[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:08

Vick lijkt op zijn buik niet dik te zijn, maar hij heeft inderdaad nog wel een flinke manenkam. Heeft Indiana ook wel, maar ik geloof niet zo hoog als Vick.
Wat ik ook een tijdje heb gedaan, jaren geleden, is met een massageborstel en 'After Riding' (iets voor de spieren) haar speknek masseren. Hier zat iets van kampfer en menthol in. Ik had wel de indruk dat dat iets deed met de haar nek. Net zo als cellulitis masseren.

Ik geef Indiana nu een totaal supplement Formula4Feet. Dit was aangeraden door de Laminitis Clinic en er zit onderandere (extra) magnesium.
Ik geef dan nu ook geen extra magnesium meer bij.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:50

Hoeveel een kilo hooi is? Kistje pakken, hooi in doen en wegen.
Voorheen had ik hooi dat stevig was geperst en niet erg grof was. Een plak woog ca. 2,5 kg. Het hooi dat ik nu heb is minder stevig geperst en grover en een plak zal wat minder wegen. Ze krijgt nu 2 plakken op een dag wat neerkomt op 1,5 pak hooi (kleine baal) per week voor 1 shetlander.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:05

Vanmiddag wat foto's gemaakt bij mijn beestjes oa van Isabella (die met de kruiwagen stond te klieren). Hier valt mooi op hoe slank ze is (althans vergeleken met andere jaren). Ze had net haar hooi op en hoewel ze nat was van de regen, heeft ze ook nog eens een dik pak haar. Maar geen bolle buik en bolle billen.

Afbeelding

Maar de grootste verandering deze winter is echt onderstaand ... de vaste mestballen. Vrijwel iedere winter is ze tot op heden aan de dunne geweest (van waterig tot slappe mest). Aangezien de slechte darmwerking in Isa's geval verdachte nr. 1 was in haar bevangenheid vorig jaar, ben ik dus heel blij dat ik zulke foto's kan maken op dit moment (al is het voor Isabella wat minder elegant om zo op de foto te moeten Haha!)

Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:39

Update 18.30:

Toch maar(stiekem Bloos ) mijn eigen DA gebeld en situatie voor gelegd.
Ze reageert óók niet op de metacam die ze sinds vandaag krijgt(max dosis)en daarbij mag metacam eigenlijk niet gegeven worden aan drachtige merries.
Mijn eigen DA durft ook niet veel te zeggen omdat hij haar niet gezien heeft maar vind het ook veeeeeeeels te lang duren.
Eventuele problemen met de baarmoeder kunnen we wat hem btreft uitsluiten want dan was ze nu al , na bijna 2 weken dood geweest.
Wél draait ze met regelmaat haar hoofd om richting buik...alsof het daar pijn doet.
We hebben besloten die nieuwe pijnstilllers nog even de kans te geven, gisteren is ze ook nog opnieuw ingespoten met antibiotica en pijnstilling maar als het dit weekend niet gaat veranderen gaan we, desnoods op eigen kosten, mijn Da proberen te laten komen maandag.
Het is gewoon niet om aan te zien, 500 kl pure ellende..... Huilen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:13

Wat leuk om al die foto's van jullie beestjes te zien!

@ Janouk, wat een verschil zeg! De hoef ziet er echt goed uit nu. Weet je ook hoe lang het gaat duren tot de hoefwand weer helemaal is aangegroeit?

@ Victory-boy, vind dat ie er goed uitziet hoor, alleen idd nog wel een flinke vetophoping op de manenkam. Maar verder in prima conditie hoor Knipoog

@Isapaardje, Isabella ziet er goed uit zeg. Heb nog nooit een shet zo mooi slank gezien! Zo kan het dus ook Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:15

Isapaardje: op deze foto's kun je pas goed zien hoe slank Isabella is.

Dat is een leuke gedachte van paardnatuurlijk over dat dieet voor paarden. Ik kan mij daar echt in vinden. Indiana krijgt ook heel veel ruwvoer (voordroog) en toch blijft ze keurig op gewicht. Als ze zomervacht zou hebben, dan zou je haar ribben volgens mij kunnen zien. Niet dat ze vroeger niet veel ruwvoer kreeg, maar het lijkt erop dat nu haar stofwisseling beter is en haar glucose en insuline peil beter zijn, ze de voeding ook beter benut. Het wordt in ieder geval niet meer direct als vet opgeslagen.

Victory-Boy: ik geef de voordroog in grote tractor banden. Die kun gratis krijgen en ze kunnen zich er niet (of nauwelijks) aan bezeren. Bevalt me erg goed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:40

Ja ondanks dat ik meer hooi voer (het is nog niet onbeperkt, maar het komt een eind) is ze er niet dik van geworden (waar ik eerste eigenlijk bang voor was).

Dat van die betere stofwisseling en daarmee beter benutten van de voedingsstoffen wat jij zegt Romeorowan is denk ik helemaal waar. René Wielens als ook de homeopaat zeiden dat ook al paar keer. Eigenlijk ook wel logisch. Je kunt er wel van alles aan "gezonde" stoffen in doen, maar als ze die om wat voor reden dan ook niet opnemen, dan is het alleen maar ballast in feite. Voeders die snel verteren en waar hoge concentraties mineralen e.d. in zitten schijnen ook slechter te zijn omdat het als het ware door het lichaam "floept". Het paard verwerkt inwendig dit voedsel niet zo goed als voeding met meer vezels dat langzamer verteerd. Daar mag minder in zitten omdat het paard wel alles eruit haalt wat er in zit.

Zoiets was het volgens mij ... hoe dan ook ... toen ik het voor het eerst hoorde cq las, dacht ik jaja dat zal wel. Maar als ik nu naar Isabella kijk, hoe ze eruit ziet, hoe mooi haar vacht is ondanks de nattigheid en modder af en toe en hoe goed de mest is, dan moet ik bijna wel geloven dat deze mensen toch gelijk hebben met veel, behoorlijk veel meer ruwvoer.

Maar ik juich niet te vroeg ... eerst een jaartje afwachten of het echt zo is. Heb vaker gedacht vorig jaar dat ik het probleem had gevonden en had opgelost met dit of dat.
Dik is Isabella nu in ieder geval niet. Nog niet helemaal topslank overal, maar het is en blijft wel een shet natuurlijk. Beetje volslank mogen die wel zijn Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:28

voor een shet is ze prima hoor,een mooie pony,mijn shet hengst zal er zeker verliefd op worden als ik haar zou laten zien.....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:56

@romeorowan: Ik masseer Vick z'n manenkam regelmatig met m'n handen, vindt ie lekker Ja
Dat van die tractorbanden is op zich wel een goed idee, maar ik wil in de schuilstal blijven voeren en dan hou ik te weinig ruimte over. Ik heb al een idee gezien hier op bokt en dat wil ik nog wat verder uitwerken.

@Isapaardje: Isabella ziet er echt goed uit! Ze heeft een heerlijk kontje... Vingers aflikken Haha!

@Wildgirl: Victor deed dat ook na de eerste hoefbevangenheid, dat naar de buik kijken. Ik dacht toen nog aan koliek, maar het bleek dat hij simpelweg te weinig eten kreeg. Hij stond toen onder een strikt (Duitse)DA-dieet, maar dat was echt te weinig volgens m'n Nederlandse DA. Hij kreeg op aanraden van de Nederlandse DA daarna 1 handje brok en wat meer hooi en gras en toen ging het heel snel beter. Ben -nadat hij weer beter was- weer gestopt met de brok en toen ging het wel goed.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:06

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:54

Ze loopt al wel beter, vind ik! Ja
Wat een schatje is ze en wat heeft ze een leuke staart... Lovers

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:55

Dit ziet er inderdaad al heel wat beter uit. Mij leek het even of op het eerste filmpje de sluiting van de rechterschoen los is gegaan en "flappert".

Ik wil nu om de gevoeligheid bij het draven op het harde wat op te vangen van de week proberen of ik niet met een stuk zeem een zooltje in de schoen kan maken als "schokdempend" laagje. Misschien ook een idee voor Aurora?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:23

Op een ander forum kwam ik dit nog tegen als onderzoek (nav het ook daar door mij geplaatste artikel). Ik zet het ter info ook hier even neer (heb het zelf nog niet helemaal doorgelezen moet ik eerlijk bekennen Bloos)

Onderzoekers aan de Universiteit van Queensland hebben ontdekt dat
insuline een belangrijkere rol speelt bij de ontwikkeling van
hoefbevangenheid, dan voorheen werd aangenomen.
Een studie heeft laten zien dat een hoog percentage van dit hormoon kan
leiden tot hoefbevangenheid bij pony's.

Insuline is een hormoon dat verantwoordelijk is voor het glucose level van
het bloed. Het stimuleert insuline-gevoelige cellen om glucose uit het
bloed op te nemen. Normaal gesproken kan een maaltijd met veel suiker of
zetmeel leiden tot een verhoging van bloed glucose. Deze verhoging zal de
vrijlating van insuline aanmoedigen, waardoor de insuline de glucose in de
cellen weer zal aanmoedigen. Als resultaat zal het glucose level van het
bloed weer normaal worden.

Veel hormonen, zoals cortisol en adrenaline, zullen het glucose level weer
omhoog laten gaan, maar alleen insuline kan het weer laten zakken.

Veel paarden met hoefbevangenheid zijn insuline-resistent, vooral de
paarden met onderliggende hormonale afwijkingen (endocrinopathic
laminitis) zoals Equine Metabolic rome (EMS) of de Ziekte van Cushing.
Hierdoor zullen de paarden niet normaal op insuline reageren, en hebben
doorgaans een hoge concentratie insuline in het bloed, alhoewel het maar
zeer weinig voorkomt dat de paarden ook een hoge glucoselevel in het bloed
hebben.

In de Queensland studie kregen pony's een dosis insuline via een infuus,
waardoor zij een abnormaal hoge bloedlevel kregen. Normaal gezien zou
hierdoor de concentratie van glucose in het bloed moeten zakken, doordat
er wordt gestimuleerd het op te nemen in het bloed. Maar de onderzoekers
hielden de glucoselevel in het bloed op normaal nivo door tegelijkertijd
ook glucose toe te dienen.

De geteste pony's in deze groep waren jonge gezonde pony's met geen
geschiedenis van hoefbevangenheid. Alle pony's in deze groep kregen echter
binnen 3 dagen alsnog hoefbevangenheid.

Een tweede groep pony's ontvingen steriele saline (wateroplossing met een
concentratie zout) in plaats van glucose en insuline. Alle pony's in deze
groep hadden een normale insuline en glucoselevel tijdens deze test. Geen
enkele pony liet tekenen van hoefbevangenheid zien.

Het enige verschil tussen de twee groepen was dat de insuline-behandelde
pony's uit groep 1 een hoge level insuline in hun bloed hadden. De normale
insuline concentratie was tijdens de studie 1036mcU/mL, wat zeer hoog
boven de normale limiet is.

De studie liet zien dat insuline hoefbevangenheid kan veroorzaken, zelfs
wanneer de glucoselevel in het bloed normaal blijft, en zonder enkele
verstoring in het spijsverteringskanaal. Dit laat zien dat de normale
werking van insuline al hoefbevangenheid kan veroorzaken.

Hoe kan insuline dan het lamilaire weefsel in de hoef beschadigen? Een
suggestie zou zijn dat de resistentie tegen insuline, de opname van
glucose in de lamilaire cellen zou verstoren. Maar recentelijke studies
van hetzelfde laboratorium laten zien dat deze cellen eigenlijk nieteens
insuline ontvangen of opnemen. Dus hoeveel glucose zij opnemen hangt niet
af van insuline.

Er zijn echter wel insuline-ontvangers in de aderen, dus het is
waarschijnlijk zo dat de insuline de bloedcirculatie in de hoef kan
verstoren.

Tot nu toe werd insuline altijd gezien als een indicator van metabolische
veranderingen bij paarden met Hoefbevangenheid. Maar nu blijkt dus dat de
insuline zelf de boosdoener is van de schade die bij deze ziekte komt
kijken.

Het is overduidelijk dat insuline een grote rol speelt bij de ontwikkeling
van endocrinopathic laminitis (de gevallen met insuline-resistentie en
hoge insulinelevels in het bloed). De onderzoekers denken ook dat insuline
ook de boosdoener is bij gevallen van hoefbevangenheid waar het paard in
een overrijke weide heeft gestaan, of teveel eiwitrijk voer heeft gehad.
Hierdoor kunnen paarden insuline-resistent worden. Er zal nog meer
onderzoek moeten worden gedaan om er achter te komen welke levels van
insuline giftig zijn.

Paarden met een verhoogde insuline-level in het bloed moeten goed in de
gaten worden gehouden om de kans op hoefbevangenheid te verkleinen. Dit
kun je doen door te wisselen van voeding met hoge waardes carbohydraten
(koolhydraten), naar een "high fibre" dieet, wat makkelijk verteerbaar is
en weinig tot geen koolhydraten bevat. Ook helpt het om overgewicht bij
paarden tegen te gaan, en dagelijks gedoseerde beweging te geven.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:13

Bovenstaande is wel een goede samenvatting van het originele artikel Isapaardje Ja ze hebben alleen wel voor het fijner lezen weggelaten wat er met de testpony's is gebeurd Scheve mond dat maakte bij mij wel indruk toen ik het originele artikel las... van de ene kant wil je graag dat er zoveel mogelijk bekend wordt over hoefbevangenheid, aan de andere kant moeten daarvoor dus gezonde pony's gebruikt worden (en ingeslapen worden).
Dat lijkt me echt verschrikkelijk werk.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:17

Isapaardje schreef:
Dit ziet er inderdaad al heel wat beter uit. Mij leek het even of op het eerste filmpje de sluiting van de rechterschoen los is gegaan en "flappert".

Ik wil nu om de gevoeligheid bij het draven op het harde wat op te vangen van de week proberen of ik niet met een stuk zeem een zooltje in de schoen kan maken als "schokdempend" laagje. Misschien ook een idee voor Aurora?

Inderdaad het lijkt of de sluitingen flapperen Lachen dat was echt niet zo hoor! Aurora flapt zelf nogal met haar hoeven als ze ze neerzet, ik denk dat dat is wat je ziet.

Ik ben benieuwd of dat helpt dat zooltje, als ik kom kijken kan ik dan mooi afkijken Ja

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:34

dat hele verhaal over dat insuline zou een hoop kunnen verklaren voor mijn paard.

Nitro was totaal niet te dik toen hij bevangen was, maar als ik het artikel goed begerijp kan hij dus te veel aan insuline in zijn bloed hebben gehad door de vette weide.

Nitro is nu al een week of 6 niet meer kreupel, maar toen hij van de week een ijzer verloren had was hij gelijk weer kreupel. De hoefsmid heeft gelijk weer nieuwe ijzers er onder geslagen, en toen liep hij weer goed.

Zou het te vel aan insuline kunnen verklaren waarom hij gelijk weer kreupel liep zonder ijzer, en zou het kunnen dat hij nog steeds bevangen is. dit omdat hij zonder ijzers kreupel is en met ijzers niet, zijn die ijzers dan niet meer een soort symtoon bestrijding? Mijn DA heeft gezegd dat ik mijn paard 4 tot 6 maanden op rust moet zetten, maar als ik het artikel zo lees kan ik hem beter weer gaan longeren. rijden gaat niet omdat hij nog geen 3 is. wat zouden jullie doen???

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:44

Ik zou sowieso een paard van nog geen 3 jaar niet op ijzers zetten.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:49

isapaardje: hij heeft speciale breakover ijzers, hij doet het erg goed op die ijzers (heeft dan geen pijn) zonder ijzers heeft hij duidelijk pijn. de hoefsmid zegt dat ik hem beter nog een tijd op deze ijzers kan laten staan. Het liefst heb ik hem ook niet op ijzers staan, maar vind het lastig omdat hij zonder ijzers pijn heeft. Waarom zou jij hem van de ijzers af halen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:58

Ik zou gewoon kijken waarmee hij het beste loopt. Zonder ijzers kreupel en met ijzers niet? Dan toch maar een ijzertje. En wat die beweging betreft zou ik in jouw geval zoveel mogelijk stappen op een vlakke, niet te zware bodem, beetje draven maar wel zoveel mogelijk rechtuit om de voorbenen zo min mogelijk eenzijdig te belasten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:30

Ik denk dat ijzers in het geval van claubrink, symptoombestrijding is. Door de ijzers komen de zolen niet op de grond en en wordt de zool dus niet gekneusd door het gekantelde hoefbeen en de grond.
Zelf heb ik geen goede ervaring met ijzers en hoefbevangenheid, maar als het in jouw geval nodig is, en hij dan pijnvrij loopt, dan zou ik hem eerst op ijzers laten.
Indiana heeft volgens mijn hoefsmid ondertussen een flinke laag eelt gekweekt en kan goed over een harde ondergrond lopen, met de vorst had ze ook nergens last van. Maar ze haalt eigenlijk ook niks van de onderkant af (de hoefsmid dus).

Over die testpaarden: het is natuurlijk vreselijk hypocriet. Ik wil het dus eigenlijk ook niet weten. Is in mijn ogen hetzelfde als vlees eten. Heerlijk een biefstukje, ik hoef het alleen niet te herkennen als koe.
En paardevlees eet ik uit principe niet. Maar wat maakt een koe of varken of kip anders dan een paard?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:47

claubrink schreef:
Waarom zou jij hem van de ijzers af halen?

Om de simpele reden dat ik geen voorstander ben van hoefijzers bij een (gewone) bevangenheid (ik zet gewoon tussen haakjes; in geval zoals bijv. bij Janouk met Image is het uiteraard een heel ander verhaal).
Dat je paard met ijzers minder tot geen pijn heeft is zoals Romeorowan het uitlegt.
Het beslag belemmerd bovendien toch altijd het hoefmechanisme en daarmee goede doorbloeding in de hoef.
Het gevoelig lopen na afname van ijzers (of bij verlies) hoeft niet te betekenen dat hij nog altijd gevoelig is. Veel gezonde paarden hebben dit euvel. Ijzertje eronder en kreupelheid is opgelost. Daarmee lijkt het of het paard echt ijzers nodig heeft.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:55

Ben ik helemaal met Isapaardje eens. Als je niet weet hoe het paard op blote voeten loopt, weet je ook niet hoe het herstel verloopt. En inderdaad is de doorbloeding met een ijzer minder.
Maar ja, soms moet je wat en dat is ook weer per paard verschillend.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:14

er zit inderdaad wel wat in wat isapaardje zegt.

Nou ben ik alleen vergeten te vertellen dat zijn tenen er af zijn gehaald net zo als bij Image alleen dan een minder groot stuk. zou het niet ook zo kunnen zijn dat hij zonder ijzers niet lekker loopt omdat zijn tenen nog te dun zijn, ondanks dat het al mooi dicht is.

wat die beweging betreft kan ik hem dus het beste over de hoefslag in de bak laten stappen en draven, zodat hij zo veel mogelijk recht uit gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:09

sommige paarden lopen gewoon niet goed zonder ijzers,(de mijne...)wel geprobeerd maar toch besloten weer te beslaan,het lijkt mij gewoon ook niet goed voor de rest van alle spieren en gewrichten als hij zo verkrampt loopt....door een hoefbeenkanteling wijst het bot naar beneden en is een hoef gewoon veel gevoeliger.
Natuurlijk als een paard zonder ijzers goed loopt is het voor het hoefmechanisme veel beter,maar niet elk hoefbevangen paard is gelijk,en ik vind dat die van mij al genoeg pijn heeft gehad,dus zal zijn laatste jaren slijten met ijzers,het is niet anders.....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:14

Toen bij Victor bij de eerste hoefbevangenheid ook de tenen "eraf gehaald" waren, heeft hij (na een paar weken in het gips) ook een ijzertje gekregen. Hij liep daar toen goed op. Na een tijdje kreeg hij andere ijzers die hij elke keer eraf tikte en toen ben ik gestopt met ijzers. We waren toen al wel een paar maanden verder.
Bij de tweede hoefbevangenheid (tenen er niet af) werkte de ijzers juist tegen en zijn we weer blootvoets gegaan.

Ik denk dat in jouw geval een paar weken/maanden een ijzertje eronder misschien beter is, maar verder ben ik voorstander van blootvoets, juist bij hoefbevangenheid. Ik ben het verder met Isapaardje en romeorowan eens, een ijzertje is wel symptoombestrijding. Zodra hij blootvoets kan....zeker doen!