nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:19

In principe draaien de hoefschoenen bij mijn merrie ook niet, ik heb al heel wat fijne km. door zwaar terrein afgelegd. Maar toch is het wel eens een keer gebeurd bij een of rare noodsprong/glijer dat de hoefschoen een kwartslag gedraaid was, dus het kan altijd een keer gebeuren, vandaar dat ik er dus liever niet mee spring. Zeker met kalkoenen eronder kunnen er natuurlijk behoorlijke zijdelinge of torderende krachten op komen te staan.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:30

Heb je ook weer gelijk in DubbelDun, was 't maar zo. ;)

En met kalkoenen komt er inderdaad meer kracht op de schoen te staan, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:20

Bericht van de leverancier/groothandel van de easyboot epics!
Ze hebben de foto van mijn schoen met de naar binnen gebogen plekken vergeleken met een aantal schoenen uit hun magazijn en alle schoenen blijken dat wel te hebben.
Volgens hun hoort het dus zo en is het geen productiefout. Het heeft te maken met de gaither die aan de achterzijde bevestigd is, zeggen ze. Ook hebben ze een foto bijgevoegd van een nieuw exemplaar van hun en die ziet er exact hetzelfde uit.
Ook zeiden ze dit:
"Door middel van het lint dat erbij geleverd is, dient de strap omhoog getrokken te worden nadat de schoen aan gedaan is. Hierdoor heeft het paard geen last van de bogen, omdat er een ruimte ontstaan tussen de gaither en de hoefballen"
Dat had ik wel gedaan maar blijkbaar raken de plekken de zijkant van de hoef bij mijn paard toch wel :?

Nu heb ik voor de zekerheid nog een mail naar easycare in amerika gestuurd en ze gevraagd dat als het toch normaal is dat het naar binnen gebogen zit, ondanks dat de kleinere maten dit niet hebben, of ik dan een deel van die plekken kan verwijderen en de schoen dan nog goed zit of niet.
Anders moet ik het zien op te lossen met vetrap oid.
Ik blijf het raar vinden dat de kleine maten het niet hebben en deze wel... dit is toch gewoon een grote versie van de kleine, die moeten toch hetzelfde zijn afgezien van de grootte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:32

@Lamar : ik kan me indenken dat iets wat groter is eerder zal verbuigen als iets wat kleiner is. Maar als dat betekent dat de hoef er aan kapot gaat dan zijn de schoenen dus gewoon niet geschikt voor gebruik in grotee maten.
Ik ken me tenminste niet indenken dat dit de bedoeling is.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:56

heeft er hier iemand ervaring met zowel de marquis als een easyboot (ik kijk nu vooral naar de epic omdat die mij het praktischt lijkt maar nog niet geheel in verdiept) en kan die mij iets vertellen over sommige punten.

Zoals het aan/uittrekken
Eventueel openhalen van voeten.
draait er een meer dan een ander?

Zelf zegt mijn intuitie dat het niet zo ideaal is om het op te pompen zoals is bij de marquis (toch? Of zijn er nieuwere modellen) die heeft ze al een keer gehad en lagen na 2 weken 'ergens' in de duinen :o Maar, dat is al weer wat jaar geleden.
Zo in het doorkijken van het topic kwam ik veel hoefschoenen tegen, maar weinig marquis kan dat kloppen?

Hmm, nu ga ik maar even rondzwemmen in de zee van informatie op het internet!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:02

Ik heb een aantal jaar geleden Marquis gehad. Bij mijn tinker draaiden ze en zorgden voor open plekken en mok. Advies van Marquis was harder oppompen, maar mijn brave, altijd stilstaande tinker veranderde in een dribbelende zenuwpees. Ook verloor ik regelmatig een schoen. Dus ik heb ze uiteindelijk de deur uit gedaan.

Ze staat nu door omstandigheden (lage overhoef) op kunststof beslag voor. Met het winterweer hier in Zweden valt bijna niet te rijden en in dit soort kunststof beslag zijn proppen draaien niet mogelijk, dus ben ik op zoek gegaan naar hoefschoenen voor haar waar ik wel proppen of iets dergelijk in kon draaien. Helaas pastten de Easyboots niet bij haar en kwam ik uit op Old macs. Werktte op zich goed maar haar voeten werden er toch wat te zwaar van en haar afrolpunt werd te veel verlegd waardoor ze weer veel struikelde en na overleg met de hoefsmid zijn we uitgekomen op een soort schroefjes die je in het beslag kan draaien (eigenlijk voor mensen bedoeld).

Bij mijn andere tinker heb ik Easyboots epics voor en dat bevalt reuze goed. Het is even wennen met aandoen in het begin maar ik wordt er steeds handiger in. Ze zitten mooi stevig, ze draaien niet en ik ben ze nog nooit verloren. Ik heb er nu Quick studs onder zitten en we rijden heerlijke ritten in de sneeuw in de Zweedse bossen!
Zondag was onze oprit een ijsbaan. De oprit loopt een beetje omhoog en op de heen weg was dat geen probleem maar op de terugweg liep het dus omlaag ipv om omhoog.... Voor had ze prima grip maar de blote achterhoeven hadden dus totaal niets aan grip en zo stond ze ineens omgedraaid, door middel van een soort glij-keertwending :-)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:04

KDS, ik ben helemaal happy met mijn epics.
Je moet even handigheid krijgen in het aan- en uittrekken, maar als dat eenmaal lukt vind ik het fantastische schoenen.
Blijven onder alle omstandigheden super zitten (tot nu toe :D ) en veroorzaken geen nare plekken, heb hooguit de hoefballen ietwat kaal als de voeten voor het aantrekken nat zijn.
Maargoed, dat is te voorkomen natuurlijk, ik probeer de voeten zo droog mogelijk te krijgen voor ik ze aantrek.

Ik heb voor de langere ritten ook epics voor de achterhoeven besteld, komen deze week binnen, dus ik ben een tevreden easyboot gebruiker. ;)

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:09

volgens mij verkoopt agradi de easyboot glove voor 80 euro per paar neem ik aan

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:17

Nee per schoen ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:55

echt waar, 80 euro per schoen?? Dan moet je echt in engeland kopen hoor!

Ik vind de epic een hele goede schoen maar aan en uittrekken vond ik een crime! Dus nu heb ik de glove, die heel makkelijk gaat. Maar die moet wel weer heel goed passen omdat de maat veel nauwer komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:07

Ik heb een mail gekregen van Klaas van Natuurlijk ruiterschap *\o/*
Hij gaat de gebogen plekken in de schoen bekijken en kijken of er wat aan te doen is, zodra hij de schoen binnen heeft.

Gelukkig!!! Heb ik eindelijk een schoen gevonden die waarschijnlijk past en op zijn plek blijft, zag ik het alweer helemaal in het water vallen door die stomme gebogen plekken. Er is weer hoop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:02

update:
Mail vanuit amerika terug gekregen naar aanleiding van mijn mail naar hun met de vraag of die gebogen plekken bij de easyboot epic maat 7 echt normaal waren en wat ik eraan on doen omdat ze het weefsel van mijn paard zijn voet afschrapen. Hier het antwoord:

Hello Petra, The larger size boots have had this issue. You can carefully heat the area that is bent and flatten out the bent piece. Hold it in postion until it cools and that may solve the problem. If you were to tear away at the bent piece it may not provide a good fit for your horse. Please let me know if this works for you and if I can assist further.

Regards,

En Klaas van Natuurlijk Ruiterschapheeft me gevraagd, nadat ik hem het antwoord had doorgestuurd, of hij het voor me moest doen :)
Heb met Klaas nu trouwens ook een heel goed mailcontact over de schoen!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:57

er is nog hoop dus ;)

Hoe ga je dat verhitten?
In heet water wordt het rubber van de schoen al flink wat zachter, maar ik weet niet of dat al voldoende is om zo'n probleem recht te buigen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:02

Super Lamar, ben benieuwd of 't gaat lukken, zou wel fijn zijn als je straks een passende schoen hebt!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:16

Ik zou het ook mooi door Klaas laten doen. Dadelijk doe je het verkeerd en kun je misschien je schoen niet meer ruilen. Hopelijk is het voor jou echt de oplossing. Maar inmiddels heeft easycare dit dus wel aangepast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:05

Klaas wilde zelfs de schoen uit duitsland ook wel voor me terugbuigen. Maar ja, die schoen is al terug naar duitsland en daar heb verder ik nog niets van gehoord.

Als ik de mail van easycare zo lees dan lijkt het mij ook dat de nieuwe schoenen het niet meer hebben?
""have had this issue""
Ze zullen de oude lichting denk ik niet zomaar terughalen??

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:13

Dan zal het inderdaad verholpen zijn, als ik dat zo lees.
Ik kom er nog steeds niet over uit, maat 7, jeetje. :D

Mijn nieuwe epics zijn net binnen, super service van Agradi moet ik zeggen, maat 1 bleek te klein, teruggestuurd en binnen een paar dagen maat 2 thuis.
Nu wachten op mijn comfort pads om ze passend te maken (achtervoeten hebben een soort van tussenmaat) en dan kunnen we heerlijk lange ritten gaan maken!

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:32

Cardy schreef:
Puur toevallig kwam ik dit topic tegen en er staat een hoop bruikbare informatie in! Alleen... Ik heb echt totaal geen ervaring met hoefschoenen, wist niet eens dat je bepaalde pads erin kan leggen (geen idee hoe dat eruit ziet) en heb ook geen ervaring met de merken die worden benoemd. Ben dus echt een leek hierin! haha :+

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen/adviseren:
Vanaf dit jaar wil ik met mijn paard gaan springen en crosslessen nemen. Hij heeft nog nooit ijzers gehad en dat wil ik eigenlijk het liefst zo houden.

Een stalgenootje attendeerde mij erop dat ik ook hoefschoenen zou kunnen gebruiken. Voor zover ik heb gelezen, is het toegestaan om met hoefschoenen te rijden tijdens springwedstrijden en crosswedstrijden?
Tevens zou ik hoefschoenen moeten hebben waarbij je kalkoenen in kan draaien.

Wie o wie kan mij wat meer op weg helpen? Want ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen.

Ha Cardy,

Mijn forse KWPN merrie loopt al jaren zonder ijzers. Met springen/dressuurwedstrijden kies ik terreinen uit met zand of binnenbakken, en afgelopen seizoen heb ik twee crosstrainingen gevolgd, waarvan één keer met enorme blubber. Ze glijdt nooit en heeft perfect grip op haar blote voeten. Ik heb vorige winter voor alle hoeven Easyboots Glove gekocht (goed meten, iedere hoef apart, ik heb drie verschillende maten voor vier hoeven). Ik gebruik de hoefschoenen vooral voor stapritten over de harde weg, goed voor de pezen en geen overmatige slijtage van de hoeven. De rest van de tijd loopt ze altijd zonder ijzers/schoenen. Succes, en als je een foto wil van de schoen, stuur maar pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:24

Nou.... ik heb een andere schoen uit duitsland gekregen... weer met gebogen plekken. Mijn vriend heeft hem op zijn werk laten verhitten enz. Gaiter er weer opgezet maar die drukte dus meteen het plastic weer krom. Nu is de schoen van Klaas op de post (komt waarschijnlijk morgen binnen) en hij heeft hem na verhitten met stikstof afgekoeld waarna het volgens hem redelijk goed bleef zitten, dus ik ben heeeel benieuwd *\o/*

Het probleem is dat de gaiter, daar waar het plastic van de schoen erdoor buigt, schuin is genaaid en het materiaal daar erg hard is. Het had ronder moeten lopen en daarmee beter de lijn van de schoen moetem volgen.
Maar goed, vandaag dus de schoen maar even zonder de gaiter geprobeerd. Hij bleef in stap en draf aan (heb met meneer de shire aan de hand gelopen/gerend). Al snel begon de schoen iets te draaien en na een paar honderd meter zat de schoen zo:
Afbeelding

Waar mijn wijsvinger zit is het midden van de hoef, dus de schoen is iets naar buiten gedraaid. Nu doet de smit schoen precies hetzelfde. Klaas zegt dat het niet erg is als de schoen zo blijft zitten en niet verder draait.

Is het verstandig om de 12 mm harde zooltjeste bestellen om het draaien iets tegen te gaan?
Als je die besteld is dat dan per paar of moet je ze per stuk bestellen?

En dan zit ik nog behoorlijk in dubio over mijn fjord....
Hij heeft voorhoeven die breder zijn dan ze lang zijn. Zijn achterhoeven zijn 4 mm langer dan breed dus dat is ook niet veel.
Ik lees over de boa's en cavallo's veel schuurplek problemen, de old macs ook. Maar ik ben bang dat de epic niet goed gaat passen omdat zijn hoef dan wel breed genoeg is maar in lengte te kort.
Welke schoenen moet ik in vredesnaam voor hem bestellen??? %)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 03:19

Als je paard nog niet recent bekapt is, dan kun je via de bekapping dit probleem enigszins herstellen.
Anders wordt het een half jaar afwachten, tot de bekapping het gewenste resultaat cq pasvorm geeft.
Kijk ook even naar de stand van de benen, voor de zekerheid. Als de boots al -zo te zien- 3 cm uit het midden staan, dan moet je dat kunnen opmerken.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:22

Bij Cavallo's kun je ook van die omslagbandages bijkopen. Heb ze ook en ga ze binnenkort ook proberen omdat je inderdaad plekken krijgt. Maar het zijn de enige schoenen die mijn fjord past om zijn voorhoeven.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:31

Een van mijn paarden heeft ook voor bredere hoeven dan dat ze lang zijn. Ik heb daar een maat kleinere heelstrap in gedaan, dit werkt goed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:59

Als de Cavallo's goed passen en goed zijn ingelopen (is leer, moet wel even naar de voet gaan staan), dan zou je geen schuurplekken mogen krijgen.
Isabella heeft met de sneeuwperiode de Cavallo's meer dan 12 uur per dag aangehad, en pas na een week of zo zag ik een klein roze plekje ontstaan bij één van de hoefballen.
De omslagsokken van Cavallo's kreeg ik niet goed aan om dat plekje te ontzien, en daarom met synthetische watten een soort verband om de voet gelegd en toen schoen aan. Dat werkt perfect.
Maar hier gaat het dus om langdurig dragen van de schoenen.
Bij een normale rit/wandeling zou de schoen gewoon zonder schuren moeten passen.

Wat de easybootschoen betreft; als je een epic gebruikt zonder gaiter, kan deze inderdaad wat gaan draaien omdat je aan de binnenzijde weinig 'houvast' hebt. Een normale easyboot (standaard zonder gaiter) heeft daar waar die zwarte rubber plaatjes zitten, soort van metalen weerhaken, die de schoen op de plek houden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:16

Ik zoek maat 2 en half op Marktplaats staat maat 2,het is in mijn buurt.Hebben jullie een idee,zou het passen? mee nemen om te passen en iets als opnderpand geven is dat wat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:19

Als je 2,5 zoekt dan gaat maat 2 niet passen of je moet de smid er nog een stevig stukje af laten halen :D