[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:02

Ik kan helaas weer mee komen kletsen hier, sinds gisteren weer aan de medicijnen (metacam en ascal). Morgen weer even bellen met de dierenarts heb van het weekend een klein flesje metacam van de waarnemend dierenarts gehad.
Ik geef nu 2x daags en dan gaat het hard.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 02:00

Hoi allemaal, ik lees later wel even bij, heb even een snel vraagje. Is er iemand die een paar zakjes Abler bute voor mij heeft ter overname? Ik heb Pippa even terug op pijnstilling gezet omdat ze nog steeds niet echt tof loopt (niet gek, ze stond zó raar op haar hoeven dat ik er een ander bij heb gehaald, ze hielen waren hoger dan d'r tenen... maar da's even een ander verhaal...) en ik heb vandaag mijn nieuwe paard 'geleverd gekregen'. Ik wil ze morgen of overmorgen bij elkaar zetten en heb haar toch even een paar korreltjes gegeven zodat ze net wat comfortabeler loopt en vlotter weg kan als dat nodig blijkt. Maar nu wil ik haar er dus wel ook minstens een week ofzo op houden en dat ga ik met 1 zakje niet redden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 04:45

Ben je niet bang dat ze dan juist zichzelf gaat overbelasten omdat ze de pijn niet voelt? Ik zou zelf liever wachten met koppelen tot ze zelf goed loopt.

Zelf is al mijn buut op. Anders had je wel wat kunnen krijgen. Anders even je dierenarts bellen? Hier deden ze nooit moeilijk als ik nog wat zakjes moest hebben

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 06:33

capopjekop schreef:
Ben je niet bang dat ze dan juist zichzelf gaat overbelasten omdat ze de pijn niet voelt? Ik zou zelf liever wachten met koppelen tot ze zelf goed loopt.

Zelf is al mijn buut op. Anders had je wel wat kunnen krijgen. Anders even je dierenarts bellen? Hier deden ze nooit moeilijk als ik nog wat zakjes moest hebben

Ik ga hier ik mee. Ik had mijn duo dat al 100x jaar bij elkaar loopt apart in de periode dat ze nog pijnlijk liep / op pijnstillers stond.

Wat betreft pijnstillers, vaak doen ze idd niet moeilijk als je met deze kwaal al in het systeem staat. Ik zou gewoon even bellen!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:12

Francis ik heb ht eea ter overname van Abler. Bute. Probiotica en wat omeprazole...stuur me maar een pb anders erover..

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:46

hoi Francis ik krijg een PB niet verstuurd op de een of andere manier, ik heb 8 zakjes naar je opgestuurd, als je meer wil, laat het maar weten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:19

Ik had je berichtje wel gehad en geantwoord, als je me de portokosten nog laat weten maak ik 't geld over, 8 is genoeg idd.
Overigens liep ze vanmorgen dus juist minder goed omdat ze gisteren en vannacht veel op een klein stukje van de paddock hebben gestaan en ze dus te weinig heeft kunnen scharrelen, ze ging sinds ze bij hem staan in de loop van de middag steeds beter lopen (maar nog altijd niet 100%), juist door het bewegen dus. Nu loopt ze hem continu op te drijven, eerst deed Geisha dat, die is er mee gestopt en nu heeft Pippa het over genomen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:50

Francis schreef:
ik heb vandaag mijn nieuwe paard 'geleverd gekregen'.

Wat fijn te lezen dat je nieuw maatje hebt gevonden.
Veel geluk ermee.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:03

Hebben jullie ook wel eens een terugslag nadat jullie paard beslagen is?
Lola heeft gisteren voor het eerst ijzertjes gekregen en vandaag loopt ze onregelmatig. Ga zometeen ook meteen de hoefsmid bellen, maar ik dacht dat iemand er misschien ervaring mee had.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:27

Heb bij de mijne ook ijzers eronder laten zetten (zeer gevoelige zool, had hij al last van voordat hij bevangen raakte. Wou even proberen hoe het ging zonder ijzers, maar dat ging dus niet). Hij was toen al van de pijnstilling af en mocht weer het stappen wat opbouwen. Kreeg van de hoefsmid wel een waarschuwing dat hij de dag erna heel slecht zou kunnen zijn en dan zouden ze er meteen weer af moeten. Gelukkig ging het goed, maar het is blijkbaar wel mogelijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:17

Die van mij was in 2010 flink bevangen. Ijzer eronder was in mijn ogen laatste redmiddel. Ze heeft toen 2 weken nauwelijks gelopen, veel gelegen. Maar ze liep ervoor dus al zwaar beroerd. Daarna ging ze als een trein en kon ze de keer erop zonder ijzer. Ze liep toen wel wat gevoelig in het begin maar ze is tot bwgin vorig jaar goed blijven lopen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:43

Nee, ik herken het niet. Happy vorig jaar hij v. Nassau op ijzers laten zetten. Was ook voor haar het laatste redmiddel. Voordat de ijzers eronder gingen, kon ze bijna niet meer lopen. Het beslaan deed haar wel erg zeer, maar eenmaal eronder liep ze als een trein. Inmiddels is ze weer van de ijzers af.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:49

Ik herken het wel. Toen zhuf de eerste keer beslagen werdt bij v Nassau heeft ze 2 weken niet meer gelopen. Inmiddels ben ik een jar verder maar loopt ze standaard de eerste 3 dagen na het beslaan wat voorzichtig. Blijft gevoelig denk ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:52

Bij grietje was het vooral zo dat ze last had van haar spieren en pezen. Ze is de eerste keer rigoreus bekapt en moest aan haar nieuwe beenstand wennen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:55

Ja de hoefsmid zegt even aankijken. Maar als het morgenavond niet verbeterd is, dan komt hij terug morgenavond.
Ze liep nu net ook wel kreupel, niet alleen maar gevoelig. Dus ik heb haar even wat pijnstiller gegeven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:12

Voor wie het leuk vindt, ik heb sinds dinsdag (nou ja, hij was de week er voor al betaald :P ) een nieuw paardje. Ramsay of Auchness, een Highlandpony uit Schotland. Het is best een heel verhaal maar alles staat op z'n eigen FB pagina https://www.facebook.com/highlandponyramsay/

boyke_03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:22

Allereerst heel veel sterkte voor alle eigenaren wiens dieren het niet gered hebben. Heb er helaas veel voorbij zien komen afgelopen maand :(

Ben al een tijdje stille meelezer, maar nu toch maar een account aangemaakt omdat ik met wat vraagjes zit. Ik zie hier regelmatig voorbij komen ze compleet met rust te laten. Mij werd door DA en Hoefsmid juist verteld dat af en toe stappen goed is voor de bloedsomloop en de spieren. Dus ik heb dat geregeld gedaan, zo 3 tot 4 keer per week, soms een kwartiertje, soms 3 kwartier. Ligt aan hoe hij zich voelt op dat moment. Soms met pijnstillers, soms zonder omdat het wel aardig ging. (Ben er al anderhalf jaar mee bezig) Maar ik lees nu hier dat ze complete rust krijgen, maar is dat niet slechter voor ze? Een paard hoort te bewegen en de hele dag liggen of op 1 plek staan lijkt me niet echt bevorderlijk voor de spieren toch? Ik weet even niet meer of ik goed heb gedaan aan dat stappen... Ik heb hem nooit gepusht, wel soms flink aangemoedigd om toch even te lopen. Meestal gaat het na 5 minuutjes lopen ook wel iets beter. Maar als ik te lang loop gaat het weer slechter. Dus wat moet ik nu doen? Wel of niet stappen? Als ik hem met rust laat dan ligt hij heel veel in zn dikke stro bed. Ze hebben een inloop stal met klein tussenschotje tussen de 2 stallen, en het zonnetje staat er nu lekker op dus vaak ligt hij smiddags heerlijk in het zonnetje in z'n bedje te slapen. En hij wisselt ook regelmatig van stal, en dan moet ie buitenom stukje lopen. Dus hij beweegt wel wat maar absoluut niet genoeg voor een paard zijnde... Wat zijn jullie tips? Ik begreep namelijk ook dat ze HB kunnen krijgen door te weinig beweging..

Ik ben dus al anderhalf jaar bezig. Af en aan met pijnstillers. Goede en slechte momenten. Momenteel weer heel slecht.. al die tijd af en toe gestapt of wandelingetje gemaakt. Nooit gepusht. Hij heeft zeker nog levenslust maar loopt echt slecht op dit moment.

Dan nog de ijzers. Mij is juist verteld door te beslaan dat je nagels vlak langs de ontsteking slaat. Dat dat heel pijnlijk is. De hele hoef is pijnlijk, daar ook nog nagels doorheen slaan schijnt niet goed te zijn werd mij verteld? Ik heb het 1 keer geprobeerd te beslaan maar het deed hem teveel zeer.. kregen er geen enkele nagel in...maar als ik lees dat er verschillende bokt paardjes wel beter lopen door te beslaan twijfel ik toch weer of ik dat niet toch door moet zetten?

Iemand tips? Ik zie door de bomen het bos niet meer en weet niet meer hoe of wat het beste is. Er staan zoveel verschillende meningen op het internet en elke dierenarts of hoefsmid zegt wel wat anders.. ik weet het echt eventjes niet meer.... :(

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:16

mirriejj schreef:
Hebben jullie ook wel eens een terugslag nadat jullie paard beslagen is?
Lola heeft gisteren voor het eerst ijzertjes gekregen en vandaag loopt ze onregelmatig. Ga zometeen ook meteen de hoefsmid bellen, maar ik dacht dat iemand er misschien ervaring mee had.

Ja.. en flink ook... meerdere keren.
Dat is ook de reden dat ze destijds van de ijzers af moest.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:23

boyke_03 schreef:
Allereerst heel veel sterkte voor alle eigenaren wiens dieren het niet gered hebben. Heb er helaas veel voorbij zien komen afgelopen maand :(

Ben al een tijdje stille meelezer, maar nu toch maar een account aangemaakt omdat ik met wat vraagjes zit. Ik zie hier regelmatig voorbij komen ze compleet met rust te laten. Mij werd door DA en Hoefsmid juist verteld dat af en toe stappen goed is voor de bloedsomloop en de spieren. Dus ik heb dat geregeld gedaan, zo 3 tot 4 keer per week, soms een kwartiertje, soms 3 kwartier. Ligt aan hoe hij zich voelt op dat moment. Soms met pijnstillers, soms zonder omdat het wel aardig ging. (Ben er al anderhalf jaar mee bezig) Maar ik lees nu hier dat ze complete rust krijgen, maar is dat niet slechter voor ze? Een paard hoort te bewegen en de hele dag liggen of op 1 plek staan lijkt me niet echt bevorderlijk voor de spieren toch? Ik weet even niet meer of ik goed heb gedaan aan dat stappen... Ik heb hem nooit gepusht, wel soms flink aangemoedigd om toch even te lopen. Meestal gaat het na 5 minuutjes lopen ook wel iets beter. Maar als ik te lang loop gaat het weer slechter. Dus wat moet ik nu doen? Wel of niet stappen? Als ik hem met rust laat dan ligt hij heel veel in zn dikke stro bed. Ze hebben een inloop stal met klein tussenschotje tussen de 2 stallen, en het zonnetje staat er nu lekker op dus vaak ligt hij smiddags heerlijk in het zonnetje in z'n bedje te slapen. En hij wisselt ook regelmatig van stal, en dan moet ie buitenom stukje lopen. Dus hij beweegt wel wat maar absoluut niet genoeg voor een paard zijnde... Wat zijn jullie tips? Ik begreep namelijk ook dat ze HB kunnen krijgen door te weinig beweging..

Ik ben dus al anderhalf jaar bezig. Af en aan met pijnstillers. Goede en slechte momenten. Momenteel weer heel slecht.. al die tijd af en toe gestapt of wandelingetje gemaakt. Nooit gepusht. Hij heeft zeker nog levenslust maar loopt echt slecht op dit moment.

Dan nog de ijzers. Mij is juist verteld door te beslaan dat je nagels vlak langs de ontsteking slaat. Dat dat heel pijnlijk is. De hele hoef is pijnlijk, daar ook nog nagels doorheen slaan schijnt niet goed te zijn werd mij verteld? Ik heb het 1 keer geprobeerd te beslaan maar het deed hem teveel zeer.. kregen er geen enkele nagel in...maar als ik lees dat er verschillende bokt paardjes wel beter lopen door te beslaan twijfel ik toch weer of ik dat niet toch door moet zetten?

Iemand tips? Ik zie door de bomen het bos niet meer en weet niet meer hoe of wat het beste is. Er staan zoveel verschillende meningen op het internet en elke dierenarts of hoefsmid zegt wel wat anders.. ik weet het echt eventjes niet meer.... :(

Allereerst, wat ontzettend vervelend dat ook jij met HB te maken hebt. Het is zon zorg. Zijn er in de laatste 1.5 jaar als eens fotos gemaakt?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:26

Hoi Boyke, ik heb ook 'verplicht' gestapt, 2 x daags, wel in het tempo dat het paard aan geeft maar toch wel verplicht even stappen. Daar werd ze ook zeker wel beter van. Hangt ook een beetje af van hoe ze gehouden worden. Als je paard in een groepje loopt wat elkaar wel in beweging houdt, dan zou ik het niet doen, dan lopen ze voldoende van zichzelf (zoals mijn Pippa nu), maar met Raya gebeurde dat niet, die bleef dan echt zo'n beetje de hele dag op één plek of liep hoogstens van de ene hooibak naar de andere. Maar omdat ik mijn track half dicht moest gooien werden die afstanden wel heel kort. Voor de doorbloeding van haar voeten ben ik dus gaan wandelen. Wel op hoefschoenen trouwens, ook als ze niet meer volledig op hoefschoenen stond deed ik ze voor het wandelen nog wel even aan.

Mijn tip, doe vooral waar jij je goed bij voelt. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor de ander totaal niet of zelfs averechts. Kijk goed naar je paard, blijf zelf nadenken en gebruik daarbij je 'boeren verstand' en doe waarvan jij denkt of liefst ook ZIET dat je paard op knapt. Ga jij wandelen maar gaat je paard daar niet beter van lopen? Fijn mee stoppen. Elk paard is een individu en elke HB is een indviduele uiting van een probleem. Dat is dus ook gelijk wat het zo verrekte moeilijk maakt.
Ik wéét dat ik alles goed gedaan heb (terwijl ik ook dingen níet gedaan heb waar ik me gewoon echt niet comfortabel bij voel of gewoon weet dat dat voor die van mij echt niet fijn is, zoals beslaan bijv. Ik heb dat niet gedaan omdat ik geen schade wil toevoegen aan iets waar al zoveel schade aan is en ik daar geen toegevoegde waarde aan zie zolang je paard geen flinke sinker heeft en dat had de mijne niet. Maar voor anderen bleek het een oplossing, dus zeg het maar... ) en toch heb ik afscheid moeten nemen terwijl ze nog geen maand eerder volledig rad was. Het blijft gewoon een ongrijpbaar iets.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:27

Ik heb, naast dat het het advies was van mijn da, inmiddels ook artikelen gezien waarbij wordt aangegeven dat teveel beweging in de acute fase de pees aan de achterzijde teveel aan het hoefbeen trekt waar de lamelle aan de voorkant in ontsteking zijn en loslaten en de kanteling dus erger kan worden. Better safe than sorry. Mijne kon in haar mini paddock nog wel wat slenteren maar met mate en apart van de rest zodat ze nooit zo worden gedwongen omdat ze opzij moest ofzo. Ondanks dr kanteling heeft ze iets van 2.5 week op volle pijnstillers gestaan, daarna afbouwen en pas na stop pijnstillers is ze weer mee op pad gegaan en bij de andere gezet. Tot dusver gaat het heel goed met haar *klopt af* dus die rust is iig niet slecht geweest.
Ze liep wel af en toe van stal naar de paddock en andersom omdat ze snachts op stal kwam. Dat is nog best een tippeltje.

Maar wat is goed en wat is slecht. De meningen zijn verdeeld. Ben er van overtuigd dat je naar je paard moet luisteren. Verplicht laten lopen terwijl ze dat amper willen weet niet of dat eerlijk is maar anderzijds, als ze hele dag liggen of op 1 plek staan lijkt mij dat okk echt niet goed voor ze..... Zo onwijs lastig! Ben blij dat die van mij nog prima scharrelde en dus niet hele dagen op 1 plek stond. Wel zo een op stal gehad, maar hem in beweging krijgen was ok niet fair meer.... Die is uiteindelijk ook ingeslapen helaas.....

Er is voor beide wat te zeggen...

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:43

Vandaag hoefsmid gehad. Hij was goed te spreken over haar hoeven, alleen toen hij bij haar voorhoef bezig was, was de zool zo dun dat het meteen heftig begon te bloeden. Verder is alles netjes afgemaakt en hij zei ook nog dat als het niet goed geneest/ze kreupel gaat lopen etc ik het hem zsm moet laten weten. En dat ik het daarnaast zoveel mogelijk moet voorkomen dat het weer gaat bloeden en dus goed laten genezen.]

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten verder? Ben best bang voor consequenties.. Ben van plan haar hoef zo even in een bak met soda te ontsmetten. Is dat wijs?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:14

Oh dat bloeden ken ik niet! Maar heb wel begrepen dat er in de witte lijn wat bloeduitstortingen kunnen ontstaan en 'bloedpuntjes' te zien kunnen zijn van de ontsteking, blijkbaar kunnen die ook gaan bloeden? Wel een naar gezicht en snap ook wel dat het een beetje spannend is hoe dat zich gaat ontwikkelen. hopelijk krijgt ze er niet teveel last van :(:) Ik durf niet echt tips te geven. Het te nat maken zou ik wel mee oppassen, dan wordt de hoef week, al lijkt mij ontsmetten wel weer juist waardevol omdat je geen extra ontstekingen wilt hebben die binnen komen... Lastig zeg! :(:) Goed de warmte van de hoeven ook in de gaten houden?

Mijn shetje moet morgen naar de hoefsmid. Ze staat wat scheef op haar pootjes. Ik ga even overleggen of ze niet even tijdelijk sneller moet/kan zodat het wat beter bijgehouden wordt.

boyke_03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:56

@aukelizzy ja er zijn foto's gemaakt. Binnenkort weer een keer om te zien of er wat veranderd is in de tussentijd.. rechter voet was het ergste, zat bijna tegen zool aan. Ook bloed getest, geen Cushing of IR. Het is inderdaad echt een zorg. Zoveel stress er van pff....

@francis
Mijne liep inderdaad ook amper, hooguit naar waterbak en terug naar het hooi en stro. Dus voor mijn gevoel en boerenverstand is stappen niet verkeerd. Ook zeker omdat het een paard blijft en ze toch kilometers per dag lopen als ze de ruimte hebben.. en veel liggen niet goed is voor het paarden lichaam. ik weet alleen nooit zeker of wandelen hem goed doet omdat het per wandeling zo enorm verschilt.... En vaak moet hij over een soort 'drempel', in het begin heel erg moeilijk, stijf, zelfs trillend beentje soms, en na eventjes doorzetten (op zijn tempo) gaat het steeds wat beter en soepeler tot hij aardig regelmatig loopt. Het lijkt soms ook wel alsof hij banger is van pijn dan dat hij werkelijk pijn heeft ofzo, en halverwege het stappen denkt: oh, gaat toch eigenlijk wel goed. Lastig uit te leggen.. en mocht dat punt van beter lopen na +-5 minuten nog niet bereikt zijn, stoppen we er ook mee. Dan heeft hij duidelijk een slechte dag en ga ik hem niet dwingen en laat ik hem met rust

@tancreda ja het blijft zo lastig. Waar doe je goed aan en wat niet. Ik dwing hem overigens nooit om te lopen hoor, komt altijd vanuit hem zelf. Ik moedig alleen flink aan met m'n stem haha! En hij vond wandelen ook altijd zo leuk, hij wil ook echt dat zie ik aan hem. Maar ik heb in de begin fase dus wel steeds gestapt, ook met pijnstillers op. Dus de kans dat hij over zijn grens is gegaan is aanwezig.... Pff wisten we maar gewoon alles zeker hè... Konden ze maar gewoon vertellen wat ze willen en voelen

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 05:03

Met trillend beentje zou ik zelf persoonlijk niet gaan wandelen. Zeker niet bij een forse kanteling. Eerst de hoef wat beter af laten groeien en nog een keer foto's maken. Naarmate de hoef weer beter ging afgroeien en haar hoefbeen weer in de juiste positie tov de grond stond begon ze ook meer uit zichzelf te bewegen en heb ik de pijnstilling afgebouwd. Op dat moment ben ik met haar gaan wandelen op zachte bodem. Veel rechtuit, ruime bochten. Beginnen met 5 minuten en na een week geen terugval 5 erbij. Sowieso heb ik er moeite mee dat een dier dat flinke pijnstilling krijgt gedwongen te laten bewegen. Ze voelen minder en de kans dat je ze dan overbelast of wat kapot maakt ligt op de loer.

@ deni: was het vers bloed? Dat lijkt me namelijk niet de bedoeling. Dan is je smid toch gewoon te ver gegaan? Of zat er een zweer? Bloed uit de witte lijn ken ik idd wel. Dat is opgedroogd. En bij grietje laten nu kleine stukjes hoedenrand los. Dat zorgt ook voor kleine bloeduitstortinkjes in de hoef. Wat zegt je smid van het weken? Heeft hij de hoef niet in gezwachteld? Dat zie ik mijn smid doen op de kliniek als hij echt in de hoef heeft moeten snijden.