[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 07:57

capopjekop schreef:
Met trillend beentje zou ik zelf persoonlijk niet gaan wandelen. Zeker niet bij een forse kanteling. Eerst de hoef wat beter af laten groeien en nog een keer foto's maken. Naarmate de hoef weer beter ging afgroeien en haar hoefbeen weer in de juiste positie tov de grond stond begon ze ook meer uit zichzelf te bewegen en heb ik de pijnstilling afgebouwd. Op dat moment ben ik met haar gaan wandelen op zachte bodem. Veel rechtuit, ruime bochten. Beginnen met 5 minuten en na een week geen terugval 5 erbij. Sowieso heb ik er moeite mee dat een dier dat flinke pijnstilling krijgt gedwongen te laten bewegen. Ze voelen minder en de kans dat je ze dan overbelast of wat kapot maakt ligt op de loer.

Zo doe ik dat ook. Vorig jaar in eerste instantie te snel opgebouwd en dat gaf een terug val.
Dus nu is de hoef bijna compleet vernieuwd en nu bouwen we het met 5 minuten per week uit.

Vanavond komt de smid terug, helaas geen verbetering, dus ik denk dat de ijzers er weer onderuit gaan en dan hopen dat ze weer snel goed loopt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:13

lique68 schreef:
hoi Francis ik krijg een PB niet verstuurd op de een of andere manier, ik heb 8 zakjes naar je opgestuurd, als je meer wil, laat het maar weten

Ik heb je ook even een pb gestuurd!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:16

Was echt vers bloed ja, vanuit de zool. Hij heeft haar al mee gemaakt voor ze bevangen was etc en heel goed met alles geholpen. Maar hij stond er zelf ook van te kijken dat volgens hem de zool zo dun was dat het begon te bloeden.

Ik probeer nu gewoon 2x per dag eventjes de hoef in water met soda te zetten. & dan gaan we zien hoe dit zich ontwikkeld. Want inderdaad wat ik hier lees is een hoede: de hoef moet niet te week worden. Ze liep er gister avond in ieder geval niet zuiver op. Gutgut wat een zorgen toch weer :n ik twijfel dan ook weer wat beter is: op een klein stukje met alleen zand, op stal met vlas blijven of op haar normale stuk met zand en paar sprietjes met grasmasker..

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:25

Deni11 schreef:
Was echt vers bloed ja, vanuit de zool. Hij heeft haar al mee gemaakt voor ze bevangen was etc en heel goed met alles geholpen. Maar hij stond er zelf ook van te kijken dat volgens hem de zool zo dun was dat het begon te bloeden.

Ik probeer nu gewoon 2x per dag eventjes de hoef in water met soda te zetten. & dan gaan we zien hoe dit zich ontwikkeld. Want inderdaad wat ik hier lees is een hoede: de hoef moet niet te week worden. Ze liep er gister avond in ieder geval niet zuiver op. Gutgut wat een zorgen toch weer :n ik twijfel dan ook weer wat beter is: op een klein stukje met alleen zand, op stal met vlas blijven of op haar normale stuk met zand en paar sprietjes met grasmasker..

Kun je haar geen schoenen aan doen, zodat er minder rommel in komt?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:12

Hoefschoenen heb ik helaas niet. Net liep ze echt zwaar poedersuiker op linksvoor, dus even met hoefsmid gebeld. Hij zegt kijk het even aan laat het even genezen: niet hoevenkrabben etc. En hem op de hoogte houden. Kan wel huilen hoe ze liep, wat kan ik doen? Heb nog buut staan, kan dat helpen? Ze is een harde en laat niet snel pijn zien maar ze liep gewoon stokkreupel op linksvoor.

__elise__

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:01

Ik zou dan wel wat buut bijgeven om het haar wat comfortabeler te maken. Wat vervelend zeg, zacht gezegd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:17

Beetje buut om te helpen kan geen kwaad.

Misschien toch naar een paar schoenen kijken. Voor dit soort dingen, maar ook om lekker te kunnen wandelen straks. Veel pony's doen het er zo goed op!

boyke_03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:25

[quote="capopjekop"]Met trillend beentje zou ik zelf persoonlijk niet gaan wandelen. Zeker niet bij een forse kanteling. Eerst de hoef wat beter af laten groeien en nog een keer foto's maken. Naarmate de hoef weer beter ging afgroeien en haar hoefbeen weer in de juiste positie tov de grond stond begon ze ook meer uit zichzelf te bewegen en heb ik de pijnstilling afgebouwd. Op dat moment ben ik met haar gaan wandelen op zachte bodem. Veel rechtuit, ruime bochten. Beginnen met 5 minuten en na een week geen terugval 5 erbij. Sowieso heb ik er moeite mee dat een dier dat flinke pijnstilling krijgt gedwongen te laten bewegen. Ze voelen minder en de kans dat je ze dan overbelast of wat kapot maakt ligt op de loer.

Dank je voor je antwoord. Ik ga hem dan toch maar rust geven nu zolang ie op de pijnstillers staat. Flinke pijnstillers viel mee overigens afgelopen tijd. Hij deed het prima op een beetje. Hij heeft nu alleen een terug val, dus nu krijgt hij meer. Maar geef hem nu toch rust denk ik. Blijf het alleen lastig vinden. Hij heeft nu kleine ruimte, paddock en schuilstal. Maar als ik daar aan het mesten ben loopt ie altijd achter me aan, en de eerste paar stappen zijn altijd heel pijnlijk, maar na een tijdje loopt ie vrij goed. Zoals ik al zei lijkt het net een drempel te zijn waar hij overheen moet, dus echt lastig inschatten. Maar ik ga toch voor de rust zolang hij op pijnstilling staat ..

Houden jullie de hielen altijd laag ook als het hoefbeen weer in de juiste positie tov de grond staat?

@deni11. Wat naar... Zelf niet meegemaakt dus geen idee wat je ermee moet. Maar is het geen optie die hoef te verbinden? Zodat er geen bacteriën de hoef in kunnen? Ik heb in de begin periode de hoeven verbonden met een luier en daar omheen ductape zodat hij toch wat zachter stond en in jouw geval kan er dan ook geen vuil in de wond komen, misschien een optie?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:48

Deni11, mijn shet is een keer te kort bekapt en toen bloedde de hoef ook. Hoefsmid zei overigens dat het door bevangenheid kwam. Het heeft 7 weken geduurd voordat ze weer zuiver liep. Ik heb der medical hoofboots aangedaan met een zooltje. Deze schoentjes zijn maar €39,- en het helpt echt. Het zorgt net voor meer demping.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:58

Hier weer 10 dagen medicatie en boxrust erbij.. zijn er hier paarden die na bevangenheid helemaal niet meer op de wei kunnen? Ik vrees ervoor..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:36

Icelandshet schreef:
Hier weer 10 dagen medicatie en boxrust erbij.. zijn er hier paarden die na bevangenheid helemaal niet meer op de wei kunnen? Ik vrees ervoor..

Yup die van mij. Staat nu op zand met paar sprietjes overdag met een masker. En in de nacht helemaal van het gras op stal of in het zand met hooi.

Mijn shet liep vandaag trouwens nog flink beroerd na dat bloeden van het bekappen gister. Heb haar buut gegeven met maagbeschermers anders hebben we daar weer gedoe mee. En zo goed als mogelijk schoon gemaakt met mijn eigen handen en een beetje soda in water. Er zit nog wel viezigheid waar die wondjes zitten maar ik ben bang dat als ik het weghaal dat het dan weer erg gaat bloeden. Breekt mijn hart toch weer om haar zo weer moeilijk te zien.

Dat rond de straal krijg ik niet weg (zie foto)
Spoiler:
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:47

Oef ik snap eerlijk gezegd niet waarom die teen nog zo lang is. Je kunt die zonder de stand te veranderen behoorlijk inkorten en zo het lopen veel minder pijnlijk maken.

Voel je alsjeblieft niet aangevallen, ik respecteer het als je het bewust liever zo houd.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:03

mirriejj schreef:
Hebben jullie ook wel eens een terugslag nadat jullie paard beslagen is?
Lola heeft gisteren voor het eerst ijzertjes gekregen en vandaag loopt ze onregelmatig. Ga zometeen ook meteen de hoefsmid bellen, maar ik dacht dat iemand er misschien ervaring mee had.

Tot nu toe niet met Nadja. Vorig jaar ook niet toen ze een maand na bevangen weer werd beslagen.. ze had al ijzer onder toen ze bevangen raakte. Smid en ik hebben toen gezegd we proberen het gewoon reageert ze er wel op doen we geen ijzers

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 01:14

Deni en de hoef intapen zodat het niet vies wordt? Ik weet niet hoe groot of diep de wond is?

Foto vind ik lastig te bepalen maar zou wel proberen wat meer weg te krijgen met handen of een borstel voorzichtig?

@ivelandshet; ik ga er vanuit dat mijn pony niet meer op het gras gaat. Ze eet nu wel randjes vanuit dr paddock (ze is zo lenig met onder draadjes Door eten..) en straks een paddock in de wei (kort en half betegeld). Hoop dat dat goed gaat. Maar niet meer met die grote. Of het is met masker en slechts kort

Hier fingers crossed. Vandaag bekapt en toen beetje spannend of ze niet te gevoelig wordt. De eerste tekenen bvan bevangenheid zijn nu zichtbaar. Kneuzing van hoefbeen groeit er nu de zool uit

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:26

Gypsy schreef:
Oef ik snap eerlijk gezegd niet waarom die teen nog zo lang is. Je kunt die zonder de stand te veranderen behoorlijk inkorten en zo het lopen veel minder pijnlijk maken.

Voel je alsjeblieft niet aangevallen, ik respecteer het als je het bewust liever zo houd.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Die teen is ontzettend lang. Het zal me niet verbazen als je pony veel beter loopt met een ingekorte teen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:44

De hoef hierboven vind ik ook niet ogen als een hoef die recent bekapt is. Eerder een aantal weken erna als ik eerlijk ben

Helpt de buut haar?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:09

Ik ga helemaal in jullie menjng mee dat de teen veelste lang nog is. Bij haar voorhoeven merk je in de groei altijd het effect van hb. De reden dat het niet helemaal kort gemaakt is, is dat het best aan het bloeden was dat we ponylief er geen plezier mee zouden doen om er nog aan verder te werken. Vandaar :o normaal gesproken ziet het niet zo uit!

De buut werkt gelukkig erg goed! Vanmorgen liep ze zeker niet zuiver maar ook niet zo stokkreupel als gister. Ik maak het nu 2x daags zo ver als mogelijk schoon & dan gaan we zien hoe dit zich ontwikkelt..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:01

Hallo,

Ik mag hier ook meekletsen. Wij hebben sinds vandaag een haflinger ruin erbij. Hij is vorig jaar bevangen geweest en in augustus zijn er foto’s van de voeten gemaakt.

Tot nu toe is hij natuurlijk bekapt (ik ben hier niet mee bekend) en loopt hij rad.

Ik al contact gehad met DA en hoefsmid, gewoon omdat dat wel zo prettig is. :)

Hij is bevangen geworden terwijl hij geen weidegang genoot, maar continu op een paddock paradise stond.

Ik lees graag mee om ervaringen en tips mee te krijgen.

Voetjes foto’s, wat vinden jullie ervan?
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:27

Mm afgelopen dagen ging mn shet dankzij buut weer beter lopen. Dus het ging zeker beter op buut de afgelopen dagen. Nou nam ze vanavond wel metazoa brokjes aan maar leek het erop dat ze niet het hooi begon te eten. Ben benieuwd of ze het hooi verder opeet..

De eerste keer dat ze buut had ging het goed maar de laatste keer ging ze niet zo lekker op buut en at ze op den duur amper meer. Maar toen had ze van de da dure spuiten en maagbeschermers gekregen en ging het weer goed.
Nu krijgt ze maagbeschermers en buut maar ik hoop eigenlijk dat ze het hier goed op blijft doen.. is er anders nog een andere manier van pijnstilling naast buut die niet de maag/eetlust aantast?

@balou sorry kan je helaas niet verder helpen, weet er te weinig van af verder..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:13

Zou ik seniores priores veilig kunnen geven aan mijn hb gevoelige shet? Van hooi blijft ze erg dun en nu ze dat met de buut ook minimaal eet... is het misschien wel handig dat ze het gevoerd krijgt?

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:56

Deni11 schreef:
Zou ik seniores priores veilig kunnen geven aan mijn hb gevoelige shet? Van hooi blijft ze erg dun en nu ze dat met de buut ook minimaal eet... is het misschien wel handig dat ze het gevoerd krijgt?

Dit zit er qua zetmeel en suiker in Zetmeel 7,1% Suiker 5,5% totaal bij elkaar is dat dan 12,8% aan suikers. Zou ik persoonlijk niet aan een bevangen of ex bevangen pony geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:03

Ik heb het wel gegeven aan mijn bevangen pony toen hij stopte met eten, paarden hebben ook suikers nodig, en seniores priores staat volgens mij juist wel bekend als veilig voer bij bevangen (gevoelige) paarden.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:23

Daarom zei ik ook ik persoonlijk zou het niet geven. Ieder zijn ding :)

Voor mijn shet heb ik een grens van niet boven de 10% met suiker en zetmeel gehalte bij elkaar.

En natuurlijk hebben ze wel wat suikers nodig daarom krijgen mijn ponys een vitamine en mineralen brok met een heel laag suiker en zetmeel gehalte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 05:10

Hier heb ik het wel aan Amber gevoerd en Grietje kreeg ook een beetje.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 07:32

Hier heb ik het Lola ook een tijd gevoerd.