Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 20:49

Ja bij de mijne is het ook dikker (na 9 maanden nu) hoor. Vraag me idd ook af of het ooit helemaal wegtrekt, denk het eigenlijk niet. Ook wisselt het bij de mijne nog wel eens,. heel af en toe is het ietsje dikker en de dag erna is het dan wel weer dun.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:05

hoi,

mijn paard staat nu met een lichte peesblessure.

ik dacht toen het warm was meteen aan een peesblessure, maar het was af en aan dik en/of warm na 1.5 week rust toch de da laten kijken toen ze kwam was het helemaal slank en koud. ze heeft toen een buigproef gedaan en hij liep harstikke zuiver. de volgende dag was het iets warm maar ik denk dat kan misschien van de buigproef en het wrikken. na 3 dagen had ik hem gelongeerd en de volgende dag was ze pees heel dik, dus meteen weer gebeld en toch een echo gemaakt bleek er toch een lichte beschadiging te zitten. nu moest ik 3 weken stappen (2 à 3 x 10 min) zij vertelde mij dat het typisch is voor een peesblessure dat het de ene keer warm andere keer dik etc.is. de mijne heeft alleen de dag dat ik voor het eerst zag dat ze been dik was 3 passen kreupel gelopen.

dus om zeker te weten zou ik een echo laten maken die is ong. tussen de 85 en 110 euro (ligt eraan of je paard het makkelijk toe laat of dat hij gesedeerd moet worden)

ohja hij heeft al eerder een peesblessure gehad 3 jaar terug daar zat toen ook een grote bult achter op ze pees die is nooit helemaal weg gegaan. komt door het bindweefsel.

sorry voor de lange lap tekst.

gr.Kelly

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:07

Ik heb in een aantal dagen bijna dit gehele topic doorgelezen, omdat na een bezoek aan de kliniek bleek dat mijn paard ook een peesblessure had. Ik wilde me dus goed inlezen. Zij had trouwens ook geen warm been en geen dikke bult :n

Helaas ging ze tijdens het stappen alleen maar steeds slechter en slechter lopen en dat is niet kenmerkend voor een peesblessure :n Dus stonden we vandaag, drie weken na het laatste bezoek, weer in de kliniek.

Helaas blijkt mijn paard na verder onderzoek ook nog ernstige rugproblemen te hebben ;(

Uit de onderzoeken is nu het volgende gekomen:
- Twee 'slechte' spronggewrichten
- Peesblessure rechtsachter
- Aanhechtingsblessure rechtsachter
- Ernstige kissing spines met botoplossing in de rug en lendenen

De dierenarts was meteen heel eerlijk, hij zou dit paard in laten slapen ;( De aard en combinatie van de problemen zorgt ervoor dat opbouw vrijwel niet mogelijk is en er zal eerder sprake zijn van verslechtering dan van verbetering. Ik kon het nu echt niet over mijn hart verkrijgen om de keus al te maken, maar we zullen wel de nare beslissing moeten gaan nemen ;( Ik ben er helemaal kapot van, zes weken geleden zat ik er nog gewoon op en leek er helemaal niets aan de hand ;( Dat het zo ernstig is, is dus onwijs onverwachts.

Ik wil iedereen uit dit topic heel veel succes wensen met de revalidatie, ik hoop dat jullie paarden allemaal volledig herstellen :(:)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:14

@Yelly, wat een verhaal, wat erg... heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:16

En over de stand van zaken bij de mijne: idd. blijft er een verdikking op de plaats van de peesblessure voelbaar (nu ca. 9 maanden geleden). Denk niet dat dat nog weg zal gaan. Die van mij is dus al met pensioen, m.n. a.g.v. de peesblessure, zoals eerder gemeld in dit topic. Maar het ziet er allemaal wel zo goed uit dat ik de volgende keer m'n zadel meeneem als ik ernaar toe ga, staprondje in het Ardeense landschap lijkt me heerlijk! :-)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:19

Bedankt! Ze is maar ruim een jaar onder het zadel geweest ;( Héél veel pech.. Ik had haar nog zo graag ook een lang en fijn pensioen gegund (dan maar alleen knuffelen, poetsen en wandelen), maar dat is ook geen realistische keuze in het geval van een paard met pijn ;( Ik kan haar moeilijk nog jaren op de pijnstillers houden..

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:52

Yelly schreef:
Bedankt! Ze is maar ruim een jaar onder het zadel geweest ;( Héél veel pech.. Ik had haar nog zo graag ook een lang en fijn pensioen gegund (dan maar alleen knuffelen, poetsen en wandelen), maar dat is ook geen realistische keuze in het geval van een paard met pijn ;( Ik kan haar moeilijk nog jaren op de pijnstillers houden..

Bij een paard met pijn is eigenlijk maar een beslissing mogelijk... Maar gun jezelf de tijd om die beslissing te maken, idd. jaren op pijnstillers, daar wint niemand iets mee, maar een week of maand meer of minder... nu is het ook zaak dat je er zelf 'in het reine mee komt'. Wat vreselijk zeg, dat zoiets n.a.v. een peesblessure allemaal aan het licht komt.

Mijn paard is voortijdig met pensioen gegaan door de peesblessure (op z'n 21ste) en kan hopelijk nog lang genieten van gras & maatjes, zo jammer dat dat die van jou niet gegund is. Hoe oud is ze? Heb ik mogelijk overheen gelezen.

Nogmaals, sterkte.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:55

Ze is pas tien ;(

Ik vind het zelf gewoon heel lastig om echt de knoop door te hakken en te beslissen hoe of wat, terwijl je eigenlijk naar aanleiding van de diagnose wel weet wat het beste zou zijn.. ;(

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:16

Tien pas... kan me goed voorstellen wat voor schok het is, als dat nu ineens aan het licht komt. Geef jezelf de tijd!

Ook al weet je eigenlijk wel in je onderbuik waar het op uit gaat draaien, vraag advies, vraag een second en evt. een third opinion, lees over de behandelmethoden en vooruitzichten op internet, breng tijd door met je merrie, verwen haar, praat erover met mensen in je omgeving... en als het een beetje is 'ingedaald', neem dan pas de beslissing. Welke beslissing dan ook - je hebt het beste voor met je paard, maar je hoeft niet morgen een knoop door te hakken.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 08:45

Oh yelly wat vreselijk. Ben het volledig met Ester eens. Neem je tijd en zorg dat je zelf achter je beslissing staat. Wat die ook is.

Ik ga vanmiddag naar de dierenarts voor de 3e scan sinds juni vorig jaar. Krijg nu toch wel wat kriebels in mn buik zeg.. ;-). Zo even proberen om zijn been op te scheren. Vindt ie nl helemaaaaal niet leuk. En toen de da het deed duurde het een eeuwigheid omdat ie in iedere hoek vd praktijk kroop of steigerde.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:19

Yelly wat vreselijk. Dat is echt een klap in je gezicht.
Maar zoals de dames al zeggen. Gun jezelf de tijd om naar die beslissing toe te groeien.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:33

Yelly schreef:
Ze is pas tien ;(

Ik vind het zelf gewoon heel lastig om echt de knoop door te hakken en te beslissen hoe of wat, terwijl je eigenlijk naar aanleiding van de diagnose wel weet wat het beste zou zijn.. ;(

Wat vreselijk voor je, ik wou dat het anders was... ;(

Sterkte, met alles.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:35

Qizz schreef:
Oh yelly wat vreselijk. Ben het volledig met Ester eens. Neem je tijd en zorg dat je zelf achter je beslissing staat. Wat die ook is.

Ik ga vanmiddag naar de dierenarts voor de 3e scan sinds juni vorig jaar. Krijg nu toch wel wat kriebels in mn buik zeg.. ;-). Zo even proberen om zijn been op te scheren. Vindt ie nl helemaaaaal niet leuk. En toen de da het deed duurde het een eeuwigheid omdat ie in iedere hoek vd praktijk kroop of steigerde.

Succes vanmiddag! Hoe vaak moet je gemiddeld terugkomen van de dierenarts? Ik ben sinds januari 2011 al 6x geweest in Emmeloord.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:07

@Yelly, hoe is het bij en met jou/paard?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:37

He bah Yelly, wat verschrikkelijk voor jou en je paard! Wat een moeilijke beslissing moet jij nemen zeg! Heel veel sterkte!

Hoe ging het met de scan Quiz?? Ik ben wel benieuwd!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:47

Hoihoi

Gulpje: ik ben sinds eind juni 3x voor een echo geweest. Tussendoor wel veel mail/telefonisch contact gehad en klinisch mn paard bekeken. Nu moet ik over 6 weken weer even telefonisch contact opnemen en dan evt over 3 maand ongeveer weer terug.

MAAR: GOED NIEUWS *\o/* *\o/* *\o/*

Hij was erg tevreden over zijn herstel, ook zijn collega die even kwam kijken zei dat het er mooi rustig uitzag.

Zijn woorden over de 1e echo: ja dit was echt een ontploft checkligament :+
En de 3e echo: hier zie je weer een mooie structuur (pfiew) haha

Wat wel opviel was dat ie niet helemaal lekker liep achter (minimaal gelukkig). Dit kwam wrs vanuit o.a. de rug, doordat heel veel bespiering weg was op zijn rug, buik. Hij was wat stijf maar dat was redelijk normaal en zeker niet iets waar ie zich zorgen om maakte. Hij had ook 9 maanden lekker LALALA gelopen (wat ook moest). We mogen nu langzaam verder uitbouwen, paar pasjes wijken meenemen, mag weer longeren. Er moeten (rustig aan) weer meer spieren gekweekt worden. Ook zou ik mijn zadel nog even weer na laten kijken, dat was ik al van plan maar wist niet goed wanneer ik dat het beste kon doen,.. volgens hem over een maand ongeveer. Wellicht dat het nu niet meer goed ligt. Hij was nl vrij gevoelig daar waar de kussens zaten.

Mag dus voorlopig weer wat longeren, en wat meer van m vragen, brokken voer ik weer wat op, hij krijgt dan ipv 1 kilo,1,5 kilo per dag. En daar komt ie: hij had het gewoon over springen ;-). De komende 3 maanden zijn daarvoor vrij cruciaal,.. als het zo doorgaat zoals het nu is.. verwachte hij ook dat we wel weer een keer een sprongetje konden maken :j *\o/* <3 . Of ik het dan doe is een 2e hahaha, maar vooral omdat hij eerst zei dat we rekening moesten houden dat we wrs nooit meer aan het springen kwamen, vond ik dit heel fijn om te horen,.. want hij is vrij voorzichtig met zijn uitspraken.

Hij was ook totaal niet meer gevoelig aan zijn been, en dat was ie de laatste keer nog wel behoorlijk.

Al met al: JIPPIEEEEE ben superblij,.. en we gaan gewoon rustig zo verder,.. *\o/* :j

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:53

Haha Super man Quiz!!! Ik ben echt mega blij voor je :D . Wat een last is er nu van je schouders gevallen hè!!
Goh, en je mag al gelijk flink opbouwen, super zeg!! Ik heb nog steeds niet gelongeerd, maar misschien dat ik dat binnenkort ook weer eens ga doen. En ook nog springen dadelijk, heerlijk :D

Nu kun je weer echt aan de slag, voorbij alle maanden van stappen en afvragen of het nog wel goed komt.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 20:14

Ja een heel fijn gevoel ;-). Ben echt superblij hiermee.

Ergens had ik dat gevoel ook wel dat het goed ging, maar je wil zo graag die bevestiging.
Twijfel blijft anders toch,.

Nu eerst maar eens lekker zien dat we het dressuurmatige weer een beetje op de rit krijgen. Ik had ook totaal niet verwacht dat ik alweer mocht longeren. Zal dat dan ook heel voorzichtig gaan doen.
Hij krijgt echt weer praatjes haha.

Hoe is het nu bij jou Monty? Gaat ie ook nog steeds lekker?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:39

Haha ik weet hoe je je voelt :D .

Ik heb ondertussen al 2 weken niet gereden ivm zijn oor. Zijn gezicht zwol aardig op nadat de da voor de 3e keer zijn oor ingesmeerd had. Aan de zijkant vanaf zijn oor tot onder achter zijn kaak. Zondag was de zwelling bijna weg en heb ik een niet te lang ritje gemaakt, gisteren wilde ik ook weer een ritje gaan maken maar toen was het weer aardig dik, dus toch maar laten staan. Zijn been ziet er goed uit, is nog steeds niet helemaal dun en blijft een klein beetje opspelen, maar daar maak ik me niet meer druk om. Ik heb het idee dat dat voorlopig nog wel blijft of misschien wel helemaal niet meer weggaat. Ik denk dat de pees gewoon nog niet de normale breedte heeft en daardoor wat sneller irriteerd, maar hij heeft er geen last van en het kan volgens de kliniek verder geen kwaad dus maak ik me er niet druk om.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:06

Goed nieuws Qizz, gefeliciteerd! Geniet maar van 't opbouwen... Lekker met dikke glimlach op je paard!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 10:28

Ah Monty wat sneu. Hij heeft dus flink last. Extra knuffelen dus ;-). Ik heb het gisteren ook gevraagd, maar t been blijft idd wrs zo. Zal nooit helemaal weg gaan.

Ik wou dat ik een soort opbouwschema had met wat ik precies kan doen zonder dat ik teveel doe omdat je m moest vergelijken met een jong paard. Oppassen niet alleen met zijn pezen maar ook met kapsels en alles. Vind het best lastig.

Ester; dankje!! Zeker met een glimlach erop haha.
Jij nam de volgende keer je zadel mee naar jouw paardje las ik. Heerlijk zal dat voor je zijn na zo.n lange tijd. Je paard vindt t vast ook lekker. Laat je hier weten hoe t was als je geweest bent?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:39

Wij hebben zelf een schema gemaakt.
Wat betekende dat we de eerste week 15 minuten deden stappen.
2de week 20 minuten stappen
3de week 20 minuten stappen en 2x 3 minuten draf (1x linkerhand 1x rechterhand)
4de week 25 minuten met 2x 3 minuten draf
5de week 25 minuten 2x 5 minuten draf
6de week 30 minuten 2x 5 minuten draf
7de week 35 minuten 4x 3 minuten draf
8ste week 40 minuten 4x 3 minuten draf
en zo verder
Op het moment dat het been op speelde deden we een stapje terug.
Maar die van mij heeft het vlekkeloos doorstaan.
Pas na 10 weken opbouw hebben we de galop er bij gepakt.
En na 15 weken opbouw dressuurwerk erbij.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 10:52

Oke. Dankjewel. Dus de oefeningen vanaf je 15e week ongeveer?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:55

Wat een geweldig nieuws Qizz!!!!!! Congrats!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:00

Wat super Qizz!!

Yelly :(:)