Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:03

Arabesk schreef:
en dit topic is geen vervanging van twee boeken een dvd en een dagcursus ;-)

Ik sta er NIET achter als mensen gaan vijlen zonder enige kennis en achtergrond.

Opzich wel bijzonder dat dit argument ook vaak als nadeel gezien wordt bij natuurlijk bekappen en dan vind je het vervolgens geen probleem omdat de hoef lang niet zo ingewikkeld is als er geen ijzer onder zit?

Een beetje kennis van de hoef is wel handig als je zelf begint te vijlen, op de wiki kun je al wat info vinden over de anotomie : http://www.bokt.nl/wiki/Hoef Voor de rest is http://www.hoofcare.nl ook altijd wel een intressante site om even door te nemen (al ligt de nadruk daar veel op probleemhoeven en beslag, toch ook wel informatie over beenstanden en anotomie etc) En natuurlijk hoefnatuurlijk even helemaal uitpluizen, zeer subjectieve site maar wel leerzaam :j

Een cursus natuurlijk bekappen kan natuurijk nooit kwaad, maar ik denk niet dat het noodzakelijk is als je het doet in overleg met je smid en de smid sowieso elke 6 week de hoeven komt controleren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:09

Arabesk schreef:
De hoefwand is geflared en de witte lijn is dus niet heel sterk.

Dat is voor mij ook de belangrijkste opmerking. Als dat eentje bij mij thuis was zou ik denken 'daar mag nog wel een stukje af'. Ik kap ze korter dus.
Die rode vlekken voor op de hoef, heeft ze die al lang? Zijn dat nog kneuzingen van nagels of heeft ze ergens tegenaan gestoten of zo?

Flirtatious

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:20

bandida ook nog een stik der af van na het bekappen van mijn fotos?? wand ze loopt nu namelijk weer gevoelig, voor mij dus kort genoeg denk ik...
jah die rode vlekken, ik denk dan idd dat ze ergens tegen aan is gestoten of wat dan ook, ze heeft nog nooit ijzers onder gehad dus van nagels kan het niet komen. en hoelang ze ze heeft hmmz even denk, een gokje, misschien half jaartje?? klein half jaartje, dit is echt een gok, wand heb er geen idee van...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:40

Flirtatious schreef:
bandida ook nog een stik der af van na het bekappen van mijn fotos?? wand ze loopt nu namelijk weer gevoelig, voor mij dus kort genoeg denk ik...
jah die rode vlekken, ik denk dan idd dat ze ergens tegen aan is gestoten of wat dan ook, ze heeft nog nooit ijzers onder gehad dus van nagels kan het niet komen. en hoelang ze ze heeft hmmz even denk, een gokje, misschien half jaartje?? klein half jaartje, dit is echt een gok, wand heb er geen idee van...

Ja, ook op de foto's na het bekappen. Een beetje een gok zonder het paard te zien, maar het zou kunnen dat ze gevoelig loopt omdat de te lange hoefwand kneuzingen (heeft) veroorzaakt.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:46

dat zou kunnen, maar hoe dan, ze is altijd netjes bekapt, dit was nou denk ik wel der eerste keer dat ze wat te lang was...
en ze is nou wel mooi kort, en ben bang dat als ze nog korter word gezet helemaal gevoelig loopt... vorige week toen ze nog niet bekapt was, liep ze net weer beter op het beton... ben toen buiten gaan rijden en toen zagen haar hoeven er zo uit als op de fotos van voor het bekappen... nu is ze weer bekapt, dus kort en loopt ze gevoelig...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:52

Flirtatious schreef:
dat zou kunnen, maar hoe dan, ze is altijd netjes bekapt, dit was nou denk ik wel der eerste keer dat ze wat te lang was...

Op de foto's op p 57 zie ik hoeven die zelf het probleem al aan het oplossen zijn, wat te lang is, is er op een paar plaatsen al af gebroken. Dat afbreken is eigenlijk buitenom plooien van de hoefwand tot hij breekt, en m.i. kan dat aan de binnenkant een kneuzing veroorzaken.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:56

hmmz oke, jah idd, oke dat snap ik :) thx, goed uit gelegt :) .. maar nu, wat kan ik er aan doen, wand het is niet alleen de kneuzingen, dat is niet het ergste lijkt mij :) ...
het scheef staan, en iets ondergeschoven, wat kan ik doen, laten doen, om haar hoeven beter te maken, om haar beter te laten staan en haar minder gevoelig te laten lopen, ik wil uit eindelijk buiten rijden met haar, maar durf het nu gewoon niet aan...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:57

Ik denk niet dat het daar door komt, gezien er ook een kneuzing in de straal zit. Of zie ik dat verkeerd? Op de laatste foto van de onderkant schijnt er iets roods/paarsigs door de straal heen.
Ik moest trouwens wel echt 3x kijken naar de stralen! Wat zien die er apart uit zeg! Het lijkt wel of je er zomaar doorheen kunt kijken. Dat heb ik nog nooit gezien.

Verder kan ik erg weinig zinnigs over je paard zeggen. Gevoelig kan natuurlijk ook door de stand van de hoeven komen, of de flares die steentjes opvangen.
Ik zou wat vaker de smid haar hoeven laten corrigeren. Als je er steeds 2 maand tussen laat zitten, is het misschien moeilijk om te corrigeren en gaat het te snel.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:03

links achter, ik zal straks eens goed kijken, int echt dan :) ...
de straal je bedoelt van kleur?? erg wit/doorzichtig lijkt het, dat is tog gewoon haar kleur neem ik aan??

goed idee, misschien kan ik de smit vaker laten komen inderdaad, maar misschien verstandig dak dan ook andere smit neem, deze was er voor het eerst bij mij, en hij begon gelijk te vijlen heeft niet eerst even gekeken hoe ze stond, haar stand enzo...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:33

vandaag weer aardige exemplaartjes bij de slachthoeven van de dagcursus. Ik ga morgen de foto's uploaden en ik zal er hier ook een paar plaatsen, voor en na de bekapping.

Nu ga ik lekker filmpje kijken met chippies :D dat hebben we wel verdiend. De beamer en laptop staan er toch nog vanwege de cursus :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:36

Arabesk schreef:
Citaat:
* Hoefschoenen zijn lomper waardoor de beweging van het paard beïnvloed kan worden

De gemiddelde hoefschoen is evenzwaar als een ijzer
AfbeeldingAfbeelding

Jouw argument is eigenlijk dus een argument tégen ijzers, want dat extra gewicht zit dus het hele etmaal aan je paard zijn bewegingen te beïnvloeden en bij hoefschoenen slechts een uurtje :)*

Lezen is ook een vak.. Lomper is niet per definitie zwaarder dan had ze vast geschreven: hoefschoenen zijn zwaar ;) Het afrollen en lopen lijkt mij ook moeilijker en lomper met hoefschoenen.

Maar goed weer ontopic

Bandida schreef:
Die rode vlekken voor op de hoef, heeft ze die al lang? Zijn dat nog kneuzingen van nagels of heeft ze ergens tegenaan gestoten of zo?

Zulke plekken komen niet van nagels hoor en dat blijkt ook weer.

Wel zijn het hele rare plekken in de hoeven. Nu lijkt het sowieso of dat paard weinig pigment heeft en misschien zie je dan eerder dat soort plekken in de hoeven?

Flirtatious; overleg eens met een goede smid wat je kan doen. Ik denk dat als je na uitleg van je smid misschien wel regelmatig de hoefwand wat korter kan houden met een vijl.
Probeer je ook even in te lezen in de wereld van de hoef er zijn al een aantal sites genoemd in dit topic.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:26

fransje23 schreef:

Wat bedoel je? Dat dit niet door een nagel kan ontstaan? Toch wel hoor ;)
En ja, je ziet het omdat het paard licht gepigmenteerde hoeven heeft, maar onder de donkere stukken kan het even goed aanwezig zijn, je ziet het alleen niet dan.
Alleen zit er dan een gaatje op de rand van de kneuzing, en dat heb je bij een onbeslagen paard (en op de foto's) uiteraard niet. Vandaar mijn vraag of het paard misschien tot een tijdje geleden op ijzers had gestaan.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:31

fransje ik ben van plan wat meerdere smeden te gaan vragen, wat hun der van denken, ik ken er nog 1 die kwam ook bij een vriend van me, en vind hem ook wel goed, ga hem een keer vragen om langs te komen en haar eens goed te bekijken.en idd met mijn uit leg der bij... ik ben al ernstig druk aan het lezen geweest op de gegeven sites :) ...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:32

Bandida schreef:
fransje23 schreef:

Wat bedoel je? Dat dit niet door een nagel kan ontstaan? Toch wel hoor ;)
En ja, je ziet het omdat het paard licht gepigmenteerde hoeven heeft, maar onder de donkere stukken kan het even goed aanwezig zijn, je ziet het alleen niet dan.

Ik bedoel dat dat soort plekken normaal gesproken bij een goedbeslagen, en genageld, paard niet voor horen te komen. Ik heb het tenminste nooit eerder gezien ook niet bij beslagen paarden met minder pigment.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:37

fransje23 schreef:
Ik bedoel dat dat soort plekken normaal gesproken bij een goedbeslagen, en genageld, paard niet voor horen te komen.

Dat is zo ja.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:08

Bandida schreef:
Arabesk schreef:
De hoefwand is geflared en de witte lijn is dus niet heel sterk.

Dat is voor mij ook de belangrijkste opmerking. Als dat eentje bij mij thuis was zou ik denken 'daar mag nog wel een stukje af'. Ik kap ze korter dus.

Zijn die rode plekken dan zo heftig?

Mijn haflinger van 18 heeft ze al zijn hele leven lang, of ie nou met of zonder ijzers stond en of ik nou veel of niet veel over de weg reed.
laatste 5 a 6 jaar loopt ie 24 uur buiten, onbeperkt kuil/gras, loopt op een stuk asfalt etc etc maar er zitten altijd wel rode plekjes.

Mijn smid bekapt ze elke 8 weken. (zelf kan ik er niks aan doen ivm mijn rug)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:59

flirtatious, als de hoefwand flink afgerond wordt ben je al een heel stuk verder. (zie mijn foto's)
Als de hoefwand te lang blijft dan zullen die flares ook blijven omdat er constant druk wordt uitgeoefend op de verbinding tussen de witte lijn en hoefwand.
Hier nog een voorbeeld van flares, zo zagen de hoeven van mijn paard eruit in juli 2006 (met historie van zware hoefbevangenheid). Je kunt hier ook goed zien hoe de hoefwand is rondgevijld zodat er geen druk op komt. Resultaat is dat ze nu geen flares meer heeft (ze wordt iedere 5 a 6 weken bekapt)
Afbeelding

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:45

super dat je der een foto bij hebt gezet kinke, :D .
klinkt inderdaad logisch, ik ga maandag een andere smit bellen om eens naar haar te laten kijken, durf het zelf nog niet zo goed aan om te gaan vijlen. super bedankt voor de info, hiet kan ik wat mee :) ...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:21

De beloofde voor-na'tjes

Hoef nummer 4 VOOR - NA
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Hoef nummer 1 VOOR - NA
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Hoef nummer 2 VOOR - NA
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Hoef nummer 7 VOOR - NA
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Hoef nummer 6 VOOR - NA
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:47

Deze hoeven zijn nieteens zo heel erg... :)

Volgens mij had bij hoef 1 de flare wat meer weg gehaald worden of niet?

en bij hoef 6 Had het oko wat rechter gezet kunen worden of ben ik nou gek?

Hoef nummer 4 en 1 zien er verder wel echt super uit :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:18

Wat ik me afvraag..
Op die dode hoeven kun je de stand drastisch veranderen, dat zie je vaak op de foto's van arabesk..
Maar zou je ook zo rigoureus corrigeren op een levend paard..
Die moeten dan toch enorm last krijgen van die standverandering..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:25

Nee dat kan dus niet!

Dan worden de pezen gelijk een heel erg belast door de andere stand. De teen zou je wel een heel stuk kunnen afvijlen als die heel erg geflairt is. Omdat dat verder niet echt draagt. Dit zal het lopen alleen maar makkelijker maken. Verder belast het de pezen dan juist minder (naar mijn idee). De verzenen kan je niet gelijk heel laag zetten omdat dan de buig en strekspieren dan heeel erg belast worden door de zo plotseningen verandering.

Als de hoefwand te l;ang is kan je die ook niet echt in een keer helemaal kort maken. Want ook dan word de stand veranderd door het lager staan. Dat lijkt niet erg dan de hoeven dan opeens kort zijn maar toch heeft dit erg groote invloed op de pezen.

Daarom ben ik niet van ijzers omdat er dan gewoon rustig 1 a 2 cm vanaf gaat in een keer. Daarbij gaan hoeven flairen met ijzers er onder. Kijk er maar eens goed naar naar paarden waar de ijzers er zo'n 6 a 8 weken onder zitten. Dan schuiven de ijzers naar voren zeg maar.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:43

Bij de dode hoeven gebeurd alles heel drastisch, in werkelijkheid zijn voor zulke verandering wel maanden nodig.

@Peelie: wat verander je percies aan de stand als je de hoef inkort? Voor zo ver ik weet blijft de stand dan gewoon het zelfde hoor.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:02

Die voor- en nafoto's zijn toch duidelijke en sprekende illustraties hoe je je paard zelf kunt helpen na het volgen van een basiscursus. Wat is er mooier dan dat je je paard kunt helpen en daardoor zelfs hoefproblemen in de toekomst kunt voorkomen.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:44

Op foto 2 van Arabesk staat een hoef met een stuk eruit..
Hoe erg is dat? Zo lang het niet van de zool afbreekt hoeft een paard of pony er toch geen last van te hebben?

Komt er afbreken door het te lang houden van de hoefwand?

Ik zal een foto's maken van mijn pony en paarden.