Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:48

oké :) :
nadelen:
* Hoefschoen verlies je makkelijker
* Meer kans op schuurplekken bij de hoefballen
* Hoefschoenen zijn lomper waardoor de beweging van het paard beïnvloed kan worden
* Door die lompheid ook grotere kans op af/aantikken
* Hoefschoenen in de waterbak tijdens de cross = geen succes
* Als er water in de hoefschoenen komt extra kans op schuren
* Niet elk model is het mogelijk om proppen in te draaien
* Lukt het wel om proppen er in te draaien wordt de kans vergroot dat de schoen gaat draaien
* Niet elke hoefschoen is even geschikt voor elke hoef omdat een schoen wel goed moet passen qua model
* Voordat je de juiste hoefschoen bij de juiste hoef hebt gevonden geschikt voor de juiste disipline ben je honderden euro's verder
* De meeste hoefschoenen zijn niet geschikt om 24/7 om te laten
* Hoefschoenen zijn stroef en glijden minder ver door dan een blotevoet wat weer een extra belasting geeft voor de pees.
* Paard heeft tijd nodig om er aan te wennen
* Hoefschoenen die over de hoefballen gaan hebben een inloop periode nodig
* Sommige paarden vinden het niet prettig en ongemakkelijk en zullen proberen de schoen af te krijgen
* Na langere afstanden (zoals endurance) kans op irritatie
* Hoefschoenen voor de kar zullen schuin afslijten en dus sneller versluiten
* Aandoen is met schommige modellen echt een hel
* Aandoen op concour met een nerveus paard is bij elk model een hel :+
* Bij de Easyboot Epic en Easyboot Bare kun je geen peesbeschermers dragen

Ja ver gezocht, maar zo ver ga je ook met de voordelen. Gaat dus over hoefschoenen in het algemeen, ik weet dat mijn nadelen niet voor elke hoefschoen opgaan ;)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:18

SteffiiY schreef:
Toevallig komt de smit vanmiddag voor me paard (heeft 1 bokhoefje) we zijn nu bezig om het andere voorvoetje ook steiler op te krijgen zodat ze gelijk staat.
En weer even 2 nieuwe ijzertjes voor.

Als je paard al jaren op twee ongeljike voeten heeft gestaan, is het vragen om problemen om ze nu te corrigeren. Mijn advies, zoek een andere smid die kijkt naar het bewegingspatroon van je paard en niet om twee gelijke voetjes te maken met alle gevolgen van dien. Dit is vragen om enorme problemen met ophangbanen, pezen en dergelijke.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:21

joopie7 ze loopt zoiezo elke dag 2x over beton om naar het land maar dat is maar iets van 50meter, steld niet zo veel voor dus :P snachts staan ze in de bak waar voor een stal staat wat ook beton is, lopen ze ook regelmatig over,
buiten rijden doek nog vrij weinig, omdat ze jong is en der nog maar net mee begonnen ben, en ik durf het niet zo goed aan vanwege haar hoeven :o ...
maar ik kan het miss wel opbouwen wat je zegt, thx voor de tip...

alle voor en nadelen, ik heb ze gelezen, ik wacht nog wat meer af, als dat komt en ga der eens heel hard over nadenken denk ik maar :) ...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:31

joopie7 schreef:
oké :) :
nadelen:
* Hoefschoen verlies je makkelijker

maar met minder schade. Weleens een hoef gezien waar een ijzer vanaf getrapt was, waarbij een stuk hoefwand meegenomen is :=

Citaat:
* Meer kans op schuurplekken bij de hoefballen

allang niet meer bij alle modellen

Citaat:
* Hoefschoenen zijn lomper waardoor de beweging van het paard beïnvloed kan worden

De gemiddelde hoefschoen is evenzwaar als een ijzer
AfbeeldingAfbeelding

Jouw argument is eigenlijk dus een argument tégen ijzers, want dat extra gewicht zit dus het hele etmaal aan je paard zijn bewegingen te beïnvloeden en bij hoefschoenen slechts een uurtje :)*

Citaat:
* Door die lompheid ook grotere kans op af/aantikken

Maar de verwondingen zijn minder erg dan aantikken met ijzers. Hier een balbetrapping door een ijzer:
Afbeelding

Citaat:
* Hoefschoenen in de waterbak tijdens de cross = geen succes

dan heb je het verkeerde merk geprobeerd, er zijn al heel veel succesverhalen van mensen die door ruige dingen reden met hoefschoenen die wél bleven zitten. IJzers worden net zo goed verloren in zuigende modder.
Afbeelding

Citaat:
* Als er water in de hoefschoenen komt extra kans op schuren

Ik rij zelf regelmatig door de zee met hoefschoenen (zout, zand en water) en heb geen schuurplekjes bij mijn paard kunnen vinden.

Citaat:
* Niet elk model is het mogelijk om proppen in te draaien

Ook niet in elk model ijzer, dit argument kan dus van tafel.

Citaat:
* Lukt het wel om proppen er in te draaien wordt de kans vergroot dat de schoen gaat draaien

Liever dat de schoen draait dan dat het paard z'n been verdraait omdat de voet té vast blijft staan in de grond.

Citaat:
* Niet elke hoefschoen is even geschikt voor elke hoef omdat een schoen wel goed moet passen qua model

Lang leve de op maat gemaakte hoefschoenen.

Citaat:
* Voordat je de juiste hoefschoen bij de juiste hoef hebt gevonden geschikt voor de juiste disipline ben je honderden euro's verder

Elke beslagronde kost ook 90 euro en moet na 6-8 weken vervangen worden.

Citaat:
* De meeste hoefschoenen zijn niet geschikt om 24/7 om te laten

1. waarom zou je dat willen? Dat is alleen nodig bij ernstige probleemhoeven en dan nog is het slechts tijdelijk nodig.
2. easyboots kan je met gemak dag en nacht omlaten bij bijv. hoefbevangen paarden, bij paarden met gezonde hoeven is het niet nodig.

Citaat:
* Hoefschoenen zijn stroef en glijden minder ver door dan een blotevoet wat weer een extra belasting geeft voor de pees.

IJzers zijn te glad voor een hoef en belasten de pezen juist enorm. De meeste hoefschoenen hebben een vergelijkbare grip als de blote hoef.

Citaat:
* Paard heeft tijd nodig om er aan te wennen

1 rondje en ze snappen het

Citaat:
* Hoefschoenen die over de hoefballen gaan hebben een inloop periode nodig

Nee hoor bijv. renegades loopt een paard zo mee weg

Citaat:
* Sommige paarden vinden het niet prettig en ongemakkelijk en zullen proberen de schoen af te krijgen

Ik ken ook verhalen van paarden die hun peesbeschermers aftrekken en zelfs hun ijzers aftrekken mbv een hek.

Citaat:
* Na langere afstanden (zoals endurance) kans op irritatie

Die kans is er, maar je zadel en singel hebben die problemen ook, kwestie van een goed product uitzoeken

Citaat:
* Hoefschoenen voor de kar zullen schuin afslijten en dus sneller versluiten

Met die argumentatie zullen ijzers dus ook sneller slijten voor de kar. Gelukkig kan blootsvoets mennen ook ;-).

Citaat:
* Aandoen is met schommige modellen echt een hel

Ja niet elk model is even handig, maar de nieuwste modellen zijn over het algemeen gebruiksvriendelijker. Geen enkel merk is dramatisch erg met aantrekken.

Citaat:
* Aandoen op concour met een nerveus paard is bij elk model een hel :+

Het nerveus zijn lijkt me een probleem op zich dat je op moet lossen. Als hoefschoenen aantrekken een probleem is, hoe kan een paard dan ontspannen gereden worden?

Citaat:
* Bij de Easyboot Epic en Easyboot Bare kun je geen peesbeschermers dragen

vraag is of je die wíl dragen. Zie een recent onderzoek waarin aangetoond is dat peesbeschermers schadelijk zijn ivm warmte ophoping onder de beschermers.

Dus ja je argumenten zijn vergezocht en in één zin van tafel te vegen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-05-09 18:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Naomi_unique

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:33

Mijn paardje staat alweer een hele tijd zonder ijzers en ze doet het echt super! :D *komt hier even binnenvallen* We rijden wekelijks over asfalt, en haar hoeven slijten netjes en groeien goed aan :)
Haar hoeven hoeven niet bekapt te worden, maar ik laat haar hoeven wel elke 8 weken door de hoefsmid controleren.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:39

hmmz ik vind het erg interessant, ik hou dit cker in de gaten... ik zit namelijk der over te denken om renegate schoenen te kopen, maar weet et nog niet cker... ik blijf lezen :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:53

Flirtatious. Ik schrik een beetje van je paard zijn voeten :o Wat zien ze er gehavend uit! Veel te lang, gebrokkeld, gescheurd, vol met flares én kneuzingen. Alles is ook nog eens ongelijk afgesleten. Hoelang was het paard niet naar de smid geweest? En wordt hij gereden?

Dutchy: Ik 'bekap' mijn paard ook zelf, maar dat heeft verder weinig met natuurlijk bekappen te maken :+ Ik maak alles weer gelijk, rond het af, haal brokkels en haakjes weg en maak een verticale afronding. En dat gewoon aan de hand van mijn boeren verstand.
Mijn smid is altijd erg tevreden over de voeten van mijn paard en paardje zelf ook. Ik moet wel oppassen dat zijn hoeven niet sneller slijten dan groeien, maar hij kan echt overal overheen zonder gevoelig te lopen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:54

@arabesk: je betrekt alles op het ijzer, dat een ijzer veel nadelen heeft weten we zo langzamerhand wel ;) Maar na mijn weten zocht je nadelen over hoefschoenen, dan krijg je die, vervolgens vertel je dat het bij ijzers nog meer nadelen heeft, maar dat neemt nog niet weg dat het nog steeds een nadeel is van de hoefschoen.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:59

hey annetje jah gehavend waren ze zeker, ze brokkelen en slijten snel, en ze staat idd wat scheef, smit is 8 weken trug geweest en zei dat ze niet bekapt hoefde te worden ik heb hem vorige week gebeld of hij nu wel kon komen, omdat ik ze er gewoon niet goed uit vond zien :) ... ze word wel gereden..
heb de smit ook gevraagt of ik ze zelf bij kan houden en of ze er ook super erg uit zien, ik kon ze zelf wel bij houden en heel extreem erg waren ze niet... ze is zonet bekapt, ik zal der morgen denk ik even fotos van maken, hoe ze nu zzijn,...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:06

Ik denk dat de discussie ijzers of hoefschoenen hier niet helemaal gepast is ;) Het gaat meer om de hoeven van ONZE paardjes en ervaringen uit de eerste hand.

Flirt ik ben erg benieuwd hoe het er nu uitziet! En eigenlijk ook wel wat je smid er dan wél erg uit vindt zien! Mijn paard zijn hoeven zullen er nooit zo uitzien hoor, volgens mij zou die van mij dan hartstikke kreupel zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:12

Annetje schreef:
Dutchy: Ik 'bekap' mijn paard ook zelf, maar dat heeft verder weinig met natuurlijk bekappen te maken :+ Ik maak alles weer gelijk, rond het af, haal brokkels en haakjes weg en maak een verticale afronding. En dat gewoon aan de hand van mijn boeren verstand.].

Ik heb toch liever dat mensen zich wat meer verdiepen in het hoe en waarom en in de paardenvoet en anatomie.

'Gewoon zelf wat vijlen' ben ik géén voorstander van.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:14

Wie zegt dat ik me niet verdiept heb in de paardenvoet en de anatomie? :)
Juist de achterligende kennis maakt dat je met je eigen boerenverstand een hoef beter kunt maken door het bij te vijlen, niets anders. Die kennis kun je opdoen uit een boek, de praktijk en weet ik wat nog meer. Zonder dat je weet wat een paard beweegt, hoe een voet in elkaar zit en hoe het eruit hoort te zien, moet je niet aan de hoef gaan sleutelen.
Ik heb niet jullie cursus gedaan als je dat misschien bedoelt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:28

Arabesk schreef:
Graag verhalen uit eerste hand en niet van 'horen zeggen'. Uit ervaring weet ik dat die niet waar zijn ;-)

Het zijn vooral hoefsmeden die níet bij ons op cursus zijn geweest die dit roepen. Smeden die wel op cursus zijn geweest zijn heel enthousiast over de cursus.

Sommige hoefsmeden gaan er prat op dat ze zoveel mensen kennen die helemaal zijn teruggekomen zijn op het natuurlijk bekappen omdat ze er zoveel problemen mee kregen. Wie echter de discussiegroepen op internet bijhoudt zal net als ons zichzelf afvragen waar al die mensen dan zijn. Het aantal succesverhalen over Natuurlijk Bekappen overtreft het aantal probleemgevallen vele malen. Hoe kan dat? En waarom neemt het aantal Natuurlijk Bekappers nog steeds toe?

en waarom gaat een hoefsmid die verhaaltjes bij elkaar liegen >;)
ik heb het verhaal ook vaker gehoord.
hetzelfde verhaal als die natuurlijk selectie e.d.
ik zie daar een heel sterk punt maar daar gaat het niet om.

het gaat mij erom dat het onzin is om te zeggen dat die verhalen onzin zijn,
Iemand gaat dat toch niet verzinnen! :=
hoefsmeden beweren allemaal dat zonder ijzers beter is voor een paard (correctie ijzers e.d. daargelaten)
terwijl ze dat toch 60 euro meer voor krijgen dan alleen bekappen dus het zal ook niet zijn om de centjes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:57

flirtatious, ik zie ook in alle hoeven een rand. Is ze ziek geweest of heeft ze ander voer gekregen? Verder verbaast het mij ook hoe die hoeven er uit zien, vooral de kneuzingen erin.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:03

Dutchy, hoe vind je dat deze hoeven eruit zien dan?
rechtsachter:
Afbeelding
rechtsvoor:
Afbeelding

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:14

annetje, die van mij loopt niet kreupel, ze heeft gewoon moeilijke hoeven denk ik, doe er verder nisk raars mee...

kinke, jah klopt, kweet niet hoe het kan ze is niet ziek geweest en heeft geen ander voer gekregen, ze is in afgelopen december wel verhuist miss dat ze daarom die rand heeft?... die kneuzingen ik zou het niet weten hoe ze der aan komt... ze loopt verder niet kreupel ofzo

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:33

hier dan de fotos van de voeten van mijn paard na het bekappen.
ik heb ook een fijl gekregen, zo kan ik het zelf wat bij houden :) .
sommige fotos zijn beetje scheef gemaakt, hou daar rekening mee :) ...
ik vind het fijn als er commentaar word geleverd maar houd het een beetje netjes ;) .

Links voor.
Afbeelding
Afbeelding

Rechts voor.
Afbeelding
Afbeelding

Rechts achter.
Afbeelding
Afbeelding

Links achter.
Afbeelding
Afbeelding

zijkant rechts achter
Afbeelding

zijkant rechts voor
Afbeelding

zijkant links voor
Afbeelding

zijkant links achter
Afbeelding

ik heb niet zo veel verstand van hoeven, maar misschien hebben de hoeven van mijn paard wat tijd nodig om nu weer mooi te worden, en behandeling van de smit.
ik weet trouwens niet wat mijn smit heel ernstig vind qua hoeven...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:58

Als je niet zo veel verstand hebt van hoeven zoals je zelf zegt kun je beter geen vijl hanteren, of eerst een cursus doen. Je moet wel weten hoe en waarom de hoef zo is zoals de hoef is en waar alle onderdelen voor dienen. De functie van de straal, de functie van de hoefwand etc

De hoefwand is geflared en de witte lijn is dus niet heel sterk. Het hoefbeen zal daardoor op de zool gaan drukken. Mogelijk loopt je paard gevoelig op steentjes/grind.

Ook kan het zijn dat zijn gang verkort wordt doordat de geflarede wand telkens opgewipt wordt.

De hoefwand is aan de achterkant van de hoef te lang en ook de steunsels zijn te lang. Je ziet dit ook terug in de kroonrand, die loopt in een boogje ipv recht, ter hoogte van de kwartieren.

Maar ja wat heb je aan die info als jij niet weet waar ik over praat. -O-

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:30

Arabesk schreef:
Maar ja wat heb je aan die info als jij niet weet waar ik over praat. -O-

Das wel een beetje flauw...
Ze geeft duidelijk aan dat ze er wel iets over wil leren, aangezien van een spoedcursusje van mijn smid en een lading zelfstudie heb ik er ook weinig tot geen verstand van, maar dat betekend echt niet dat er niets met jouw op- en aanmerkingen gedaan wordt! Niet iedereen is geboren met de algehele kennis van de paardenvoet hoor ;)

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:09

dankje wel lizMD, vond et namelijk ook wel beetje flauw,

waarom is deze topic hier anders?? toch om ook wat te leren??
ik ben bereid vanalles te leren, als je denk van niet, waarom geef je dan zoveel info???
maar goed, ik heb waarschijnlijk heus wel wat aan je info...alsnog bedankt...
nou nog wat tips wat er aan gedaan kan worden??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:16

en dit topic is geen vervanging van twee boeken een dvd en een dagcursus ;-)

Ik sta er NIET achter als mensen gaan vijlen zonder enige kennis en achtergrond.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 16-05-09 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:19

Daar gaat het toch helemaal niet om? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dan is dit topic, onder andere door jouw bijdrages, helemaal geen gek begin.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:36

ik heb sinds kort ook een nieuwe pony, zou uiteindelijk een grote E worden! zou eens snel hoef foto's maken om te zien wat jullie ervan vinden!

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:39

ik had het niet beter kunnen zeggen lizMD :) ..

miss ist nu handig om ontopic te blijven, en over hoefjes te praten enzo...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:59

vergeet niet dat arabesk nou eenmaal tegen betaling cursussen geeft, dus uiteraard is ze er tegen als mensen zelf dingen gaan doen zonder (haar) cursus.