Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:35

Even een stipje zodat ik dit morgen allemaal een beetje door kan lezen.

Mijn ijslander Repin heeft namelijk ook hoefkatrol, hij is ingespoten in beide voorbenen, en staat ook op speciaal beslag.
Op dit moment word hij getraind, door iemand anders, het was voor mij namelijk te moeilijk om hem recht te rijden. Maar we zijn gelukkig bijna zover dat ik er ook weer op kan.
Hij heeft tussendoor ook thuis gestaan en merkten dat hij een stuk vrolijker was, zomaar uit het niets sprintjes trekken, in het rond springen enz. dus ik geloof er wel in dat het goed komt, mijn moeder heeft echter haar bedenkingen.
Dus hoop hier een aantal (positieve) ervaringen etc te lezen.

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:33

pfff nou hij heeft het al voor elkaar hoor...1e ijzer ligt er alweer af...en nog op een rotte manier ook....Hij trapt em met zn ene voorbeen van zn andere door op de zijnkanten te gaan staan en vervolgens weer in het ijzer te gaan staan waardoor ie helemaal achterstevoren onder zn voet vastzat...hoefnagel flink vast in zn straal...lip van het ijzer in zn zool...
Wat een klojo is het ook...pfff gelukkig komt smidje morgen ijzer weer terugslaan. Maar dit is geen doen...ijzertjes zijn er gister ondergegaan en hij heeft er een paar uur mee op het land gestaan...
Springschoenen in maat XXl heeft ie al om maar vallen net over de zijkanten alleen over de takken...dus als iemand nog een suggestie heeft voor mijn uberlompe klojo....pfff nou hij heeft het al voor elkaar hoor...1e ijzer ligt er alweer af...en nog op een rotte manier ook....Hij trapt em met zn ene voorbeen van zn andere door op de zijnkanten te gaan staan en vervolgens weer in het ijzer te gaan staan waardoor ie helemaal achterstevoren onder zn voet vastzat...hoefnagel flink vast in zn straal...lip van het ijzer in zn zool...
Wat een klojo is het ook...pfff gelukkig komt smidje morgen ijzer weer terugslaan. Maar dit is geen doen...ijzertjes zijn er gister ondergegaan en hij heeft er een paar uur mee op het land gestaan...
Springschoenen in maat XXl heeft ie al om maar vallen net over de zijkanten alleen over de takken...dus als iemand nog een suggestie heeft voor mijn uberlompe klojo....

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 05:09

wellicht is het iets om ze vast te zetten met tape, ducktape wel te verstaan. Ik heb dit bij stal genootjes gezien en dat hielp erg goed wie weet heeft de smid nog een goed idee....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:31

Tence doet dit ook,de smid zet hem daarom niet al te ruim op zijn ijzers zodat hij er aan de zijkant niet op kan staan en hij zorgt ervoor dat de takken aan de achterkant ook niet te lang zijn.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:13

Lekker ding, Esther..
Dat schiet niet op zo.
Hopelijk heeft Jeroen ook nog enkele goede ideeën.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:49

Hoe bedoel je duck tape? Hoe is dit toegepast dan? Kan me er geen voorstellingvan maken....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:06

Dat draai je om de hoef en het ijzer heen.Nadeel is als het gras nat is de duck tape er dan zo weer af is.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:13

dus op de rand van het ijzer naar de hoef zeg maar??
Tja het gras is iedere ochtend nat van de dauw....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:18

Het ijzer mee tapen,de hele rand.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:55

taverno schreef:
Het ijzer mee tapen,de hele rand.

ja ind hele ijzer mee tape, ducktape is netwat sterker dan andere tape.
of ind zorgen dat het ijzer niet te ruim is en de takken aan de achterzijde niet te lang zijn.

springschoenen heb je al geprobeerd en dat werkt ook niet.
misschien raar idee maar een jutte zak om de voeten?doen ze normaal ook met een hoefzweer geen idee hoe dat werk op een natte wei door de dauw.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:56

Heb al diverse tips gekregen over het schuin afslijpen van de rand...ga dat morgen eerst eens met smid overleggen en evt. proberen....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:57

K durf em meteen niet meer van het land te halen zo zonder ijzertje.....Gelukkig heeft de nagel in zn straal op het eerste gezicht geen schade aangebracht...

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 08:28

Daar ben je nog niet klaar mee als dat wel zo is.Een paard bij ons op stal moest geopereerd worden,de wond moest helemaal uitgesneden worden.

Ik kan me voorstellen dat je er mee zit,knap lastig een paard wat zijn ijzers steeds aftrapt.
tence heeft ook nog eens een zwakke wand dus als hij het doet mis je gelijk een stuk hoef.

Daarom wordt hij krap op zijn ijzer gezet en ik laat de smid zeker iedere 5 weken komen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:56

We zijn 2 weken verder dan mijn laatste post, maar het lijkt een mensenleven.
Candy ging met de dag meer door haar rechterknie zakken, zo leek het wel.
Dit weekend is dan de mokerslag gekomen, ik merkte op dat haar huid boven de kroonrand opgezet was.
Ontsteking dus, en dit op alle 2 haar voorbenen, terwijl ze al ruim een maand niet bereden is en 4 weken ijzerloos is.
Het was alsof de grond onder mijn voeten verdween! Toch maar pijnstillers gegeven die ik nog had liggen.
Zondag een iets zelfbewuster paard dat niet meer zo slefte en net iets rechter op de benen stond.
Gevolg: de hele dag van huilbui naar huilbui geleefd. Ze heeft pijn nu, ondanks het feit dat ze niet mankt.
Morgen komt de dierenarts, maar ik wil geen pijnlijke behandeling meer à la inspuiten in de voet.
Mijn hoofd weet al wat hier aan het gebeuren is en mijn hart huilt er elke seconde om.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:01

foxy heel veel sterkte! Ik heb het in februari meegemaakt. Mocht je je hart willen luchten pb gerust!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:48

Ach foxy toch... :(:)
Heel, heel veel sterkte meid

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:24

Foxy,sterkte met wat je ook gaat besluiten. :(:)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:17

Mijn besluit staat eigenlijk al 2 weken vast.
Door die ontsteking wordt de planning alleen drastisch versneld, en daarmee gaan de huilbuien dus in crescendo.
Ik wil alleen nog even afchecken of de dierenarts het met me eens is en hoe we haar pijnvrij tot 'de meet' krijgen zeg maar.
(ik klink misschein wel heel koeltjes, maar ik zit nu dus te grienen achter mijn scherm)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:23

Foxy ik heb toen ook aardig wat traantjes gelaten hoor. En zeker als ik het hier in het topic zette dan zat ik te janken achter mn computer. Hoop dat je dierenarts kan helpen met het pijnvrij houden tot die dag.
Geniet nog heerlijk van elkaar tot die tijd. Maak lekker veel foto's (misschien een fotoshoot??) en ik heb bij mijn paard ook een pluk staart bewaart daar worden nou sieraden van gemaakt. Misschien voor jou ook een leuk idee?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:22

Ach Foxy toch....wat een rotnieuws meid....
Ik kan niet anders doen dan je heel heel veel sterkte wensen met deze moeilijke tijd.......
Ik heb wel respect voor je dat je kiest voor je paard.....hoe moeilijk dat ook is....

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:08

foxy, de nachtmerrie van iedere paardeneigenaar:afscheid nemen!

ik heb die van mij in maart laten gaan net een weekje later dan van laulau85 hier. Heel dapper dat je voor je paardje kiest.
sterkte en de pbbox staat open voor je.

ps hoevaak alle medeschrijvers hier wel niet huilend achte de pc hebben gezeten is echt geen schande en niemand die het je kwalijk neemt!!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:47

Laura1982 schreef:
ps hoevaak alle medeschrijvers hier wel niet huilend achte de pc hebben gezeten is echt geen schande en niemand die het je kwalijk neemt!!

Daar stem ik helemaal mee in.

Vandaag heb ik mijn paard weer van dichtbij kunnen aanschouwen.Een stalgenoot had hem uit het land gehaald en ik had hem ook 2 weken niet meer zien lopen.
Hij staat nu tijdelijk zonder ijzers en ik vond dat hij op het harde niet onaardig liep.Hij moet het nog 4 weken in het land uithouden want dan mag mijn gips eraf.
Dan gaat hij naar binnen en komt dan alleen overdag eruit.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:20

De fotoshoot is al besteld, en staartharen ga ik ook een stuk knippen, maar weet nog niet wat ik daar mee aan wil. Haar stalplaat gaat zeker een mooi plaatsje krijgen.
De dierenarts is dus geweest, maar het was een maat voor niets.
Pijnstillers mag hij alleen geven als ik ze niet voor consumptie laat slachten, maar het is ook niet direct nodig, ze heeft volgens hem alleen "last"
Toen ik hem op de man af vroeg of hij vond dat ik niet te vroeg was met mijn beslissing, zei hij heel aarzelend dat hij het weideleven nu nog een waardig alternatief vond.

Ergens ben ik boos dat ik hier nog naar luister. Ze staat goed bokbenig, sleft enorm (ze struikelt over de randjes van het betonplaten wegdek), staat door haar rechterknie gezakt en heeft dus een ontsteking op beide voorbenen, ze reageert postief op pijnstillers maar ik ben dus blijkbaar te voortvarend en kan nog gerust even aan de kant toekijken.
Hoeft het betoog dat ik nu weer heel erg ;( ben.
Het enige positieve is dat ik nu weet hoe het in het slachthuis werkt waar hij zijn eigen dieren heen doet (dat is nl op koeien voorzien, maar Candy is klein en past dus wel in de schietbox), dat heeft hij goed uitgelegd.

Ik wil voor mijn dier alle respect. Daarom breng ik haar zelf. Zodat ze rustig uitgeladen wordt. Zodat er niet gepord en geduwd wordt. Zodat ze bemoedigende woorden hoort. Zodat ze geen lel krijgt als ze lelijk doet naar een ander. Zodat ze nog een laatste traktatie krijgt en een aai over haar neus. Zodat, als ze zenuwachtig mocht worden, me ziet en daar rust uit put. En ook een beetje voor mezelf: zodat ik zeker weet dat ze daar naar de hemel vertrokken is.

Ik moet hem dus maar bellen als ik het tijd vind. Mijn moeder moest trouwens vanavond naar de huisarts, heb haar gevraagd om iets kalmerends voor mij mee te nemen. Gelukkig wil mijn moeder wel mee, en een vriendin van me ook, dus dan hoef ik niet zelf van het slachthuis naar huis te rijden (ik denk ook niet dat dat veilig is).

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:26

Ik vind dat jij helemaal gelijk hebt. Jij weet het beste wat je paard voelt en je kent haar het beste. Zoals ik je beschrijving lees denk ik ook dat het niet meer paardwaardig is. Heel goed van je dat je met haar mee wil.

Heel erg veel sterkte de komende tijd. Heb er een brok van in mijn keel, net als bij degene die je voor zijn gegaan. ;(

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:29

Elke :(:)

Fijn dat je niet alleen hoeft te gaan met Candy. Steun heb je heel hard nodig op zo'n moment.
Moedig dat je met haar mee gaat op dat laatste tochtje, hoe moeilijk het ook is. Ik zou ook zeker willen weten dat ze op een 'goede' manier zonder al te veel stress aan haar einde komt.

Ik zit ook al met tranen in mijn ogen...