[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:02

Mijn pony zit ook tegen de bevangenheid aan, maar we zijn als het goed is op tijd. Zelf heb ik niet echt verschil in warmte gevoeld, en een kloppende ader ook niet, maar mijn hoefsmid heeft uiteraard een stuk meer kennis en had dit wel opgemerkt. In combinatie met een keiharde manenkam moest ik gelijk actie gaan ondernemen en dat heb ik dus gedaan. Pony eerst apart gehad van mijn grote, maar dat vond ik eigenlik geen optie. Dus heb een graasmakser aangeschaft, mijn grote van het kuil afgehaald en die wordt nu bijgevoerd met graszaadhooi waar niet veel in zt. De kleine eet niet grote hoeveelheden mee, maar alle hapjes kuil zouden nu funnest zijn volgens mij hoefsmid. Dus nu arm hooi zodat mijn grote genoeg binnen krijgt om zich warm te houden en blij te blijven, en ze toch samen kunnen blijven lopen. Ondertussen ponylief wat meer in de beweging gezet, ze vind het leuk om aan de fiets mee te gaan en heb ook de sulky weer uit het stof gehaald.

Kruepel of stijf heb ik nog niet echt opgemerkt bij haar, al is ze wel wat gevoeliger op losse steentjes. Dit was ze eerst nooit, maar ze hebben 3 maanden alleen maar in het land gelopen (vakantie) en komen nu pas weer op het harde. Die kleine gaat ook veel mee uit fietsen wat uiteraard ook voor extra slijtage zorgt omdat we veel verhard en weinig bergm hebben helaas. Ze heeft energie voor 100 en is nog even brutaal als altijd (als je ze uit het land wilt halen snel langs je heen glippen en de tuin in vliegen bv :+)

Ik geef haar magnesium bij, helaas moet ze hiervoor ook een klein handje muesli hebben en ze is gelijk weer gaan schuren met de manen... Maar losse magnesium moet ze niet, zij is ook niet gek :+. Dodson & Horrell Safe en Sound is in de bestelling en hoop ik een deze dagen te kunnen ophalen.

Inmiddels zijn we bijna 3 weken verder nadat mijn hoefsmid erbij is geweest, ze heeft niet meer zo'n ontzettend plof lichaam en ik merkte dat haar manenkam ook een stuk minder hard is!! Wel dus die gevoeligheid op losse steentjes, wat of doro weinig gewend en meer afslijten of door toch richting hoefbevangenheid en dus gevoeliger worden komt.

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:20

Kun je je hooi anders niet weken in water waar het magnesium inzit? Zo heb ik het gevoerd :) Wel fijn dat je er zo vroeg bij bent :)

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:09

Ik kom hier weer even binnenvallen. Het gaat hier zo hard dat ik het niet kan bijhouden ;) Maar ik vroeg me even iets af omdat het met mijn pony helemaal niet goed gaat (een beetje een egopost dus, maar helaas kan dat niet anders als je er de hele dag mee in de rats zit).

Ze zat inmiddels al bijna een maand op pijnstilling en het ging redelijk. Ze liep nog in de eendenloop, maar ook dat leek steeds beter te worden. Totdat ze vorig weekend ineens met 1 voorbeen helemaal mankte. Ze kon amper nog naar de waterbak komen...de da er meteen met spoed bijgehaald. Die hoopte een hoefzweer te vinden, maar helaas kon hij deze niet vinden. Dus is er een zak om haar hoef heen gegaan met betadineoplossing en water (de meesten kennen dit denk ik wel) om uit te sluiten dat het een hoefzweer is. En natuurlijk is de dosis pijnstilling weer verhoogd...

De eerste dag met veel pijnstilling ging het heel erg goed, was blij om te zien dat ze een beetje van de pijn af was en niet meer mank liep. Maar de volgende dag moesten we alweer de helft geven en vanaf toen was het meteen weer mank lopen. Op dit moment mankt ze nog steeds met datzelfde been. De hoefzak zit er nu voor de 5e dag om. Ik heb geen idee hoe lang het duurt voordat een eventuele hoefzweer eruit zweert...?

De da had al gezegd dat we foto's moesten laten maken als het deze week niet opknapte...dat gaan we dus maar doen. Wat ze dan gaan aantonen op die foto's weet ik niet, misschien een kanteling van het hoefbeen? Nou ja, ik moest het in elk geval even kwijt en hoop dat er meer mensen zijn met dit soort ervaringen, die misschien wat zorgen bij mij weg kunnen nemen.... :=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:27

Een hoefzweer is ook te zien op foto.
Bij mijn pony wisten ze het eerst ook niet, maar op foto bleek het snel.
Hoefzweer zat alleen dermate diep dat een hoefsmid er niet bij kon (en het dus ook logisch was dat hij hem niet kon vinden).

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:11

Ik heb gister geprobeerd foto`s te maken met m`n telefoon maar dat was geen succes, mogen neem ik m`n camara mee en zal ik even duidelijke foto`s maken.

Z`n kroonrand is misschien iets verdikt maar het is heel lastig om te voelen omdat hij aardig wat beharing heeft.

Als ik het goed bergrepen heb bedoel je met flaires dat de hoef naar buiten uitloopt..?? Zijn hoeven zijn nog mooi recht.

Ook heb ik gister nog even goed gekeken naar ribbels en andere afwijkingen maar aan de buitenkant is niets te zien.

Ik schat dat de geel/witte lijn in nu ongeveer 5 mm dik is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 14:36

Nieuw voer op de markt:

Marstall Faser Light:
Light-voer voor paarden

marstall Faser-Light, het nieuwe light-voer van marstall is het ideale voer voor paarden die weinig of geen arbeid verrichten. Het is caloriearm, heeft een laag gehalte aan hoog-glycemische suikers, een laag gehalte aan zetmeel en is rijk aan Previta-vezels die de darmwerking stimuleren.

Voor paarden die weinig arbeid verrichten is gangbaar paardenvoer al snel te suiker en zetmeelrijk. Hierdoor komen overgewicht, stofwisselingsproblemen en insulineresistentie bij deze paarden steeds meer voor. marstall Faser-Light is het ideale light-voer voor deze paarden. Het bevat geen zetmeel uit granen en geen melasse uit suikerbiet en heeft daardoor een laag gehalte aan hoog-glycemische suikers. marstall Faser-Light heeft een uitgebalanceerd gehalte aan vitaminen, mineralen en sporenelementen en bevat ingrediënten met een prebiotische werking. De goed fermenteerbare, functionele voedingsvezels (de zogenaamde Previta vezels) zorgen voor een optimale werking van de darmen en helpen de darmcellen gezond te houden. Daarnaast zijn ze voor het paard een gezonde, veilige energiebron. Door de speciale structuur moeten de paarden beter op het voer kauwen. Hierdoor eten ze langer en zijn ze beter verzadigd, ondanks de kleine porties en hebben een optimale water- en elektrolytenbalans in de darmen.

marstall Faser-Light is het ideale voer om paarden die weinig arbeid verrichten op een gezonde en verantwoorde manier te voeren

Ik kan echter nergens de nauwkeuige analyse vinden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 15:00

Nog even in vervolg: ik heb met Marstall gebeld - het zou inderdaad wel 's een heel interessant voertje kunnen zijn voor HB/IR paarden (en makkelijker te verkrijgen dan D&H) - de suiker/zetmeelpercentages zijn heel erg laag. Ik krijg een staatje met de analyse toegezonden en zal dat zeker hier melden.
Ze staan op Horse Event, daar ga ik dan zondag wat proefjes halen .

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:14

Ik ga zondag ook naar Horse event zal zeker even een bezoekje brengen, goede tip!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:15

Vraag gelijk even na of er knoflook in het voer zit.
Dit zit in bijna alle speciaal voeders en ik heb dan weer zo'n pony die daarop gaat schuren.
Nu heb ik weer Safe en Sound gehaald, doet ze het verder prima op, maar wel weer volop jeuk wat ze daarvoor niet had ... blijkt dat er tegenwoordig knoflook dus ook in de Safe en Sound zit :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:07

Sjen schreef:
De da had al gezegd dat we foto's moesten laten maken als het deze week niet opknapte...dat gaan we dus maar doen. Wat ze dan gaan aantonen op die foto's weet ik niet, misschien een kanteling van het hoefbeen? Nou ja, ik moest het in elk geval even kwijt en hoop dat er meer mensen zijn met dit soort ervaringen, die misschien wat zorgen bij mij weg kunnen nemen.... :=

Op röntgenfoto's is de schade in de hoef te bekijken: rotatie hoefbeen, maar ook hoefzweren, wijken van de wand, etc. Ook voor de hoefsmid van belang, want dan weet hij/zij hoeveel weggehaald kan worden van de teen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:36

Onderstaand filmpje getuigd niet echt van de beste gehoorzaamheid ... maar duidelijk is wel dat madame weer vooruit wil. Osteopaat is paar dagen geleden geweest en er zat toch wel het een en ander vast.
Ik moest rustig gaan stappen deze week, maar Isabella denkt daar dus heel anders over:
http://www.youtube.com/watch?v=_q1dLtLONsU

Eigenlijk ben ik wel blij haar zo weer te zien. Ze wil weer, maar belangrijker ... ze kan weer.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:50

Super filmpje, Ingrid! Hihi, het is net of ik Nado in het klein en zwart zie, die is ook altijd zo als ik met hem aan het wandelen ben of als hij als handpaard mee gaat. Aan de ene kant weinig gehoorzaam, aan de andere kant is het zooo fijn dat ze zich weer zo kunnen gedragen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:58

Isapaardje schreef:
Onderstaand filmpje getuigd niet echt van de beste gehoorzaamheid ... maar duidelijk is wel dat madame weer vooruit wil. Osteopaat is paar dagen geleden geweest en er zat toch wel het een en ander vast.
Ik moest rustig gaan stappen deze week, maar Isabella denkt daar dus heel anders over:

Eigenlijk ben ik wel blij haar zo weer te zien. Ze wil weer, maar belangrijker ... ze kan weer.

Isabella is back :D *\o/*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:03

@isapaardje
:D Isabella in schouderbinnenwaarts; makkie, tot de lekkere grassprieten dan. Lekker dat ze zich weer zo goed voelt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:57

Isapaardje schreef:

hihi wat een eigenwijsje.

zondag kwam ik op stal en was mijn paardje stokkreupel.
ik heb gelijk de DA gebeld en die is geweest.
lester is toch weer hoefbevangen |( |( , en over 2 weken worden er ook foto's gemaakt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:20

Hier ook een mini-shet is hoefbevangen. Ze is reeds enkele maanden ziek tgv bloedwormen...volgens VA is ze daardoor hoefbevangen geraakt.
Rechts vanvoor is het hoefbeentje een klein beetje gekanteld. Links vooraan bijna niets. Ze stapt stijfjes, krijgt al 3 weken pijnstillers...ze is ook vermagerd, verder heeft ze nog een uitstekende eetlust maar het is zo zielig haar te zien stappen |( Ze draagt een graaskorf nu, het gras is droog en stengelig.
We zijn gestopt met korrels, ik geef haar medicatie met wat zemelen en lijnzaad met een beetje Daily plus van Pavo erdoor...gaat goed binnen.

Kan ik nog iets doen? Of geef ik nog teveel? Afkoelen?
Er zijn pulsaties voelbaar rechts vooraan

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 18:46

Ik mag toch hopen dat het paardje wel een wormkuur gekregen heeft? Welke medicijnen geef je haar?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:11

Jannepauli schreef:
Ik mag toch hopen dat het paardje wel een wormkuur gekregen heeft? Welke medicijnen geef je haar?

Ja zeker,onmiddellijk na de uitslag heeft ze een inspuiting gekregen speciaal tegen bloedwormen dat een werking heeft van een maand.
Nu krijgt ze Fenylbutazon, Hetaren en duivelsklauw

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:15

Het is een tijd geleden dat ik hier iets geplaatst heb, maar lees regelmatig even mee!! Maar het gaat soms zo snel, dan ben ik lang bezig om bij te lezen!! Maar leer toch steeds weer dingen hier... :)
Maar wat een leuk filmpje Isapaardje!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:15

iana schreef:
Jannepauli schreef:

Ja zeker,onmiddellijk na de uitslag heeft ze een inspuiting gekregen speciaal tegen bloedwormen dat een werking heeft van een maand.
Nu krijgt ze Fenylbutazon, Hetaren en duivelsklauw

heb je het idee dat de medicijnen wel werken?Waarom dubbelop onstekingsremmer?homeopatisch en bute?
(even een off topic vraagje....ontworm jij aan de hand van mestonderzoek?)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:20

Om een piek te hebben mocht ik deze week de Fenylbutazon nog geven en dan stop, ze krijgt nu 3dagen de Duivelsklauw erbij en het is de bedoeling dat ik daar mee verder ga omdat Fenylb. niet goed is op langere termijn omwille van gevaar voor maagbloeding.
Er zijn 2 bloedonderzoeken gebeurd. In het 2de bloedonderzoek waren de uitslagen weer normaal...geen spoor meer van bloedwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:21

Lees ondertussen alweer een poosje alleen mee. Pony doet het goed nu! Wil even hier op reageren:

Citaat:
Ondertussen ponylief wat meer in de beweging gezet, ze vind het leuk om aan de fiets mee te gaan en heb ook de sulky weer uit het stof gehaald.

@Tancreda4 Zoals jij jouw situatie beschrijfd, klinkt het behoorlijk als mijn pony. Zat er tegen aan, overgewicht door vooral te vaak ontsnapt te zijn in het vette gras. Harde manenkam, heeft een dag stijf gelopen maar verder niet gevoelig op hoeven. DA heeft als advies gegeven om hem met beleid te laten afvallen. Hij krijgt nu alleen maar hooi en ik heb de mogelijkheid om hem helemaal van het gras te zetten. Wat betreft beweging, juist omdat hij er tegen aan zat was het goed om weer opbouwd te gaan bewegen. Nu lopen we elke dag 15 min over het graspad en voegen we steeds meer harde toe. Het gaat tot nu toe geweldig, maar kreeg met nadruk het advies om op te bouwen. Pony was spierbevangen geraakt omdat ik hem ineens meer aan het werk had gezet. Ging normaal prima maar omdat hij nu tegen hoefbevangenheid aan zit was het de druppel en kreeg hij ook spierbevangenheid.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:34

capopjekop schreef:
Kun je je hooi anders niet weken in water waar het magnesium inzit? Zo heb ik het gevoerd :) Wel fijn dat je er zo vroeg bij bent :)

Gaat het dan niet in het water zitten waar je het in weekt? Iig hoe ik het week laat ik na een tijdje de boel uitlekken voor ik het voer, gaat er dan niet een hoop magnesium mee met het 'afval' water? In princiepe krijgt ze geen eigen portie hooi, ze scharrelt wat met mijn grote mee en verder staan ze dag en nacht buiten op een kaal landje waar ze de plukjes bij elkaar sprokkelt. Elke dag meestal een uurtje in stal met een plukje eigen graszaadhooi, dan zou ik het eventueel kunnen proberen.

@ Sjen; wat rot dat ze zo blijft manken.. Hopelijk kun je wat wijzer worden met fotos :(:)

@ Isapaardje; een blij paardje zo op het filmpje :)

@ Judith; Iemand die zich erin herkent dus :) Ik kan mijn pony ook wel van het gras af halen, maar dan moet ik mijn paarden scheiden en dat vond ik toch wel jammer :o Momenteel gaat het op deze manier goed, ze staan wle op gras, maar dat is niet noemenswaardig zo kort en ook maar een klein landje. Mijn grote heeft er ook niet genoeg aan, vandaar dat ik bijvoer met hooi. Opbouwen is idd het sleutelwoord! Ik heb haar de eerste weken dat ik thuis was (ben 3 maanden weggeweest, vandaar dat ze ook weinig beweging had gehad en explosief is aangekomen) met haar gaan wandelen aan de hand (of mee als handpaardje op stapritje). Daarna stukjes aan de fiets, en heb haar nu weer 4x voor de sulky gehad. Vandaag weer wat meer draf en een galopje waar ze zelf om vroeg, lekker stukje crossen :+ Denk dat ik vandaag hooguit 20 minuutjes op de sulky heb gezeten, van te voren ga ik altijd eerst even een klein stukje op het harde met de dames stappen aan de hand.

Het is wel verleidelijk om ze tig keer het land door te jagen voor de sulky of kilometers te fietsen met pony flinke stukken in draf, maar dat is ook niet eerlijk voor zo'n dier :n

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:38

Dank voor de reacties. Ja ben er ook blij mee. Die gekke rare zijwaartse sprongen had ze al heel lang niet meer gemaakt. Oke het hoort ook niet als goed opgevoed paard, maar dat was haar manier van 'draken'. De rechterkant zat dus goed vast volgens de osteopaat en dat was kennelijk de reden dat het draken over was, niet de ouderdom.
Hoe dan ook .. zie ook haar ogen .. ze kijkt erg 'voorwaarts'. Ik zie daarom wel wat op tegen de eerste de beste boswandeling ... als ik haar maar kan houden :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:41

Hengstenketting :D