Ik kom hier mezelf ook even melden. Ik lees al een tijdje mee in verband met mogelijke verdenking van artrose.
Ik vroeg me af hoeveel kilometer/tijd jullie paardjes nodig hebben om zich 'warm' te lopen? Momenteel gaat het weer wat beter hier, maar ik heb een periode toch wel 2-4kilometer nodig gehad om mijn pony goed te krijgen. Waar lopen jullie paarden beter, op harde of zachte ondergrond?
Er is hier nog niets vastgesteld. Het is soms ook lastig oordelen. Pony loopt dag en nacht buiten en wordt niet meer gereden. Problemen zitten in de achterbenen of rug zoals ik het kan beoordelen. Lange tijd nodig om losser te worden. Periode dat mijn pony niet graag bewoog, sinds een week heeft ze er juist meer zin in. Er is een duidelijk 'knakgeluid' in de stap als het rechterachterbeen achter staat sinds kort. In de overgang van stap naar draf wordt het hoofd wat omhoog bewogen. Eerst is er een bloedonderzoek geweest (juli) waaruit magnesiumtekort bleek. Die wordt nu bijgevoerd, dit moest ik een periode afkijken. En ik vond haar te weinig verbeteren, afgelopen week was ze juist fijner. Volgende week komt de veearts langs om te enten en dan wil ik gelijk nog even informeren.
Mijntes loopt het best op net gemaaid grasland dus een zacht land, Met zowel rijden als mennen.
Gister kneep ik hem wel even hoor,
Ikw as aan het rijden en had alleen een touwhalster om en was zonder zadel. En toen schrok ze van onweer en ging in volle rengalop ervandoor, Een paard met vergevorderde artrose, sure haha! Maar goed, ik zat er nog op en ze remde xd
ze was naar mijn idee wel eerlijk. had zoiets van kan wel weer spuit in doen maar eerst maar eens kijken of er niet ies anders op doet.
normaal vroeger is was de mijne binnen 5min los. en dan gewoon eerst nog 10 min rustig oveergangen rijden voordat ik het echt op pak.
vanavond half uurtje gestapt. de drive om meer te doen was er wel. heel erg zelfs maar draf ging niet fijn dus niet gedaan.
sommige stal genoten denken dat ik een grapje maak dat ik hem niet aan de langdurige pijnstillers ga zetten. langdurig bedoel ik 1 jaar of zo. maar meen het echt serieus.
Bij ons gaat het wel goed we zijn alleen afgelopen zondag onderuit geleden met rijden (mevrouw vond het nog om te steigeren en vervolgens vrolijk bokkend rond te galopperen. ze heeft hier gelukkig niks van overgehouden. Wij stappen meestal 5 a 10 min los
Ik stap altijd toch wel min. 10 min-15min eerst lange teugel daarna de figuren en dan pas draf en galop en dan weer lange teugel en dan gaan we aan het werk met de planning die ik heb voor die dag. Voelt het paard toch niet goed, rij ik hem bv alleen met lange teugel of stappen we wat langer. Voor mij gevoel komt hij in de galop altijd lekker los.
Het duurt even ik vind hem pas echt fijn lopen na 20-30minuten rijden en geniet daar dan ook echt van. Veel voltes en slangevoltes rijden en voltes openen en sluiten werkt goed en wijken en nog iets maar weet niet hoe dat heet. Rij je bv van de M naar de C en zet je het paard met zijn hals richting het hek en doe je ook soort van wijken maar dan zo langs het hek heen dit kan ook in stap en draf dit mag je alleen korte stukjes doen.
Het is dan even doorpakken als hij geen zin heeft of wat minder voelt maar je merkt echt verschil. Maar dit gaat dan om een paard wat echt in de sport gelopen heeft (zz zwaar) last van slijtage en heeft last van artrose en krijgt hier joint comp voor. Ik heb hier ook niet elke dag zin in en soms baal ik ook als ik erop zit en denk dit gaat niks worden vandaag. maar soms even doorzetten en sluit je toch weer lekker af. En word het echt nisk lekker stappen of alles met de lange teugel en geef ik hem de volgende dag lekker vrij. Vandaag heeft hij ook een vrije dag maar gisteren liep hij wel lekker. Pas balkjes gelopen met hem in stap, draf en galop vond hij erg leuk en werd hier ook lekker los van. Springen doen we niet. Buitenrijden gaat hij ook steeds leuker vinden en gaat steeds beter. Nog niet alleen geweest maar hoop dit in de lente of zomer wel te gaan doen als we dan nog samen zijn. (het is een lease paard)
het klinkt alsof je schouder buiten of travers beshrijft. wat jij beshrijft doe ik normaal ook. maar dat werkt nu dus echt niet
sdes0411
Geplaatst: 28-09-12 13:42
equiflex ha : super resultaten, en betaalbaar.
Linnie050
Geplaatst: 28-09-12 14:51
Les je ook norton84? Misschien advies vragen aan je instructrice op boekje bijhouden waar je de dagen inzet en hoe alles verloopt en hoe je paard dan de volgende dag is. Al merk ik wel dat het steeds weer per dag bekijken is.
Bloodymary ik heb zeker niks te klagen hoor en ik rij ook nog wel veel plezier maar soms kan je wel balen als hij onregelmatig is, komt ook omdat ik er dan weer teveel over na ga denken moet ik niet doen. Gewoon genieten van onze tijd samen en accepteren dat dit gewoon zo is allemaal. Hij is nu 19 of 20 jaar weet zo niet uit me hoofd. De informatie wat ik bij het paard heb gekregen is dat hij het in hals, rug en benen heeft.
Oh Norton! Dit is echt niet fijn om te lezen! Ik had zo gehoopt dat het beter zou gaan! Die drive ken ik wel. De mijne heeft dat ook, maar gewoon grasmaaier zijn vind ze ook fijn! sterkte!
@linnie050 Ja maar dat is zeker balen! Zo bedoel ik het niet. Maar gelukkig dat je er nog enigszins mee kunt rijden. Ben zelf sinds een paar weken ook zo aan het rijden (daarvoor is hij maanden echt kreupel geweest), dressuur gaat, maar wel met moeite en buiten rijden gaat top. De mijne is pas 11 en krijgt nu dagelijks asperinepoeder door zijn voer. Het is wel een dubbel gevoel. Fijn dat je nog met hem kunt rijden en dat dat redelijk goed gaat, maar balen dat je niet voluit kunt gaan en bijvoorbeeld springen dat deed ik ook graag (en het paard ook). Maar het paard is zichtbaar blij en daarom wil ik hem niet op pensioen zetten of zo. We kijken wel hoe lang het goed blijft gaan. Maar de jouwe heeft het wel op veel plaatsen dan zeg.
@Norton ook heel erg balen, het leek juist een tijd allemaal goed te gaan he.
linnie 50 ja ik neem in principe om de week les bij iemand die ik daar in goed vertrouwt. zei ziet er niets aan maar ik voel het. ik krijg ook van heel veel mensen reacties van maar hij oogt niet als dat hij pijn heeft. maar hij moet ergens pijn hebben anders liep hij niet zo raar. durf hem nu ook niet door te pakken wacht de 16de af en bij goed nieuws slecht nieuw wil ik dat dan toch proberen.
leek goed te gaan had er ook echt de hoop in maar tis niet anders
Iemand hier ervaring met mobiele rontgen? Ik wil graag de sprong van mijn paard eens op de foto zetten, maar het gedoe van naar de kliniek etc zie ik niet zo zitten. Ook omdat hij daar heel druk van wordt en dan anders toont. Hij is al een hele tijd met periodes onregelmatig in draf.
TinePine
Geplaatst: 28-09-12 23:46
sdes0411 schreef:
toevallig werkzaam bij boerenwinkel? Speciaal account aangemaakt om een regel te kunnen posten?
Bloodymary
Geplaatst: 29-09-12 00:33
TinePine schreef:
sdes0411 schreef:
toevallig werkzaam bij boerenwinkel? Speciaal account aangemaakt om een regel te kunnen posten?
Ik heb wel ervaringen met mobiele rontgen. Voor mij ging het ook niet zo even naar de kliniek en terug! had alleen de pech dat het zowat -10°C was buiten waardoor de casette niet goed werkte. Mijn fotos waren daardoor van slechte kwaliteit, maar normaal is dat niet hoor. Ik vind het erg gemakkelijk! ik zou zeggen: doen! (kies wel een goede VA/kliniek)
Femke gaat supergoed jongens! De da is geweest en ze mag gewoon alles weer doen, Zolanf het maar met mate is en ik goed op haarlet! Glucosamine en gelatinaat samen is echt een top combi!