Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:21

zo zien de hoeven van mijn paard er platter uit op de foto dan irl... ook niet ideaal. Maar in het echt zijn ze minder plat en lang...

rijerijerije ik snap dat je in een herstel fase zit. Heb je misschien foto's vorige bepakbeurten. Daar ben ik nu wel nieuwschierig naar.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:22

Is dit Afbeelding een voorvoet????

Zo ja dan klopt het model niet
Dit is een ovaal ijzer, voor voeten horen rond te zijn ( zo is mij verteld en ik zie het nu bij jasper ook)

Mijn paard had, na anderhalf jaar natuurlijk bekappen, ook van dit model voorvoetjes, nu niet meer gelukkig!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:26

Ik zie niet wat daar mis mee is?

Paard heeft nou eenmaal dat soort hoeven. De enen heeft wat langeren voeten de ander wat breeder. Zo heeft de mijne redelijk breede voeten... Die zijn echt helemaal rond. En als het werkt voor het paard, wat is er dan mis mee?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:28

ja lijkt een slap argument "de foto's vervormen" (ik heb zelf ook bloedhekel aan het woord "momentopname bij HAW :P) maar daarom ga ik m'n best doen om realistischer foto's te maken, misschien dat het beeld dan duidelijker wordt. Plat op m'n buik dus....:j

En ik weet dat we hier met twee kampen te maken hebben, maar ik vind het juist opzienbarend dat dit één van de zeer weinige topics is waar de twee kampen redelijk goed samengaan, afgezien van kleine strubbelingen hier en daar ;) Daarom voel ik me ook niet bezwaard om mijn "probleem/ijzervoetjes" hier neer te zetten...als we namelijk alleen maar beslagen of juist onbeslagen voeten te zien krijgen hier kunnen we de boel wel opdoeken ;) Ik had hem liever ook zonder ijzers gezien (eerlijk waar! ;)), maar om de hoeven langzaam maar zeker te kunnen (!) corrigeren zal er wel genoeg aan moet zitten om die correcties te kunnen uitvoeren. En een combinatie van scheef afslijten en nog wat onoplost schrapen maken dat er zonder ijzers gewoon te weinig te bekappen valt...Mijn opties zijn: 12 weken wachten met bekappen tot er genoeg aanzit, wat samenvalt met de problemen die je krijgt als je zo lang wacht met bekappen OF zeer regelmatig bekappen (elke zes weken) om de hoef te kunnen corrigeren, maar dan dus wel een ijzertje nemen....tja wat wil je.....

Peelie: nee helaas is de enige "voor-foto" die ik heb die ene toen ik hem kocht die ik al geplaatst heb. Mijn foto interesse werd pas door dit topic aangewakkerd....in zoverre heeft de educatieve waarde van dit topic dus al gewerkt :D

Lady1969: nee model klopt idd niet :7 (zo ovaal vind ik hem trouwens niet? best rond toch?), maar zoals ik probeer aan te geven zijn dit geen standaard, noch mooie, goede voeten. Dit is wel een streven, maar voorlopig zit ik nog "even" met deze voeten. Dit is wat is heb en hier moet ik het mee doen. Gelukkig zit er aan die "probleemvoeten" wel een ontzettend gaaf droompaard vast :D

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:54

@Reijerijerije als ik jouw foto´s zie lijken ze mij idd wat uitgerekt. De foto´s dan. Ook die lippen zijn namelijk zo raar lang. Misschien heb je zulke rare voeten, maar mij lijken de foto´s wat uitgerekt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:00

als ik nou vanavond mijn camera níét vergeet, krijgen jullie asap nieuwe foto's :)

Gelukkig kan ik wel bellen met mijn mobiele telefoon :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:08

Ik ben heel benieuwd naar volgende bekappingen bij jou paard rijerijerije, heb je al een idee waarneer de ijzers er onderuit mogen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:10

Bij deze wat voor en na foto´s van mijn nieuwe beslag en het voorlaatste beslag, waar ik niet zo blij mee was.
Afbeelding Afbeelding

Dit is het nieuwe beslag
Afbeelding

Achtervoeten oud
Afbeelding
Hier had ik de ijzers er al onder vandaan getrokken omdat ze zo slecht zaten

Achtervoeten nieuw
Afbeelding

Hier de onderkanten eerst de oude, daarnaast de nieuwe. Na deze beslagbeurt vind ik de voeten al erg opgeknapt.

RV
Afbeelding Afbeelding
LV
Afbeelding Afbeelding

LA
Afbeelding Afbeelding
RA
Afbeelding Afbeelding

Zie wel de slechte witte lijn na het laatste beslag op de oude foto´s. De witte lijn was dus beter.

Al met al (zie je niet goed op de foto´s) is er een maat kleinere voorijzers onder gekomen. De oude smid had de voeten echt laten uitzakken. De nieuwe smid gaat die langzaam corrigeren.
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 07-09-09 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:13

Peelie: voorlopig niet ;) hij zal door verkeerde beenstand én het schrapen wat hij nog steeds af en toe doet scheef af blijven slijten. Plús het feit dat zijn hoeven langzaam groeien en er dus eigenlijk niks af "mag" slijten, zullen de ijzers voorlopig nog wel even een noodzakelijk kwaad blijven....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:24

Aha, dat is wel zonde. en wat ga je aan de scheur doen? Want ik het het idee dat het veel dieper dit dan jij denkt.

Hij heeft het trouwens aan bijde voorbenen, heb je dat gezien ?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:32

ja dat klopt. Maar met het vijlen voor de lip kon ik duidelijk zien dat hij na een paar millimeter (of nog niet eens?) verdween, hij zit dus echt niet diep, hoewel dit idd wel zo lijkt. Hij kán eruit gevijld worden, maar doen we liever niet... Verder kan ik er weinig aan doen, hopen dat hij er toch uitgroeit...ik ben niet zo van de supplementen, dus gras, goed hooi en liksteen moet het maar doen....

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:05

Zo dat scheelt een stuk Nancy! (esperanza) Al die flares eraf geeft al een heel ander beeld. Ben benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:08

Goed he? Al moet ik zeggen dat je het op de foto's niet eens zo goed ziet. Maar er zit dus een maatje kleiner ijzers onder en ook garnituur. Ik ben benieuwd hoe dit er over een week of 5 uit ziet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:47

Zack schreef:
@Jackie
Wauw..
Wie weet mijn fjordje ;)

ik zou niet weten waarom niet :D

"mijn" fjordenhoefjes zitten vast aan een 4 1/2 jarige Fjord die ik mag beleren. hij was nog nooit beslagen. wel kwam hij met erg overgroeide steunsels, hoge hielen, korte tenen en enorme flares in de kwartieren.

hier nog eens de profielfoto van LV. je ziet in het onderste gedeelte van de voet nog wat ribbels zitten. dat is nog de oude hoef. daarboven zit gladde afgroei. dat heeft hij sinds half april geproduceerd. hij komt regelmatig op de weg en gaat mee op buitenritten.

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:51

Nu je het zecht valt het mij op. Mijn paard heeft dat ook.

die is nu ook uit haar oude niet zo goed hoef aan het groeien en is opweg naar een 100% aaneengesloten witte lijn :)

Ik heb nog een keer mijn eigen foto's bekeken. Bij de mijne is de hoef nog lang niet zo ver. Er is nu zo'n 2 cm aan goede hoef zichtbaar. We hebben dus nog een lange weg te gaan :)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:18

@ Needje: geduld is een schone zaak :D

was nog vergeten te vertellen: Fjordenbeest word heel sober gevoerd. hooi, Pavokoek voor de vitaminen/mineralen, en een paar uurtjes wei. de rest van de dag/nacht staat hij in een loopstal.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:19

@Jackie
Ach we gewoon gewoon weer wat anders proberen :)
Morgen komt de smid.
Dus zal mijn camera niet gaan vergeten O:)
en zal meteen na fotos maken!

Die van mij krijgt op dit moment:
24/7 weiland.
bijgevoerd kuilgras (land word weer erg kaal)
En muesli/bix.

Swinters gaat hij savonds op stal en overdag paddock in.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:39

Laatst bijgewerkt door Daihyo op 08-09-09 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:15

[quote="FaberSmid
Mooie hoeven[/quote]

dank je, vind ik zelf ook.

hier nog een paar hoevenfoto's van een van mijn eigen paarden. NRPS, geb. 1985, tot zijn 12e altijd rondom beslagen. platvoet altijd met wiggen eronder.

platvoet LV
Afbeelding

steile voet RV
Afbeelding

voorbenen (hij staat een beetje appelig hier, omdat hij aan het eten is
Afbeelding

platvoet
Afbeelding

achterbenen
Afbeelding

en na al die onderdelen het hele paard
Afbeelding

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:16

Ik vind het nogal meevallen met die platvoet.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:18

JA ik vind die platvoet ook erg netjes!

@fabersmid
wil je eens ophouden met al die fotos quoten?
Tis nogal vervelend..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:25

Ik zie het wel, en wat kan je er nou eigenlijkaan doen zo'n platvoetje?

Of kan je daar helemaal niks meer aan doen?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:27

je ziet het duidelijk, maar vind het echt super werk om de voet zo netjes te houden zonder ijzer oid.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:31

jaaa id dat wil ik zelf ook zo hebben. De voeten van mijn paard! Nog even door oevenen.. :)

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:37

Even mijn vervolgpost van pg 48: update want de smid is geweest.
Heb jullie meningen vorige keer grondig doorgelezen en was heel tevreden te lezen dat ik dus niet verkeerd 'zag'.

Nu dus even laten zien wat de smid ervan gemaakt heeft.
voor
Afbeelding

Na:

Afbeelding
Afbeelding

Gesprek is als volgt verlopen; gevraagd om even te kijken voor hij begon, ikke zei dat de binnenkant korter was dan de buitenkant waardoor ze er 'precies' scheef op stond. Hij aan het kappen. Kapwerk gedaan en de mededeling, k heb de binnenkant wat korter gezet want dan zwaait de hoef meer naar buiten. Ik liep al paars aan...
Nog eens gevraagd of ze niet recht moest staan... Dat zou allemaal in orde komen na het vijlen.
Resultaat: lip staat scheef.Ijzer hangt er scheef onder,ijzer past niet mooi aan. Dit is de rechtervoet, de linkervoet staat even slecht...
;(