Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:43

sjesus, andere smid misschien een optie??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:47

Nienke als je niet tevreden bent over je hoefsmid ben je vrij hem dat te vertellen en een anderen hoefsmid te nemen.
Je hebt groot gelijk als jij jouw paard netjes bekapt en beslagen wil hebben, naar de anatomie van jouw paard en hoeven waar de voetas ook deel van is.
Een hoefsmid is er niet om afwijkende benen en hoeven te veroorzaken, maar juist te corrigeren.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:48

@Nieke die ena laatste foto is echt om te janken, sorry maar dat ijzer zit er echt niet netjes onder :n
De voet zit al bijna naast het ijzer en ze zitten er net onder.
Ik zou toch eens naar een andere smid gaan uitkijken als je verder wilt met beslag.

Hier trouwens een bewijs dat je met hoefschoenen prima kan springen:
Afbeelding
We hadden zondag meegedaan met een onderlinge springwedstrijd 40cm.
In de losrijbak hebben we zelfs 60 gesprongen :j

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:56

waarom met hoefschoenen in de bak?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:00

Peelie schreef:
Ik zie het wel, en wat kan je er nou eigenlijkaan doen zo'n platvoetje?

Of kan je daar helemaal niks meer aan doen?

jawel, je kan er wat aan doen, en daar ben ik ook al een tijdje mee bezig. het verschil tussen de twee hoeven was vroeger veel erger. de plathoef had een megalange teen en de hielen waren vreselijk ondergeschoven, en de steile hoef was echt minstens 2 cm hoger in de hielen. jammer genoeg heb ik geen hoevenfoto's van toen.

bij de platvoet doe ik het volgende:
ik vijl de hielen zover mogelijk terug. einddoel is het breedste gedeelte van de straal.
de steunsels moet ik van de zool "afpellen". steunsel en zoolhoorn is bij hem erg moeilijk uit elkaar te houden. in het ideale geval zien ze eruit als bij de fjordenhoeven.
de teen vijl ik terug tot aan de rand van de zool (door de witte lijn heen)

bij de steile voet rasp ik de hielen naar beneden, nadat ik in de steunselhoek het losse oude hoorn verwijderd heb, tot aan de functionele zool
steunsels werk ik bij
daarna rond ik de voorkant ook nog eens extra af

mega mustang roll en klaar is kees voor een week of twee

korte bekapintervallen is het cruciale punt.

hielen platvoet
Afbeelding

hielen steile voet
Afbeelding

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:04

Een andere smid komt er nu zeker voor dit paard. Wou hem nog één kans geven om dit te herstellen. Daarnet was er een vriend van de club hier en heb hem meteen ook even laten zien. Andere smid was zijn antwoord.
Hoefschoenen is niet echt handig voor mijn paard. Eventueel zou ik wel in het najaar en winter overwegen van de ijzers er af te halen. Dan heb ik geen vijsgaten nodig.

Mijn foto's kunnen binnen het rijtje worden geplaatst van : zo hoort het niet.... ;(

Nu heb ik zes weken de tijd om een degelijke smid te zoeken die mijn wedstrijdpaard komt beslagen.De schade nu is onomkeerbaar, k zal moeten wachten en hopen dat mijn paard er niet mank op gaat lopen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:12

Je kan toch nu gelijk een andere smit opzoeken... daat hoef je geen 6 weken voor te wachten...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:14

Ik denk dat ze eerder bedoelt dat ze daar max. 6 weken de tijd heeft om een nieuwe te vinden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:15

dat klinkt logieser ja...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 06:59

Zack schreef:
waarom met hoefschoenen in de bak?

De wedstrijd was niet bij mij op stal en ik moest er dus een stuk over de weg naartoe rijden.
Eenmaal daar had ik zo iets van, pfff waarom uit.
Een bevriende natuurlijk bekapper wou ook graag weten of het ging want hij had er vragen over gehad.
Dus ik heb het uitgeprobeerd :j
Moet zeggen ik had best wel goede grip en na het rijden niet eens zand in de schoenen +:)+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:00

aah oke!
Nu snap ik hem :D
Ik had echt zoiets van huh? in de bak? is toch niet nodig :+ ?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:45

soms wel. ligt aan de bak en het paard. mijn ex hoefbevangen merrie doet het beter met hoefschoenen in een bak met ondergrond die in haar hoeven blijft klonteren als sneeuw.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:14

mag ik vragen waar die hoefsschoenen voor dienen??

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:20

Het si een soord vervanning van ijzers...

Zo wil ik mijn merrie niet op ijzers hebben. Maar omdat ze op grind en op asvalt soms niet helemaal soepel loopt door de hele kleine kiezeltjes dan trek ik haar hoefschoenen aan, omdat ik haar niet iets permanetens wil geven als ijzers. dat nog veel nadelen aan zitten vind ik....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:27

Moderatoropmerking:
Willen jullie de foto's in de quotes veranderen in links?
Ik zie nu al vanaf een pagina of 5 terug erg lange quotes omdat de foto's elke keer zichtbaar zijn. Dit leest heel ongemakkelijk. Bedankt voor de medewerking :)

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:07

Rijerijerije schreef:
Plat op m'n buik dus....:j

Je, kan de camera ook gewoon laag bij de grond houden ;) gekke wije :P

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:51

@amanda
Denk dat dat van jou wat meer opvalt dan dat van mij :P

Ik neem mn camera niet mee naar stal (vanwege het weer)
maar maak pics met mijn camera :D
Ik ga nu op naar stal, en dan paardje halen voor de smid!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:56

Misschien omdat Amanda het netjes vraagt, en jij gelijk geërgerd reageert op 1 iemand terwijl meerdere het doen ;) :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:21

Is het eigenlijk echt zo dat witte hoeven vaak 'zachter' zijn dan zwarte hoeven? Mijn grote paard heeft witte voeten en zijn vrij zacht, en mijn kleine shet heeft zwarte hoeven die KEIHARD zijn, krijg ik amper wat weggevijlt. Nu is er natuurlijk ook wel verschil met paard en shet (shet vaak hardere hoeven volgens mij), maar vroeg mij eigenlijk af of dat een fabel of feit is; witte hoeven zachter.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:26

Volgens mij is dat niet waar. Die van mij heeft n witte voorvoet welke echt van beton lijkt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:39

Nu mag je de voeten van een shetlander echt niet vergelijken met die van een warmbloed. Shetjes komen uit ruw gebied dat kleine harde hoeven vereist. Zo hebben arabische volbloeds veel sterkere hoeven dan een engelse volbloed.
In (biochemische)samenstelling zijn witte en zwarte voeten hetzelfde en toch hoor je vaak dat witte hoeven vaak zachter zijn dan hun donkere variant of gevoeliger zijn voor bepaalde aandoeningen. Ik dacht dat ze tot op heden nog niet echt een goede sluitende verklaring hebben.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:40

@ trancreda4 ik vroeg het pas ook aan de hoefsmid en die zei dat de hoeven van friezen vaak sterk zijn en omdat die toevallig zwart zijn zeggen ze dat maar mijn paarden met zwarte hoeven zijn de hoeven ook slap..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:57

de mijne heeft alleen donkere hoeven, achteraan is nog ok, maar vooraan zijn rampen. Ik ben de gelukkigste persoon op stal als na 6weken er nog geen stuk hoef uitgevallen is of een ijzer kwijt is. Heb een keer gehad dat er 5 weken op rij een ijzer aflag (en ze heeft er maar 2) kan je al weten hoes slecht haar voeten er toen aan toe waren. Ga ook eens proberen foto's te nemen, maar moet me dan wel eerst herinneren hoe je ze plaatst... :o
Want mijn smid is ze volop aan't corrigeren (platvoet:steile voet) en geeft goede uitleg op al mijn vragen, bedenkingen en opmerkingen en probeert zoveel mogelijk mijn ideeën (en die van de DA) te volgen, maar over 1 puntje ben ik het niet volledig eens. Hij gebruikt ijzers zonder lippen, omdat anders de tenen te snel "lang" worden. Maar hij maakt de boog een beetje vierkantig zodat de teen enkele milimeter oversteekt en afslijt als hij gaat groeien en ze tilt haar voorbenen niet goed op. Eveneens doet hij dit omdat hij met aluminiumbeslag geen opzet kan geven om de voorvoet gemakkelijker te laten afrollen (warm beslag is helaas onmogelijk wegens te dunne zolen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:51

petitparis schreef:
Maar hij maakt de boog een beetje vierkantig zodat de teen enkele milimeter oversteekt en afslijt als hij gaat groeien en ze tilt haar voorbenen niet goed op. Eveneens doet hij dit omdat hij met aluminiumbeslag geen opzet kan geven om de voorvoet gemakkelijker te laten afrollen (warm beslag is helaas onmogelijk wegens te dunne zolen)

Beetje het idee van Natural Balance? Op zich is geen opzet bij aluminium niet zo'n drama. Dat is zo zacht dat ze het er in mum van tijd zelf ingesleten hebben.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:10

@Needje
Is dit geirriteerd dan?
denk dat jij het gewoon verkeerd opvat :+ .
Zack schreef:
@fabersmid
wil je eens ophouden met al die fotos quoten?
Tis nogal vervelend..

Overigens is het quoten van fotos niet zo heel erg als er dingen bijstaan waar de eigenaar wat aan heeft.
Bijv. het commentaar van scoxxx etc.
Laatst bijgewerkt door Zack op 08-09-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt