekingsremmend en pijnstillend.
Of het echt werkt is de vraag.
Het is namelijk door 4 wetenschappelijke bronnen onderbouwd.
Bijvoorbeeld metacam is door 281 bronnen onderbouwd ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:52

Die asperine in pot voor paarden is volgens mij in Nederland niet meer te krijgen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:48

linnie050 schreef:
Hoiii

Ik ben nieuw in dit topic ik heb sinds kort een lease paard met actrose.
Hij is dit jaar uit de sport gehaald en hij mag nu met pensioen.
En ik hoop dat we daar samen nog wat jaartjes van kunnen genieten.
Het paard is 20 jaar.
Hij had medicijnen maar die waren duur over de 100 euro per maand.
Ik kan dat niet betalen.

Hij loopt nu goed het is een lekkere temperatuur buiten ondanks de regen.

Maar we gaan richting de herfst en de winter en ik zoek tips wat ik het paard kan geven zodat hij zich wel lekker kan blijven bewegen.
Ik weet echt niks over wat er op de markt is.

Als ik hem elke dag beweging geef en min. 15 min uitstap loopt hij niet stijf de volgende dag.
Laat ik hem 1 dag staan is hij stijf in het begin.
Het paard staat overdag in de wei en snachts op stal.
Krijgt verschillende keren op de dag en in de avond hooi en daarnaast biks en muesli.

Heeft iemand tips voor mij? Wat is aan te bevelen maar wel betaalbaar?

Hij is niet mager of zo ik moet er nu goed opletten dat hij nu niet te dik word hij zit op het randje omdat hij niet meer zo intensief gereden wordt.
En energie heeft hij zat.
Hij is nu elke dag in beweging. (rijden in de bak, buitenritjes, wandelen en af en toe longeren)

gr

Ik ben ook op zoek naar een geschikt en betaalbaar suplement.
Heeft iemand ervaring met dit spul ?
Volgens mij heel betaalbaar en de juiste stoffen er in ?

Ik hoor het graag
http://www.dezingendesmid.nl/catalog/pr ... cts_id=298

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 02:19

norton84 schreef:
is te doen 40 euro. maar als ik je goed begrijp moet jij het blijven geven zolang ze leeft?

Ja, of in ieder geval zolang ik hem wil blijven rijden. Of daarna ook nog als hij anders te veel pijn heeft om lekker in de wei te kunnen lopen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 02:20

rapido schreef:
Die asperine in pot voor paarden is volgens mij in Nederland niet meer te krijgen.

Zoals ik schreef kan ik het gewoon bij de dierenarts krijgen (in Nederland). Dus het is verkrijgbaar, maar wel op recept.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:42

bertine paar blz terug staat er lijst met prijzen suplementen en bestandelen. misschien heb je daar wat aan.
weet zo snel niet waar maar even zoeken

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:15

o.k.
Bedankt, ik ben me puur aan het orienteren.
Heeft iemand ervaring met Easy walkers beslag ?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:54

nee geen ervaring. de mijne staat op rol over beslag

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:59

Ik heb er over gehoord dat het wel goed schijnt te werken,
maar het is geen duurzaam beslag, meer weet ik ook niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:57

Bloodymary schreef:
rapido schreef:

Zoals ik schreef kan ik het gewoon bij de dierenarts krijgen (in Nederland). Dus het is verkrijgbaar, maar wel op recept.

ik bedoelde dat je een pot asperine eerst gewoon vrij kon verkrijgen bij menig webwinkel maar dat kan dus niet meer!
Ik krijg het ook via de arts maar dan in een zak van een kilo en eigenlijk bedoeld voor varkens, schapen e.d maar is hetzelfde en idd ook voor een betere doorbloeding van de voeten (paardje heeft HKO)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:59

rapido schreef:
Bloodymary schreef:

ik bedoelde dat je een pot asperine eerst gewoon vrij kon verkrijgen bij menig webwinkel maar dat kan dus niet meer!
Ik krijg het ook via de arts maar dan in een zak van een kilo en eigenlijk bedoeld voor varkens, schapen e.d maar is hetzelfde en idd ook voor een betere doorbloeding van de voeten (paardje heeft HKO)

Is het een betere doorbloeding doordat je door een asprine het bloed verdunt?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:40

Klopt!

@rapido. Kun je dan ook gewoon rijden met je paard met HKO? Want ik dacht eigenlijk (maar kan het ook mis hebben hoor) dat je met HKO wel kon beschadigen door het rijden en bij artrose niet. Ik krijg het wel gewoon in een pot van een kilo, maar ja daar kan de dierenarts natuurlijk ook zelf voor gezorgd hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:01

ja kan gewoon rijden. hij staat op speciaal beslag ook. Loopt verder prima maar heeft dus wel onderhoud nodig.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:34

mijn merrie gaat ook op speciaal beslag staan, daarna kun je de meeste weer rijden?
welke supplementen zou ik kunnen bijgeven?